A jövő évi adóemelések költségvetés egyik legmeglepőbb pontja a 2%-os áfaemelés, ami miatt már sokan telesírták a netet, hogy mennyire megdrágítja az életet. Én most egy kicsit szembemegyek ezzel a véleménnyel, és szeretném bemutatni a dolog másik oldalát: vajon tényleg többet fogunk fizetni e miatt a hipermarketekben és a nagyobb bevásárlóközpontokban? A poént előre lelövöm: nem biztos!
Imádnak a politikusaink az áfával játszani, pedig elvileg ez lehetne a "tutiadó": 25%, és ennyi, könnyű vele tervezni, számolni, viszonylag könnyen lehet ellenőrizni (könnyebben, mint az SZJA-t), ehhez képest jópár áfaváltozást megéltünk az elmúlt pár évben. Gyurcsány például csökkentette a legfelsőbb kulcsot, 25%-ról 20%-ra; ennek kapcsán hadd jegyezzem meg, részben igazságtalan az a vád a hiperekkel szemben, hogy a különbözetet "lenyelték", ugyanis ez nem egészen így volt! Emlékszem, mi is (ahol akkoriban dolgoztam) és a konkurencia is hangsúlyozta, hogy a különbséget átadta a fogyasztóknak (nálunk a régi árcimke mellé tettük az új, csökkentett áfás cimkét, hogy bebizonyítsuk ezt a tényt), és a marketingesek remek szlogeneket és akciókat építettek erre a tényre. Később viszont szépen visszamásztak az árak: elvégre hülyén nézett ki, hogy a tévé mondjuk 47520 Ft-ba került, miért ne lehetne az 48990, sőt, legyen inkább 49990 Ft, hogy növeljük kicsit a nyereséget is. Persze sokan - főleg a mostanában annyira futtatott "kisboltok" - már az elején, csont nélkül lenyelték a különbséget, így lett végül a nagy gyurcsányi árcsökkentésből kereskedelmi profitnövelés.
Ma már a 20%-os áfa tovatűnt, mint a Fidesz választási ígéretei, most éppen forradalmi két százalékpontos emeléssel ajándékoztak meg minket a fiúk, és szerintem az erre adandó kereskedelmi válasz kettős lesz. Egyrészt azok az üzletek, akiknek nincs befolyása a nagykereskedelmi árakra, illetve nem nagy termékszámmal rendelkeznek, gond nélkül rá fogják terhelni a fogyasztókra, sőt, további emelést is elképzelhetőnek tartok - mert az eddig 99 Ft-os termék olyan hülyén nézne ki 102 Ft-osként, legyen akkor már 105 vagy 109! A hipereknél viszont ismét elő fog jönni a régi "marketingvéna": egyrészt egyikük sem akar több tízezer cimkét lecserélni - ehhez több száz munkaóra szükséges, a megfelelő technikai eszközökről ne is beszéljünk -, másrészt előveszik a régi jól ismert nótát: hárítsuk át az egészet a beszállítókra! Szinte már látom, ahogy fogalmazódnak a levelek, hogy "a mai nehéz gazdasági környezetben nem szeretnénk a vásárlóinkra több terhet rakni, ugyan, tessék már a beszerzési árakat úgy módosítani, vagy valamilyen módon kompenzálni, hogy nekünk az áfaemeléssel együtt se kelljen eladási árat módosítani!" A beszállítók, főleg, akiknek nincs meg a megfelelő tárgyalási pozíciójuk, persze majd szívják a fogukat, hiszen amúgy is növekednek a költségeik (tessék csak az üzemanyagárakra gondolni), de a hiperekben realizált nagy forgalom miatt kénytelenek lesznek megadni ezt a 2%-ot. És figyeljétek meg, jövő év elején tele lesznek a reklámújságok és az óriásplakátok a következőhöz hasonló szlogennel: "Áfaemelés? Mi az nekünk? Nálunk változatlanok az árak, mi olyan kedvesek vagyunk, hogy nem hárítjuk ennek terheit a kedves vásárlóra!"
Szóval Mari néni ezentúl is ugyanannyiért fogja megvenni a csirkefarhátot, a különbözetet meg kifizeti helyette a beszállító. Ez egy ilyen világ.