Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Hirdetés

Portfolio blogger

Ezt mondtátok

Letöltések száma

Ajánlat

Ki utazhasson kedvezményesen a MÁV-val?

2012.03.27. 00:47 ccactus

A minap volt egy halovány kísérlet arra, hogy valamelyest csökkentsék annak a 85%-nak az arányát, akik kedvezményesen utazhatnak a MÁV-val. A próbálkozás hamvába halt, a kezdeményező parlamenti képviselő visszavonta azon javaslatát, hogy csökkentsék a vasutas dolgozók családtagjainak a kedvezményét.

Érdemes elolvasni például ezt a linket a témában (Mért fáj ennek a hülye Spaller Endrének hogy ugymond 100 utasbol 85 kedvezménnyel utazik?), az irigység rögtön előjön az emberekből a téma kapcsán. Mindazonáltal tény ami tény, a vonatos utazás kedvezmény nélkül tényleg nagyon drága. Csak találomra megnéztem egy Budapest-Győr viszonylatot, a 131 km-es távolságért oda-vissza kedvezmény nélkül 5 040 forintot kellene fizetni. Két főre már 10 080 forintot, miközben a benzinköltség ugyanerre a távolságra nagyjából 7 000 forint, még a mai benzinárakkal is.

Az persze egy jogos felvetés, hogy a kedvezménnyel utazók arányát a 85%-os szintről csökkenteni kellene, csak hát nehéz hol kezdeni.

Először tekintük át, hogy kik utazhatnak kedvezményesen. Az alábbi felsorolás csak a legjelentősebb, legtöbb embert érintő kedvezményeket tartalmazza, a teljes lista ennél jóval hosszabb, bonyolult feltételekkel fűszerezve:

100%-os kedvezmény jár a 6 éven aluliaknak és a 65 év felettieknek, a hadirokkantaknak és kísérőiknek, a hadiözvegyeknek és a menekülteknek, MÁV alkalmazottaiknak és családtagjaiknak. Ezek a csoportok tehát ingyen utazhatnak például Győrbe is, míg mások 5ezer forintot fizetnek ezért.

90%-os kedvezmény jár az állami gondozottaknak, diákoknak a lakóhely és a tanintézet között, a fogyatékkal élőknek, nagycsaládos szülőknek minimum 3 gyerekkel, képzésben részt vevő munkanélkülieknek lakóhely és képzés helye között, 65 év alatti nyugdíjasoknak évi két alkalommal. Ez a csoport 500 forintért megjárhatja Győrt, oda-vissza.

50%-os kedvezmény jár a gyermekeknek 6-14 éves kor között, diákoknak bármely viszonylatban, felnőtt csoportoknak 50 főtől, közszolgálati alkalmazottaknak évi 12 alkalommal, 65 év alatti nyugdíjasoknak évi 16 alkalommal (két 50%-os nyugdíjas kedvezmény összevonásával a kedvezmény 90%-os). Ennek a csoportnak 2500 forintba kerül egy győri retúr út.

33%-os kedvezmény jár felnőtt csoportoknak 20-49 főig, 26 év alatti fiataloknak péntektől vasárnapig, családos szülőknek 1 vagy 2 gyerekkel. Ők 3375 forintért kirándulhatnak Győrbe.

Érdemes még belegondolni abba is, hogy a MÁV fenntartása kerül amennyibe kerül. Nyilván lehet itt-ott spórolni a költségein, de alapvetően adottak a keretek, valójában inkább költeni kellene rá sokat, hiszen elégé lepusztultak nemcsak a vonatok, de az állomások is, sőt gyakorlatilag minden felé a MÁV-hoz tartozó területek, MÁV-os épületek. Sittkupacok és szemét, törmelékek mindenfelé a MÁV területein. Szóval ha nem az utasok fizetik a MÁV fenntartásának költségeit, akkor az adófizetőknek kell, tehát azoknak, akik nem is használják.

Ugyanakkor az is világos, hogy ha a kedvezményezett csoportoktól, például a nyugdíjasoktól megvonjuk a kedvezményeket, akkor valószínűleg jóval kevesebbet fognak utazni, tehát a MÁV bevételei nem feltétlenül nőnek majd, ugyanakkor sokat spórolni azzal sem lehet, hogy az így lecsökkent utasszám miatt egy-egy vagonnal kevesebbet kötnek a mozdonyok után, esetleg ritkítják a járatokat. Ráadásul ez utóbbi megoldás a megmaradó utasoknak is kellemetlenséggel jár. A Nívó blog javaslata tehát egyféle bevétel maximalizáló kedvezménypolitika, ahol az egyes célcsoportoknál meg kellene próbálni olyan kedvezmény mértéket kidolgozni, ahol az adott csoporttól a lehető legtöbb bevétel be tud folyni a MÁV kasszájába, ugyanakkor a kedvezményezett csoport még mindig jól járna. Elsősorban tehát 100%-os és a 90%-os kedvezménykategóriákon lehetne csökkenteni. Nehéz megtalálni az egyensúlyt, de talán egy kis szakértelemmel nem olyan lehetetlen. Sőt, szerintem ezek a számítások már régen ott fekszenek a döntéshozók asztalfiókjában, csak éppen a politikai akarat hiányzik a népszerűtlen (mások számára meg éppen népszerű) lépések meghozatalához.

Nos, Ön kitől vonná meg, vagy csökkentené ezek közül a kedvezményeket? Nehéz kérdés ugye? Fel is teszem szavazásra a kérdést a legjelentősebb számú kedvezményezett csoportokra. (Bár nyilvánvalóan nem lesz reprezentatív az eredménye, azért érdekes lehet, hogy ki hol spórolna.)

A miérteket, indokokat pedig a hozzászólások között lehet megtenni. Összesen 11 kérdés van, pedig ezek csak a legtöbbeket érintő kedvezmények, úgyhogy kitartás? :)

150 komment · 1 trackback

Címkék: máv portfolioblogger

A bejegyzés trackback címe:

http://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr134342507

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.03.27. 09:54:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

dzsoni5 2012.03.27. 11:27:11

@paranoir: Sajnos már 400 a sofőrnél:( Ha bejön a vonat, inkább csapj le az automatákra, ott továbbra is csak 230. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy a helyi közlekedésben csak korlátozottan vannak meg a posztban szereplő kedvezmények, sőt, éppen a "kültelkiek" fizetnek többet, ha jegyet akarnak venni.

lbalazs 2012.03.27. 11:27:19

Ez a 85% már nem az a kategória, hogy nem számít úgyis megy a vonat.

belekotyogok 2012.03.27. 11:40:12

@lambadalanka: ha jól sejtem a szolgálati kocsi meg az üzemanyagtérítés mellett nem is nagyon veszik igénybe.

Kivlov 2012.03.27. 11:42:07

@guy2:
Itt a pont!!!
"Senki nem kapjon kedvezményt. A kedvezményekkel az állam gyakorlatilag osztogatja a pénzt, ahelyett, hogy abból munkahelyeket teremtene, amelyekből szerzett fizetéssel mindenki kifizethetné az igénybe vett szolgáltatások árát. "
Gyerekgyártási segélyek detto...

Wolfhering 2012.03.27. 11:48:56

Nem értem a logikáját annak, hogy a MÁV dolgozók ingyen utazhatnak, azt meg végképp nem, hogy a családtagjaik is. Ez olyan, mintha mi a gyárból tetszés szerint hordhatnánk ki az árut, meg az egész família "hiszen mi termeljük". Jól néznénk ki. :D

Ingyen utazást senkinek se engednék. Egyetértek a cikkíróval, és az üzleti logika is azt diktálja, hogy meg kellene határozni az egyes csoportok fizetőképességét, és ahhoz igazítani a kedvezményeket.

A kiinduló összeg nem lehet magasabb, mint a saját autós utazás, ez nonszensz, főleg a jelenlegi szolgáltatási színvonal mellett. Ahol meg kiépülne a magas színvonalú szolgáltatás, mint amilyenek pl a maga idejükben az IC járatok voltak, ott a helyjeggyel lehet növelni a jegyárat.

Ha valóban versenyképes tömegközlekedést akar az ország, akkor le kell bontani az egész vasutat úgy ahogy van, és kíépíteni a megyeszékhelyek között egy valódi gyorsvasút hálózatot, minimum autópálya tempóra képes eszközökkel. Onnan meg oldják meg a volán társaságok, sokkal rugalmasabb eszköz a busz erre a célra.

endre2714 2012.03.27. 11:49:22

Diakkent mondom: a diak csak a tanintezmeny (cim a diakon, vagy az egyetem altal kiadott igazolason) es az allando lakhely kozt (lakcimkartyan) kapjon kedvezmenyt. A jelenlegi 90% egyebkent csak berletre vonatkozik.

DIldiko 2012.03.27. 11:58:21

@newnt55: MÁV alkalmazott ingyen, hozzátartozó teljes áron, max. 33% kedvezménnyel, ha ott a MÁV-os családtag. Gyerek 6 éves korig ingyen, nyugdíjas - a 65 éven felüli is -50% kedvezmény évente 20 alkalommal. Diák 50% kedvezmény. Családosok, nagycsaládosok: max. évente 10 alkalom 33-50% kedvezménnyel.
A dolgozói havibérlet 10% kedvezménnyel, a diák havi bérlet 90% kedvezménnyel lakhely és iskola vagy munkahely között.
Emellett az árak mérséklése, hogy tényleg ne kerüljön többe 2 ember utazása a vasúton mint autóval.

Kopi3.14 2012.03.27. 12:00:11

@Wolfhering: a munkavállalói ingyen utazás tudtommal elvileg a munkába bejáráshoz érvényes papíron csak, ami viszont teljesen elfogadható. Ha neked azt mondja a fönököd, hogy a munkavégzésed állandó helye Szeged, de a végzés helyszíne Nyíregyháza, akkor bizony a cégnek kell állnia az utiköltségeidet. Nem csak a MÁV-nál, máshol is.

lajafix 2012.03.27. 12:00:34

@Kopi3.14: "Azzal mi van, hogy aki teljes árú jegyet vesz, az a tényleges jegyárnak csak a negyven százalékát fizeti? Pár éve még ilyen arány volt, nem nagoyn hallottam, hogy az állami dotációt lecsökkentették. "

nem halottam még arról hogy a teljes árú jegyre járna dotáció. Arról viszont igen, hogy az állam nem tételesen a lemért kedvezményes utazások után fizeti a dotációt a mávnak, hanem átalányt ad évente...

DIldiko 2012.03.27. 12:02:56

@Kopi3.14: A jegy (bármikor, bárhová) 50% kedvezmény, a bérlet az iskola és lakhely között 90%.

Din Serpahis 2012.03.27. 12:07:37

Én semmilyen kedvezményt nem adnék senkinek. Vegye meg szépen mindenki a teljes áru jegyet, felháborító, hogy ezt (is) az adófizetőknek kell kifizetni a sok büdös nyugger meg tróger vasutas helyett.

DIldiko 2012.03.27. 12:10:24

@lambadalanka: Régen voltak ilyen kamionszállító vonatok. emlékszem, némelyiken 2-3 kocsi is volt a sofőröknek, mert olyan sok kamion volt rajtuk, hogy a 2 sofőr/kamion nem fért el egy kocsiban. Most is sokkal jobb, biztonságosabb lenne, nem lennének a közutak se leamortizálva ennyire és a kamionos balesetek száma is csökkenne.

Frengi · http://frengi.blog.hu/ 2012.03.27. 12:11:04

Én sokat utazom németországban: na itt a jegy nem bemutatóra szól, hanem az adott vonatra, adnak rengeteg kedvezmény, vannak olcsóbb vonatok, aminek amúgy nem lenne nagy a kihasználtsága (éjszaka, vagy késői érkezéssel). Vannak olyanok mint pl: BAyerticket, ehhez ingyenes helyi közlekedés is jár, ha előre meg veszed a jegyet akkor is sokkal olcsóbb, mint az utóső pillanatban, és függ attól is, hogy visszaváltható-e a jegy, és még sorolhatnám, a 25- és 50% os BAhncardot (amit 250€-ert leht venni egy évre)már ne is említsem. .
amikor nyugdíjas német ismerőseimnek mondtam, hogy ők nálunk koruknál fogva ingyen utaznak, hát majdnem dobtak egy hátast.

Kopi3.14 2012.03.27. 12:18:35

@Frengi: A 250€ valszeg az 50%-os, a 25 valami 60€.
A nem bemutatásra szóló jegy elég érdekes, Köln-Aschaffenburg viszonylatban simán utaztam úgy, hogy megvettem a jegyet, s csak az érvéyességi ideje és fokozata volt rajta, de semmi a vonatszámról, indulási idöröl. Még az eltérö irány sem volt rajta, hogy Koblenzen keresztül, vagy merre.
Egyébként németek értetlenkedtek pár éve tv-müsorban, hogy egy Frankfurt-München jegy mennyire nagy szórást mutat attól függöen, hogy automatában, neten, irodában veszed, van-e kedvezményre jogosítód, stb. S a BahnCarddal néha drágább volt, min a nélkül. Nem volt midnen jegy mindenhol elérhet, stb.

OneBigLike 2012.03.27. 12:26:20

@ccactus a diákok nem utazhatnak 90%-al lakóhely és tanintézmány között sem, ezt hol hallottad?
levelezős diákok használhatnak ilyen kedvezményt, de az is 50%.
90% ot nem vehet igénybe diák, csak ha esetleg fogyatékkal élő, abban az esetben.

Fikk a Nick 2012.03.27. 12:35:47

Akinek nincs jövedelme, az értelemszerűen fizetni sem tud. Ezért én 100% kedvezményt adnék a diákoknak a lakóhely-iskola viszonylatban a tanköteles kor eléréséig, utána semmit. Egyéb viszonylaton 50% évi 3 alkalommal. Ez pont elég az iskolaszünetekre.
Nyugdíjasok (nem a 65 felettiek, a tényleges nyugdíjasok!) csúcsidőn kívül 50%, egyébként semmi.
A sok gyerekeseknek (3-tól) szintén 50%.
És ennyi.

Fikk a Nick 2012.03.27. 12:37:30

@drmotto:
Az kimaradt, hogy a tanköteles kort azért hozzáigazítanám a középiskola befejezéséhez, tehát 18 év.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.03.27. 12:37:39

@paranoir:
"Akinek autója van, nem arra tartja, hogy a MÁV-ot kiváltsa vele,"

én annak idején csak és kizárólag azért vettem autót, hogy ne kelljen soha többé a MÁVval utaznom...

Kivlov 2012.03.27. 12:38:04

@drmotto:
A tanköteles kor feletti diáknak van jövedelme? nincs...

Kopi3.14 2012.03.27. 12:42:02

@drmotto: felsö oktatási intézményben tanuló? Nem tanintézmény, ellenben gyakorlat, pl. szakmai gyakorlat felsöoktatásbn az ahol sikerült szerezni valamit állapotban?

shitgun 2012.03.27. 12:46:30

@xaba99: ok, akkor "általában" vagy "a nagy többség".

joszip 2012.03.27. 12:47:06

"Ki utazhasson kedvezményesen a MÁV-val?"

Senki. Állítólag válság van. Na persze a Volánnal se, nem az a cél, hogy ne legyen utas a vonaton. Nyugdíjas? Miért is? Hogy húslevest főzzön az unokának? A diák? Aki ingyen tanul amúgy is? Vagy aki a többszázezres tandíjat ki tudja fizetni, a tízezres bérletet meg pont nem?
Inkább ésszerűsíteni kellene, a párhuzamosságot megszüntetni, és kedvezményeket alanyi jogon egyáltalán nem, csak mennyiségi alapon (pld családi, iskoláscsoport, de akkor sem 90%-osat) adni, mint az a piacon amúgy megszokott.

Fikk a Nick 2012.03.27. 12:47:07

@Kivlov:

Nincs, de mindannyian láttunk már 15 éves ötödikest, nem? Na ugye, ezt fizesse apu/anyu, akinek elvileg a felelőssége lenne, hogy kicsi fia/lánya befejezze az iskolát a megfelelő időben, a megfelelő eredménnyel.

@Kopi3.14:
A felsőoktatás nem kötelezettség, hanem lehetőség. Aki ezt választja vállalja szépen a hátrányait is. Tele a töke az országnak az egyetemisták állandó követeléseivel, hogy minden ingyen, meg jár meg egyéb. Hát jár a f@szom, az. De ez nem ide tartozik.

A középiskola utáni kötelező szakmai gyakorlat természetesen más, de nem ez az általános.

Kivlov 2012.03.27. 12:51:42

@drmotto:
Az oké. de valaki 19 évesen ugyanúgy nem keres, és suliba jár. ő 100%?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 12:53:28

Na, végre egy igazán jó téma.

Először is 100%-os kedvezményt senkinek sem kellene adni.

Szerintem 6 éven aluliaknak 90%, bár itt annyira nem zavar, hogy 100%, de szerintem ingyen ne legyen semmi.

65 év felettieknek és 60 év alatti nyugdíjasoknak 50% lenne a logikus, mivel a diákkedvezmény is ennyi.

MÁV alkalmazottaknak attól függően, hogy munka okból kell utazniuk, vagy amúgy, előbbi esetben jogos a 100%, különben 50%, a sörgyár dolgozói is csak olyan kupont kapnak, amivel féláron vehetik a gyári boltban a sört, az csak a szocializmusban ment, hogy a kuponok ingyen sört jelentettek, aztán azzal kereskedtek.

A MÁV-osok családtagjainak mi köze van a MÁV-hoz? Nekik nem jogos a kedvezmény.

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a diákoknak a lakóhely és a tanintézet között? (jelenleg 90%)"

Itt a zárójeles rész félrevezető, mert csak bérletre van a 90%, jegyre nem, például egy egyetemistánál, aki legfeljebb hetente utazik, ez nagyon nem mindegy. Ettől függetlenül kurva anyját azoknak, akik szerint 50% kedvezményt kellene erre adni, nagyon sok 3 gyerekes családot ismerek, akiknél így havi 100 ezer közelében lenne a közlekedés, és végleg kihalna az összes falu.

Ellenben a 90%-os 3 gyerekes családos kedvezményt soknak tartom, és szemétség, hogy ezzel szemben az 1 vagy 2 gyerekeseknek ez csak 33%, 50% kellene egységesen.

Az 50%-os diákkedvezmény jogos, a 26 éven aluliaknak a 33%-os jegyet nem tudom mi indokolja, miért kell támogatni egy 25 évest, egy 26 évest meg nem? Szerintem ennek a kedvezménynek semmi értelme, bár lehet azért találták ki, hogy azokat kompenzálják, akik nem tanultak tovább egyetemre, főiskolára.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 12:58:47

@newnt55:
"Diáknak csak az iskolába járáshoz legyen 50%-os, de nyáron balcsira ne utazzon 50%-on."

Akkor először is neked a qrva anyád(ne vedd komolyan, ez csak az előző kommentem miatt jön)! Egy 25 km-es bérlet 50%-os ára 10700 Ft lenne, és sokan laknak ilyen vagy nagyobb távolságra az iskolától. Akkor jogos, ha végleg elhatározza a kormány, hogy feladja a vidéket(ez alatt most nem a Budapesten kívüli részt értem, hanem a falvakat), de ez esetben tessék 10 éves iskolakötelezettséget bevezetni.

Fikk a Nick 2012.03.27. 13:04:01

@Kivlov:

Ha középiskolás, mert mondjuk évvesztes, vagy egyéb indokolt okkal halaszt, igen. Ha azért mert bukott, lógott, satöbbi, akkor nem. Nem kell ezt túlbonyolítani, aki a tankötelettségét teljesíti az előírt időben, az ingyen utazhat. Az egyetem pedig opció, az előnyeivel és a hátrányaival együtt. Megfelelő igazolvánnyal ezt simán meg is lehetne oldani, csak akarat kellene.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 13:06:46

@paranoir:
Pedig egyszerű a képlet. Ha van autód, és másra is használod, akkor 2 emberre már olcsóbb minden esetben, ha nincs autód, és egyetlen viszonylatban akarod használni, akkor már nem biztos, hogy 2 embernél drágább a MÁV, mert az autónak fenntartási költségei is vannak. 3 embernél viszont már nagy eséllyel nyerő az autó. Normális országban amúgy a vonat sokszor drágább, és mégis azt használják, mert kényelmes és munkába menet el lehet olvasni a napi sajtót, vezetés közben meg ugyanez nem megy. Sőt, sok viszonylatban gyorsabb is ott.

Kopi3.14 2012.03.27. 13:09:39

@Zabalint: most is mindenki kedvezménnyel utazik, mert nem hajlandó a kormány ténylegesen bevezetni a teljes árú jegyet. Tudtommal mindenki vagy 40%-ot fizet, vagy 40% kedvezményt kap, pontosan nem emlékszem már miképp volt anno a hírben.

@drmotto: magyarul úgy akarsz ÁLTALÁNOS szabályt hozni, hogy mindenkit egyedül bírálnál el... Az elképzelésed az egyetem csak opcióval, illetve a szakmai gyakorlat sem általánossal csak annyi, a nem megyeszékhely szintü településeket ölöd meg vele.

Szoruló hurok 2012.03.27. 13:09:42

"90%-os kedvezmény jár az (..) diákoknak a lakóhely és a tanintézet között, "

Tévedés, 50% jár. Győr oda-vissza 2500-2600 körül van és nem 500-ba kerül.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 13:13:59

@Kivlov:
Hát ez az, pl. technikum is létezik, meg nyelvi előkészítő, de naptári alapon is az érettségiző osztályok fele 19 éves és nem 18.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 13:17:38

@Szoruló hurok:
Ezt javíthatná a posztoló.
Ugyanis 90% kedvezmény bérletre jár iskola és lakhely között.
50% jár minden nappalis diáknak akárhonnan akárhová.
Mindez helyközi, távolsági buszra és vonatra.

Amúgy meg nem kapható 50%-os diákbérlet sem más viszonylatban, mikor egyetemistaként nyáron dolgoztam 45 km-re a tartózkodási helyemtől, választhattam a diákjegy naponta, és a teljes bérlet havonta között, kb. ugyanannyiba került, és ezen viszonylatban kevés vonat közlekedett, néha nyerőbb volt a busz, kombinált bérlet meg nincsen, így a naponta jegyet választottam.

Szoruló hurok 2012.03.27. 13:19:44

@Kivlov:
Ígyvan bérletre. És nem menetjegyre.
A bérlet pedig 10e forintba kerül ezen a távon.

SvenH. (törölt) 2012.03.27. 13:27:11

a diakjegy 90% -os is inkabb modjaval kellene adni...
ugy ertem hogy egy debreceninek ne adjanak a SOTEnel valo tanulasra kedvezmenyt, hiszen ha van debrekenben orvosi akkor jarjon oda...
persze ez inkabb szimbolikus kellene legyen, hogy erezzek hogy a felsofoku tanulast tamogassa az allam, ha valojaban ott helyben nincsen megfelelo kepzes

mulire92 · http://bit.ly/H9LE4o 2012.03.27. 13:36:30

Ha mindenki dolgozna egy kicsit nem lenne szükség a kedvezményekre és a MÁV is fel tudna állni a padlóról. Vegyünk példát róluk
kmdholding.com/huot0c6

apamaci1971 2012.03.27. 13:38:12

Ez egy nagyon összetett probléma, s valószínű hogy ebben a struktúrában nem is lesz a MÁV nyereséges. 1-2 teljesen értelmetlen és megmagyarázhatatlan kedvezmény esetében (pl:közalkalmazott) azonnali megszüntetés, az összes többi esetében a kedvezmény évről-évre történő csökkentése lehetne a jó megoldás.

DIldiko 2012.03.27. 13:47:29

@drmotto: A tankötelesnek van jövedelme? Már 6 éves kortól fizetnek, ha iskolába jársz, hogy a jegyet, bérletet meg tudd venni?

menőmano 2012.03.27. 13:52:39

Magasságos egek ura! Ennyi féle-fajta kedvezmény. Hát!Én ezt nem is tudtam?!:)
Hát ez totális visszaélések táptalaja is lehet!! Biztosan vannak, sokan, kik ezeket, - mármint a visszaéléseket- ki is használják. Persze, CSAK gondolom.
oszt.ennyi.
:)))

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 13:53:28

@mulire92:
A jó kurva anyádat, köcsög csaló, anyádnak adjál el koporsót!

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 13:55:08

@menőmano:
Én olyanokról tudok, akik 8 ezerért matricát vesznek, de már rég nem diákok.

menőmano 2012.03.27. 13:56:41

Nehéz kérdés ugye?"

Mondjuk, száz- és kilencven százalék kedvezményt nem kellene adni senkinek.
oszt.jónapot!!
:))

menőmano 2012.03.27. 13:58:34

@Zabalint:

Miért?! Mi az a matrica! Egész évre szól, és minden vasuti vonalra?? Én nem tudom. Komolyan.

Medgar 2012.03.27. 14:05:23

@fda: Íme egy pontos számítás neked:
A kocsim MINDEN költségét vezetem három éve, így 60,3 Ft-ra jön ki egy kilométer (20%-os értékvesztéssel számolva).

Nekem háztól házig a Bp-Győr-Bp távolság a google maps szerint 266 Km, ami 16 040 Ft.

A teljes árú menetjegy a 10:23-as IC-re 2930 Ft. Négyen megyünk, 2 hat év feletti gyerek és két felnőtt.
A jegy 2x1961 Ft + 2x1465 Ft egy útra, azaz oda-vissza
13 704 Ft. Vegyük hozzá a budapesti és győri tömegközlekedés költségeit és máris nagyjából egálban van a vonat az autóval.

De számoljunk az állami támogatással is ami 2010-ben 20,1 milliárd forint volt a 35,4 milliárd forintos jegybevétel mellé. A közvetlen személyszállítási támogatást is beleszámolva 21485 Ft-ba (+ tömegközlekedés) kerül a jegyünk. Akkor mi éri meg jobban a vonat vagy a gk?

menőmano 2012.03.27. 14:05:48

Ez a három gyerekes téma) totálisan kiveri nálam a biztositékot!
A múltban is voltak nagycsaládosok, hogy érthetőbb legyen, nem három, hanem annál több gyerek. Mégis meg kellett venni a bérleteket.
Mikor némelyeket teljesen ellehetetlenítenek, mások nehogy már szinte "mindenhol" élvezzék az ingyenességet!!!

IGAZI_kovi1970 2012.03.27. 14:09:31

Már majdnem szavaztam, amikor észrevettem ez a nívó vazze...

menőmano 2012.03.27. 14:12:20

nyugdíjasoktól megvonjuk a kedvezményeket"

Ha nem tetszik Nekik. Hát! Ne utazzanak!!
Semmivel sem adnék több kedvezményt emlitett csoportnak, mint a diákoknak, vagy a munkába ingázóknak.
Ha tetszik, ha nem.

IGAZI_kovi1970 2012.03.27. 14:13:07

@Medx: Szerintem az állam jobban járna ha a mávra költött pénzből inkább minden családnak venne egy kocsit. Már azoknak akiknek nincs. Az üzemanyag jövedéki és egyéb horroradókból BEVÉTELE lenne míg a mávból CSAk KIADÁSA van. Nem is beszélve arról, hogy a szervizek által így több munkaerőt kéne foglalkoztatni...

Medgar 2012.03.27. 14:14:38

Gratulálok, megértetted.

menőmano 2012.03.27. 14:17:07

"minden családnak kocsi....."

Hogy micsoda ésszel bírnak" némelyek!!!
Azoknak, kik egyedülállóak" mit kellene venni??
Fantasztikus!!!

Kivlov 2012.03.27. 14:19:04

@menőmano:
Itt kéne kezdeni, pontosan.

IGAZI_kovi1970 2012.03.27. 14:20:36

@menőmano: Ezek azon apróságok közé tartoznak amivel a fideszesek nem szoktak foglalkozni. :P

menőmano 2012.03.27. 14:21:42

@Kivlov:

Pontositok! Te totális tévedésben vagy!!!

IGAZI_kovi1970 2012.03.27. 14:22:32

@menőmano: Ja, és ha nem tetszik neked akkor ne utazzál B+. ;)

menőmano 2012.03.27. 14:23:29

@kovi1970:
Tessék!?? Ja. Csak nagyobb "fogásokkal"?? Hát az biztosan sokkal jobban megéri!!! gondolom.
:))

Kivlov 2012.03.27. 14:25:03

@menőmano:
f*szt. Erre írtam: menőmano 2012.03.27. 14:12:20

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.27. 14:27:12

90%-os kedvezményt csak bérletre kapnak a nappali és estis diákok a lakóhely és a tanintézet között. Menetjegyre 50% a kedvezmény.
A munkavállalók bérletét pedig 86%-ban a munkáltató fizeti.

DIldiko 2012.03.27. 14:28:09

@kovi1970: 3 gyerek - 3 szoba - 4 kerék? Ez már egyszer volt szlogen! Akinek nincs 3 gyereke annak csak motor vagy kerékpár járna?! :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.27. 14:29:10

@menőmano: A múltban is volt nagycsaládos kedvezmény, ez már elég régi öröksége a vasúti kedvezményrendszernek.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.27. 14:30:33

@DIldiko: Pontosan, akinek nincs 3 gyereke annak nincs ki mind a 4 kereke :)

IGAZI_kovi1970 2012.03.27. 14:44:37

@DIldiko: A lényeg az lett volna melyik az olcsóbb megoldás az állam számára. Egy pénznyelő pártkasszát fenntartani mint a máv is? Vagy racionálisabb megoldásokat keresni.
Na jó, ha nincs is családod Neked még kiutalhatunk majd egy kocsit. De a többieknek kuss van... XD

Zotya 2012.03.27. 15:28:38

Míg a BKV-nál talán lehet elérni némi bevételnövelést azzal, hogy a családtagok nem kapnak kedvezményt, addig a MÁV-nál ez elhanyagolható, mivel a családtagok zöme napi szinten nem vonatozik.

Az alapvető probléma nem a MÁV-nál kezdődik és nem is ott hogy kik kapnak és kik nem kapnak kedvezményt. A teljes közösségi közlekedés újragondolására van szükség, bele értve a helyközi buszokat és a városok helyi közlekedését.

Aki közösségi közlekedést használ az tudja milyen nyűg az, ha többszöri átszállással, busszal, vonattal, villamossal kell eljutnia valahova. Sokszor olyan irreálisan magas utazási költségek jönnek ki, amit senki nem fizet meg. Még ilyen horribilis benzinárak mellett is olcsóbb autóba ülni! Az egész rendszer fenntarthatósága azon múlik, hogy összességében használja-e annyi utas amennyiért gazdaságosan, nem túl magas támogatással fenn lehet tartani.

Az, amit terveznek, hogy csökkentik a járatok számát szintén nem vezet eredményre (nem tanultak az emlmúltnyócévből?!), mert a vasúti közlekedésnek nagyon magas az állandó költség aránya. Teljesen nyilvánvaló, hogy a változó költségeken nem lehet jelentős megtakarítást elérni!

Zotya 2012.03.27. 15:40:05

@Zabalint:
"MÁV alkalmazottaknak attól függően, hogy munka okból kell utazniuk, vagy amúgy, előbbi esetben jogos a 100%, különben 50%, a sörgyár dolgozói is csak olyan kupont kapnak, amivel féláron vehetik a gyári boltban a sört, az csak a szocializmusban ment, hogy a kuponok ingyen sört jelentettek, aztán azzal kereskedtek."

Az a baj, hogy ezzel csak a vizet gereblyézed. Volt már ilyen. Több vele az adminisztráció. A sörgyáras példa elég demagóg. Egy konzervgyárban meg annyit ehetsz amennyi beléd fér, csak ki nem viheted. Nyilván sörrel ezt nem lehet megtenni. Ezek a juttatások ágazat függők. A mobilszolgáltatók dolgozói is ingyen telefonálhatnak a saját hálózaton belül. A korrekt összehasonlítás az lenne, ha más országok vasúttársaságainak megoldásaival veted össze. Nézhetünk más hazai közlekedési cégeket is...

Mint említettem nem a kedvezményrendszer átalakítása fogja megmenteni a MÁV-ot.

Kivlov 2012.03.27. 15:51:36

@Zotya:
"A mobilszolgáltatók dolgozói is ingyen telefonálhatnak a saját hálózaton belül."

Magáncég, a kutyát nem érdekli kinek ad ingyen valamit is. De ez állami cég. Osztogasson, ha neki úgy jó, de akkor adóforintokat se kérjen...

Nem fogja megmenteni. De ez nem egynelő azzal, hogy fűnek-fának (szinte) ingyen van a szolgáltatás.

Zotya 2012.03.27. 15:51:54

@fda: "Meg ne vádoljatok, hogy védem a MÁV-ot, mert nem teszem:
Azonban a fenti példa egy folyamatosan felbukkantó, hazug csúsztatás: épp olyan, mintha az éttermi leves 500 forintos árát azzal hasonlítanánk össze, hogy a répa csak 32 forint, a víz meg 1 abba a tányérba."

Teljesen jogos a felvetésed, hogy miért nem számolják bele ilyenkor a személygépkocsi használat állandó költségeit. Viszont elég sok embernek van már autója ahhoz, hogy ne vegye figyelembe ezeket a költségeket. (Mert azt akkor is fizeti, ha nem gurul sehova)

Attól, hogy ezt most elmondtad egyetlen autós sem fog a fejéhez kapni hogy, hú bakker tényleg, akkor megyek vonattal. A vasútnak, a közösségi közlekedésnek az autóból kell kicsalogatnia az embereket, hogy legyenek utasok. Ezt pedig annak tudatában lehet megtenni, hogy ismeri mi alapján dönt valaki a vonat vagy az autó mellet!

Zotya 2012.03.27. 16:01:43

@Kivlov: Most már lesz állami tulajdonú mobilszolgáltató is. Ott vajon hogyan lesz? :D

Inkább az irigység szól belőled, mint a józan ész. Pont az ilyen szemléletet használja ki a kormány, hogy támogatást nyerjen demagóg ilyen demagóg intézkedésekhez, miközben a probléma a ott marad a szőnyeg alatt. Sem jobb szolgáltatás nem lesz, sem pedig gazdaságosabb MÁV.

Te utazol vonaton? Ár érték arányban mi a véleményed? Amikor sokan úgy vannak vele, hogy ingyen sem utaznak vonattal mert annyira szar, akkor nem hiszem, hogy azon kellene rágódni, hogy kinek milyen kedvezménye legyen, vagy ne legyen.

Kivlov 2012.03.27. 16:05:34

@Zotya:
Ár-érték arányban? felejtő. Leírták fentebb sokan, hogy már ketten tuti jobban megéri az autó.

Ettől függetlenül nem kellene ingyen utaznia senkinek sem. És a kedvezmények legalább fele is indokolatlan.
És ez nem irigység, nekem is van rá kedvezményem. Az is indokolatlan.

klacus 2012.03.27. 16:16:34

"miközben a benzinköltség ugyanerre a távolságra nagyjából 7 000 forint, még a mai benzinárakkal is. "

GIGALOL!

Ha nem számolod a kocsid beszerzési árát, a sarcokat, az autópályamtricát stb. Kijön az 10 ropiba nyugodj meg.

Zotya 2012.03.27. 16:19:21

@Kivlov:
Valóban sokféle és sokakat érintő kedvezmény van, viszont a teljes árú jegy meg irreálisan magas, a már korábban boncolgatott problémákból adódóan. Egy adott kedvezmény megvonása a rendszer egészén nem fog változtatni.

Ugyan ezen alapon végig mehetünk az összes állami és önkormányzati közlekedési cégen, meg más ágazatokban.

Azért azt megjegyezném, hogy azokat a kedvezményeket, amelyekről beszélünk az állam nem kompenzálja teljes egészében, tehát nem is feltétlenül jogos az "adófizetők" pénzét felhozni. Ami jogos kifogás, hogy egy nem hatékony, negyven éves alapokon nyugvó közösségi közlekedési rendszer akarunk fenntartani, egyre drágábban.

klacus 2012.03.27. 16:23:25

Jah és majd el felejet, nem azért kell a kocsi az ember fiának, mert flancol, hanem mert a közösségi közlekedés nem megoldott. Sok helyre el sem tudsz jutni egy nap alatt!

Ugyanez, ugyanennyi pénzből más helyeken müködik, itt meg nem. Hiába hazudják azt, hogy költséghatékony. Amíg a Mávnál 5 melósból ből 4-en csak bejárnak, addíg ez így is marad.

klacus 2012.03.27. 16:24:21

felejet ... felejtem

Kivlov 2012.03.27. 16:24:36

@Zotya:
Kit érdekel, mit kompenzál az állam? Akkor se furikázzon ingyen senki. Max a béna meg a vak. És kész.
A jegyek meg (többek között) azért is magasak a fizetőknek, mert az ország 3/4e kedvezménnyel utazgat. nem a bliccelők miatt, mint a bkv-nál állandó kamuduma szerint...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.27. 16:30:01

@Zotya: "a MÁV-nál ez elhanyagolható, mivel a családtagok zöme napi szinten nem vonatozik."

Ezt honnan veszed? A 40 ezer vasutasnak hány családtagja van szerinted? Az biztos, hogy az utazások egy főre jutó száma kevesebb, azonban havonta egy-két vonatút ára már a BKV bérlet árának szintjén van.

A tavalyi becslések szerint 300 ezer hozzátartozói igazolvány volt forgalomban.

Néhány éve a vasutasok gimnazista gyerekei az osztálytársaiknak árulták pár ezer forintért az ingyenes utazásra jogosító családi bérleteket és ez szerintem azóta se változott.

tede 2012.03.27. 16:32:14

Az államnak ki kéne vonulni ebből is. Esetleg a vasutat fenn kéne tartani és onnantól úgy feldarabolni a MÁV-ot, hogy bárki szolgáltathasson, ha akar. A MÁV egy része kiszolgálná az utasokat, jegyet adna, váltót tisztítana, ilyesmi.
De bárki indíthatna vonatot, ha akarna.

csillámpóni 2012.03.27. 16:37:24

Nekem 100% a kedvezményem, ez így mértékben nagyjából egyezik is a magamról alkotott vélemény szerintivel. Havonta elvonatkázok ugyan két-háromszázezernyit, de amíg a kalauzokból ki nem hal az esprit de corps, nincs az az isten aki tőlem a jegyárat beszedje. A máv a kevés hely egyike ahol még van összetartás, és képzelhetitek hová vezetne egy nagymértékű kedvezménymegvonás. De csak tessék próbálkozni.

A viccet félretéve azt ajánlom hagyjuk ezt az elvonós faszságot, és adjuk meg az esélyét az elvarázsolt sunciknak, hogy a vonaton megismerjenek engem. Így lesz mindenkinek a legjobb.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.27. 16:40:33

@Zotya: A kedvezmények megvonásával és a szigorúbb jegyellenőrzéssel eltűnne a vonatokról az a népréteg, amelyiknek minden jó, ami ingyen van.

Lehet, hogy ez segítene a színvonal növelésének kiharcolásában. Nyugat-Európában a vonatjegyek ára a hazai többszöröse, a színvonal is magasabb, de az utazóközönség is más.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.03.27. 16:49:08

@9-143: @Pszt!: Két, egymás utáni hozzászólás, mindkettő értelems, érthető, és tök komolyan mondom, hogy mégsem értem. Ha évi 35 rongyért (egyszerűség kedvéért 3000,- / hó) lehet kapni korlátlan 50%-os kedvezményt, akkor miért éri meg a havi 20 teljesárú jegy árába kerülő bérlet? Odáig értem, hogy azért, mert a cég kifizeti az X%-át a munkavállalónak, de miért éri meg ez a cégnek? Miért nem ad inkább egy Start krtyát, és vetet a dolgozóval 50%-os jegyeket?

vega2 2012.03.27. 16:56:41

Én a mozdonyvezetőnek és a vonatvezetőnek (kalauz) 50% kedvezményt adnék.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 18:30:35

@menőmano:
A diákigazolvány érvényesítő matricájáról beszélek. Közoktatásban évente, felsőoktatásban félévente van új matrica, a 2011/12 őszi féléves például március 31-edikén jár le. Van olyan ismerősöm, aki végzett, és utána illegálisan vásárolt a diákigazolványához matricát, ezzel igénybe véve az 50%-os kedvezményt.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 18:33:04

@kovi1970:
Csak akkor megmozdulni nem lehetne az utakon, szóval plusz utak, sávok is kellenének.

Pl. Sopron-Győr viszonylatban csúcsforgalom idején most is a vonat a gyorsabb, mert folyamatos kocsisorban a 85-ösön nem lehet 70-nél többel menni.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 18:38:28

@Zotya:
Pedig nagyon fontos a kedvezmény rendszer is. És nem elsősorban a MÁV-osok a fő kérdés, bár a családtagjaiknak nem jogos a kedvezmény, hanem például a 65 év felettiek ingyenessége.

De persze emellett ezer sebből vérzik a MÁV, ez tény. Szerintem amúgy a legnagyobb gond, hogy nincsen egységes közlekedési koncepció. Van viszonylat, ahol baromira nem éri meg a szárnyvonal fenntartása, de azért párhuzamosan ott a busz és a vonat is(pl. Székesfehérvár-Sárbogárd), és ezek közül a vonat egyáltalán nem versenyképes ott(sokkal több a menetideje, gyakran késik). És ami a lényeges, az átszállási lehetőségek vonatról buszra nincsenek összehangolva. Így baromi sok fizető utast veszítenek el, emellett sok pénzt kidobnak felesleges járatokkal is.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.27. 18:44:59

@Csokis:
Nagyon egyszerű. A kedvezményes jegyre nem lehet számlát kérni.

DIldiko 2012.03.27. 18:57:28

@online távmunkás: Akkor nekem sincs - csak 2 gyerekem van! :)

DIldiko 2012.03.27. 19:02:06

@kovi1970: Köszi! :)
Az a baj a máv, volán, bkv-val hogy nem tisztességesen van finanszírozva, de az úgy látszik nem érdeke senkinek. Így pénzt lehet bele ölni, soha senki nem tudja mikor, mennyi pénzt kaptak, mennyi járt ebből nekik és mennyi ment korrupcióra. Az átlátható, tisztességes, előre lefektetett finanszírozás megoldható lenne, ha lenne rá akarat. Érdekes szinte mindenhol működik rajtunk kívül.

Zotya 2012.03.27. 19:19:53

@online távmunkás: "Nyugat-Európában a vonatjegyek ára a hazai többszöröse"

Ez nem evidens. Attól mennyire előre veszed meg a jegyet, hány fő utazik egyszerre, egy útra vagy retur jegy, online foglalod vagy sem... stb. Illetve igénybe veszel-e valamilyen kedvezményt.

Bigiri 2012.03.27. 19:21:55

A diák, legyen az tanköteles, vagy már nem, magának nem tud jegyet vagy bérletet venni, hiszen nincs saját keresete. Amennyiben lesz, igen, váltsa meg mindenki a jegyét, de a kedvezményekre igenis szükség van. Teszem azt, 3 gyerekes család (ahol nincs autó, pedig akkor 7000 Ft-ból megjárhatná a Pest-Győr távot) elutazik valahova, rokonlátogatásra, stb. Igencsak bele tudnak futni 10ezrekbe. És egyszeri alkalomról beszélek, nem rendszeres utazásról, vagy bérletekről. Éppen elég a BKV bérlet, már a diák is majd' 4000... Nagyon sok pénz kifolyik a MÁV zsebéből is, de ne a kisembereket húzzák már le, még jobban...
Aki vonattal jár, nem hobbiból vagy szórakozásból teszi, hanem mert nem tolnak a segge alá saját autót.
Aki sajnálja azt a kemény 50%-ot (ami korábban 67,5% volt) biztos nagyon jól él, és nem kell ilyeneken spórolnia. Örüljön neki, a kis %-ba tartozik!

Zotya 2012.03.27. 19:21:58

@Zabalint: "Pedig nagyon fontos a kedvezmény rendszer is."

Ezzel egyet értek, de egy adott csoport kedvezményeinek a birizgálása nem hoz eredményt. Hiányzik a komplex gondolkodás.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.03.27. 20:12:43

@Zabalint: Ööö... azért ez érdekes. A logikáját értem, a célját is, de mi az, hogy valamire ma Magyarországon nem lehet számlát kérni? Mármint az út szélén ácsorgó jómunkásasszonyokon kívül. Bár ha belegondolok, nem is nagy a különbség... :-)

fda 2012.03.27. 20:26:30

@Medx: A példád esetében természetesen az autó éri meg jobban. Mindenki azt választja, akinek lehetősége van azt választani (azaz van autója). Én is ezt választom.

Ennek ellenére nem igaz, hogy egyértelműen drágább a vonat, hisz - nézd csak meg a lámpánál, vagy autópályán egy benzinkútnál - pl. messze nem minden autóban ülnek négyen.

És sok esetben bizony olcsóbb lenne, mégis a kényelemért én is inkább a drágábbat választom.

A céges rohangálósok, azaz napi kb. félmillió ember például tök egyedül mászkál mindenfelé. Nem azért mert olcsóbb így, hanem azért mert kényelmesebb, gyorsabb.

Tény, hogy a MÁV nem vonzó annak aki siet valahova, akinek csomagja van, aki öltönyben ül, aki gyerekekkel utazik, akinek kis falu a végcélja, aki éjjel ér haza... szép lassan nem vonzó senkinek és csak az ül fel rá, akinek nincs más lehetősége. Még busz se jár arra, mert akkor azt választaná.

Ha a MÁV nem változik, egyszer csenben bezárják és alig lesz, aki már tiltakozna a döntés ellen.

fda 2012.03.27. 20:32:47

@Zotya: "Viszont elég sok embernek van már autója ahhoz, hogy ne vegye figyelembe ezeket a költségeket."

Persze, persze. De ez is csak egy újabb gyúsztatás: akinek pedig éves bérlete van valahova, annak pedig a vonat, a színház vagy az uszoda nem drága. Pedig ezek sem olcsók. Ha árról beszélünk, akkor ne hagyjuk ki a legjelentősebb költségeket sem csak azért, mert azokat kölön tételben korábban fizettük ki

márta)) 2012.03.27. 20:56:36

Egyébként, ez több mint érdekes, hogy némelyek milyen hatalmas kedvezményeket kapnak. Illetve ingyen, bérmentve utazhatnak. Míg mások, tetemes összegeket kénytelenek megfizetni.

Zotya 2012.03.27. 22:11:15

@fda: Nem csúsztatok, nem én döntök így. A tényekkel nem lehet vitatkozni. Az emberek többsége egyszerűen nem veszi figyelembe az autó állandó költségeit, amikor dönt, hogy mivel utazik. Pláne ha van autó... A vasútnak meg ilyen kellemetlen feltételekkel kell felvennie a versenyt. Ez van, ha akarjuk, ha nem.

SvenH. (törölt) 2012.03.27. 22:58:39

@Zotya: maj 2020 -tol egy kis hasznalataranyos autopalyadij visszahozza a vasutnak az elonyet, fokent a nagyvarosok es Budapest kozott

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.27. 23:04:07

@Zotya: 10 éve Angliában a London-Birmingham út (200km) fiataloknak szóló közel annyiba került, mint a Malév repülőjegy Londonba.

Német ismerős a magyar díjak ötszörösének megfelelő összeget mondott pár éve, amikor kérdeztem, hogy miért autóval viszi a gimnazista gyerekét a 40km-re levő iskolába.

Most utánanéztem, jelenleg Németországban egy 20km-es jegy ára kedvezmények nélkül 1600 forint, míg Magyarországon 370 forint.

Joooe 2012.03.28. 09:56:41

Naponta vonatozom, pár éve budapest elővárosi viszonylatokban, előtte is sokat utaztam nagyobb távolságokra is.

Azzal kezdeném, hogy felháborítónak tartom, hogy ha egy vonaton utazik 300 ember, akkor az kb. ugyanannyiba kerül nekik, mintha beülnének 300 autóba és egyesével tennék meg az adott utat... ugyanakkor ha egy autóba 4-en ülnek, akkor már negyedelődik az egy főre jutó költség, míg a vonaton hiába utaznak nem ketten, nem négyen, hanem legtöbbször többszázan, mégis drágább tud lenni mint az egyéni közlekedés... NA itt valami nagyon el van kúrva...

És nem is hiszem hogy feltétlen a kedvezmények rendszerében kell keresni a problémát.

Először indoklással válaszolok a feltett kérdésekre, utána tovább :)

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a 6 éven aluliaknak? (jelenleg 100%)"
Jelentős kedvezményt indokolt adni, hogy értelme legyen nekik vonattal utazni, ez nem szociális, hanem üzletpolitikai kérdés... Ha teljes áron kéne megvenni egy 5 tagú családnak a jegyet, akkor vagy nem utazna, elképzelhetetlen, hogy valaki luxusárat fizessen azért, hogy a koszos büdös, túlzsúfolt vonaton utazzon.
Ugyanakkor egy gyerek több erőforrást igénylő, problémásabb utas mint egy felnőtt...hangoskodik, zavarja a többi utast, ugyanúgy elfoglal egy helyet, stb... így azért a teljes díjmentesség sem megoldás.. Szerintem 50%

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a 65 éven felülieknek? (Jelenleg 100%)"
Úgy gondolom időseket ritkán látni a vonatokon, ráadásul társadalmilag támogatható, hogy a nagypapák, nagymamák könnyebben látogassák családjukat (ráadásul, ha vonatozik, akkor nem vezet a 70-80 éves tata). A diákok és a munkába járók adják a vonatozók elsöprő többségét, ha meg már úgyis megy a vonat, hagy szálljon fel az az 1-2 nyugger, nem sok vizet zavar. Én 65 éves korhatár helyett aki öregségi nyugdíjas, támogatnám a 100%-os kedvezményt. (Teljesen más a helyzet helyi közlekedés esetében, ahol a társadalmi haszna is kisebb, és a nyuggerek száma és zavaró hatása is nagyobb)

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a MÁV alkalmazottaknak? (jelenleg 100%)"
Én sem fizetek azért, hogy használjam a munkáltatóm termékét, ez egyfajta juttatás, természetellenesnek és indokolatlannak tartanám az elvételét. Maradjon 100%. (Bár gyakran vonatozóként lófaszt minden mávos seggébe, jobban keresnek és szarabbul dolgoznak mint az országos átlag... de ez a fajta kedvezmény akkor is természetes)

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a MÁV alkalmazottak családtagjainak? (jelenleg 100%)"
Ez azért van mert volt, szerintem nem logikus, nem kéne. 0%.

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a diákoknak a lakóhely és a tanintézet között? (jelenleg 90%)"
Egy kicsit fizessen érte, hogy szokja, hogy a dolgoknak ára van, de mégiscsak diák, nincs jövedelme és az oktatás mégiscsak nemzeti érdek. 90% jó.

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a nagycsaládos szülőknek minimum 3 gyerekkel? (jelenleg 90%)"
A nagycsaládos nem egy státusz, valakinek vannak gyerekei ok, gyerekkedvezmény, de értelmét nem látom a gyerekek számára építeni a szülők díját. 0%.

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a 65 év alatti nyugdíjasoknak? (jelenleg 2 alkalommal 90%, 16 alkalommal 50%)"
Mint írtam, nem kéne különválasztani a 65 év alatti/feletti öregségi nyugdíjasokat. => 100%
Ugyanakkor a nem öregségi nyugdíjasok örüljenek a nyugdíjas státuszuknak, ez alapján ne járjon (más alapján járhat) kedvezmény => 0%

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a 6-14 éves gyermekeknek? (jelenleg 50%)"
Nem értem a kérdést... diákkedvezmény van, milyen 6-14 éves az aki nem diák?

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a diákoknak bármely viszonylat esetén? (jelenleg 50%)"
50% jó szerintem, kifizethető, de nem a vasúttól elrettentő mértékű ezzel a jegyár.

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna a 26 éven aluliaknak péntek és vasárnap között? (jelenleg 33%)"
Hááát, bliccelésre hajlamos korosztály aki még nem teljesen dolgozta fel hogy elveszett a diákkedvezménye, így némileg indokolható, de talán inkább jobb ha még sincs.
0-33%, igazából mindegy.

"Ön mekkora vasúti kedvezményt adna az 1 vagy kétgyermekes családoknak? (jelenleg 33%)"
HE? Az egész családnak vagy mi? hogy kell ezt érteni? Van gyerekkedvezmény, azon kívül 0, akácsak a 3+ gyerekeseknél írtam.

És még mindezeken felül, a jelenlegi teljes jegyárakat eleve minimum 50%-kal csökkenteni kellene, legalább halvány köszönőviszonyban legyen a valósággal. A jegybevételekből csak a vonatok futási költségét (beleértve az energia és munkaerő költségeket) kéne fedezni, a pályafenntartás, szerelvények beszerzése állami költség kéne hogy legyen, mint minden állampolgár számára adott infrastruktúra költsége.

Kiadási oldalon meg nagyon rendet kéne tenni. A szakszervezeteket meg elve be kéne tiltani (miért van több joga egy máv dolgozónak mint egy 2 fős vállalkozásnál dolgozónak?) Most is gyakorlatilag azért maradt el a reform, mert az egyébként is zűrös helyzetben a kormány nem vállalja a máv sztrájkot.

csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2012.03.30. 07:06:59

@online távmunkás:

Németországban teljesen más a helyzet, össze se lehet hasonlítani az itteni viszonyokkal.
Drágább a vasúti közlekedés, de sokféle regionális kedvezmény létezik. Hosszabb távokon pedig az ICE vonatok nem lassabbak az autózásnál. Így ott van értelme mérlegelni.