Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

3-as metró felújítás? - Miből??

2014. július 26. - Nívó blog

Az elmúlt hónapokban több sok százmilliárdos nagyságrendű nagyberuházás is időszerűvé vált. Néhány hónapja a Paksi Atomerőmű új blokkjának ezermilliárdos bekerülés költségein szörnyülködhettünk, a napokban pedig a 3-as metró százmilliárdos felújítási költségével sokkolt a főpolgármester.

Mi a közös a két beruházásban? Legelőször is az, hogy mindkettő elsősorban pótló beruházás. A Paksi Atomerőműben többszöri élettartam hosszabbítás után lassanként végleg le kell állítani a kiöregedett blokkokat, és a 3-as metró felújítása sem várhat tovább több évtizedes hű szolgálat után.

De akkor mi a probléma? Leginkább az, hogy a beruházásokra nincs pénz. Hitelből kell megoldani mindent. De miből fogjuk visszafizetni ezeket a rettentő hiteleket? Hiszen semmi nem változik. Az atomerőmű ugyanúgy termeli majd az áramot az új blokkal mint eddig a régi blokkok és a metró a felújítás után is ugyanúgy szállítja majd az utasokat mint eddig. Semmi olyan nem fog tehát történni, ami az eddigi működésen felül egy olyan többletpénzt, többletbevételt eredményezne, amiből visszafizethetnénk, törleszthetnénk majd a felvett hiteleket. Attól, hogy a régi metró helyett egy új viszi majd az utasokat, a BKV-nak nem lesz több bevétele. Attól, hogy a régi atomblokkok helyett egy új állítja majd elő az áramot, abból nem lesz több bevétele az erőműnek.

Fentiek miatt nem lehet hová tenni Tarlós István minapi nyilatkozatát sem, miszerint ő nem akar mást, csak egy kormánygaranciát a felújításra felveendő hitelre. No de ki veszi fel a hitelt? A BKV? Vagy az önkormányzat? Na és miből fogja kifizetni, ha egyszer a működés ugyanolyan lesz mint eddig és a felújításból egy fillér többletbevétel nem generálódik majd a metróközlekedésnek köszönhetően?

Mi lesz ebből? Bősz Anett, a Liberális Párt egyik prominense írt egy számomra még ma is emlékezetes posztot. Ez a poszt a kormány rezsicsökkentő intézkedéseit támadja. Futurisztikus kalandozásának az a lényege, hogy a rezsicsökkentések miatt a közműszolgáltatók éveken-évtizedeken keresztül nem képesek elvégezni a pótló beruházásokat. A nyereségességüket elvesztett cégeket állami tulajdonba veszik, majd az állam kényszerül rá, hogy az elodázhatatlan beruházásokat végül is elvégezze. Ez azonban óriási költségekkel, az államadósság megugrásával, és végső soron államcsőddel jár a jövendölés szerint.

Most legalább annyi kiderült mindenki számára, hogy más időzített bombák is ketyegnek ebben az országban, mégpedig olyanok, amelyek sokkal korábbi robbanásra vannak beállítva, mint a közműproblémák. A múlt adósságai ezek, amelyek azonban a jelen államadósságát növelik.

Hogy aztán államcsőd lesz-e ezeknek a vége? Valószínűleg nem. De az biztos, hogy ezeket a hiteleket is fizetni kell majd valamiből. Amit nyerünk a rezsicsökkentésen, elveszítjük a metrón és az atomerőművön. A múlt adósságát egy jövőbeli adóssággal egyenlítjük ki. Jobb híján.

És mit kellene tenni? Már most spórolni kell a soron következő metróberuházásokra, atomerőmű blokk építésekre, közműfejlesztésekre, hogy azt majd ne hitelből kelljen megvalósítani. Csak hát akar-e, képes-e a magyar ilyen dolgokra félretenni, amikor annyi minden másra is kellene?

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr426547763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.26. 23:52:17

Érdekes bejegyzés. Erre a problémakörre találták ki a karbantartást és annak pénzügyi tervezését.

Ennek két módszere van, az egyszerűbb, ennyi pénzem van, old meg ebből és a bonyolultabb, ennyi pénzre van szükség pl. 10 évre előrevetítve.

Az első megoldás hátulütője, hogy soha nem annyi pénzt költ rá a tulajdonos a karbantartásra, mint amennyit kellene, hanem vagy többet vagy kevesebbet. Aminek az eredménye pl. egy szétmállott 3-as metró.

Magyarországon természetesen mindenhol az első megoldást alkalmazzák, a második megoldásról általában nem is tudják, hogy létezik.

Németországban a második megoldást alkalmazzák a jól menő és régóta létező cégek, mert úgy előre tudják pontosan tervezni, hogy melyik évben mennyit kell mire költeni. És rá is költik a pénzt. Ami lehet, hogy ma drága, de hosszú távon mindenképpen olcsóbb.

Az M3 valós ára 200M+.

Paks II-re nincsen szükség, Paks I még igen sokáig tudja előállítani az áramot, Paks II azért kell, mert exportálni akarjuk az áramot, esetleg valami energiaigényes iparágat akarunk, pl. aluminium gyártás.

Paks II nem pótló beruházás, hanem új beruházás.

NYJetsTD 2014.07.27. 00:16:15

Ne sírjál. Amíg van pénz stadionokra, békemenetre, mobilkeresésre, ócsai lakóparkra, kerényi agymenéseire, nem létező állami mobilszolgáltatóra, századvégre és közgépre, lengyel import tüntetőkre, méregdrága köztévére és még megannyi felesleges baromságra, addig nincs baj. Ha meg mégis úgy érzed, akkor tudod kinél reklamálj.

A múlt adósságai szlogeneddel pedig megint átnyomod a problémákat másokra, pedig ezek minden amortizációnál ismétlődve lesznek a jövőben is. Szerinted a szenzációs magyar futball nagy piramisai örökre új fényben pompáznak majd? A négyes metró nem ázik be? Amit használnak az előbb-utóbb elkopik, elromlik. Ha a mindenkori kormányok nem csak kifizetőhelynek tartanák persze a nagy cégeket, akkor kissé később és olcsóbban megúszhatnánk ezeket, de hát mit tehetünk, tolvajok és gerinctelen kis hazugok irányítanak bennünket...

toportyánzsóti 2014.07.27. 03:48:55

Majd a nemzeti offshorkkok megoldják a dolgot ahogyan sok mást,vagy az orálmuzsik megálmodja valamelyik reggelre.

Szúrófény 2014.07.27. 04:36:18

Az "óccsóság ára!" Nincs pénz felújításra! Nem az egyetlen hülyesége, választott vezetőinknek!

anonymand 2014.07.27. 06:46:22

Tisztelt Nívó blog!

"A Paksi Atomerőműben többszöri élettartam hosszabbítás után lassanként végleg le kell állítani a kiöregedett blokkokat, és a 3-as metró felújítása sem várhat tovább több évtizedes hű szolgálat után." - ez csak slendrián fogalmazás, netán szándékos csúsztatás.
Esetleg nem ismerős a "többszöri" fogalom jelentése.
Tényszerűen: az eredetileg 30 éves üzemidőt valóban módosítani kellet, úgy az 1-es, mint a 2-es blokk esetén (20-20 év, 2032-ig, illetve 2034-ig).
Egyszer.
Egyszer az egyiket, egyszer a másikat.
Amúgy majdnem igaz, hogy "lassanként" le kell állítani őket, hiszen még húsz évig működhetnek.

A 3-as metró valóban nem nagyon várhat...

Tisztelettel:
anonymand

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2014.07.27. 07:55:58

@NYJetsTD:

A stadionokkal ugyanez a helyzet. A Népstadiont 60 éve építették. Most valóban nagyon sok az egyszeri 100 milliárdos újjáépítés, viszont ha 60 éven keresztül félretettünk volna erre a célra egy keveset, az szinte fel sem tűnt volna.

Imadom a trapistát 2014.07.27. 09:24:01

Ehh! Kiváló poszt. Kiugrasztja a nyulakat a bokorból. Most látható, ki az aki csak orbánfób, és ki az aki képes átgondolni a dolgokat.
Paksról itt egy jó cikk: hvg.hu/velemeny/20121227_mikor_all_le_paks

István Tamasi 2014.07.27. 09:39:59

@Dörnyei József:
Ez a puha korlátok dillemmája: Az állam mint tuljadonos elvonja a rendszeres karbantartásra és a felújításra való pénzt amit presztízsberuházásra fordít. A fociakadémiákra költött állami pénzekből simán minden gond nélkül újjá lehetne varázsolni a 3-as metrót.

István Tamasi 2014.07.27. 09:44:35

@NYJetsTD:
Igaza van.
Ami a focit illeti: Hogy van az, hogy az amerikai foci - NFL - nemcsak önfenntartó hanem profitábilis egyetlen fillér állami pénz nélkül? Ja hogy az állam nem szól bele, nem politikusok irányítják?

anonymand 2014.07.27. 10:15:12

Tisztelt Nívó blog!

Ha már szóba került, hogy meddig is kell és lehet üzemelnie a paksi erőműnek, talán nem köllene megfeledkezni arról sem, hogy például a szükséges energia előállításának más módjait a kormány mennyire is támogatja.
"Magánszemélyek részére
2011. óta nem volt lakossági pályázat napelemre. 2014-ban kérdéses, hogy lesz-e (költségvetési forrás nem látható)."
napelem.net/napelem_lakossag/
Meg az is érdekes, hogy bár Németországban a napsütéses órák száma jóval kevesebb, mintha előrébb járnának az alternatív energisforrás intenzívebb felhasználásában (állami támogatással).
Tudom, mellékszál, ám mégis elgondolkodtató.

Tisztelettel:
anonymand

lavór 2014.07.27. 10:23:11

Esetleg meg lehetne kérni a hajléktalanokat, koldusokat, hogy a metró bejárata előtt kalapozzanak a felújításra. Természetesen tisztes jutalékért.

program készítő 2014.07.27. 11:03:02

A metróra van pénz,a képviselők meg tudnak élni havi 46 ezer forint nettóból,a többi elég a hitel törlesztőrészletére.El lehet tolni az önkormányzati választást is az ország érdeke miatt februárra--ez is több milliárd forint.

űrszelvény (törölt) 2014.07.27. 11:09:45

Vannak azok az emberek, akiknek már bocsánat, de a sz*r sem elég büdös.

2010 előtt egyszerűen nem volt téma a 3-as metró, a világ legtermészetesebb dolgának tűnt, hogy az új városvezetés úgy veszi át a hivatalt, hogy a nulláról kell előkészíteni a teljes körű felújítást. Utána jött a metrótűz, amikor ezeknek az embereknek hirtelen fontos lett a 3-as metró ügye (olyan nyilvánvaló tényekkel én sem kívánok vitatkozni, hogy valami 2 év alatt lesz 40 éves). Majd erre reagálva a városvezetés leállította a legöregebb metrókocsikat, de nem meglepő módon ekkor már ugyanezek a fanyalgók arról beszéltek, hogy semmi értelme nem volt ennek, a Tarlós csak a saját fontosságát szeretné bizonygatni. Jók azok még...

Persze az évek múlásával egyre egyértelműbbé vált, hogy valamit tenni kell, a városvezetés csendben, valamirevaló szakember módjára készítette elő a felújítást, a szokásos "jóazmég" hömbörgők pedig verték a tamtamot, hogy tessék már valamit tenni. A közelmúltban végéhez ért az előkészítései fázis, a tervek birtokában elkezdődött a források keresése. Ezek, és a jelenleg is tartó síncserék és egyéb szükségszerű karbantartási munkák fényében aligha lehetne már azt szajkózni, hogy a főváros nem tesz semmit, így új gumicsont után kellett nézni. És nem kellett sokáig várni: hát miért hitelből épül majd?

Azon nagyvonalúan lendüljünk túl, hogy a 2007-2008-as mainstrem vélemények szerint intelligens és a gazdasághoz kicsit is értő ember hitelt vesz fel, és nem bunkó módjára egy összegben leperkálja a szolgáltatás ellenértékét, és kalap kabát. Inkább arra keressük a választ, hogy ha a librális gazdaságpolitika szerint a nyereséget termelő részlegek mind-mind magánkézen vannak, vagy legalábbis azon kellen lenniük (mer' az állam rossz gazda), akkor mégis honnan lenne pénze egy államnak (vagy egy önkormányzatnak) egy ekkora kiadásra, ha nem hitelből? A magánszférából befolyt adók meséit inkább hagyjuk, a gyakorlatban épp' most látjuk, hogy milyen is az adófizetési hajlandóság. De akkor mégis miből?

István Tamasi 2014.07.27. 11:19:19

@űrszelvény:
Jó kérdés, hogy "honnan lenne pénze egy államnak (vagy egy önkormányzatnak) egy ekkora kiadásra"?
A válasz - minden demagógiától mentesen - egyszerű: a stadionokra meg a labdakergetőkre /jobb helyeken, de nem nálunk futballisták/ költött százmilliárdokból1 év alatt meg lehetne oldani a felujítást.

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2014.07.27. 11:36:10

@István Tamasi:

Abban igazad van, hogy a két beruházás költségei nagyságrendileg azonosak. Ugyanakkor nem hiszem, hogy ez lenne a helyes finanszírozási mód.

Példának okáért a stadionépítés költségei ilyen viszonylatban már sokezer témában előkerültek. A stadionok költségéből épp meg lehetne oldani ezt, vagy épp meg lehetne oldani azt. Most tegyük fel, hogy a stadionok költségéből már megoldottak valami mást. Akkor most a metrót miből? Az erőműveket miből?

űrszelvény (törölt) 2014.07.27. 12:22:19

@István Tamasi:
"A válasz - minden demagógiától mentesen - egyszerű: a stadionokra meg a labdakergetőkre /jobb helyeken, de nem nálunk futballisták/ költött százmilliárdokból1 év alatt meg lehetne oldani a felujítást."

Volnál szíves valamilyen egyszerű számítást mutatni a főbb költségekkel mindez igazolására. Csak mert így ex katedra könnyű megmondani a tutit :) Azonfelül arra is, hogy a stadionok milyen forrásból (hazai, EU, stb) épülnek, ugyanis korántsem biztos, hogy a sportra kapott pénzt átcsoportosíthatjuk más célokra.

Az 1 évre inkább nem mondok semmit. A 3-asnál jóval rövidebb 2-es metró felújítása is 2004 és 2007 között tartott. És ez csak a pálya és az állomások átépítését jelentette, az új vonatoknak és a biztosítóberendezésnek 2009-re kellett volna a tervek szerint elkészülniük.

Egy kicsit több konkrétumot és szakmaiságot, ha kérhetném!

humorpalanta 2014.07.27. 12:37:01

@űrszelvény: Már ne haragudj, de hogy tudsz ekkora hülyeséget leírni?
2010 előtt nem volt téma a 3-as metró? Ne röhögtess már. A '90-es évek közepén felújították a kisföldalattit, majd a 2000-es évek elején-közepén felújították a 2-es metrót teljesen, saccra. A 2-es metrót '72-ben adták át a forgalomnak a teljes szakaszon, a 3-as metró első szakaszát '76-ban. Mint láthatod, a 3-as metró fiatalabb, ezért később ért rá a felújítás. Ezért kezdték el a 2-es felújítása után a 4-est megépíteni. S utána értelemszerűen a 3-as következett volna, csak addigra már főpolgármestert cseréltek.
2007-ben végeztek a 2-es felújításával, 1995-ben újították fel a Kisföldalattit. Mint az látszik, mostanra érkeztünk el oda, hogy a 3-as is megérett a felújításra.
Egyébként csak úgy jelzem, hogy immár 4 éve Tarlós és bandája van, ráadásul a kormányzó párt emberei, s azóta sem haladtak semmit a 3-as metró felújításával. Semmit! Egy hónapja szavaztak meg másfél milliárd forintot a tervezésre. Itt tartunk. Ne hordj össze itt olyan hülyeségeket, hogy "a városvezetés csendben, valamirevaló szakember módjára készítette elő a felújítást", mert ez úgy hülyeség ahogy van.
Elkezdődött a források keresése. Hmm. Nagyon egyszerű. Egyrészt az EU adna pénzt, igaz nem a teljes felújításra, de egy meghosszabbítással a felújítás egy részét is biztos ki tudnánk fizettetni. Azonfölül pedig a kormánynak kutya kötelessége kifizetni ezt.
Ha nem ismered a gazdaság működését, akkor ne nyisd ki a szádat. A hitelezés hajtja előre a gazdaságot, csak olyan hülyékkel van dolgunk ebben az országban, akik nem képesek felmérni a saját teljesítőképességüket. (Lásd még devizahitelezés)

humorpalanta 2014.07.27. 12:47:10

@űrszelvény: www.nb1.hu/hirek/nb-i-negymilliard-veszteseget-termeltek-tavaly-csapatok
Itt megtalálhatóak a költségek, de ideírom, hogy ne kelljen lapoznod, így egyszerűbb.
"2013-ban a központi költségvetésből 42 milliárd, a TAO-ból 16.6 milliárd, míg az önkormányzatoktól 8-12 milliárd forint érkezett a magyar futballba."
Ez egy évben 70 milliárd forint. A két év alatt a 3-as metró felújítását kitenné az összeg.

NYJetsTD 2014.07.27. 13:09:10

@ccactus: "viszont ha 60 éven keresztül félretettünk volna erre a célra egy keveset, az szinte fel sem tűnt volna."

Ne beszélj már hülyeségeket. 25 éve még azt sem tudtuk, hogy ma újra alapítjuk az átkost. Sajnos már most látszik, mekkora baromság volt paks kettőt is elkapkodni, mire kifizetjük, már valószínűleg tök elavult technológia lesz.

Nemzeti Dohányos 2014.07.27. 13:23:42

Itt az alternatív költségeket kell nézni. Atomerőmű nélkül mit kéne építeni, és az mennyibe kerülne. Hármas metró nélkül hány busz kellene, és az mennyivel lenne lassabb (idő = pénz). Esetleges buszsáv az Üllőin mit tenne a várossal, stb. Amúgy azzal sem értek egyet, hogy egy felújított, négyes szintű metró ne generálna több utast, mint a mostani állapot. Sokan kerülik kényelmi, biztonsági szempontokból. Egy modern, visszatáplálós, esetleg autómata kocsikkal szerelt vonal üzemeltetése is olcsóbb.

Etihad 2014.07.27. 13:40:41

A 4es metró helyett kellett volna rendbe tenni a 3ast. . . Hihetetlen hogy mennyire felesleges milyen draga es vszleg folyamatosan termeli a veszteseget.

űrszelvény (törölt) 2014.07.27. 13:54:46

@humorpalanta: Látom érzékenyen érintett a dolog, de ennyire azért nem kell felfortyanni :)

"Már ne haragudj, de hogy tudsz ekkora hülyeséget leírni?"
Érdekelne, hogy hol és mit írtam, ami szerinted hülyeség. Kár, hogy csak a gugli első találatos kiguglizható átadási dátumokat írtad le, és azt nem, hogy mit és miért írtam rosszul.

Az, hogy azért nem nyúltak a 3-ashoz, mert fiatalabb, és nem volt baj vele, illetve épült a 4-es, az nettó hülyeség. Már 2006-2007 körül körvonalazódott, hogy kellene valamit tenni, főleg úgy, hogy lényegében 0 karbantartást kapott az elmúlt évek alatt. Ezt valahogy el szoktátok felejteni. A 4-es metróval magyarázni pedig több, mint naivság. Egyrészt ez zömében EU-s pénzből épült, másrészt pedig ugyanezek az emberek 2011 óta kérik számon Tarlóson a 3-as metrót, holott csak most, 2014-ben készült el a 3-as. Azaz nem kis önellentmondás.

Ráadásul az átépítés előkészítése sem történt meg, erre végképp nem lehet mentség a 4-es metró építése.

Tessék: hvg.hu/itthon/20121008_harmas_metro_bkv_biztonsag

"Egy átfogó rekonstrukció előkészítése és teljes megvalósítása a 3-as metró esetében 6-7 év, így az előkészítési folyamatot legkésőbb 2003-2006 körül meg kellett volna kezdeni."

Ehhez képest az előkészítést Tarlósék kezdték el 2010 októbere után. Kicsit kellene gondolkozni is egy-egy megnyilvánulás előtt, az a helyzet...

"Egyébként csak úgy jelzem, hogy immár 4 éve Tarlós és bandája van, ráadásul a kormányzó párt emberei, s azóta sem haladtak semmit a 3-as metró felújításával. Semmit! Egy hónapja szavaztak meg másfél milliárd forintot a tervezésre. Itt tartunk. Ne hordj össze itt olyan hülyeségeket, hogy "a városvezetés csendben, valamirevaló szakember módjára készítette elő a felújítást", mert ez úgy hülyeség ahogy van. "
Nettó hazugság. Elkészültek azok a tervek, amik alapján lehet hitelt felvenni, pénzt pályázni az EU-tól, stb stb. Egyébként pediog Te magad írod, hogy megszavaztak forrásokat a metróra, tehát ismét önellentmondásba keveredtél. Emellett saját forrásokból elkezdődtek azok a munkák, amik már a nagy generálig sem várhatnak. Ilyen a síncsere például, ami miatt pl. ma sem jár teljes vonalán a metró.

Értem én, hogy szeretnéd védeni a kedvenceidet, és lejáratni mindenki mást, de ha csak annyit tudsz hozzátenni, hogy a másik hülye, nem ért hozzá, maradt volna csendbe, akkor az kevés lesz. És ezen az a 3-4 kiguglizott adat folytonos ismételgetése sem segít...

Nemzeti Dohányos 2014.07.27. 13:55:04

@Etihad: Nem felesleges, csak nincs befejezve. Kelenföldre meg nem irodaházat, hanem minél több parkolót kell építeni, és utána az autópályán behajtási díjat szedni.

űrszelvény (törölt) 2014.07.27. 13:55:27

@űrszelvény: "2014-ben készült el a 3-as"
akarom mondani: 4-es.

cso zsi 2014.07.27. 14:23:33

@Nemzeti Dohányos: Mire akarsz az autópályán behajtási díjat?
Ne gyere London dugódíjával, mert ott kb a mi kiskörúton belüli területünkre azonos helyre szedik. (London népessége hazánkéval egyenlő)
Nálunk viszont a Hungária-gyűrűn belüli az elképzelés.
Megint a más farkával való csalánverés esete forog fenn.

Andika69 2014.07.27. 14:38:00

@űrszelvény: A választások után le lett váltva a Metro vezetősége is. Azóta a még inkább lecsökkentett karbantartás miatt van több járműprobléma. Az hogy a legidősebb kocsikat leállították azzal csak ártottak az ügynek, mert nem feltétlenül azok voltak a legrosszabb állapotú, vagy jelentősen túlfutott kocsik. Az alagút takarítások is jelentősen csökkentek, és a tervezett pálya javítások is majdnem megálltak. Csak végeztek egy tervezett ultrahangos vizsgálatot, és kiderült, hogy a sínek egy részén jelentős mikro repedések keletkeztek, mivel addig ezt a problémát nem látták /nem láthatták, mert ez a vizsgálat egy nem túl régi technológia/, így nem is készültek ilyen jelentős vágánycserére.

gmihaly 2014.07.27. 15:15:41

Azért azt is figyelembe vehetnétek, hogy a metrós szakszervezet elnöke az a Gulyás Attila, aki a hírhedett "pulykapénzes" buszos sztrájk idején gyújtó hangú szónoklatokban lázította a sofőröket. Eddig a legtöbb riogatós tudósításnál csak kibújt a szög a zsákból, hogy a szakszervezet volt a "szakértő". Ehhez képest a Metróért Egyesület szakértője korrekt volt, ezt Tarlós is mondta. Az biztos, hogy az alagutakat is sűrűbben kellene takarítani, a kocsik alvázát pedig valami olyan anyaggal befújni, hogy az olaj ne folyjon ki a sínpályára. Ja, és karbantartani kellene, a csavarokat rendesen meghúzni, stb. És nem azon nyávogni, hogy a 2-esről átkerülő kocsikba az automatikát is be kellene építeni. Ja, hogy az automatika is elavult? Vagy újat kell venni, épp' itt az ideje,vagy hol vannak a magas tudású hazai fejlesztő mérnökök?

Nemzeti Dohányos 2014.07.27. 15:26:58

"hol vannak a magas tudású hazai fejlesztő mérnökök?"

Külföldön.

laci_52 2014.07.27. 16:53:53

Nem értem a cikk írójának aggodalmaskodását. Valamennyi pénz mindig van, tehát ami a legfontosabb, arra jut is.

Hogy mi a legfontosabb? Azt majd a politika eldönti.

Vagy az élet: ha lesz egy nagy baleset a 3-as metróban, rögtön együtt lesz a pénz és megkezdik a felújítást.

űrszelvény (törölt) 2014.07.27. 17:40:58

@Andika69: " Azóta a még inkább lecsökkentett karbantartás miatt van több járműprobléma."
Mindez számokban? Csak mert ezzel szemben azt látni, hogy a külön erre a célra megszavazott összegekből sorra végzik el a legkritikusabb részek javítását. Például ma is ezért nem jár a metró a Nagyvárad tér és a Népliget között.

Elkezdték a síncserét a 3-as metrón
index.hu/belfold/budapest/2014/07/02/elkezdtek_a_sincseret_a_3-as_metron/

120 millió forintos síncsere a 3-as metró vonalán
www.ujpestvaros.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=6726:120-millio-forintos-sincsere-a-3-as-metro-vonalan&catid=34:oenkormanyzati-hirek&Itemid=97

De a válaszokban még mindig nem látok érveket arra, hogy miért korrekt dolog az, amikor egy városvezetés nem tesz semmit a már akkor is kritikus állapotban levő metróval. Sem a tervezett karbantartási munkákkal, sem a nagygenerál előkészítésével kapcsolatban nem tesz semmit. Majd ellenzékből hirtelen elkezdi érdekelni az ügy, és ostorozza az újakat, hogy miért nem nincs már ez miért nincs már az.

anonymand 2014.07.27. 17:50:09

@ccactus:

Tisztelt ccactus!

"Most tegyük fel, hogy a stadionok költségéből már megoldottak valami mást. Akkor most a metrót miből? Az erőműveket miből?" - teljes mértékben igazad van!
Eljátszol a gondolattal, nagyon helyesen, és a kérdés marad.
Folytathatnád a játszadozást, most tegyük fel, hogy négy éve folyamatosan volt, 2,5-3% az évi növekedés.
Mondom tegyük fel.
Oszt tegyük fel, hogy a hazai piacon, mármint a munkaerőpiacon évi 30-50 000-es bővülés lett volna az elmúlt évben.
Tegyük fel azt, hogy a gazdaságban olyan jogbiztonság uralkodott volna az elmúlt négy évben, amiről még aki nagyot mert álmodni, az se gondolta volna. Csak tegyük fel.
Tegyük fel, hogy többkulcsos adórendszert alakítottak volna ki, amely az elmúlt négy évben a büdzsének nem évi cca 500 milliárdjába került. Persze ez csak feltevés, de azért tegyük fel.
Most nem kívánlak tovább untatni, de folytathatnám a sort, hogy mi mindenben van ott a kérdésedre, hogy "miből", a válasz.
Tegyük fel, hogy ezekből.
Mondom, csak tegyük fel...

Tisztelettel:
anonymand

eszim 2014.07.27. 18:13:25

@űrszelvény: "A magánszférából befolyt adók meséit inkább hagyjuk"
Mesélj, a magánszférán kívül ki termeli meg az adót?

eszim 2014.07.27. 18:17:07

@ccactus: "A stadionok költségéből épp meg lehetne oldani ezt, vagy épp meg lehetne oldani azt. Most tegyük fel, hogy a stadionok költségéből már megoldottak valami mást. Akkor most a metrót miből? Az erőműveket miből?"
Akkor az alkoholista is jogosan érvel azzal, hogy nyugodtan elihatja a pénzt, hiszen el lehetne költeni a gyereknek ruhára, kajára, tandíjra, stb., de úgysem lenne elég mindenre, ezért elissza.

űrszelvény (törölt) 2014.07.27. 18:26:44

@eszim:
>"A magánszférából befolyt adók meséit inkább hagyjuk"
Mesélj, a magánszférán kívül ki termeli meg az adót?

Ha nem csak egyes szavakat és részmondatokat mondatokat olvasnál el, akkor tudnád, hogy nem ezt vitattam, hanem egész másról van szó.

Ajánlom figyelmedbe a korábbi kommentem ezen részét:
"Inkább arra keressük a választ, hogy ha a librális gazdaságpolitika szerint a nyereséget termelő részlegek mind-mind magánkézen vannak, vagy legalábbis azon kellen lenniük (mer' az állam rossz gazda), akkor mégis honnan lenne pénze egy államnak (vagy egy önkormányzatnak) egy ekkora kiadásra, ha nem hitelből? A magánszférából befolyt adók meséit inkább hagyjuk, a gyakorlatban épp' most látjuk, hogy milyen is az adófizetési hajlandóság. De akkor mégis miből?"

Elolvasni, megérteni, válaszolni. A sorrend nem felcserélendő!

Reszelő Aladár 2014.07.27. 18:29:19

Csak egy apró észrevétel. Nyugaton az ottani civil erő akkora, hogy simán be tudnak záratni egy repteret, vagy akár egy megépült atomerőművet sem helyeznek üzembe.
És mit mondanak erre? Semmi gond, építenek egy másikat vagy megoldják másképp. Azért jó építeni, mert pörgeti az építőipart, ami munkahelyet teremt, végső soron pedig a többlet adóbevétel a költségvetésnek is jó, a dolgozók által megszerzett jövedelem pedig a helyi szolgálatatószektort erősíti, a építési vállalkozó a profitot fogja befektetni.

Persze aki mindenben a lenyúlást látja...

István Tamasi 2014.07.27. 19:13:32

@űrszelvény:
1. Sehol nem lehet olyan infora bukkanni, hogy a stadionépítésekbe - különösen a csútiba - EU-s pénzek is ömlenének.
2. Nem csak a stadionépítési pénzekről beszéltem, hanem a többi felesleges pénzkidobásról amit a labdakergetőkre / jobb helyeken fotballisták/ herdálnak el.
3. Az Eu-val normális kormányok tárgyalni szoktak - többnyire eredménynel - hogy mire menjenek EU-s pénzek.
4. Az 1. és 2. alatti pénzek együtt simán kiteszik a 3-as metró felújítására szükséges 3százmilliárdot.

humorpalanta 2014.07.27. 19:45:59

@űrszelvény: "Érdekelne, hogy hol és mit írtam" Kifejtettem, de mivel nem tudsz szöveget értelmezni, ezzel nem tudok mit kezdeni. Ne haragudj, hogy nem tartok készenlétben két köteg papírt, meg 40 honlapot, ahol kitűnően megbízható információk vannak. De azért remélem rájöttél utólag, hogy csak szemléltetésként használtam az adatokat.
"Az, hogy azért nem nyúltak a 3-ashoz, mert fiatalabb, és nem volt baj vele, illetve épült a 4-es, az nettó hülyeség."
Miért is kellene valamihez komolyabban hozzányúlni, ha 1: nincs vele baj, 2: be van kalkulálva és elő van készítve a nagyfelújítása?
Zömében EU-s pénzből, oké.
Összköltségvetés:
452,5 milliárd HUF

Kohéziós Alap:
180,8 milliárd HUF

Magyar Állam:
193,7 milliárd HUF

Budapest Főváros Önkormányzata:
78 milliárd HUF

Ebből EIB hitel:
15 milliárd HUF
www.metro4.hu/m4_fobb_adatok.php
Tessék, hogy nyugodtan tudj tájékozódni. És képzeld el, hogy nem kellett gugliznom, mert régóta ismerem a weboldalt. :)
Képzeld el, azért kérik számon 2011 óta Tarlóson a 3-ast, mert ez volt a kampányának egyik fő pontja, majd a szék elfoglalása után is erről beszélt a Vitézykével együtt.
Nem önellentmondás, csak nem rendelkezel a kellő információval.
"Ráadásul az átépítés előkészítése sem történt meg" Na hagyjál ezzel a hülyeséggel. 2010-ben úgy adták át a hivatalt, hogy megmondták, hogy elő van készítve ez is, az 1-es villamos meghosszabbítása, és még több más projekt. Csak ez nem volt jó se a BKK-nak, sem a Tarlóséknak politikailag, ezért letagadták, majd egy év múlva az 1-est mint saját ötletet húzták elő a kalapból. Csak sajnos vannak emberek, akiknek rövid az emlékezete.
"Elkészültek azok a tervek, amik alapján lehet hitelt felvenni" Az tudod mi? Semmi. Skiccelésre is lehet pénzt felvenni, sőt. Kormányzati garanciával rothadó paradicsomok dobálására is lehet pénzt felvenni.
"Egyébként pediog Te magad írod, hogy megszavaztak forrásokat a metróra, tehát ismét önellentmondásba keveredtél." Igen, csak látom, hogy pont a lényeget nem értetted meg. Ugyanis éppen hogy az előkészítésre ítéltek oda most pénzt. Eddig nem történt semmi. Eddig tárgyaltak a meghívásos eljárás győztesével, s most ítélték meg a pénzt, hogy álljanak neki a tervezésnek. Tessék, itt megnézheted, elolvashatod.
infoszab.budapest.hu:8080/akl/tva/Tir.aspx?scope=kozgyules&sessionid=6577&agendaitemid=87143
Alul a pdf-et megnyitod, s kiolvashatod belőle amit az imént leírtam. Ismét csak a források hiánya miatt kijelented, hogy én önellentmondásba keveredtem, miközben neked nincsenek meg a kellő információid. Megbocsátok, nincs ezzel baj, csak figyelj oda, hogy mit olvasol.
Ne is haragudj, milyen munkák? Jahh, az a pár kilométer sín? Ahhamm, értem. Tudod, hogy az kábé annyit segít, mint egy széthulló autóbusznak az új tengely. A sínek rögzítése gyakorlatilag szétrohadt, a beton, amihez oda van rögzítve, szétmállott. Homokra házat.
Még ha a kedvenceim lennének! Csak sajnos a kétbites agyaddal nem vagy képes felfogni a valóságot. Ugyanis képzeld el, az orbáni felfogáson túl is van élet! Nem csak a nemzeti oldal és a hazaáruló létezik. Képzeld el, hogy attól még nem a kedvenceim, hogy megvédem őket egy olyan helyzetben, amikor abszolút értelmetlen hülyeségeket dobálnak rájuk. Sok minden miatt lehet támadni az MSZP-t, az SZDSZ-t, Demszkyt, de akkor csak azért, amit elkövettek. Nem szükséges még plusz hülyeségeket felvenni.

azbesztos 2014.07.27. 20:19:47

Nem értem. Az előző rezsim a 12 év alatt nem vett fel hiteleket? Hogyan lett alattuk az 56%-os államadósságból 83%? Világcsoda, hogy azóta nemhogy csak stagnál, minimálisan csökkent is az adósság. A 4 metró alapvetően elbaszott beruházási költségéből 200 milliárdot tudott lefaragni Tarlós, és át is adta, amit Demszkyéknek már évekkel 2010 előtt át kellett volna adni és félig sem volt kész. A síncsere azt szolgálja, hogy a felújításig működőképes legyen a 3 metró.

NYJetsTD 2014.07.27. 20:41:50

@azbesztos: próbáld meg pontosabban felidézni a régmúlt és a jelen adatait, híreit.

Az utolsó hivatalos negyedéves állás:

www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/nem_jott_be_orbanek_terve_megugrott_az_allamadossag.584234.html

Máshol már évek óta vitatkozunk mennyi lenne manyup pénz nélkül, de a növekedés már rég nem áll meg. Jelenleg is csak a gdp arányos összeg stagnálás közeli, de az első rosszabb évnél azonnal 90% fölé fog ugrani.

Másrészt 1998 novemberében az első Orbán-kormány felmondta a 4-es metró építéséről szóló szerződést ezzel minimum négy évvel elhúzva az átadást.

Arról lehet persze vitatkozni, ki mennyit nyúlt, mennyi demszky és a többi akkori vezető felelőssége, remélem egyszer még ezek is elnyerik méltó büntetésüket, ahogy a mai rablók is.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.27. 20:48:06

@csentecsa:
A Paks I-et a belátható jövőben nem kell leállítani. Soha, senki, aki számít nem állította, hogy a Paks I-t le kell majd állítani.

A világon még soha nem állítottak le olyan atomerőművet, ami nem sérült meg. Kivéve politikai okokból - ami nálunk nincsen.

Paks I nem sérült, az idők végezetéig lehet relatíve kis költségekből újabb 20 évekre működtetni.

Ráadásul a technológia fejlődésével mindig egy kicsit biztonságosabb lesz, mint az előző 20 évben.

Paks II nem kiváltásra van, hanem beruházás.

eszim 2014.07.27. 21:21:30

@űrszelvény: Fogalmam sincs mire gondolsz, azt írtad azért nincs pénze szegény államnak mer elcsalják az adókat, így magánszféra adója nincs, csak a mesében.

NYJetsTD 2014.07.27. 21:49:47

@csentecsa: kiscica, mielőtt szétbaszna az ideg, írd már le, hol állítottam, hogy nem ott szállt el?
Csak maradjunk a tényeknél.

NYJetsTD 2014.07.27. 21:56:15

@csentecsa: Horn sem ide illő, valójában demszky és az akkor pénzügyminiszter medgyessy sáros a dologban. Sőt, egy jogerős ítélet kimondta, hogy petinek nem is volt törvényes felhatalmazása az Országgyűléstől a szerződés aláírására.
Szóval csak szelíden.

2014.07.27. 22:40:25

egyszerűen el kell menni innen a faszba, kárhoztassa más az unokáit arra hogy orbán faszságait fizesse vissza

JohnHenry 2014.07.27. 22:50:53

Addig olvastam, hogy "Liberális Párt". Muhaha :D Ezek szerint legalább két tagja is van :-p

cso zsi 2014.07.27. 23:18:28

@csentecsa: Pedig azok beellenzékezték, hogy államadósságból ne budapesti metró legyen.

NYJetsTD 2014.07.27. 23:18:46

@csentecsa: Azt hiszem elég egyértelműen és konkrétan reagáltam, de sajnos megint csak idegből gyűröd a témát. Olvass utána.

"A kérdés továbbra is az hogy 8 év alatt miért nem voltak képesek kivitelezni a négyes metrót? Erre tessék válaszolni."
Mert fosok voltak, akár csak ez a kormány. Így jó kincsem? Mehetsz kiverni örömödben...

Csak ne kezdd megint ezt az "aki nem ért velem egyet, az ballibkomcsielvtársblablabla" dumát, mert már uncsi...
Ha meg nem megy enélkül, akkor mesélj, mi a gond? Otthon, munka? Akarsz róla beszélni? Kezdjem a rendelést?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.28. 00:01:19

@csentecsa:
Egy index újságíró nem számít "valaki"-nek. Nem is az.

Amint már írtam "valaki" még nem jelentette be, hogy leáll Paks I.

Eddig _minden_ atomerőműben sikeresen hosszabbítottak üzemidőt, ami nem sérült meg vagy nem állították le a zöldek miatt.

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2014.07.28. 00:44:05

@Dörnyei József:

Mi ezzel a probléma? Ha mégis tovább tudnak működni a régi blokkok, az nagyon jó hír lenne.

Ez egy tök jó ábra:
kep.cdn.index.hu/1/0/538/5384/53840/5384042_73cdd0d186e4adda6871d440c73ea938_wm.jpg

Valószínűleg az a helyzet, hogy atomerőműveket persze sohasem állítanak le, csak azon belül az egyes blokkokat cserélnek újakra.

Ez az idők végezetéig való működtetés kicsit azért hihetetlennek tűnik. Az anyagöregedési folyamatokat lassítani lehet, de megállítani nem.

Itt egy vonatkozó cikk a Fizikai Szemléből.

wwwold.kfki.hu/fszemle/archivum/fsz0803/trampus0803.html

röf 2014.07.28. 08:27:52

@Imadom a trapistát:
"Ehh! Kiváló poszt. Kiugrasztja a nyulakat a bokorból. Most látható, ki az aki csak orbánfób, és ki az aki képes átgondolni a dolgokat.
Paksról itt egy jó cikk: hvg.hu/velemeny/20121227_mikor_all_le_paks"

Valóban, a linkkelt cikk egy jól felhasználható cikk a setétzöldek ellen.
A névelőkön kívül jóformán egyetlen igaz állítás nincs benne.
Bár kétségtelen, vakok között félszemű a király.
Szakmai analfabéta kiváló cikket tud kanyarítani nála hülyébbeknek.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.28. 08:57:10

@ccactus:
Természetesen minden alkatrész elöregedik. Ezeket kell cserélni.

A lényeg azon van, hogy a Paks I relatíve igen alacsony költségből folyamatosan meghosszabbítható.

Tehát a Paks II indoklásánál sántít az, hogy a Paks I helyett muszáj megépíteni.

eszim 2014.07.28. 09:56:39

@Dörnyei József:
"Természetesen minden alkatrész elöregedik. Ezeket kell cserélni.
A lényeg azon van, hogy a Paks I relatíve igen alacsony költségből folyamatosan meghosszabbítható."
A mindent cserélünket hívják úgy, hogy új blokk! ("Az atomreaktor teljes élettartamát a reaktortartály élettartama
határozza meg, ezt a hatalmas berendezést ugyanis nagyon
költséges lenne kicserélni. A tartály anyagának
kristályszerkezete azonban az állandó neutronsugárzás
hatására rongálódik, emiatt az atomerőművek méretezési
(tervezett) üzemideje 30-40 év. Ez azonban biztonsági és
műszaki intézkedésekkel meghosszabbítható, ...")
Egyébként gondolkozz már picit, vajon melyik az olcsóbb apránként kicserélni az autóban mindent (új alkatrészek+szerelés) vagy új autót venni?

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.28. 10:22:26

@eszim:
Ez nem autó. Jóval olcsóbb azt cserélni, ami elkopott.

Nívó blog 2014.07.28. 10:24:21

Úgy látom kár volt Paksot megemlíteni a posztban. Eltereli a vitát műszaki kérdésekre, miközben a poszt valódi mondanivalója elsikkad. :(

röf 2014.07.28. 10:52:47

@Nívó blog:
"Úgy látom kár volt Paksot megemlíteni a posztban. Eltereli a vitát műszaki kérdésekre, miközben a poszt valódi mondanivalója elsikkad. :("

Ez azért van, mert a blog műszaki kérdéseket hív segítségül a mondanivalója igazolására.

eszim 2014.07.28. 10:54:10

@Dörnyei József:
"Jóval olcsóbb azt cserélni, ami elkopott."
Akkor mutass forrást az elméletedre, hol melyik erőműnél alkalmazzák a végtelenített élettartamot vagy csak képzelegsz?
(Az én idézetem, hogy a reaktortartály nem cserélhető gazdaságosan a www.atomeromu.hu/ oldalról van, feltételezem ők jobban értenek hozzá.)

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.28. 11:10:51

@eszim:
Ahogy már írtam, a világon még _sehol_ nem állítottak le nem sérült atomerőművet. _Sehol_

A teljes reaktor cseréje egy más kérdés, de erre sem került sor még sehol a világon.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.28. 11:57:21

@eszim:
Hülyeséget írsz, ez mind sérült vagy politikai okokból leállított.

eszim 2014.07.28. 12:18:21

@Dörnyei József:
Sajna hazudsz, nyilván van köztük ilyen is, olyan is, de nem mind.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.28. 12:49:05

@eszim:
Sajna hazudsz, mert ha lenne ilyen, már régen az orrom alá dörgölted volna...

eszim 2014.07.28. 13:15:14

@Dörnyei József:
Szart is az orrod alá lehet dörgölni, csak a magadét hajtogatod.

ccactus · http://nivo.blog.hu/ 2014.07.28. 17:09:21

@eszim: @Dörnyei József:

Vitátok nívó alatti. Ráadásul a semmiről szól. :(

NYJetsTD 2014.07.28. 20:14:43

@csentecsa: nem baj, majd megszokod.

"Akkor mi az ördögöt számít hogy Orbánék leállították?"
Már a kérdésed is vicc. Látszik, sokat dolgoztál nagy projektekben.

"Nevetségesnek tartom hogy döntően a manyupok miatt nőtt volna meg 30 százalékponttal az államadósság a szocialisták alatt."

Megint állítasz valamit, amit senki sem írt. Kérlek szedd már össze magad, ha normális stílust és vitát akarsz, mert ezekkel a kitalált mondatokkal nem tudok mit kezdeni. Utána pedig lázadsz, miért kapod a savazást.

Ha mégis érdekel a véleményem, akkor az államadósságról csak annyit, hogy annak növekedésért kis részben a válság és nagy részben a teljesen elkúrt gazdaságpolitika volt az oka a szoci éra alatt. Rendkívül magas állampapírkamatok, példátlanul sok hitelfelvétel, rendkívül magas és sokszor felesleges költekezés.

Ma meg más módszerekkel, de ugyanúgy megy a hiány növelése. A benyelt manyup pénz nélkül (ami még egyszer nagyon fog hiányozni) kurvára 90% felett lennénk. Nincs még csak halvány jele sem a megoldásnak. Ennyi.

"Kegyesen elfelejted, hogy bár államosították a manyupokat, viszont vissza is fizették azt az IMF hitelt, amit a szocialisták vettek fel, és egy fillért nem törlesztettek belőle.."

Te egy közgazdasági zseni vagy. Egy hitelt kiváltok egy másikkal, a probléma megoldva... Te, én szívesen üzletelnék veled...

"Szerintem-tekintve az időnkénti éjjeli fél kettes, meg 02:40-es kommentjedet-inkább nem firtassuk hogy kinek vannak magánéleti, munkahelyi problémái.."

Látom, a business is szakterületed... Bájos, ahogy azt hiszed, a munka az csak reggel hattól délután kettőig létezik... Ha majd egyszer a magad ura leszel, nem csak a csirkefarhátat csomagolsz, vagy a tesco polcait rakod, akkor megérted. Munka mellett pedig szerencsére van időm az ilyen rendkívül okos, politikusokban és pártokban hívő emberek fárasztását elviselni...

www.reactiongifs.com/r/ob1.gif

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2014.07.28. 20:24:36

@eszim:
Amikor meg kellene nevezni valamit, akkor hirtelen nem megy???

A hülyeség oldalán állsz és nem veszed észre...

eszim 2014.07.28. 21:07:46

@Dörnyei József:
Nyilván én vagyok a hülye,
egy atomerőmű vagy örök-életű vagy felrobban vagy a sötétzöldek bezáratják, ennek így kell lennie ...

anonymand 2014.07.29. 15:02:10

"Példának okáért a stadionépítés költségei ilyen viszonylatban már sokezer témában előkerültek. A stadionok költségéből épp meg lehetne oldani ezt, vagy épp meg lehetne oldani azt. Most tegyük fel, hogy a stadionok költségéből már megoldottak valami mást." - szerencsére nem. A stadionokra megy pénz, s nem is feleslegesen.

"OTP Bank Liga 2014/2015, 1. forduló:
Nyíregyháza – Debrecen: 4828 néző
Diósgyőr – Puskás Akadémia: 4314
Haladás – Újpest: 2950
Kecskemét – Ferencváros: 2432
Videoton – Pápa: 2385
Pécs – MTK: 1320
Paks – Győri ETO: 1147
Honvéd – Dunaújváros: 1100
Összesen: 20476 néző
Átlagnézőszám: 2560 néző/meccs"

"Akkor most a metrót miből? Az erőműveket miből?" - most tegyük fel, hogy négy éve folyamatosan volt, 2,5-3% a GDP évi növekedése.
Mondom, tegyük fel.
Oszt tegyük fel, hogy a hazai piacon, mármint a munkaerőpiacon évi 30-50 000-es bővülés lett volna az elmúlt négy évben.
Mondom, tegyük fel.
Tegyük fel azt, hogy a gazdaságban olyan jogbiztonság uralkodott volna az elmúlt négy évben, amiről még aki nagyot mert álmodni, az se gondolta volna, és áramlana a külföldi befektetők tömege.
Mondom, csak tegyük fel.
Tegyük fel, hogy többkulcsos adórendszert alakítottak volna ki, amely az elmúlt négy évben a büdzsének nem évi cca 500 milliárdjába került. Persze ez csak feltevés, de azért tegyük fel.
Most nem kívánlak tovább untatni, de folytathatnám a sort, hogy mi mindenben van ott a kérdésedre, hogy "miből", a válasz.
Tegyük fel, hogy ezekből.
Mondom, tegyük fel.

Tisztelettel:
anonymand

Ui.: Tegyük fel, hogy rendszeresen olvasod a Nívó blogon megjelenteket. Tegyük fel, hogy elkerülte a figyelmed: "A blog mottója: Fórum! Vitassuk meg! Miért kellene eltűnnünk?"
Mondom, tegyük fel.
"Komolyan vesszük, elolvassuk, időnk szerint reagálunk is rájuk." - tegyük fel, hogy Te is komolyan veszed, amit leírsz.
Mondom, tegyük fel.
"Ami nem szép, nem tűrni a másik véleményét." - tegyük fel, hogy ebben egyetértünk.
"Vagy utálni, nyírni valakit, gyűlölködni, mocskolni valakit csak azért, mert más a véleménye." - tegyük fel, hogy ebben még inkább.

"Vitassuk meg!" - jó! Tegyük fel, hogy válaszolsz.
Mondom tegyük fel!
"Írd le, hogy mi az ellenvéleményed a posztjaink témájával kapcsolatban!" - megtörtént (nem először)...
"Írd le, mi az amivel egyetértesz, és mi az, amivel nem! Ennyi. Minden más felesleges szájtépés aminek a világon semmi értelme nincs." - tegyük fel, hogy ez is elfogadható, ám tegyük hozzá, hogy minden kenetteljes szófosás arról, ami itt a szavakkal ellentétben nem teljesül újabb osztályzat a bizonyítványodba, amit magadról állítasz ki...

Haverka 2014.07.29. 16:17:34

a fényképet loptad, vagy fizettél is érte?

anonymand 2014.07.29. 16:29:15

@Haverka:

Tisztelt Haverka!

Mivel még ifjonc és tapasztalatlan vagy, szívesen segítek.
A fényképet nem loptam, nem vettem.
Remélem ennyi ölég...

Tisztelettel:
anonymand

Haverka 2014.07.29. 16:36:25

@anonymand: Nem, nem elég. Ez egy jogdíjas kép: www.fotosearch.com/CSP169/k1694537/

Ha nem vetted és nem loptad, akkor esetleg te vagy a szerzője?

Haverka 2014.07.29. 16:39:52

@anonymand: ja bocs, nem tőled, hanem a blog szerzőjétől kérdeztem.

anonymand 2014.07.29. 17:13:18

@Haverka:

Tisztelt Haverka!

Semmi gond!
Megcímezhetted volna hozzászólásod, s nem lett volna félreértés.
A Blog szerzője: Nívó blog=ccactus=bogancs

Tisztelettel:
anonymand

cso zsi 2014.07.29. 23:33:31

@Dörnyei József: Eredendően nem "helyett", hanem "mellett" épül, ami az egyre növekedő energiaigény miatt kell. Mert a ránktukmált villanyautók (is) rövidesen kiesznek az energiából.
Ezen kívül vannak még energiafalóink.
Nap-, szél-, és vízierőmű-gondjaink vannak. Azaz inkább nincsenek.
Ha netán elzárják a gázcsapot, azonnal villanyra kell átállni, bármiibe kerüljön is a lakosságnak, saját zsebből.

NYJetsTD 2014.08.01. 13:01:08

Na, ez a bejegyzés is megdöglött.
Talán mert túl átlátszóan dob fel álnaív álkérdéseket és mondatokat, melyek minden szavából süt a mostani kormány felmentésének igyekezete. Pedig mint minden eddig gárda, ez is csak termeli a jövő adósságait.
süti beállítások módosítása