Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Miért van tömeg a tömegközlekedési járműveken?

2010. szeptember 01. - bogancs

Szeptember van, megkezdődött az iskola, ezzel párhuzamosan véget ér a munkahelyi szabadságolások korszaka is. Akik gyakran veszik igénybe a tömegközlekedést, azok emlegetik ilyenkor, hogy vége van a jó világnak, megint zsúfoltság van a metrón, buszon, villamoson. Sokan felteszik a kérdést, hogy miért nem jár gyakrabban, vagy miért nem küldenek nagyobb járművet, ami a sok embert kultúráltabb módon tudná szállítani?

https://m.blog.hu/ni/nivo/metro.jpg

A minap hallottam a következő problémát: Egy nagyváros vonzáskörzetében lévő faluból reggelente sokan járnak be a városba dolgozni. A többségnek 8:00 órakor kezdődik a munkaideje, így mindenki a 7:20-as busszal szeretne utazni. Bár a busz minden reggel zsúfolásig tömve van, mondhatni úgy állnak a buszon, mint a heringek, a helyi Volán társaság mégis kisbuszt közlekedtet ezen a vonalon, hiába lenne tele a csuklós is. Sokan nem értik, hogy miért van ez?

A válasz egyszerű: A tömegközlekedés iránti igény napon belül jelentősen ingadozik. Reggel 7-9 óra körül mindenki munkába, iskolába igyekszik, délután 4-6 körül pedig mindenki haza. Ezeken a csúcsidőszakokon kívül viszont jelentősen kevesebb az utasok száma.

Nehéz döntés azt meghatározni, hogy mekkora tömegközlekedési kapacitást kell fenntartani. Ha a csúcsidőszaki igényekhez igazítják a kapacitásokat, akkor a nap jelentős részében kihasználatlanul állnának a járművek. Ez nagyobb költséggel, és így magasabb jegy- és bérletárakkal járna, esetleg még a jelenleginél is magasabb költségvetési támogatásra szorulnának az érintett közlekedési vállalatok. Ha viszont alacsonyabb szinten húzzák meg a szolgáltatás mennyiségét, akkor kialakulnak olyan időszakok, amikor megnő a zsúfoltság, esetleg helyenként nem mindenki fér fel az első buszra. Hasonló a helyzet a járművezetőkkel is. Csúcsidőszakokban több, a nap egyéb részében kevesebb sofőrre van szükség, amit 8 órás munkarendben elég nehéz megszervezni.

Az említett falu esetében is az okozza a dilemmát, hogy a Volán társaság meghatározott számú csuklós busszal és kisbusszal rendelkezik. Természetesen más viszonylatokban a csuklósok is mind közlekednek reggel, így szegény falunkba már nem jutott. Persze lehetne növelni a csuklós buszok számát a kisbuszok rovására, ez viszont azzal járna, hogy napközben, mikor jóval kevesebb az utas, és mindenhol elég lenne a kisbusz is, akkor is sok helyen a csuklóst kell járatni, jóval nagyobb költséggel, mert kevés a kisbusz.

Fentiek miatt szükség van kompromisszumos megoldásokra, ami viszont szükségszerűen helyi konfliktusokhoz vezet. A már előbb említett faluban például sokan rájöttek, hogy a 7:20-as busz ugyan zsúfolásig teli van, viszont a 7:05-ösön jóval kevesebben vannak. Így voltak akik bevállalták, hogy kicsit hamarabb indulnak el otthonról, cserébe pedig kényelmesebben utazhatnak. Másik lehetőség, hogy az utazni vágyók alternatív közlekedési eszközt keresnek. Átszállnak vasútra, vagy többen összefogva autóval járnak be, esetleg jó időben kerékpároznak. Ez utóbbi esetek nyilvánvalóan utas vesztéssel járnak, amit a közlekedési vállalatnak szintén figyelembe kell vennie kapacitásai meghatározásánál.

Szóval nehéz kérdés ez? Minél kevesebb a buszok száma, amit például járatritkítással lehet elérni, annál nagyobb lesz azok kihasználtsága, tehát nő a hatékonyság, az egy utasra jutó költség csökken. Ez viszont a zsúfoltság növekedéséhez illetve az utasok számának csökkenéshez vezet.

Hogy mi a jó megoldás? Ki tudja? Az élet valahogy mindig elrendezi.

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr172263032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kuruttya 2010.09.01. 11:18:31

Az egyszerű felhasználót pedig ez szimplán nem érdekli, hogy egyszerűbben fogalmazzak, pont leszarja, hogy milyen logisztikai problémákba ütközik a használható szolgáltatás nyújtása. A volán/bkv/máv dolga, hogy ezt megoldja, a magyarázkodás tök érdektelen.

daniferi 2010.09.01. 15:06:12

Autóval nézve egy vidéki megyeszékhelyt. Itt azért szeretek inkább kettő helyett fél háromkor végezni, mert pont nincs dugó. A két óra utáni hullám levonulóban, de a három-négy órási dugó még nem kezdődött el. Tehát vagy sietek és eljövök 14:10-ig, vagy ha nem érek ki, akkor inkább maradok dolgozni plusz fél órát, mert inkább hasznosan töltöm az időt, mint a dugóban :)

vanek ur 2010.09.01. 22:42:43

@Álmos: Drága jó leszarós állampolgár meg koppan egy nagyot, amikor az adóban megjelenik a "nen érdekes hogyan, de megoldjuk" számlája.
Olvass már egy kicsit: meg lehet oldani, de az pénzbe kerül, mivel csúcsidőn kívül a pluszkapacitás kihasználatlanul áll, a sofőrök malmoznak, stb. Az a feneség, hogy nehéz meghatározni, meddig lehet bővíteni a csúcsidei kapacitást anélkül, hogy csúcsidőn kívül ezek közlekedtetése/nem közlekedtetése még ne legyen pazarlás. (Lásd még: tavaly nyáron a veresegyházi és váci vonalon leállított napközbeni vonatok esetét.)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2010.09.01. 23:03:07

@Álmos: Azért ott a dilemma, hogy drágábban jobbat, vagy olcsóbban rosszabbat. A pénztárcája pedig az "egyszerű felhasználót" is érdekli. Persze kinek milyen vastag a pénztárcája, az alapján döntene.

Te az "olcsón jót" táborba tartozol, ha jól értem. Ezt a legnehezebb megvalósítani. :)

I. P. S. 2010.09.02. 00:43:53

Azért az embernek vannak ötletei. Például a kihasználatlan buszokat napközben felhasználhatnák helyközi közlekedésre, a sofőrök napközben vezethetnének teherautót, stb. Ha reggelente két kisbusz jön, az hosszú távon olcsóbb lehet, mint ha vesznek egy csuklósat. A menetrenden lehetne sűrűbben is változtatni, hogy jobban lefedje az aktuális helyzetet. Elvégre az csak papír meg szervezés kérdése, és itt, mint már elmondták, a legdrágább összetevő a busz. Vagy nem? Vagy ez az egész inkább csak a közlekedési társaságok rutinját és tervezhető profitját szolgálja?

A zsúfoltság egyébként önmagában nem probléma, akkor baj, ha az embereket az állandó tömeg elriasztja a buszos közlekedéstől, és inkább otthon ülnek (nyugdíjasok), vagy autóba ülnek és dugót okoznak (a fiatalabbak).

Szolgálati Füldugó 2010.09.04. 03:40:30

Az alapprobléma az, hogy a közlekedési vállalatok monopolhelyzetben vannak. Ha lenne még egy vállalkozó, aki akár csak egy-két buszt üzemeltet, meghatározott időszakban, mindjárt más lenne a helyzet.

A vendéglőkben is naponta kétszer van csúcsidő, mégis megoldják valahogy a szakácsok beosztását.