Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

A kormány is átáll a nyílt forráskódra - én már megtettem

2011. január 13. - Droli

Örömmel olvastam, hogy a kormány végre nem kíván tízmilliárdokat tolni a Microsoft-projektbe, hanem átáll a "nyílt forráskódú programokra". Ennek a döntésnek két nagyon fontos üzenete van: 1. Orbánék már ezen is spórolnak - itt a kiadáscsökkentési program előszele? 2. a Microsoft bekaphatja. Ezúton szeretném megnyugtatni a kormányt és az átállás miatt aggódókat, hogy ez a dolog üdvözlendő, és hogy egy nagy klasszikust idézzek, "nem kell félni, nem fog fájni".

Nemrég én is megléptem ezt a váltást. Régebben egy előretelepített, jogtiszta Microsoft Vista Home Premiumot használtam, mint operációs rendszert, és habár tapasztalataim nem voltak olyan rosszak, mint más "vistásoknak", de azért sok kényelmetlen dolog volt benne: lassan indult, védelmi rendszert kellett rá telepítenem (vírusirtó+tűzfal+kémprogramkereső kombó, ezt egyébként a Microsoft Essenitallal oldottam meg), ha valamit csatlakoztattam, akkor illesztőprogramokat, drivereket kellett telepítenem, stb. Szoftverek közül az ingyeneseket preferáltam, bevallom, nem is nagyon értem, átlagembernek minek a böhömnagy, lassú, fizetős Office, mikor kb. ugyanazt tudja ingyen az Openoffice (újabban LibreOffice), de sima szöveget remekül meg lehet írni akár egy pár megás AbiWorddel is?! Sőt,ha az ember körülnéz, talál egy csomó alternatívát a többi népszerű, de sebezhető szoftverre is: a biztonsági hibákkal tele lévő Adobe Acrobat Reader helyett pl. a jóval kisebb és gyorsabb Sumatra; a lassú Internet Explorer helyett Firefox, Chrome vagy Opera; az önmagát két új skin miatt állandóan frissíteni akaró Winamp helyett Spider Player; vagy filmnézésre a kodekletöltögető Windows Media Center helyett a KMPlayer vagy a VLC Player. És máris sokkal gyorsabb és sallangmentesebb a rendszer. Aki ezt meglépi, annak a Linux már gyerekjáték lesz, hiszen a fentiek többségét használjuk a Linuxon is.

És igen, nemrég operációs rendszert is váltottam. Először csak kíváncsiságból néztem meg az Ubuntu 10.04-et, és láttam, hogy a Linux már kinőtt abból a korból, amikor "ingyen nézhettük, hogy villog a kurzor a képernyő alján". Az Ubuntu egy végtelenül egyszerű, kezdők által is könnyen átlátható, szép grafikájú operációs rendszer, melyet játszva, akár Windows alatt is feltelepíthetünk. És mit kapunk? Egy Windowsnál gyorsabb, stabilabb rendszert, mely jóval biztonságosabb, mint fizetős társa. Ugyanúgy lehet ezen is netezni, irodai alkalmazásokat futtatni, multimédiát nézni, mint a Windowson, sőt, még beépített passziánsz is van (ez a kormányzati átállás miatt fontos :-). Számomra szembeötlő különbség, hogy bármit bedugok, azonnal működik, a fényképezőgép, a modem, az mp3 lejátszó, és nem kell hozzá drivereket vadásznom a netről. És a vírusoktól sem kell rettegnem: az nem igaz, hogy a Linuxra nincs vírus, de elenyészően kevés. Ha kell valami szoftver, nem kell a netet "túrnom", töltögetnem, utána a next-hegyeken átrágnom magam, hanem egy kattintással letölthetem-telepíthetem őket az Ubuntu Software Centerből. Ha mégis nagyon hiányzik egy Windowsos szoftver, még mindig ott a wine, azaz a Windows emulátor. És egyszer csak azt vettem észre, hogy jóformán mindig az Ubuntu fut, a Windowst csak elvétve használom. (Más dolog persze az, ha valaki csak Windowson futtatható célprogramot használ, vagy sokat játszik, ők nem tudnak olyan egyszerűen váltani, habár az emulátor lehet, hogy rajtuk is tud segíteni.)

Szóval szeretnék mindenkit biztatni, váltson nyugodtan, és legyen ő is Linuxos "fülkeforradalmár", nem fog rosszul járni. Az Ubuntu telepítője amúgy Live DVD-ként is működik, azaz magáról DVD-ről is lehet futtatni a rendszert (igaz korlátozottan, lassabban, de demonak tökéletes), szóval ki lehet próbálni telepítés nélkül is. De ez igaz a többi Linux disztribúcióra is. A hírtől rettegő, Windowson szocializálódott irodai dolgozókat meg szeretném megnyugtatni, továbbra is el tudnak végezni minden feladatot, de gondoljanak arra, hogy lehet, hogy éppen az ezen megspórolt milliárdoknak köszönhetően tarthatták meg munkahelyeiket.

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr742579273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tőzsdeász · http://www.tozsdeasz.hu 2011.01.13. 09:55:20

Csak annyit tennék hozzá, hogy az Openoffice és az Office között van pár apró, idegesítő különbség... Ha valakinek ráállt az ujja billentyűkombinációkra, vagy a megszokott nevű Excel függvényeit keresi, akkor gondjai lehetnek, ha gyorsan akar dolgozni. (Pl.: munkahelyemen "komoly" Excel van, otthon Openoffice Calc - nappal egyik, otthon másik...)

akos1 2011.01.13. 11:19:24

Ha másfél év múlva is linux lesz a gépeden, akkor tényleg bejött.
Ez így most egy kicsit elhamarkodott vélemény.

daniferi 2011.01.13. 15:20:30

@akos1: Nekem két éve van fent, elsőre megtetszett a live Ubuntu, fel is raktam, hogy miként muzsikál telepítve. Azóta még nem kellett újratepítenem, pedig elég sok hardver fordult meg a gépben, pl nvidia vgaról atira váltottam, sőt már átraktam új merevlemezre is az egészet, de még bírja. Jó, nem mondom, hogy tökéletes, vannak itt is idegesítő dolgok, sőt, időnként le is fagy, de ha megteszi, akkor is nyugodt maradok, mert ilyen miatt még nem veszett adatom, míg windowsban már igen.

Egyébként tényleg érdemes váltani, ha az ember nem játszik annyit és nem használ különleges programokat. Már pedig egy átlag irodistának aztán mindegy, hogy krumplinak vagy burgonyának hívják a szoftvert, ha ugyanúgy pogácsa lesz a végeredmény :)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.01.13. 16:00:11

Egy excel, vagy word állományt át tud konvertálni a linux, és vissza?

Mert ha nem, akkor elég problémásnak érzem a váltást.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.01.13. 16:43:57

@akos1: 3 hónapot már "kibírt", bizakodva tekintek a jövőbe :-)

@bogancs: Az Ubuntu irodai csomagja, a Libreoffice tudja. (Az Ubuntu-Libreoffice viszonyt úgy képzeld el, mint a Windows-Office viszonyt). De az igazi nagy dobás az lesz, ha a "hivatalos" szövegfájlformátum mondjuk az odt (LibreOffice fájlformátuma) lesz a doc helyett. Ha jól tudom, most már az előbbit is lehet használni hivatalos ügyekben (de az is lehet, hogy rosszul tudom :-).

Sötét korom 2011.01.14. 10:24:19

Több, mint 10 éve Linuxot használok otthon (SuSE). Még nem gondoltam rá, hogy visszatérjek M$-ra. Igaz, én nem használtam Office-t Windowsban sem.

Az orbáni "gondolat" ihletője szerintem Putyin, mert ő is át akar térni a Linuxra. De akárhogy is, az országnak ez a lépés valóban előnyére válhat. A skandináv országok úgy tudom, már régesrég áttértek.

SlafRock · http://holdontul.wordpress.com/ 2011.01.25. 17:15:42

Én is több mint 1 éve használom az Ubuntut(és csak azért nem előbb, mert nem volt alkalmas az előző internetünk az együttműködésre - mikrohullám, az is megérne egy nívó postot:), azóta ritkán tévedek a Windows-ra. 9.04-el kezdtem, most 10.04 van, és eddig mindent meg tudtam rajta csinálni, amit akartam, képszerkesztéstől az irodai mókákig! Szerintem az OO is tudja a konvertálást.
süti beállítások módosítása