Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

Jogi esetek - égből pottyant tartozás

2011. május 12. - Droli

Mit lehet kezdeni egy négyéves követeléssel? Ez a poszt egy kicsit "énposzt" jellegű lesz, mert velem történt meg, és a végén szeretném a kedves olvasó tanácsát kérni, mit érdemes tenni ilyen helyzetben

2006-2007-ben a régi albérletemben szerződésem volt a UPC-vel; mai szemmel nézve meglehetősen borsos áron, havi 9990 Ft-ért szolgáltattak nekem internetet. Később az élet máshogy alakult, a szerződést szépen felmondtam (a "hűségidőn" már túl voltam ekkor), az albérletből kiköltöztem, később jöttek is az UPC szerelők, leszerelték a netet, a dolog el lett intéztve. Gondoltam én. 

 

Ugyanis a minap a volt főbérlőm küldött (pontosabban továbbküldött) egy levelet, melyben egy faktoringcég 9337 Ft-ot követel tőlem, mert a levél szerint megvette a UPC-től a UPC velem szembeni követelését. Eleve, már az összeg is érdekes, ugyanis ez a 9337 Ft a mindenfajta díjakkal és kamatokkal értendő, és figyelembe véve, hogy a 9990-es havidíjat sárga csekkeken fizettem, és azt is, hogy lehetetlen kevesebb pénzzel kifizetni a 9990-es csekket, halvány lila gőzöm sincs róla, milyen tartozás lehet ez. Azt ne kérdezzétek, hol vannak a befizetést igazoló bizonylatok, a fene tudja így négy év után (én vagyok a hülye, tudom). Mindenesetre ha valami több tízezres izé lenne, akkor rá lehetne fogni arra, hogy elfelejtettem befizetni egy csekket, de pár ezres tartozásra mit lehet ráfogni? Pláne, hogy erről az állítólagos párezres tartozásról nem kaptam semmit.

  

Természetesen gyorsan utánanéztem a neten a témának, és több érdekes dolgot is találtam: sokan hivatkoznak arra, hogy az ilyen jellegű tartozások 1 év alatt elévülnek (tán' itt nem öt év az elévülési idő), persze csak akkor, ha az ember nem kap felszólító levelet. Nos, én nem kaptam, habár a helyzetet bonyolítja, hogy elköltöztem az albérletből, de a főbérlő rendes volt, a későbbiekben is továbbított minden levelet, mint ahogy ezt is, így négy év után. Szóval inkább fogalmazzunk úgy, hogy tudomásom és a főbérlő tudomása szerint semmilyen felszólítót nem kaptam az évek során. Tényleg, az ilyet hogyan lehet bizonyítani? Azt olvastam, hogy ezt az elévülést nekem jeleznem kell a faktorcég felé, és akkor rendben van (?). (Érdekesség: UPC ügyeket lehet neten is intézni, én anno megváltoztattam a lakcímemet, tehát elvileg ha valami bajuk van, akkor a jó lakcímre kellene küldeni a leveleket, nem a volt albérletembe!)

  

Megoldás lehetne az is, hogy nem foglalkozom velük, pláne, hogy azóta külföldön élek (igaz, haza szeretnék menni a közeljövőben), amúgy sincs min behajtani, vagy legalábbis körülményes lenne a külföldi fizetésemből letiltatni :-) De nem akarok "sunyigeci" lenni, mert legjobb tudomásom szerint nem én vagyok a hunyó, szeretném lezárni az ügyet. Az is megoldás lehet persze, hogy fizessem be ezt az összeget, nem olyan nagy, meg ez akár nőhet is, mert ha per lesz belőle, az ezzel kapcsolatos vesződség többe fog kerülni - akkor is, ha nekem lesz igazam. És persze az is megoldás lehet, hogy kifogásolom a tartozást, kérem, hogy mutassák meg, mi az, habár a gond ott van, hogy a fene tudja, hol vannak már a befizetést igazoló csekkek, szóval ez akár vissza is üthet.

  

Szóval szerintetek mit tegyek? Melyik megoldást érdemes választanom?

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr422896842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tőzsdeász · http://www.tozsdeasz.hu 2011.05.12. 08:48:27

Ha az internet havidíja 9990 Ft volt, akkor szerintem a 9337 valami másnak a díja lehet. Biztos, hogy az internet kikötéséért, vagy valami egyéb ügyintézésért nem kellett fizetni? Esetleg valamiért nem kellett bérleti díjat fizetni (telefonkészülék, modem stb. ami papíron nincs meg)?
Persze ezek csak tippek.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.05.12. 11:11:34

@Tőzsdeász: De erről csak kellett volna kapnom csekket, felszólítókat, telefonhívást, akármit! Gond nélkül befizetem. Pont ez zavar, 4 évig semmi, aztán egyszer csak jön egy levél...

Tőzsdeász · http://www.tozsdeasz.hu 2011.05.12. 12:02:01

@Droli: igen, szerintem is kellett volna hogy kapj, de az esélye megvan annak, hogy elkeveredett (akár a UPC számlázási rendszerében, akár a postán. Ha jól tudom, a posta a hagyományos leveleknek csak kézbesítését eleve csak egy bizonyos hibaszázalékkal vállalja.)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.05.12. 12:30:51

@Tőzsdeász: A kérdés inkább az, hogy mit csináljak - hallgassak (mert tulajdonképpen esélyük sem lenne behajtani rajtam), próbálkozzak az elévüléssel (mert 4 év után próbálkoznak), kérdőjelezzem meg a tartozást (mert halvány lila gőzöm sincs, mi lehet az, legjobb tudomásom szerint minden rendben ki lett fizetve), vagy fizessek a lelki nyugalmam érdekében.

ercsu 2011.05.12. 12:55:38

Az elévüléssel az a gond, hogy most újra indul a számláló, mert ezzel a levéllel elértek.

hétköznapi pénzügyek · http://hepe.blog.hu/ 2011.05.12. 14:18:49

9337 Ft simán lehet egy kihagyott 9990 Ft-os számla is, hogyha előtte/utána volt túlfizetésed.
Pl. Amikor beköttetted a netet, akkor még 28 nap volt az aktuális 30 napos hónapból, de mégis teljes havi díjat fizettél be, ezzel keletkezett 600-700 Ft túlfizetésed a UPC-s számládon. Mindig befizetted a számlákat, majd a végén, vagy bármikor közben egyet nem. Ekkor a +600-700 átfordult -9300-ba.
Persze ez csak egy elmélet, lehet, hogy nem így történt.
A "mit tegyél" kérdésre: esetleg érdemes lenne megkeresni a UPC-t, hogy milyen címen lát(ott) ekkora követelést.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.05.12. 18:02:57

@hétköznapi pénzügyek: Szerintem is először az UPC-nél kellene kérdezősködni, hogy egyáltalán ismer-e ilyen adósságkivásárló céget, és hogy mit tudnak erről a tartozásról (ha küldtek levelet, az náluk is le kell legyen fűzve...)

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2011.05.12. 19:41:20

Nekünk is UPC van, és elégedettek vagyunk vele. Drága de jó. És mindig korrektek is voltak velünk.
Már csak a Digisport hiányzik. :)

A témához.

Mit tegyél? Mindenképpen kell a UPC-vel beszélned. Ekkor legyen nálad a hivatalos levél.

Arra azért felhívom a figyelmed, hogy időarányosan számláz a UPC!
Ha mondjuk 17-én mondasz le egy szolgáltatást vagy akkor jár le hivatalosan, akkor mondjuk 17/30 napot kiszámláz!
Így pedig bármekkora összeg lehet hátralék. (vagy számla)
Akkor lehet az utolsó számla pontosan egy hónapinak megfelelő, ha a szolgáltatás pont a hónap végén jár le.
Szerintem abból lesz a hátralék, hogy a UPC más időpontra teszi a szerződésed végét, mint ahova te teszed.
Trükköznek a cégek...
Lehet mondjuk valamely UPC-s ketyerét a főbérlő később vitt csak vissza nekik, és addig számláznak. Vagy ilyesmi.

Hitetlen (ex)Bérgyilkos 2011.05.12. 22:38:54

Csak próbálkoznak! Nem kell reagálni rá.(pont ezt akarják)

Ha bíróságra viszik (amit a követelendő összeg miatt nem hiszek), jöhet a fellebbezés, és hivatkozhatsz az elévülésre. Onnantól nekik kell bizonyítani, hogy te átvettél felszólítólevelet vagy mutattál ilyen (az elismerésre utaló) szóbeli magatartást.

Szóval az a kérdés, hogy biztos vagy-e benne, hogy nem ismerted el a tartozást? Illetve, ha a bíróságra kerül az ügy, tudsz-e 15 napon belül fellebbezni?
Ha a válasz Igen, akkor nem kell parázni.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.05.13. 16:06:56

@Hitetlen (ex)Bérgyilkos: Köszönöm, ez lesz a megoldás! A tartozás el-nem ismerésében meg biztos vagyok, főleg mivel eddig nem is tudtam róla :-)

@APOSTOL - Szemben az árral.: Nekem az egésszel semmi gondom nem lenne, ha küldtek volna erről számlát, csekket, akármit, gond nélkül befizetem... de se csekk, se felszólító, se semmi, csak egy fenyegetőző levél egy faktoring cégtől négy év múlva.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.05.13. 21:21:20

Vigyázni kell ezekkel a követeléskezelő cégekkel, mert nagyon rafinált módszereik vannak.

Pár éve ugyanígy jártam egy T-home előfizetés kapcsán. Már rég elköltöztem, mikor jött az Intrum-Justicia, hogy tartozom ennyivel meg annyival.

Felhívtam, és kérték, hogy küldjem el nekik levélben ezt meg azt a papírt. Persze nem volt meg, mert ki őrizgeti évekig. Így hát kifizettem

Utána jöttem rá, hogy basszus! Gyakorlatilag áttestálták rám a bizonyítás kötelezettségét. Neki kellett volna bizonyítania, hogy ennyivel meg ennyivel tartozom, és az hogy jött ki, és miután felhívtam, már nekem kellett volna bizonygatnom valamit..

dézsàvü 2011.05.14. 00:46:13

Én azt hiszem, a számla egy töredék hónapnak a kamatokkal megnövelt összege. Magad is írod, hogy "később jöttek is az UPC szerelők, leszerelték a netet" - ők a leszereléstől számítják a megszűnést. Ezt a töredék hónapot előre nem tudták leszámlázni, mert nem ismerték még az időpontot mikor érnek oda a szerelőik.

De én a helyedben kérnék egy tételes végelszámolást tőlük. Nem vitatod az esetleges követelésük jogosságát, de tételesen számoljanak el. Ezzel nem vonod magadra a bizonyítás kényszerét.

Mindenesetre ne reménykedj benne, hogy nem fognak tudni elszámolni a követelésükkel. De hátha téves a kimutatásuk... És még méltányossági kérelemmel is lehet élni a kamatok elengedése végett, hiszen jóhiszeműségedhez nem fér kétség, mivel négy év után - számodra is érthetetlen -, csak most szembesülsz a követelésükkel.

De homokba dugni a fejed rongyos tízezer forint miatt, rossz tanács.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.05.14. 12:42:35

Egy olyan megoldáshoz mit szóltok, hogy írok egy levelet, melyben elévülésre hivatkozva kérem az ügy ejtését. Ha meg továbbra is cseszegetnek, akkor jön dézsavü megoldása, hogy tételes elszámolást kérek, plusz kérem annak bizonyítását, hogy ezen számlákat nekem kiküldték, én átvettem, stb. Ahogy nézem, az a lényeg, hogy én követeljek dokumentumokat, és nyomjam rájuk a bizonyítást, nekem csak annyi a dolgom, hogy minden megkérdőjelezhető állításukat megkérdőjelezzem, és kérjem a megfelelő dokumentumokat hozzá. Tízezer alatti összegről van szó, ráadásul kiváló hivatkozási alapom van, hátha nem kínlódnak vele ennyit, és inkább hagyják a fenébe. Legrosszabb esetben meg tízezer forintom bánja, és lesz belőle egy jó poszt :-)

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2011.05.14. 18:12:40

@dézsavü: "Én azt hiszem, a számla egy töredék hónapnak a kamatokkal megnövelt összege. Magad is írod, hogy "később jöttek is az UPC szerelők, leszerelték a netet" - ők a leszereléstől számítják a megszűnést. Ezt a töredék hónapot előre nem tudták leszámlázni, mert nem ismerték még az időpontot mikor érnek oda a szerelőik. "

Igen. Ilyesmi tartozási eredetre céloztam én is.

@Droli: Arra azért vigyázz el ne szaladjon a költség. :)

Én mindig személyesen bemegyek az ilyen helyekre. Te viszont külföldön élsz.

kocsmaros 2011.05.16. 23:37:07

Nem tanács csak 1 ötlet: aláirtál valamit a levél átvételről ha nem 1 év mulva mehetnek a sóhajba ezek az élősködő nyikhaj cégek.Az ilyen behajtó cégeket kellene a kormánynak elzavarni magyarországról.
süti beállítások módosítása