Ismét egy személyes résszel kezdenék: egy olyan faluban nevelkedtem, mely nem volt messze a megyeszékhelytől, csak 10 km-re. Ez a tény alapjaiban meghatározta a falu életét, nagyon-nagyon sokan dolgoztak a városban, és a reggeli, szinte tízpercenként menő buszok mindig tömve voltak. Középiskolásként én is buszoztam, míg később rá nem jöttem, hogy kerékpárral sem olyan nagy távolság az a tíz kilométer, így időnként már bringával vágtam neki a távnak. Nem volt nagy út, kb. fél-háromnegyed óra, és megspóroltam a buszjegyet, a nyomorgást, nem függtem semmitől, szabad voltam, mint a madár, és mint akinek kocsija van. Még sorozásra is bringával mentem!
Persze ez a dolog nem volt ilyen egyszerű. Egyrészt, a kerékpárral járás nagyban függött az időtől, hiszen esőben, hóban-fagyban nem szívesen ült az ember kerékpárra, másrészt a két település között nem volt kerékpárút, így a gáton mentem végig (legalább nem kellett a főúton a kamionok mellett egyensúlyozni). Ha lett volna rendes kerékpárút, többen is kerékpároztak volna, és ez jópár éve volt, még az "olcsó benzin" korszakában (lehet, pár év múlva 2011-ről is úgy nosztalgiázunk, hogy "de olcsó volt akkor a benzin!").
A kerékpárútnak (és a kerékpározásnak) ugyanis rengeteg pozitív hatása van: a kerékpározó egészségi állapota, edzettsége jobb lesz, kevesebben utaznak a buszokon (lesz hova leülni az időseknek), kevesebben ülnek autóba, a forgalom sem lesz akkora az utakon, és segít bekapcsolni az "agglomerációs falut" a város életébe. 10-20-30 km nem egy nagy távolság kerékpáron sem (már ha jó a kerékpár), pl. egy 15 km-re lévő munkahelyet nyugodtan be lehet vállalni, úgy, hogy "meg sem izzad" az ember (maximum az első alkalommal, meg nagy hőségben). Ezzel persze most nem azt akarom mondani, hogy mindenki kerékpárra, és a hetven éves Joli néni is bicajozzon ki a piacra, de tény, szinte minden szempontból jót tenne, ha az ország egy részét sikerülne kerékpárra ültetni.
Úgyhogy részemről mindenkit csak bíztatni tudok: aki meg tudja oldani (pl. van öltöző a munkahelyén, jó erőben van), járjon bringával dolgozni; a kormánytól és az EU-tól azt kérem, hogy támogassa jobban a kerékpárutak építését - az a pénz meg fog térülni az egészségügyben -, a kereskedőktől meg azt, hogy adják olcsóbban a kerékpárt :-) És hogy mi köze a kerékpárnak a faluhoz? Aki élt falun, az tudja :-)