Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

BKV vagy debreceni stadion?

2012. február 22. - Droli

Ha azt a kérdést teszem fel, hogy melyik a fontosabb, a szétlopott BKV rendbetétele vagy a debreceni stadion, szerintem sokféle választ fogok kapni, attól függően, hogy vidéken vagy a fővárosban él a válaszadó. Maguk a szocialisták sem értettek ebben egyet, mert míg a fővárosi szocik (Szanyi Tibor, Lendvai Ildikó, Józsa István, Steiner Pál és Tóth Csaba) olyan javaslatot tettek, hogy az új debreceni stadionra szánt idei pénz egy részét vegyék el, és adják oda a BKV-nak, addig debreceni párttársaik pont ellenkező nyilatkozatot tettek; ahogy Szathmári Károly debreceni frakcióvezető nyilatkozott, „lassan mondom, a helyi MSZP támogatja a debreceni stadion építését, és ezt fontosabbnak tartja, mint a BKV-t.” A végső szót a parlament Számvevőszéki és költségvetési bizottsága mondta ki, akik elutasították a módosító javaslatot.

Érdekes kérdés ez: BKV vagy stadion? Alma vagy körte? A debreceni stadion kapcsán álljunk meg egy szóra: évek óta elhangzik az a vád, hogy “bezzeg erre van pénz, miközben sok másra meg nincs!” Hát, ki kell ábrándítanom minden “ellenszurkolót”, az új debreceni stadion továbbra is csak a közbeszédben és maketteken létezik, és ahhoz képest, hogy lassan már át kellene adni (az eredeti terv szerint), bizony, még egy kapavágás sem történt az ügyben! Abban is mindenki biztos lehet, hogy az idén erre szánt 3,5 milliárd forintot ugyanúgy elvonják, mint az előző évit; ennek ellenére a debreceniek mindig megkapják azt,hogy “nálatok bezzeg stadion épül!”

Az előbb leírt almát körtével hasonlat viszont talán annyira nem is rossz, mert rávilágít arra, hogy mekkora bajban van a BKV. Az új debreceni stadion a tervek szerint úgy 12 milliárd forintba kerülne (kérdés persze, melyik tervet nézzük). És mekkora a BKV adóssága? 2011-ben úgy 70 milliárd forint, majd 6 stadionnyi! Hogy jött ez össze? És a BKV adóssága egy dolog, mert attól ugyanúgy füstöl a metró és szétrohad a busz; ha ezeket is ki szeretnénk cserélni - magyarul használható állapotba akarjuk hozni a BKV-t -, ahhoz becslések szerint további százmilliárdok szükségesek (500 és 800 milliárdról is olvastam)! Hát ebből már hány stadiont lehetne felépíteni? Kb. minden megyeszékhelyre kettőt! És ismét kérdezem: hogyan jött össze ez a hatalmas összeg? Hogyan sikerült úgy lezülleszteni a céget, hogy a BKV külső-belső adósságából gond nélkül megrendezhetnénk mondjuk egy foci VB-t?

És bizony azt is láthatjuk, hogy mire lenne elég a fővárosi szocialisták által elvonni kívánt 3,5 milliárd forint: kb. semmire. Talán nem osztanának prémiumot belőle. Talán. 

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr544172813

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Fekete Gyöngy átka 2012.02.23. 13:23:40

Szorult helyzetben Tarlós István: fent nadrágszíj-összehúzásra ösztökélik, a lenti prolik ellenben nyavalyognak, hogy így is szűk a gatya. Nemhogy nyavalyognak, kínjukban az Országház elé vonulnak felfújható strandlabdát rugdalni. Ennél csak Rogán Anta...

Trackback: Az egyetem biológiája 2012.02.23. 07:37:53

Rendkívüli biológia óra volt tegnap az ELTE egyik előadójában. Mint az képünkön is látható a mintegy 150 fős hallgatói létszám a sejtbiológia rejtelmeiben mélyedt el. Az előadás során egyfajta farsangi tematika is jellemző volt, hiszen, mint az az  ...

Trackback: Mai napi BKV 2012.02.23. 06:55:00

"Kell egy csapat!" Ez lett a legújabb jelszava a BKV megmentésén fáradozó szakszervezeti egyesülésnek. A délutánra tervezett demonstráción barátságos futball mérkőzést játszanak a Kossuth téren, az egyik oldalon a jegyellenőrök, a másik oldalon a magas...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cogito.t 2012.02.22. 16:37:55

Szerintem igen nagy demagógia a két dolgot összevonni! Minden tekintetben!
Egyrészt a fővárosi maszoposok agyatlan idióták, ha komolyan gondolják, hogy ez megoldás a BKV-s történetre! (Ha nem gondolják komolyan, akkor viszont demagógia!)
A másik részről viszont 3,5 Mrd Ft-ot sok-sok hasznosabb helyre el lehet(ne) költeni, mint egy stadionra! (Gondolom Debrecenben is akad számos értelmesebb célja/helye a pénznek!?)
Majd ha összejön a gazdasági föllendülés, és egy kicsit helyrerázódunk, na majd akkor építhetünk, akár 100-at is! De addig tán nem ennek kellene lennie a legfontosabb dolognak! (Vagy úgy gondolják, hogy "panem et circenses??)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2012.02.22. 19:50:38

Mondjuk a debreceniek is nagy francok. A templomépítés ellen meg tiltakoznak:

apostol.blog.hu/2012/02/04/tiltakoznak_az_uj_templom_ellen_a_tocoskertiek

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.22. 21:26:25

Más nagyságrendű összegről van szó, és más nagyságrendű ügyről. A BKV sokkal nagyobb nagyságrend összegben és fontosságban is, de éppen ezért a kettő összevethetetlen.

külvárosi 2012.02.23. 00:36:13

@Cogito.t:
debrecen cirka 12 éve vár egy stadionra. mivel nincs neki. a vonzáskorzetet beleszámolva lakik itt vagy 300ezer ember. úgy 30km-en belül.
értem, hogy ez nem budapest, de azért egy darab stadion csak érdemelnének az itt lakók is..

villamos alóli kacaj 2012.02.23. 00:53:33

@külvárosi:

Meg azért zakót kapni egy Stadionban sokkal elegánsabb is!
Amit a környéken lakó megemelt belépődíjakkal helyetfoglaló jól fizetett közmunkások elött kapnak.
Vagy ha ez nem jön be, akkor majd az Önkormányzat fociadó kivetésével tartja életben a létesítményt.
(Fürdő adót már nem vethet ki ,mert az már az Új Magyarországos Fürdők miatt kivetették.)

külvárosi 2012.02.23. 02:14:58

@villamos alóli kacaj:
természetesen felőlem is bezárhat a bkv-t. pont leszarom.

rockjano 2012.02.23. 02:44:05

@külvárosi: Én is szeretnék a kertem végébe egy stadiont mégsem kapok...

A BKV ügye régi és alapvető.
Semelyik eddigi kormány nem akarta megfelelően finanszírozni a BKV-t és ez teljesen oldalfüggetlen.

Az adóság meg csak gyűlt... ez van...

rebur 2012.02.23. 04:58:28

A fővárosból az szja elvonás százalékosan sokkal nagyobb mint Debrecenben.Tehát a fővárosiak pénzén épülne az a stadion de lehet,hogy még a DKV is ebből működik.

piszt-ráng 2012.02.23. 05:00:46

@külvárosi: Dobjanak össze fejenként 11 000 -et ha annyira kell nekik.

fchris82 2012.02.23. 05:13:58

Szerintem is elég nagy ostobaság összevetni a kettőt. Ha a bp-i tömegközlekedés becsődöl, az hatalmas, kézzelfogható gazdasági kárt jelent. Hogy képekben szemléltessem a problémát (már ha mindenki autóba akarna ülni ezután): varosban.blog.hu/2010/10/06/auto_bkv_vagy_bicikli
A stadion mondjuk érint 20 - 30 000 embert havonta, a BKV esetében óránként ennyit. Gazdasági előnnyel nem jár a stadion, és azzal jönni, hogy "nekünk is jár egy", dobják össze helyi adókból. Bp is vígan tudná finanszírozni szerintem a tömegközlekedését, ha az összes adó nála maradna, amit Bp termel.
Fejlettebb országokban tudomásom szerint harmadolva oszlanak meg a költségek. A költségek harmadát kell kitermelnie az utasoknak, harmadát magának a városnak és további harmadot fizet az állam. Nyilván figyelembe kell venni a helyi körülményeket és adottságokat.

Ha a tömegközlekedés becsődöl, az jelentős forgalomnövekedést fog okozni, tehát mindenkit érinteni fog, az ország lakosságának negyedét! És akkor ezt összevetni egy vidéki stadionnal fontosságában, gazdaságra gyakorolt hatásában, jelentőségében, jó vicc. Ez a kb a gázszámlát fizessem inkább ki, vagy bővítsem kábeltv előfizetésem, miközben kajára is alig futja?

Nem gondolom, hogy bárki sajnálna egy stadiont Debrecentől, egyszerűen vannak prioritások, és ha felkopik az állad, akkor fel se merüljön benned a kábelcsomag bővítése...

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.02.23. 06:23:44

Úgy lett nagy a BKV adóssága, hogy eddig is volt adóssága, de ez nem okozott soha gondot.

Fizette a hiteleit a város gond nélkül, és kapott hiteleket.

Csak jött Orbán a bóvlijával.

Eljátszotta az ország iránti bizalmat, bóvliba vitte az országot,

és pár nap múlva már bóvlivá minősítették Budapestet is.
Vele a BKV-t.

Úgyhogy most is fizetné Budapest rendesen a fizetnivalóit, ha nem lenne

a bóvli Viktor a kormányon.

Na ezért ment pont most csődbe a BKV - és nem máskor, az elmúlt 8-22-65 évben...

A retardált Orbánját meg Debrecen vigye csak.

Itt hülyékre nincs szükség.

Adjanak a kezébe egy kapát és kezdje építeni a stadiont.

Talán még nem késő munkára szocializálni ezt a mihasznát...

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.02.23. 06:29:29

Szóval
- Budapest azért csődöl be, mert már nincs hitele.

- és azóta nincs hitele, hogy Viktor bóvliba vágta az egész országot.

Pinka-Panka 2012.02.23. 06:56:41

Kedves Bogáncs!
Egyetértek a cikkel, mert tényleg nem lenne megoldás a BKV -nak ennyi pénz. Megint nehéz a döntési helyzet, mert ennyi adósságot valakik csak előidéztek. Felelősségvonás és következmények nélkül.
A metró épités és félbehagyása, kik a felelősök. Ezzel kéne kezdeni, megkeresni az elveszett pénzek sikkasztóit. A stadion épités mellett hívőkkel is egyetértek, mert szükség van a sportra, még ilyen helyzetben is. Sporteseményeket kell rendzeni, mert azok pénzt hoznak. Ez is megfontolandó.
Fricz Tamás nagyon jól írta anno, hogy következmények nélküli ország. Elszámoltatni kellene sürgősen, a károkozók itt vannak közöttünk.
800 milliárd, gyerekek hova lett? és mióta rabolhatták ezt szét teljes nyugalommal szabadon Demszky elvtársék?

Pinka-Panka 2012.02.23. 07:03:50

Sajnos az is igaz, hogy Budapesten lakik egy aljanép is, aki nem átall rongálni, szétszedni és összefirkálni, szétrúgni mindent. Ezt is látni, undor felszállni bárhova, nincs takarítás, nincs tisztaság. Büntetni kellen ezeket a hulligánokat is, ez is sok pénz. Rendet kéne tenni nagyon gyorsan, míg tényleg szétzüllik minden. Nem kis feladat. Debrecenben egyébként rendben vannak a járművek és tiszták, jöhet nekik a stadion.

tomwar 2012.02.23. 07:35:02

@külvárosi: Stadiont erdemel? Viccelsz. Epitsen maganak, akinek kell. Az eszem megall, hogy a a foci allami feladat...
Jelzem, a fovarosra is ertem. Se Fradi, se mas stadion nem JAR.
(A BKV az meg egy ideig, talan...)
Lassan minden valamiravalo fideszes csapatot grundol...ez valami peniszhosszabbito ezeknel? Komolyan, neha az az erzesem, hogy ruhellik, dehat a fonok imadja...

2012.02.23. 07:49:49

@Pinka-Panka:
Hál' istennek ilyen szemét, alja, mocskos, paraszt népség csak Bp.-n él! :) Az ország többi részén virágzik a gazdaság, és csak szépül az ország.
Te nagyon okosnak akarsz tűnni, csak nincs ember, aki rajtad és anyukádon kívül elhiggye.

dobzse.laci 2012.02.23. 08:00:06

@tomwar: Yesss...
Kérnék egy bélyeggyűjtő szentélyt is minden 100 lakosnál nagyobb településre is.
Nem értem, tanácsadóim még értelmezik a kérdést, hogy egy üzleti alapon működő népszórakoztatási ág az adófizetők pénzére ácsingózik?
Mi köze az államnak ehhez?
Én még az önkori szerepét is megkérdőjelezném, de ha helyi adókból összeütik, az az ő dolguk.

Zotya 2012.02.23. 08:09:52

"Debrecenben egyébként rendben vannak a járművek és tiszták, jöhet nekik a stadion."

Csak ritkán járnak. Ez sajnos csak a felszín olyan mintha a putriban milliós plazma tévén néznéd a rossz műsorokat, és közben nyögöd a deviza hiteled.

A DKV (nem BKV!) és az egész város közösségi közlekedése is komoly gondokkal küzd. Ha a stadion árát debreceni közösségi közlekedés fejlesztésére költenék, akkor hosszú évekre megoldanák a DKV problémáját.

Azt meg senki ne képzelje, hogy a DKV, BKV, MÁV bármikor is önfenntartó lesz tulajdonosi hozzájárulás nélkül...

Pinka-Panka 2012.02.23. 08:17:04

@Hivatásos beszólóművész:
Bocsáss meg, de nem mindenkire értettem, ha elolvastad az t írtam, hogy :"lakik egy aljanép IS" - ami azt jelenti, hogy nwem mindenki az. Sajnálom, hgogy személyes sértésnek vetted, de ez tény, hogy Debrecenben tisztábbak a járművek, s azt te is láthatod Pesten milyenek. Én nem mondtam ezzel semmi sértőt, de te engem személyesen is megszólsz. Nem szeretek vitázni, okoskodni sem, egy véleményt írtam. Ha nem igaz amit leírtam, akkor kérlek vedd fel a szemüveged és nézz körül. Nem szeretem a vandalizmust, s ha ez baj neked akkor nincs miről beszélnünk. Szép napot:9

külvárosi 2012.02.23. 08:36:47

Debrencenbe pár éve az albán bajnok jött, konkrétan azt gondolták csak az edzőpályát akarjuk megmutatni nekik, az igazit nem. Ezt csak úgy emlitem mint országimázst.
A BKV és az összes többi pedig azért van igy eladósodva, mert 22 éve pártkasszaként működik, egy golyóstoll nincs ott ami nem korrupciós úton került volna beszerzésre.

Am valaki kiszámolta már, hogy fejenként mennyit kell összedobni a pestieknek, hogy kifizessék a BKV -ra szükséges párszázmilliárdot?

csárli hárper 2012.02.23. 08:49:31

mondjuk leszarom mindkettőt, a kondásoknak ha kell a HurkAréna építsenek maguknak 20%kósalali már shortolta eleget a forintot hogy kijöjjön belőle egy stadion, a békávénál meg úgysem fog változni semmi, párt finanszirozásra és haverok helyzetbe hozására tökéletes fedő szerv....

spinat 2012.02.23. 08:54:22

egyrészt: mennyi kamatot fizet a bkv a hitele hatodáért (12mrd)? na ha oda menne a pénz, akkor ennyivel könnyebb lenne. Plusz fradi stadion, plusz puskás, plusz beléptetörendszer (bár ez régi ügy.
Másrészt: a BKV pénztemetö. Akármennyit beletehetsz, eltünik. Amíg nem alakítják át, addig csak adósságot termel.

Harmadrészt: tömegközlekedés szükséges, foci, na az csak kellemes szórakozás esetleg, de meg lehet nélküle élni. Nem jár stadion csak azért, mert a környéken 300 ezren laknak. Györnek ki épített stadiont?

Roy 2012.02.23. 08:55:48

@Pinka-Panka: Abban igazad van, hogy rengeteg járművet rongálnak csúfitanak el randalírozó egyedek. Minap utaztam a 139-es busszal ami Volvo volt. Az ablakok összefirkálva, az ülés alatti burkolat letépve, pedig állítólag ezeken kamera is van.
A másikban nincs igazad. Debrecennek ne legyen stadionja addik míg az ország, és a főváros sz@rban van.
A másik meg valóban szétlopták a BKV-t, de még sok minden más állami vállalatot, vagy elprivatizálgatták. Nos ezeket a pénzeket úgy látom nem igazán sikerül visszaszerezni, vagy nem is akarják. Helyette most is elllopnak mindent, és nyiltan a 2/3-os urak.

záporeső 2012.02.23. 08:56:41

Szerintem egyik se :D
Ha Debrecenben eddig jó volt az ideiglenes stadion, akkor ezután is jó lesz. Majd ha a város adóssága csökken, és van rá önrész, akkor jöhet a stadion.
A bkv-t meg becsődöltetni, aztán nulláról kezdve, esetleg átvéve a használható eszközöket szerintem olcsóbban létre lehet hozni egy új, jobb közlekedési vállalatot. És akkor az új vállalat indulhat nulláról, folyamatosan, keményen elszámoltatva, és nem engedve a szétlopását...

nanehogymár 2012.02.23. 08:58:48

@külvárosi: Biztos hogy sokat csorgattak párt vonalon is, de messze nem annyit amit gondoltok. A BKV jelenlegi formájában pazarló, munkavállalóstul, főnököstül ánblokk hihetetlen sokba kerül. Hogy szükséges-e ez az üzemméret és mennyire azon lehet vitatkozni és érdemes is.
A hitelt se a lopásra vették fel, hanem mert fenntarthatatlan a működés a kifizetetlen támogatások miatt. Az megint más kérdés, hogy gyaníthatóan egy tömeges elbocsátással járó átszervezés esetén olcsóbban is meg lehetne oldani. Egyébként az is vicces, hogy sokkal többet keresnek a BKV-nál mint az EÜ-ben és mégis ugrálnak (MÁV detto).

Mielőtt mindenki megmondja a frankót, azért ezt olvassa át.

www.portfolio.hu/vallalatok/mi_a_baj_a_bkv-val.162614.html

Stadiont meg ne központi költségvetésből építsenek a futballcsapatoknak, főleg nem akkor mikor tömegesen szegényednek el az emberek. Ha majd "dübörgünk" akkor lehet róla szó, hogy ilyesmit is támogassunk-e és milyen EGYSÉGES elvek mentén.

terensz szpenszer 2012.02.23. 09:06:30

@Dr. csárli hárper: Kondás az te vagy, tudom mert anyádat hat évig basztam. Szerencsére te túl idős vagy, így nem lehetsz a fiam.

Roy 2012.02.23. 09:13:54

@nanehogymár: A főnökök fizetésére gondoltál? A melós ezeknél cégegnél nem hiszem, hogy többet keres mint az EU-ban.

Ács Ferenc 2012.02.23. 09:14:39

Külvárosi: építsetek a saját pénzeteken stadiont magatoknak, kondások! Vicc ez a dvsc, idegenben 20-30 szurkokló kíséri ezt az állami csapatot! Ezeknek kell 12 mrd-rt stadion? Szégyen!

csárli hárper 2012.02.23. 09:15:07

@terensz szpenszer: "Kondás az te vagy, tudom mert anyádat hat évig basztam."

aham, és kikéred magadnak hogy kondásnak neveznek....

Ács Ferenc 2012.02.23. 09:19:55

@Dr. csárli hárper: parasztok ezek, a bajnokságaik egy részét meg összebundázták. De csak elfogy egyszer az állami bőségtál.

KissGecihuszár 2012.02.23. 09:23:10

Gratulálok, ez ám a hangulatkeltés non plus ultrája; BKV vs a 2. legnagyobb város egyetlen használható, multifunkcionális stadionja. Gratulálok! Annyit azért hadd jegyezzek meg -36 éve budapesten élőként és 40 éve itt születettként-, hogy miért is érdekelje a VIDÉK - mely az ország alsó hangon 75%-a- lakosságát, hogy z elmúlt 22 év demszky, hagyó nettó bűnbandája menyit lopott el pl a BKV-tól, de ugyanígy egyéb más fővárosi cégektől? És akkor azt a vetületét már nem is említem a témának, hogy a BKV mind a mai napig egy monolit szoc nagyvállalat, melyben még most is 12ezer (minek?) ember dolgozik, szétaprózott, elavult, drágán üzemeltethető telephelyekkel, felesleges Akácfa u-i palotával és tegyük a szívünkre a kezünk, indokolatlanul túlméretezett csúcsidőn kívüli kapacitással. Pl mondja már meg nekem valaki, hogy a 139-es járat minek jár még este 20h után is 10 percenként? És most csak egy viszonylatról tettem említést. Aztán, mind a DKV-nál, mind pedig más KV-nál -más pár viszonylaton végre a BKV-nál is- évtizedek óta a csúcsidőn kívűl, illetve bizonyos viszonylatokon csak 1. ajtós felszállás van. Mekkora is a BKV-nál a blicc index? Nagyjából olyan 20% magasságában leledz! Nincs több kérdésem...
Természetesen, mindenhol van prioritási sorrend, így Debrecenben is kell,hogy legyen és én attól tartok, hogy egy ott élő el tudna sorolni kapásból 2 tucat dolgot, melyre sokkal fontosabb lenne az a 12mrd...

csárli hárper 2012.02.23. 09:23:59

@Ács Ferenc: csak nem járatos a srác a foci szlengben, pár év és megint lifteznek az első és másodosztály között...

Roy 2012.02.23. 09:39:41

@nanehogymár: Bocsi elnéztem. Ez sajnos igaz. ezt tudom is, met a nejem egészségügyis.

külvárosi 2012.02.23. 09:59:01

@nanehogymár:
Szerintem meg tobbet csorgattak, és csorgatnak, mint azt gondolnánk.
Véletlen volt részem beszállitóként látni a BKV működését. Tőlem vették az anyagot, de még 4 kézen átment mire a bkv-hoz ért.
Mondom neked, egy golyóstoll nincs ott szó szerint, ami nem visszaosztós muatavány nélkül lenne beszerezve.

A stadiont nem egy csapatnak épitik, hanem a közösségnek. A csapat az fizet érte, amikor használja.

Cogito.t 2012.02.23. 10:12:30

@külvárosi: Értem én és nem is vitattam, sőt teljesen egyetértek Veled! Csak nem most! Ha "kivan a valagunk", akkor nem arany mandzsettagomb vásárlásán/beszerzésén/csináltatásán kell gondolkodni/arra költeni!! Szerintem!! Vagy Debrecenben pl. minden egészségügyi intézmény, óvoda, iskola, stb. költségvetése rendben van?? Ninics hiány egyikben sem?? Mindenre jut forrás?? (És itt most még csak nem is az ott dolgozók béréről beszéltem, hanem csak a működési költségeikről/feltételeikről!!)
Szóval - szerintem - bőven van helye az évi 3,5 Mrd Ft-nak!

Ács Ferenc 2012.02.23. 11:17:31

@Dr. csárli hárper: Sajnos arra egyelőre várni kell. De azt lehet tudni, hogy milyen módszerekkel lettek sikeresek: www.privatkopo.hu/WebArticleShow.aspx?AGM=Joghalo&AN=szimag&MN=Joghalo&LN=Hungarian

AKIsTUDATLAN 2012.02.23. 11:55:49

Sajnos, a debreceniek a jelen helyzetben NEM ÉRDEMELNEK EGY DARAB STADIONT SEM!
Először is nem fog kijönni 12 milliárdból.
De, ha kijönne sem fogják tudni kihasználni és fenntartani állami segítség nélkül.
Tényleg sokkal fontosabb lenne a BKV átállítása működő pályára, és nem kellene megvárni, míg 8-10 ember megsül majd egy metrókocsiban.
Debrecen várjon türelemmel(annyi de annyi mindent kapott már-soroljam?), míg viknyeszék felvirágoztatják a gazdaságot, és telik majd ilyesmikre is.
Addig is örvendezzetek, hogy van nektek egy olyan rendkívüli helytartótok, mint kósalali, Mr. 20(vagy már az is több)%!

SiD13 2012.02.23. 12:07:10

@AKIsTUDATLAN: te annyira agyatlan vagy :D Debrecen várjon a sorára, kapott már annyi mindent? :D és akkor Bp.-ről mit mondjuk? XDXD vonjanak el más fővárosi építkezésből pénzt, ne a vidéket akarják gyengíteni. és szerencsére nem is fog nekik sikerülni.

SiD13 2012.02.23. 12:09:30

@Ács Ferenc: e mért volt az eredmény befolyásolása? :D bunda volt? fizetett azért, hogy az újpest szedjen be 3 gólt? NEM!

Ács Ferenc 2012.02.23. 13:00:39

@SiD13: Azért, te idióta, mert az MLSZ szabályzatába ütközik az eredmények pénzzel történő befolyásolása, azon túl, hogy a legpofátlanabb csalás. Az a szerencséje a bundás kondásoknak, hogy már elévült. De ennyi erkölcsi alapjuk van bármit is követelni.

Ács Ferenc 2012.02.23. 13:03:16

@SiD13: Ott vannak a kihasználatlan luxusberuházások a nagy faluban, konganak az ürességtől, minek nektek még egy? Vonjanak el még több pénzt felesleges hülyeségekre, azoktól, akik sokkal több adót fizetnek, mint ti? Vastag a bőr az arcodon...
Semmi értelme két-háromezer kondásnak építeni 12 milliárdos luxusstadiont. Pénz az ablakba.

Ács Ferenc 2012.02.23. 13:05:55

Az új luxus-ól veszteséges lesz, folyamatosan rászorul majd az ezer sebből vérző költségvetésre.

Guillaume sous guillotine 2012.02.23. 13:24:51

a bkv minden évben több tízmilliárd forintot kap.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.23. 14:11:14

@SiD13:
Ne próbáld vidék vs. Budapest ellentétnek beállítani. Engem vidékiként, azon belül nem debreceniként még mindig jobban érint a BKV, mint a debreceni stadion, de nem is ez a lényeg, a 2 ügy fontossága nem egy nagyságrend, egyébként a hozzá szükséges pénz sem az.

Paradoxon88 2012.02.23. 14:12:57

@SiD13: Budapest termeli Magyarország GDP-jének több mint 1/3-át! (kb. 35% -át), az összes állami adóbevételnek pedig majdnem fele (!), 44%-a a fővárosban képződik!

A beszedett SZJA viszont megy az államkasszába, és onnan osztanak vissza valami minimális összeget (pl. 2005-ben: 416 milliárd volt a Bp-en beszedett SZJA, ebből 5,3 milliárdot kapott vissza Bp, ami kevesebb mint a beszedett SZJA 1,3 %-a!)

Bővebben Budapest gazdasági szerepéről pl itt: www.mvfportal.hu/data/regio/20/news/budapest%20gazdasaga.pdf

Féreértés ne essék, egyáltalán nem vagyok vidék ellenes, sőt. És az is egyértelmű, hogy Budapest adottságai sokkal kedvezőbbek, mint bármely más magyar település adottságai. Ám ettől még ami tény az tény. Budapest az ország gazdasági motorja, a kötségvetés nettó befizetője. Szóval ilyen hülyeségeket ne írjunk már, h Budapest mennyi mindent "kapott". Hiszen az igazság éppen fordított, a Bp által megtermelt pénzből van fenntartva számtalan intézmény, önkormányzat, állami vállalat, stb.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.23. 14:13:05

De egyébként szerintem a fociba egy fillért se! Kivéve, ha tömegsport.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.23. 14:18:15

@Paradoxon88:
Azért ezzel az a baj, hogy jellemzően minden budapestre központosított, tehát minden multi leányvállalatának ott van a központja, sokuk eközben országos tevékenységet végez. Jó példa erre a bankok. A jobb munkaerő is Budapestre áramlik, mert vidéken nem talál munkát. Tehát adóbevételben elvben igazad van, de ennek egyrészt jelentős része csak lecsapódik a fővárosban, nem ott termelődik, másrészt pedig más értelemben rengeteg pénz vándorol vidékről Budapestre a magán központok miatt.

Paradoxon88 2012.02.23. 14:24:22

@Zabalint: Bele is írtam a hozzászólásomba, hogy egyértelmű, hogy jobbak Bp adottságai, tehát nem véletlen, hogy éppen Budapest a gazdaság motorja. Ám ennek ellenére akkor is tény ami tény. Szóval ha egy debreceni azt írja, hogy mennyi mindent kapott Bp, és a BKV-ba is mennyi pénzt pumpál(t) az állam, az egész egyszerűen hülyeség, és épp a fordítottja igaz. Bp sokkal kevesebbet kap vissza mint amit megtermel. Ha egyszer ott van a cégek nagyrésze és a munkavállalók jelentős része (akik az ország bevételeinek jelentős részét termelik) akkor nem logikus, hogy pl. a tömegközlekedést is ott kell a legmagasabb színvonalan biztosítani, fejleszteni?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.23. 14:37:54

@Paradoxon88:
Nem, én nem az adottságokról beszéltem, hanem arról, hogy rengeteg olyan bevétel csapódik le Budapesten, amely bizonyos értelemben vidékről származik. Lásd pl. bankok, van mondjuk a banknak 40 fiókja az országban, de a központ Budapesten van. Tehát a statisztikákban többet mutat, mint amivel ténylegesen több, nyilván így is gazdaságilag a legfejlettebb.

Ugyanakkor egyetértek, hogy a BKV kiemelt fontosságú, mint írtam, vidéki embereket is érint, néha közvetlenül is, de közvetve mindenképpen. Sokkal több vidéki embert, mint a debreceni stadion.

Ami a tömegközlekedést illeti, országos szinten tehát távolsági buszok, vonatok szempontjából viszont csökkenteni kellene a Budapest központúságot, vicc hogy pl. Sopron-Pécs viszonylatban a kelenföldi átszállás a leggyorsabb...

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2012.02.23. 14:41:00

@Paradoxon88: És pl. a MOL Budapesten "termel"? Vagy az OTP? A "ki fizeti a több adót" kérdéskör ennél azért jóval komplexebb.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2012.02.23. 14:50:41

@külvárosi: "Debrencenbe pár éve az albán bajnok jött, konkrétan azt gondolták csak az edzőpályát akarjuk megmutatni nekik, az igazit nem. "

Én ezt az anekdotát a Bordeaux-val ismerem... idejöttek a világbajnok Dugarryval,a portugál csodacsatár Pauletával, meg egyéb kisebb országok válogatott játékosaival (pl. orosz :-), megnézték az Oláh Gábor utcai stadiont, majd elismerőleg megjegyezték: nagyon szép az edzőpálya, de hol lesz a meccs? Aztán néztek nagyokat, mikor kiderült, hogy az nem az edzőpálya :-)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.23. 15:00:10

@Droli:
Úgy van, ennél sokkal bonyolultabb, hiszen vidékről számos olyan szolgáltatást veszünk igénybe, amelyet Budapesten központosítottak.

Ez persze nem indokolja, hogy focistadionra egy fillér állami pénzt is kellene költeni. Budapesten sem.

Paradoxon88 2012.02.23. 15:16:54

@Zabalint: Az "adottságok" kifejezést összefoglalóan használtam, tehát azt is adottságnak értem, hogy pl egy cég központja - székhelye Budapesten van (hiszen Bp adottságai - központi elhelyezkedése, az oroszágban életében betöltött szerepe, lakossága, stb stb stb. - miatt helyezi oda a székhelyét). Mellesleg (reagálva már @Droli: -nak is) sok cég "központja" nem a fővárosban van papíron, mert kisebb iparűzési adót, vagy egyéb helyi fizetési kötelezettséget kell kisebb - jellemzően agglomerációs - teljesíteni.

Egyébként pedig a vidéken lévő OTP vagy MOL vagy egyéb cégek kirendeltségei adófizetésük jelentős részét ott fizetik vidéken.

KissGecihuszár 2012.02.23. 16:15:11

@Zabalint: Így igaz, épp ezért van már itt a vízfej szétverésének az ideje, mely egyfajta igazságosabb elosztást jelent, azaz a budapesti és agglomerációs cégek 60-70%-át szétköltöztetni -sorsolásos formában, EU-s- pénzek segítségével- a Kelet, Dél-Magyarországi megyékbe, velük együtt kb 1 millió pesti és további 300ezer agglomerációs lakóssal, azaz azokkal,akik ezen cégeknél melóznak. Elég volt az elmúlt 22 év szarakodásaiból, melynek naponta látjuk a negatív következményeit. Teljesen felesleges egy ilyen kis országnak egy 1.7 milliós Bp és egy 600ezres agglomeráció, mert egy ilyen erőfrorrás allokációnak egy ilyen lerobbant ország lesz a következménye, hiszen amit itt megtermelnek, nos annak nagy részét-segélyként- kell szétosztani a leszart, kirabolt,szétlopott régiókban. Azontúl, ha lecsökkentjük Bp-t,akkor egycsapásra megszűnik a monolit szoc BKV is, mint probléma, mert a jelenlegi üzemméret 1/3-a is bőven elég lesz, azaz úgy lehet leselejtezni a járművek 70%-át, hogy azt nem kéne pótolni és elég lesz 2-3 telephely is,a többit fel lehet számolni, ugyanúgy, mint a sok lepukkant panel nyomortelepet, végletekig lerohasztott bevárosi bérházat és jónéhány jellegtelen irodaház falansztert, plazát, s helyettük -a fővárostól örökre elvett területen- ligeteket, parkokat lehet kialakítani. És innentől jönne a kánaán, az élhető Bp és a szintén élhető Kelet, Dél, Nyugat-Magyarország,ahol tök mindegy, hová születtél, hol élsz, mindenütt jól érezheted magad a bőrödben. Erre a prozséra nekem 8-10 év kéne és az eredményeket olyan 12-14 év múltán érezhetné mindenki, legalább is, aki partner ebben...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.23. 17:09:28

@KissGecihuszár:
Szvsz semmi értelme ilyen módon beleszólni a cégek ügyeibe, hogy hová tegyék a központjukat.

A megoldás kormányzati negyed építése lenne, méghozzá Budapesten kívül. Valamelyik Duna híd közelében lenne célszerű, mondjuk Dunaújváros vagy Dunaföldvár magasságában. Tehát a koncepció az lenne, hogy a politikai fővárost választanánk el a gazdasági fővárostól, ezzel mérsékelve a Budapestre nehezedő terhet. A poén az, hogy még nyereséges is lehetne ez, hiszen a kormányzati épületeket többért lehet eladni Budapesten, mint amennyiért egy olcsóbb helyen fel lehet építeni. Ezután hozzá lehetne fogni ahhoz is, hogy az új főváros is közlekedési csomóponttá váljon, megépülne ott is kelet-nyugat irányba az autópálya és a vasút is. Ezután meg kellene szüntetni a megyéket, és a kisebb önkormányzatokat. Kb. 20 ezernyi falura jutna egy járási önkormányzat, alatta nem lenne semmi, fölötte meg lenne 4 darab régió központ, 2 Dunántúlon és 2 Kelet-Magyarországon(pl. Győr, Pécs, Szeged, Debrecen), amelyek szintén fő közlekedési csomóponttá válnának. Ezek a régiók sokkal olcsóbbak lennének, mint a megyék, és ezek az összevont önkormányzatok sokkal olcsóbbak lennének, mint a falusi önkormányzatok.

Zabálint féle közigazgatási reformtervezetet hallották... :-)

KissGecihuszár 2012.02.23. 22:20:04

@Zabalint: Nem rossz, csak nekem ezzel továbbra is az a gondom, hogy a gazdasági potenciál annyira Bp-re koncentrálódótt, hogy amennyiben azt nem allokáljuk igazságosan, akkor mezítelen marad a király, hiszen azzal, hogy a minisztériumokat mondjuk D.újvárosra rakod, nos ezzel még nem adsz lehetőséget, azaz magas hozzáadott-értékű melóhelyeket Kelet és Dél-magyarországnak, tehát így konzerválod a jelen helyzetet. Az ex NSZK-ban az (volt) a jó, hogy egyrészt részben decentralizált volt az államgépezet, bár a parlament és a minisztériumok, sőt jónéhány komoly cég (Deutsche Telekom,stb) központja Bonnban volt,viszont pl egy Siemens, Thyssen, beiersdorf, BASF, AGFA és persze az autógyárak mind-mind más és más városokban voltak, sőt komoly energetikai és egyéb világszinvonalú cégek működtek kis falvakban, épp ezért élhettél bárhol is az országban, mindenütt jólétben tehetted ezt. Meg kell érteni, addig nem lesz, nem lehet jólét egy országban, ameddig annak gazdasági potenciálha nem kiegyensúlyozott, azaz esélytelen itt magasabb foglalkoztatottságot, (halmozottan)hátrányosságot, lepukkantságot csökkenteni, ill megszüntetni, ameddig nem allokáljuk igazságosan újra, azt amink van! Ha ezt megtesszük, nos csakis akkor várhatunk -ennek multiplikátor hatása okán- tartós növekedést, (10-12 év elteltével) egyenletes fejlődést, kiegyensúlyozott, jólmenő Magyarországot. Ez van...

dobzse.laci 2012.02.23. 22:39:10

@Zabalint:
Ennek ott a bibije, hogy amint kiderül, hogy máshol lesz a politikai -elosztóistanyalistalobbista- központ, azok a kormányzati épületek mindjárt nem érnék a 10%-át sem.
Annál meg durvább nagyságrend, -mind összegben mind darabszémban- hogy sutyiban le lehetne ezt vezényelni.

És -amúgy jó utópisztikus módjára- a jelen közállapotokat be sem kalkuláltam

dobzse.laci 2012.02.23. 22:45:49

@KissGecihuszár: Ebben igazad van, de hát 90 évig nem történt semmi.
Trianon okozta főleg a vízfej kialakulását, ha megnézed a régi térképeket, körbe lehetett járni az országot Bp. érintése nélkül.
A "körjáratokat" levágták, csak az azokat összekötő sugárirányú vonalak maradtak.
Szóval Trianon okozta, de olcsó dolog lenne arra mutogatni. Az elmúlt 90 évben, ha elkezdik- mutyi nélkül talán 30-40 is elég- már egy használható infrastruktúra lenne, akár -ahogy írtad - a németeknél.
De semmi sem történt és nem látom, hogy bárki is ilyen megközelítésből nézné a dolgokat.
Úgyhogy erre még unokáink sem fogják mondani, hogy 'ha ezt a nagyfater megérhette volna'.

KissGecihuszár 2012.02.24. 16:02:20

@akela_a_hun: Na, ez az a rojtosra játszott lemez, amivel már engem (sem) lehet meghatni, azaz ne hívatkozzunk már 90 év elteltével még mindig Trianonra, mert ez már vérciki! Ha a rendszerváltás nem módszerváltás lett volna, akkor ez már rég nem lenne téma, hiszen egyrészt megmaradtak volna a nagy vidéki ipari és mg üzemek, másrészt egy rahedli multi cég nem a könnyebb elmozdulás irányába -azaz budapestre- tette volna a seggét, hanem legalább a megyeijogú nagyvárosainkba. Arról már nem is beszélek, hogy az autópálya hálózatunk rég kész lenne, tehát meglenne az égetően fontos M8, M4,M44, valamint az M86, M9-es pályáink is, ezáltal már nem lenne olyan megye -pl. Vas, Békés- amelynek még a határán sincs, illetve olyan -pl. Somogy, Tolna- melynek csak a szélén fut pálya, ergo esélye sincs a "mélyéségi" településeknek arra, hogy magas hozzáadott-értékű ipari üzemek létesüljenek, hisz ki az a hülye,aki a legközelebbi pálya leágazástól 60-80, vagy még több Km-t fog autózni, kamionozni?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.24. 16:58:26

@KissGecihuszár:
A koncepciómban az is benne van, hogy a közlekedés is kevésbé Budapest központúvá válna. A 4 kiemelt régióközpont is nagyobb súlyt képviselne, mint eddig, és jobban lehetne a régiókra építeni kizárólag Budapest helyett.

Amit te írsz, azzal az a gond, hogy a gazdasági teljesítmény rovására megy, ha hatóságilag magáncégeket próbálunk elköltöztetni Budapestről. Egyedül az infrastruktúra építésével lehet a cégeket ilyenben meggyőzni.

@akela_a_hun:
Kicsit esnének az ingatlan árak, de nem olyan sokkal, mint gondolod, Budapest a piacgazdaságban is központ.

debreceni.blog 2012.02.25. 15:31:49

Most mind a miniszterelnöknek, mind a polgármesternek egyaránt politikai érdeke, hogy meg is épüljön végre a sokadik terv.

www.vagy.hu/tartalom/cikk/1252_aki_nem_ugral_fradista_hej_hej
süti beállítások módosítása