A minap volt egy halovány kísérlet arra, hogy valamelyest csökkentsék annak a 85%-nak az arányát, akik kedvezményesen utazhatnak a MÁV-val. A próbálkozás hamvába halt, a kezdeményező parlamenti képviselő visszavonta azon javaslatát, hogy csökkentsék a vasutas dolgozók családtagjainak a kedvezményét.
Érdemes elolvasni például ezt a linket a témában (Mért fáj ennek a hülye Spaller Endrének hogy ugymond 100 utasbol 85 kedvezménnyel utazik?), az irigység rögtön előjön az emberekből a téma kapcsán. Mindazonáltal tény ami tény, a vonatos utazás kedvezmény nélkül tényleg nagyon drága. Csak találomra megnéztem egy Budapest-Győr viszonylatot, a 131 km-es távolságért oda-vissza kedvezmény nélkül 5 040 forintot kellene fizetni. Két főre már 10 080 forintot, miközben a benzinköltség ugyanerre a távolságra nagyjából 7 000 forint, még a mai benzinárakkal is.
Az persze egy jogos felvetés, hogy a kedvezménnyel utazók arányát a 85%-os szintről csökkenteni kellene, csak hát nehéz hol kezdeni.
Először tekintük át, hogy kik utazhatnak kedvezményesen. Az alábbi felsorolás csak a legjelentősebb, legtöbb embert érintő kedvezményeket tartalmazza, a teljes lista ennél jóval hosszabb, bonyolult feltételekkel fűszerezve:
100%-os kedvezmény jár a 6 éven aluliaknak és a 65 év felettieknek, a hadirokkantaknak és kísérőiknek, a hadiözvegyeknek és a menekülteknek, MÁV alkalmazottaiknak és családtagjaiknak. Ezek a csoportok tehát ingyen utazhatnak például Győrbe is, míg mások 5ezer forintot fizetnek ezért.
90%-os kedvezmény jár az állami gondozottaknak, diákoknak a lakóhely és a tanintézet között, a fogyatékkal élőknek, nagycsaládos szülőknek minimum 3 gyerekkel, képzésben részt vevő munkanélkülieknek lakóhely és képzés helye között, 65 év alatti nyugdíjasoknak évi két alkalommal. Ez a csoport 500 forintért megjárhatja Győrt, oda-vissza.
50%-os kedvezmény jár a gyermekeknek 6-14 éves kor között, diákoknak bármely viszonylatban, felnőtt csoportoknak 50 főtől, közszolgálati alkalmazottaknak évi 12 alkalommal, 65 év alatti nyugdíjasoknak évi 16 alkalommal (két 50%-os nyugdíjas kedvezmény összevonásával a kedvezmény 90%-os). Ennek a csoportnak 2500 forintba kerül egy győri retúr út.
33%-os kedvezmény jár felnőtt csoportoknak 20-49 főig, 26 év alatti fiataloknak péntektől vasárnapig, családos szülőknek 1 vagy 2 gyerekkel. Ők 3375 forintért kirándulhatnak Győrbe.
Érdemes még belegondolni abba is, hogy a MÁV fenntartása kerül amennyibe kerül. Nyilván lehet itt-ott spórolni a költségein, de alapvetően adottak a keretek, valójában inkább költeni kellene rá sokat, hiszen elégé lepusztultak nemcsak a vonatok, de az állomások is, sőt gyakorlatilag minden felé a MÁV-hoz tartozó területek, MÁV-os épületek. Sittkupacok és szemét, törmelékek mindenfelé a MÁV területein. Szóval ha nem az utasok fizetik a MÁV fenntartásának költségeit, akkor az adófizetőknek kell, tehát azoknak, akik nem is használják.
Ugyanakkor az is világos, hogy ha a kedvezményezett csoportoktól, például a nyugdíjasoktól megvonjuk a kedvezményeket, akkor valószínűleg jóval kevesebbet fognak utazni, tehát a MÁV bevételei nem feltétlenül nőnek majd, ugyanakkor sokat spórolni azzal sem lehet, hogy az így lecsökkent utasszám miatt egy-egy vagonnal kevesebbet kötnek a mozdonyok után, esetleg ritkítják a járatokat. Ráadásul ez utóbbi megoldás a megmaradó utasoknak is kellemetlenséggel jár. A Nívó blog javaslata tehát egyféle bevétel maximalizáló kedvezménypolitika, ahol az egyes célcsoportoknál meg kellene próbálni olyan kedvezmény mértéket kidolgozni, ahol az adott csoporttól a lehető legtöbb bevétel be tud folyni a MÁV kasszájába, ugyanakkor a kedvezményezett csoport még mindig jól járna. Elsősorban tehát 100%-os és a 90%-os kedvezménykategóriákon lehetne csökkenteni. Nehéz megtalálni az egyensúlyt, de talán egy kis szakértelemmel nem olyan lehetetlen. Sőt, szerintem ezek a számítások már régen ott fekszenek a döntéshozók asztalfiókjában, csak éppen a politikai akarat hiányzik a népszerűtlen (mások számára meg éppen népszerű) lépések meghozatalához.
Nos, Ön kitől vonná meg, vagy csökkentené ezek közül a kedvezményeket? Nehéz kérdés ugye? Fel is teszem szavazásra a kérdést a legjelentősebb számú kedvezményezett csoportokra. (Bár nyilvánvalóan nem lesz reprezentatív az eredménye, azért érdekes lehet, hogy ki hol spórolna.)
A miérteket, indokokat pedig a hozzászólások között lehet megtenni. Összesen 11 kérdés van, pedig ezek csak a legtöbbeket érintő kedvezmények, úgyhogy kitartás? :)
Az utolsó 100 komment: