Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

Tankcsapda - Urai vagyunk a helyzetnek-lemezkritika

2014. október 16. - Droli

Vajon mi vesz rá arra, hogy majd fél éves kihagyás után újra írjak erre a blogra? És miért pont rögtön egy lemezkritikát? Nem kell jelentkezni, elárulom: vannak dolgok, amiket - ha a mainstream, trendi vonalba akar tartozni az ember -, kötelezően fikázni kell: ilyen a mindenkori kormány, a magyar futball, na és a Tankcsapda. De én nem igazán bírom a mainstream vonalat, úgyhogy ezúttal is örömmel szállok szembe a világgal és lehet, hogy veled is.

Mert mi történik, ha a Tankcsapda kiad egy új albumot? Fikázás ezerrel: "ez szar, borzasztóan gyenge, én régen hallgattam Tankcsapdát, még az ősi időkben, de aztán az óvodás Lukács Lacika megkapta első műanyag bendzsóját, és utána elkurvultak". Igen, egy sikeres zenekar a kezdetek kezdetén általában valami nagyot, eredetit alkot, aztán az idő múlásával vagy elkezd zeneileg fejlődni, és vagy valami mássá alakul a dolog (mint pl. a Manfred Mann - persze ilyenkor az a baj, hogy a For you-ra nem lehet olyat andalogni, mint a Do Wah Diddy-re), vagy megragad ott, ahol volt, és inkább a régi vonalat erőlteti tovább (pl. Rolling Stones). Aztán kérdéses, hogy ez a zenei fejlődés mennyire jelent fejlődést - a Beatles jelentőségét pont az adja, hogy a kezdeti She loves you stílusból képesek voltak kilépni, és megalkotni mondjuk egy Strawberry Fields forever-t anélkül, hogy arcukat vesztették volna. Sőt, a két dal közötti különbség jól példázza a Beatles-tagok érzelmi fejlődését is: huszonévesen csajoztak, majd 25-30 körül elkezdtek filozofálni (meg drogozni, de hát ez már egy másik kérdés, és ne ítéljük el őket elsőre, mert míg mások életművüket félbehagyva korán belehaltak ebbe, ők remek számokat írtak - és túlélték).

De térjünk vissza a Tankcsapdához: aki ma úgy akar meghallgatni egy új Tankcsapda albumot, hogy "hé, kis orosz lány, mit csinálunk ma este" lesz, az biztosan csalódni fog. Mást válaszol erre egy húszéves és mást egy negyvenöt éves. Negyvenöt évesen már korántsem biztos, hogy egyértelmű a válasz, hiszen ott már felvetődhet az az opció is, hogy a kis orosz lánnyal pl. megbeszéljük az ukrán helyzetet, utána alszunk, mert fáradtak vagyunk, míg húszévesen ez kevésbé. A Tankcsapdának meg van egy másik nagy tette, amit sok magyar zenekar nem áll meg: nem akarják újra megírni régi sikereiket, mint ahogy a Hooligans minden lemezén meg akarja írni a "Játszom"-ot. Na jó, néha megpróbálják, mert az "Agyarország" csak alig hasonlít a "Jönnek a férgek"-re, úgyhogy állításom máris megcáfoltam, de akkor inkább fogalmazzunk úgy: Lukácsék minden bizonnyal tudják, hogy a punk'n'roll vonallal nagyobb sikert érnének el, de köpnek erre, és inkább megírnak egy remek, inkább heavy metalos albumot. A lemez eleje azért punkosan indul (mint a rádióból is ismert "A zene betemet"), de elég hamar eljutunk a súlyos, néhol politikai mondanivalót tartalmazó zúzáshoz ("Olyan, mint rég"). Előre szólok, a "Koponyák és csontvázak" ektomorfos, hörgős dala nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog. Aztán nemsokára jön az album egyik meglepetése, az "Ez egy ilyen nap" című dal, aminek van némi Quimby-s beütése, de én a zenekar helyében lassabbra-bluesosabbra vettem volna. A "Köpök rátok" című darabot szintén sokan ismerhetik a rádióból, ráadásul tökéletesen félreértelmezhető dal, aki utálja a Tankcsapdát, nyugodtan idézgesse, milyen bunkó is Lukács. A zárónóta a "Sállállállá" Szózat átírása szerintem zseniális, lehet, hogy Lukácsnak érdemes lenne átiratokat készítenie a kötelező versekből - közcélból, közpénzből :-). 

Kiváló lemez lett ez az Urai vagyunk a helyzetnek, helye van a legjobb Tankcsapda lemezek között, és egyben igen erős válasz arra a felvetésre, hogy "ezek is abbahagyhatnák már". Sinkovics Gábor, azaz Sidi beállása a gitáros posztra úgy néz ki, nagyon jól sült el, érződik, hogy szerzőként is jelen van, igaz, most hiányzik a Zanzibár dal, mint pl. az előző lemezről a "Lejárt lemez". (Hülye poén következik, amit a debreceni fociszurkolókon kívül senki nem fog érteni: a két évvel ezelőtti tagcsere úgy történt, hogy Cseresznye le, Sidibe. Jajj.) Az eddiginél zúzósabb-keményebb hangzást én egyértelműen az ő érkezésének tudom be. Mondjuk pont ennek a hangzásnak köszönhető, hogy a kereskedelmi rádiók nem igazán tudnak majd olyan könnyen fogyasztható slágert választani, mint pl. az "Adjon az ég" volt, na nem mintha azt is agyonjátszották volna... És amit még kiemelnék: remekül szól a lemez, jól jön a dob, a basszus, a gitár, az ének, az arányok jól be vannak állítva, rendesen dübörög a rock - ezt sajnos ki kell emelni, mert manapság, gondolom, pénzszűke miatt, nem fordítanak elég időt az utómunkára a zenekarok.

Szóval örömmel jelentem, hogy a Tankcsapda még él és alkot - az új albumot bátran meg lehet hallgatni, aki szereti rockot, nem fog csalódni!

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr836799097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zita81 2014.10.19. 15:42:55

mi a faszért akar mindenki olyan albumot ami pl 15évvel ezelőtt volt???Minden változik mi is ti is.nekem sem tetszik minden szám de én pl utálom az első 2albumot..de az összes kedvenc számom régebbi de imádom a köpök rátokat és az összes beszólós számot!ÉN 34éves vagyok nem pedig 20,ne tudom miért kellene minden albumnak ugyanolyannak lennie!!a popós számokat rühellem(és a sok balfaszt is aki pogózik)de szerintem egyáltalán nem pop zenés ahogy páran állítják igenis jó ha van egy két lassabb vagy rádióbarát szám is..de lassú annó is volt(lopott könyvek)akkor nem volt fikázás???

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.10.22. 13:10:17

Nekem pont az ellenkezője a problémám a Tankcsapdával, mint a többségnek, akik fikázzák. Szerintem jó volt a korai korszak, és a populáris korszak is. Sőt, úgy gondolom a populáris korszakban érte el zeneileg a csúcsát a zenekar, a 2007-es Mindenki vár valamit albummal. Egy zene ugyanis nem attól lesz jó, hogy mennyien szeretik, mennyire agyonhallgatott, aki azért fikáz valamit, mert populáris, az nagyobb majom, mint a kizárólag mainstream zenét hallgató emberek. Azonban úgy gondolom, Lukács reagált azokra a beszólásokra, amely szerint már nem az igazi, és túl populáris, ezért a 2010-es Minden jót album éppen arról szól, hogy valami olyasmit akarnak erőltetni, ami fiatalon még jól állt nekik, most már nem, az album és innentől kezdve a koncertjeik többsége is nagyon izzadság szagúra sikeredett. Azóta a banda lejtőn van, populárisnak már nem is nevezném, mert sokkal többen fikázzák, mint amennyien szeretik.

tass-tass 2014.10.23. 22:48:34

Én először nem értettem, hogy mi értelme van benzinkúton zenei CD-t árulni, mivel 2014-ben gyakorlatilag mindenki mobil eszközökön hallgat zenét. Aztán rájöttem. Egy átlag magyar autó CD-s rádióval van felszerelve. Vezetés közben fülhallgatóval senki nem hallgat zenét, a mobil eszközt meg körülményes csatlakoztatni a zeneszerszámhoz (tudom FM transmitter, meg bluetooth, de az még luxus). Tehát autóban még praktikus zenei CD-t hallgatni. Szerintem üzleti szempontból kiváló ötlet. 990-ért meg is vettem az autóba a CD rippet meg letöltöttem a telefonra egy "free" oldalról.

Stílus szerint nem besorolható zenefogyasztó vagyok. A jó öreg Anthrax-tól kezdve, a mai Grenma-ig mindent szeretek (az MTV-s A38-as hajós műsorban találtam rájuk, másokkal egyetemben), de belefér egy Bomfunk MC's vagy akár Shakira szám is. Csak jó legyen.

Erről a lemezről nekem gyakorlatilag minden szám tetszik. Eddig nem tűnt fel nekem korábbi TCS számokban, de ezen a lemezen eszméletlen jól dobol a srác, a gitáros fazon is meglehetősen kellemes meglepetés volt a Zanzibár után (láttam élőben is gitározni Zanzibár koncerten, ott is jó volt, de nem néztem ki belőle ezt a dögös metálos stílust). Lukács a politikakritikus szövegeket is úgy tudta megírni, hogy az eddigi ( és valószínűleg a jövőbeni) hatalom képviselőinek mindegyikére igaz (lesz). A Sállállállá szövegével pedig rendezte mély magyar múltunkat és elhelyezett bennünket a jelenbe. A Himnusz-al is kezdhetne valamit.

Egyszóval ez a lemez minden tekintetben jó.

Balogh Torrente Tibi de la Omlás (törölt) 2014.10.27. 14:08:29

@tass-tass:
Ha tudnád mennyi autóban van még kazettás magnó. De egy adapter, és már mehet is mp3 lejátszóról.
süti beállítások módosítása