Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

Legyen ingyenes a vonat!

2011. február 23. - Droli

Nagy vihart kavart az a hír, hogy várhatóan nem veszik el a nyugdíjasoktól az utazási kedvezményeket, azaz továbbra is ingyen utazhatnak az idősek. Az, hogy ez most jó döntés vagy rossz, azt mindenki ítélje meg saját maga, én most egy másik ötletet szeretnék felvetni a téma kapcsán: szerintem legyen a vonat MINDENKINEK ingyenes, ne csak a nyugdíjasoknak! Aztán hogy mennyire jó az ötletem, majd kiderül.

Messziről indítanék: miért jó a vasúti közlekedés? Ha sokan vonatra váltanak autó helyett, akkor csökken a környezetszennyezés, a balesetek száma, az ország olajfüggősége, kevesebb dugó lesz, stb - ha a "fenntartható fejlődés" szempontjait komolyan vesszük (előbb-utóbb kénytelenek leszünk...), akkor igenis erősíteni kell a tömegközlekedés szerepét, nem pedig csökkenteni - szerintem ebben egyetértünk. A fenti "fenkölt eszméket” persze nehéz forintosítani, tipikusan olyan dolgok, mint az egészség, az ember akkor kezdi el értékelni, amikor már baj van.

A vonat jó dolog, csak sokan nem használják, mert egyrészt kényelmetlen, másrészt drága. Sajnos a MÁV nem a hatékony működéséről híres (inkább a botrányairól), ráadásul igen magas jegyárral dolgozik, ami megakadályozza, hogy az emberek tömegesen igénybe tudják venni a szolgáltatásokat (kivéve a kedvezményes jeggyel utazókat). Éppen ezért sok szerelvény üresen fut, a kapacitások kihasználatlanok, közben a költségek fix költségként így is, úgy is jelentkeznek, tehát egy magasabb utasszám nem járna nagyobb költséggel (kivéve, ha ugrásszerűen nőne az utasszám).

Beszéljünk nyíltan: vajon mennyi pluszpénzbe kerülne az ötletem megvalósítása? A MÁV bevételeinek meglepően kicsi része származik „fizetős” személyszállításból; 2009-ben ez az összeg 44,8 milliárd forint volt, ami a teljes bevétel 37%-a! Tehát összesen egy év alatt kb. 45 milliárd forintot hagyunk a vasút jegypénztáraiban, amikor megvesszük a menetjegyünket, bérletünket; ha ezt a 45 milliárd forintot az állam rakná be helyettünk (a jelenlegi pénzeken felül persze), akkor gyakorlatilag ingyenes lenne a vonatközlekedés. A magyar állam már így is nagyon sok pénzt tesz a Mávba, kb. 20 milliárdot fogyasztói árkiegészítésként, illetve 163 milliárdot közszolgáltatási költségtérítésként, tehát ez a 45 milliárd inkább már csak hab lenne a tortán, de egyben kihasználttá tenné a vasutat. 45 milliárd forint nem egy egetverő összeg a kb. 13.000 milliárdos költségvetésben (0,3%), annyi hülyeségre el lehet költeni ezt, el is szokták, de ennek kivételesen lenne értelme. Persze ehhez hozzájönne még egy magasabb „beugró” költség is, hiszen a várhatóan jelentősen megnövekedő utasszám miatt alighanem új szerelvényeket kellene vásárolni, illetve újra kellene szervezni a forgalmat, de másrészről sokat lehetne spórolni a jegypénztárak működésén, illetve a kalauz-ellenőri rendszeren,

Bevallom, ennek több értelmét látom, mint a fogyasztói árkiegészítés megnyirbálásának, mert azzal csak azt érnénk el, hogy még kevesebben utaznának vonattal, és még többen térnének át a környezetszennyező autós közlekedésre, ami ráadásul még több dugóval és még több balesettel járna együtt. Így viszont legalább lenne értelme a vasúti sínek és pályaudvarok felújításának (ami jelenleg is tart főként EU-s pénzből), kihasználnánk végre a vasutat, és nem utolsósorban végre a dolgozók is kapnának valamit befizetett adójukért, például ingyenes bejárást a munkahelyre, már ahol lehetséges.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr702677564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tsk 2011.02.23. 10:45:34

Szerintem vezessuk be a 98%-os SZJA-t, es akkor az allam tudd MINDENKINEK biztositani ingyen BKV-t, MAV-ot, egeszsegugyet, oktatast, lakhatast, kozmu-szolgaltatosokat, kulturat, kajt piat. Kell mas a zembereknek? Ugye hogy nem. Es akkor mar azt a 2% nettot is feleseges odadni. Meg ugy az egesz penzrendszer is szuksegtelen lesz. Az emberek majd dolgoznak a "fentarthato fejlodes" tudataban a "fenkolt eszmekert" es nagyon, de nagyon boldogok lesznek. Ismeros ez a rendszer? Nalunk 40 evig probaltak epiteni, sikertelenul, de lattom sokan meg ma is azt gondoljak hogy az a helyes ut.

gono 2011.02.23. 11:25:07

Jogos az észrevétel.
A jelenlegi támogatási rendszer végtelenül torz, igazségtalan és a hatékonyság ellen dolgozik.

Nemrég voltam kirándulni Szlovákiában, ahol a jegyár a magyarországinak harmada, sokal többen használják a vonatokat, és szolgáltatási színvonal is magasabb. Persze mielőtt azt gondolná valaki, hogy ott van a vasutparadicsom, hozzáteszem, hogy ott is vonalbezárásokra készülnek.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.02.23. 11:56:51

@tsk: ennek ellentéte: ne fizessen senki adót, majd az emberek eldöntik, mire költik a pénzt, aztán aki nem tud pénzt keresni, az dögöljön meg az utcán.

Az arany középút... pont az a röhej, hogy az állam már így is annyi pénzt költ a Mávra, egy kicsit kellene csak hozzátenni, és akkor legalább használná is a nép. Nagyon vad ötlet, tudom, de van benne ráció :-)

busga 2011.02.23. 12:37:16

Üdv!
Ha ingyen lenne a vonat, főleg azok tolonganának rajta, akik a tesco meg a többi előtt sorba állnak az akciós banánért. Azaz Te már fel se férnél.A megoldás az lenne, ha a személygépkocsikra extra adókat vetnének ki (környezetvédelmi,vagy luxus címszóval) az így befolyó pénzt pedig a tömegközlekedésre fordítanák. Persze egy min. 20%os létszámleépítés után. Erre olvasom a CIG-es bizniszt. Van itt pénz gyerekek dögivel...

macitibi 2011.02.23. 13:13:45

Üdv!
Én is hozzászólnék:ha ingyesnes lenne a vonat és sok ember járna vele mennyi jövedéki adótól kímélnénk meg állambácsit?
Ja és tsk:ha a szoci annyira rossz volt miért sirja vissza több miliió ember?
Ez az úgynevezett demokrácia csak egy bizonyos rétegnek demokrácia,a többieket most nem gumibottal meg börtönnel nyomják el ,hanem minimálbérrel és trükkös adókkal amik nem csökkenek csak épp átnevezik de a beszedett összeg nem csökkenhet mert elkell tartani egy csomó ingyenélőt!

iphilosopher 2011.02.23. 21:19:55

Ha az a cél, hogy a sok elúszott pénz mellé egy kis további állami támogatással megnöveljék a forgalmat, akkor nem muszáj ingyenessé tenni, csak az lenne a lényeg, hogy olcsóbb legyen, mint az autó (jelenleg 2 főre bőven olcsóbb az autó, mint a vonat, a jelenlegi magas benzináraknál is). Ehhez elég lenne mondjuk felezni-harmadolni a jegyárakat (és párhuzamosan lehetne nyirbálni a kedvezményekből is).

Az ingyenesség szerintem nem jó ötlet, akkor sok nem utazni akaró is ott lógna, pl. hajléktalanszállónak sem rossz a fűtött vonat télen. Ki lenne használva a vasút, csak nem arra, ami a célja. Valamit fizetni már azért sem ártana, hogy érezzék az emberek, hogy valamit olyat kapnak cserébe, amiért mások dolgoznak. Ingyen csak kivételesen kevés dolgot szabad adni, mert akkor az emberek rászoknak, hogy "nekem jár" ez meg az, meg aztán minden. Vagy már rászoktak sokan...

Nadiposzi (törölt) 2011.03.01. 10:43:49

A MÁV az államtól a töredékét sem kapja meg a kedvezmények ellentételezéseként, meg a közszolgálatért. Ezért rúg többszáz milliárdra a MÁV adóssága. A trükk az, hogy ez nem a költségvetési hiányt növeli, hisz a MÁV adóssága nem az államé, ugye. Namost ennyit a poszt számszerű hátteréről.
süti beállítások módosítása