Nagy vihart kavart az a hír, hogy várhatóan nem veszik el a nyugdíjasoktól az utazási kedvezményeket, azaz továbbra is ingyen utazhatnak az idősek. Az, hogy ez most jó döntés vagy rossz, azt mindenki ítélje meg saját maga, én most egy másik ötletet szeretnék felvetni a téma kapcsán: szerintem legyen a vonat MINDENKINEK ingyenes, ne csak a nyugdíjasoknak! Aztán hogy mennyire jó az ötletem, majd kiderül.
Messziről indítanék: miért jó a vasúti közlekedés? Ha sokan vonatra váltanak autó helyett, akkor csökken a környezetszennyezés, a balesetek száma, az ország olajfüggősége, kevesebb dugó lesz, stb - ha a "fenntartható fejlődés" szempontjait komolyan vesszük (előbb-utóbb kénytelenek leszünk...), akkor igenis erősíteni kell a tömegközlekedés szerepét, nem pedig csökkenteni - szerintem ebben egyetértünk. A fenti "fenkölt eszméket” persze nehéz forintosítani, tipikusan olyan dolgok, mint az egészség, az ember akkor kezdi el értékelni, amikor már baj van.
A vonat jó dolog, csak sokan nem használják, mert egyrészt kényelmetlen, másrészt drága. Sajnos a MÁV nem a hatékony működéséről híres (inkább a botrányairól), ráadásul igen magas jegyárral dolgozik, ami megakadályozza, hogy az emberek tömegesen igénybe tudják venni a szolgáltatásokat (kivéve a kedvezményes jeggyel utazókat). Éppen ezért sok szerelvény üresen fut, a kapacitások kihasználatlanok, közben a költségek fix költségként így is, úgy is jelentkeznek, tehát egy magasabb utasszám nem járna nagyobb költséggel (kivéve, ha ugrásszerűen nőne az utasszám).
Beszéljünk nyíltan: vajon mennyi pluszpénzbe kerülne az ötletem megvalósítása? A MÁV bevételeinek meglepően kicsi része származik „fizetős” személyszállításból; 2009-ben ez az összeg 44,8 milliárd forint volt, ami a teljes bevétel 37%-a! Tehát összesen egy év alatt kb. 45 milliárd forintot hagyunk a vasút jegypénztáraiban, amikor megvesszük a menetjegyünket, bérletünket; ha ezt a 45 milliárd forintot az állam rakná be helyettünk (a jelenlegi pénzeken felül persze), akkor gyakorlatilag ingyenes lenne a vonatközlekedés. A magyar állam már így is nagyon sok pénzt tesz a Mávba, kb. 20 milliárdot fogyasztói árkiegészítésként, illetve 163 milliárdot közszolgáltatási költségtérítésként, tehát ez a 45 milliárd inkább már csak hab lenne a tortán, de egyben kihasználttá tenné a vasutat. 45 milliárd forint nem egy egetverő összeg a kb. 13.000 milliárdos költségvetésben (0,3%), annyi hülyeségre el lehet költeni ezt, el is szokták, de ennek kivételesen lenne értelme. Persze ehhez hozzájönne még egy magasabb „beugró” költség is, hiszen a várhatóan jelentősen megnövekedő utasszám miatt alighanem új szerelvényeket kellene vásárolni, illetve újra kellene szervezni a forgalmat, de másrészről sokat lehetne spórolni a jegypénztárak működésén, illetve a kalauz-ellenőri rendszeren,
Bevallom, ennek több értelmét látom, mint a fogyasztói árkiegészítés megnyirbálásának, mert azzal csak azt érnénk el, hogy még kevesebben utaznának vonattal, és még többen térnének át a környezetszennyező autós közlekedésre, ami ráadásul még több dugóval és még több balesettel járna együtt. Így viszont legalább lenne értelme a vasúti sínek és pályaudvarok felújításának (ami jelenleg is tart főként EU-s pénzből), kihasználnánk végre a vasutat, és nem utolsósorban végre a dolgozók is kapnának valamit befizetett adójukért, például ingyenes bejárást a munkahelyre, már ahol lehetséges.