Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

Túl sok az egyetemista?

2011. február 28. - bogancs

Igen is, meg nem is. Egyrészt ha valaki versenyképes tudást, jó állást és magas fizetést szeretne, az nem elégedhet meg egy középiskolával, másrészt az egyetemisták saját bőrükön tapasztalják, hogy bizony „diplomával a zsebben” sem könnyű elhelyezkedni.

A jelenlegi rendszer szerintem igazságtalan. Miközben a felsőoktatásból valamilyen okból kimaradók már 18 éves koruktól húzhatják az igát és fizethetik az adót heti 40+ órában, évi 20 nap szabadsággal, addig a bejutóknak gyakorlatilag meghosszabbodik 3-5 évvel a gyermekkora. Heti 25-35 tanórájuk van, de egy vérbeli egyetemista ennek jó, ha a felére jár be. Esténként buli a koleszben, és általánosan elterjedten három, három és fél napos hétvégéken lehet kipihenni a hétköznapok fáradalmait, nyári szünettel megspékelve. Bizony, az ingázó hallgatókra és oktatókra tekintettel hétfő délelőtt és pénteken nem nagyon szoktak órák lenni. „Életem öt legszebb éve volt az egyetem!” – Mondják sokan, és nem is véletlenül.

Ja és persze mindezen felül még havi ösztöndíj, valamint kedvezményes kamatozású és törlesztőrészletű diákhitel is jár. Az utazási- és egyéb kedvezményekről nem is beszélve.

A rendszer tehát méltán tűnik pocsékolónak, igazságtalannak és túlzottan bőkezűnek a kimaradók szemszögéből nézve. És mindez még akkor is igaz, ha elfogadjuk, hogy minden tananyag becsületes bebiflázásához és a kitűnő eredményhez bizony az összes szabad percére szüksége van a szorgalmas és lelkiismeretes diáknak. Persze a többség nem ilyen. A hallgatók egy része már menet közben eldönti, hogy mely tantárgyak érdeklik, mire szeretne szakosodni, és csak azokat tanulja meg tökéletesen. A többi tantárgyból puskázik, más jegyzetéből és más által kidolgozott tételekből tanulja meg elégséges (2-es) szintre a tananyagot. És valójában ez a jó stratégia, hiszen mindenre úgysem lesz szüksége majd a későbbi munkájában.

És mégis, a kiterjedt, minél nagyobb létszámú felsőoktatásra szerintem feltétlenül szükség van. Egyrészt még mindig megéri megszerezni az egyre kevesebbet érő diplomát, másrészt a felsőoktatási rendszerben a fiatalok bekerülnek egy olyan tudományos-szellemi körbe, amely alapvetően befolyásolja a jó irányban a világról alkotott képüket és gondolkodásmódjukat, későbbi lehetőségeiket az életben. A legalapvetőbb elméleti háttéren túl a legtöbb egyetemi kar nem ad a diákoknak a munka világában közvetlenül használható szaktudást. Ad viszont egy kiváló alkalmazkodási és tanulási képességet, amely segítségével későbbi munkája során könnyebben elsajátíthatja majd a munkavégzéshez szükséges dolgokat.

Túl sokat költünk felsőoktatásra? Csökkenteni kellene az erre fordított kiadásokat? Meglehet. De nem azért, mert ott nagy lazaság van, és semmi értelmes nem zajlik, mert ezen nem érdemes, sőt hiba lenne változtatni. Személyes tapasztalatom, hogy az egész egyetemet végigbulizott, ugyanakkor önmagukat átgondoltan és célirányosan képző egyetemi társaimból milyen sikeres emberek lettek, miközben olyan is gyakran előfordul, hogy valaki a szorgalmasan végigtanult egyetemi évek és jó tanulmányi eredmények ellenére is csak keresgéli a helyét a munka világában.

Félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy az egyetemeken például itt a Blikkben megjelent szenzációhajhász cikknek megfelelően zajlik az élet, és feleslegesen, minden haszon nélkül, a társadalmon élősködve töltik el diákéveiket a kiválasztottak. Egyszerűen csak arról van szó, hogy a tágan értelmezett felsőoktatási képzés nem csak a szigorúan vett tananyag megtanulásából áll, hanem bizony a haverokkal egy-két sör mellett folytatott parázs közéleti és tudományos vitákról, világszemléletek ütköztetéséről, az ország és a világ nagy problémáinak megoldási lehetőségeiről.

Mérsékelt érdeklődéssel ugyan, de azért valamennyira követtem az elmúlt hónapokban a médiában csak szenzációhajhász módon Pokorni Zoltán-Hoffmann Rózsa vitának titulált cikkeket. Csak remélni tudom, hogy tényleg olyan emberek nyúlnak a most előttünk álló reformfolyamat alatt az oktatási rendszerhez, akik valóban behatóan ismerik annak világát.

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr22699794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Presszós Laci 2011.03.01. 00:03:50

Valóban sok és ugyanakkor kevés is az egyetemista. Sok a mihaszna, kevés a szorgalmas, tehetséges. Sok a büfészakos, kevés a (leendő) szakember...

Dr. Bélus___ 2011.03.01. 07:29:45

Aki irigyli az egyetemisták aranyéletét, remélem irigyli a vizsgaidőszakot is. Életem egyik legkeményebb 3 éve volt az első 3 év az egyetemen. OK, a maradék 2 sokkal könnyebb és érdekesebb volt, nem is beszélve a doktori évekről, de az az első 3 év...

Amennyire én látom a spórolás arról szól, hogy kevesebb kommunikáció/indián szakos bölcsész, meg jogász lesz, míg a mérnökképzés+a TTK-k kb. maradnak a helyükön. Helyes. Lehet kezdeni matekozni.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.03.01. 07:42:44

@Bélus___: Te meg biztos nem írigyled a kínaiak iskolai terhelését. Nem tudod milyen aranyéleted volt :)

Kulminaator 2011.03.01. 08:08:31

@ripők: A bálnaszaporítás tudományát ne keverjük ide. Igenis fontos szerepet tölt be hazánk halászati iparába e tudomány! :)

Бабаяга 2011.03.01. 08:11:57

Amikor csak kevesek kiváltsága volt az egyetem, akkor is buliztak a hallgatók. Ezért nem értem ezt a háborgást. Azért azt se feledjük, hogy Villon, Janus Pannonius korában se csak tanulással töltötték a hallgatók az egyetemi éveket.
Vegyünk fel sokakat, de nem büfé-ruhatár szakra, és tegyünk meg mindent, hogy tudják abszolválni a vizsgákat, aki pedig nem, attól meg kell válni. A felsőoktatásba való bejutás ne jelentse azt, hogy az illető meg fogja kapni a diplomáját, illetve az abszolutóriumát, mivel a nyelvvizsgát se tudják megszerezni.

Kivlov 2011.03.01. 08:23:30

Persze, h sok. A sok kamuszakot meg kéne szüntetni a vérbe.

AnarchoAteista 2011.03.01. 08:44:49

Életem lexebb öt és fél éve volt. Ittam, keféltem, művelődtem, a vizsgaidőszakot piálva ki lehet bírni (igaz, akkoriban nappal tanultam, este ittam), nem kell tőle prüszkölni.

Jelenleg culágerként dolgozom (apukám tanította meg, hogyan használjam a vésőt, és a kalapácsot), és háromszor annyit keresek, mint egy tanár.

Igaz, Angliában (és a nyelvet szintén az egyetemen tanultam.)

Mindenkinek kell öt ilyen év.

Felsőoktatás, és így szeretlek!!!

árnyékgyuri 2011.03.01. 08:57:44

Monjuk mi most felvételizünk a kislányommal és kb. 400-440 pontunk lesz matek-fizikával. Valószínűleg mérnök lesz, de főleg azért mert nem képeznek kétszakos tanárokat. Mint lánynak tökéletesen megfelelne neki egy fizika-matek szak, és szeretne is tanítani, de nem képeznek kétszakos tanárokat. Namost matematikailag kiosztva az órákat: egyszakos fizikatanárból kb. 500 lefedi az ország összes fizikaóráját, kétszakos matfizesből meg kellene 10 ezer, de ilyen képzés nincs, ígyhát mérnökök leszük. Most jó duma, hogy nincs elég fizikatanár, de egy ilyen szűk piacon, ha ráfekszenek 5 év múlva túlkínálat lesz, mint református papokból. Az meg nem járható út, hogy igen jó tudással és szakértelemmel, teljesen ki vagy szolgáltatva a munkaadódnak. Akkor már inkább valemelyik európai irodaház 5. emeletén monitor előtt ülve "fejleszteni".

szajberpiraty 2011.03.01. 09:00:14

Én meló mellet végzem az informatikus mesterszakot. Bizony sok olyan nappalist látok, akik ülnek az egyetemen, és csinálják együtt a szakrajzokat, matekoznak, programoznak. Nem úgy tűnik, mintha lazán vennék. Nyilván nem mindenki ilyen, de azért elég sok ilyen nappalist látok.

szajberpiraty 2011.03.01. 09:04:54

@árnyékgyuri:
Semmi gond nincs ezzel, később egy MA-s mérnöktanári képzés(4 félév), és taníthat is, ha akar. Vagy dolgozhat mérnökként, és taníthat is egyszerre. Több helyen is van mérnöktanár képzés. És ezek a tanárok a több tárgyat is taníthatnak egy iskolában, ami az adott szakmához tartozik. Még jobb döntés is lehet, mint a "sima" szakos tanárság választása.

Chemistry 2011.03.01. 09:16:45

Azért a SZTE TTIK karán a levelezős vegyész képzés sem éppen lazsálás volt!! Ki lehet próbálni!!

Dr. Bélus___ 2011.03.01. 09:24:08

@Chaoyang: Nem gondolnám, hogy a kínaiak olyan hiper jól oktatottak lennének, a japcsikra gondoltál.

A japánok keményen nyomják középiskolában, de tudod annak idején én sem bénáztam. Hetente volt 2x2 óra extra fizikám, 1x2 óra extra matekom (hogy a fizikához meglegyen az alap, versenyeztem) és 1x1 vagy 2x1 extra angolom (attól függ melyik évben). Ezen kívül még néha ez-az (extra számtech, agykontroll okítás, játékból csak mert szerettem csinálni), a rekord különórákkal+iskolai órákkal összesen heti 40 óra volt (+még este készülni a dogákra meg hasonlók), de a 34-36 minden évben megvolt. Tudom mit jelent a terhelés.

hambig 2011.03.01. 09:41:37

A balneológia a gyógyforrásokkal foglalkozik.

Az egyetem összességében nagyobb buli.
Ez tény.
Vannak kemény időszakok, meg vannak olyan szakok ahol rendszeresen is kell csinálni dolgokat - pl. rajzolni hétről-hétre műszaki rajzokat, épületeket stb.- , de ettől függetlenül inkább buli.

aliceagodorben.blog.hu · http://aliceagodorben.blog.hu/ 2011.03.01. 09:41:48

Mindenki arról beszél, hogy "milyen jó 5 év volt ...", meg "ki lehet próbálni nyugodtan ...", de senki sem mesél a diploma utáni időről, hogy milyen hamar sikerült munkába állni.

Fél éve diplomáztam, a két kezemet összeteszem, ha összejön a munka, ahol tegnap voltam interjúzni. Nem igazán hívnak interjúkra, tegyük hozzá. Én nem éreztem kiváltságosnak magam, mert fősulis voltam. Max. jól jött a diákkedvezmény, mert ingáztam. Nem buliztam, nem piáltam, minden órára bejártam, mert ha már kifizettem az aznapi útiköltséget, minden órára bejártam. Nem mondom, hogy zseni voltam, de a képességeimnek megfelelően tanultam, vizsgáztam. Sikerült a záróvizsga is. Ott tartok, hogy állásért kell könyörögnöm. Más, 2-esekkel átcsúszva minden tárgyból, átbulizott fősulis éveivel maga mögött, szakmai gyakorlat nélkül azonnal munkát kapott.

Most akkor valamit elrontottam? Én vagyok a rossz?

manmachine · http://nagykrisztian.com 2011.03.01. 09:43:19

Kandó, 1992/93, II. félév:

páros/páratlan hét: 46/51 óra

Heti 17 labor, ebből mindegyiknél beugró dolgozat, 3-as alatt nem mehetsz be a laborba, különeljárási díj, egy félévben egy tantárgyból max. 2 óra pótolt labor, utána dékáni.

A maradék óra fele gyakorlat (kis tanteremben pl. matek) aminél szigorú nyilvántartás van + előáadásoknál a tanár év elején a tanulmányi osztályon kezdeményezhette a kötelezővé tételt + vizsgákon több tantágyból csak az órai kézzel írott jegyzet mellett lehetett elkezdeni a vizsgát.

Péntek esténként az akkori Hajdú expresszt úgy értem el, hogy Elektronika laborról az utolsó 15 percről elkéreszkedtem.

Akarat és színvonal kérdése, hogy mit jelent a főiskola és az egyetem.

jet set 2011.03.01. 09:53:00

Alapvetően az a baj, hogy fejkvóta alapú a finanszírozás. Így az egyetemeknek-főiskoláknak az az érdekük, hogy minél több hallgatójuk legyen és azok ne essenek ki, emiatt a színvonal esik.

manmachine · http://nagykrisztian.com 2011.03.01. 09:53:04

@manmachine: Ja igen: később a Közgázon kialakult az a véleményem, hogy ha a Kandón is ennyit tanultam volna, az első vizsgaidőszakig nem jutok el.

Cartman (ex Cartman) 2011.03.01. 09:58:28

Felsőoktatásos poszt az Index címlapján... Mennyi sok érdekes komment várható! Egymagam le tudnám generálni az összeset. Vagy épp összefoglalni egy (nem túl hosszú) mondatban...

De nem teszem. Inkább jöjjön a sok kattant bizonyítani, miért nem lett volna szabad neki diplomát adni a kezébe.

nemezisazis 2011.03.01. 09:58:43

akik azt mondják életem legszebb öt éve volt az egyetem, azok a ma 40es korosztály, de nem érdekes.

nem csak az egyetemista sok, az egyetem is. és persze nevetségesek a ponthatárok. nemhogy nem csak a legjobbak kerülhetnek be, de aki jobb mint a legalsó 10%, az már mehet egyetemrefőiskolára (ma már semmi különbség nincs a 2 között) ...

minden főiskolát és egyetemet be kéne zárni és 2 esetleg 3 utódot nyitni a helyükre

így ugyanis, mindenféle kapacitás szét van ugyanis aprózva és ez kurvanagy probléma az oktatás helyretételében.. ráadásul nincs terv, hogy miből mennyit képezzenek.

nincs egyetemünk a 300as toplistán. az 500ban is csak 2 és nem a corvinus, nem a bme, nem a ceu, nem az ibs..

sok más szak közt pl bölcsészkaros szakok 95%-a totálisan fölösleges, nevetségesen magas éves keretszámokkal.
ezek megszüntethetők, de ha meg is tartják őket, legyenek kizárólag költségesek.

mint ahogy minden egyetemnek kizárólag költségtérítéses rendszerben kéne működnie, megnyerhető ösztöndíj formában kiosztásra kerülő állami támogatással..

nem zsebből kell kifizetni az egyetemet ahogy sehol a világon máshol sem, takarékoskodni kell rá éveken át, hogy legyen értéke. amíg nincs, addig nem várható el, hogy egy 18éves suhanc értékelje, hogy ott lehet és tanuljon. előfordul, de nem várható el.

az, hogy a diákok mit csinálnak az egyetemi évek alatt, a legkisebb probléma az oktatásban.

na meg ugye, mi a frászért kéne mindenkinek diplomásnak lennie? azokkal akik szakmunkásnak születtek, nem kell elhitetni, hogy öltönyösök, orvosok lehetnek, mert csak munkanélkülieket, rosszabb esetben rossz munkaerőt teremtünk..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.01. 09:58:51

"addig a bejutóknak gyakorlatilag meghosszabbodik 3-5 évvel a gyermekkora."

Bár én még a régi rendszerben végeztem ez a 'gyermekkor meghosszabbítása' az alábbiakat jelentette.

- Éjszakai műszakban dolgozás a TESCO-ban. Mert nem kértem a diákhitelből.

- Sportolási lehetőség? Mert ugyebár mennyit szajkózzák, hogy az kell. No, esete fél tíztől volt lehetőség már csak a végén, akkor kaptnuk termet. Pedig 'veteránok' voltunk már...

Nekem legalább megérte a gályázás. Most a havi fizetésem cirka másfélszer több, mint amit nyáron 2,5 hónap alatt kapartam össze.
---------------

"Heti 25-35 tanórájuk van, de egy vérbeli egyetemista ennek jó, ha a felére jár be."

Ezek szerint én nem lehettem az, mert a 3. félév után az órák cirka 95%-án jelen voltam. Így még egyszerűb és gyorsabb volt tanulni. Franc sem akart önerőből egyedül szenvedni.
-------------

"Esténként buli a koleszben, és általánosan elterjedten három, három és fél napos hétvégéken lehet kipihenni a hétköznapok fáradalmait, nyári szünettel megspékelve."

Már aki, nem kellene általánosítani... Ahogy már említettem, azokon a 'hosszú hétvégék' - igen, az éjszakai TESCO valóban tudott hosszú lenni - nekem a munkát jelentették sokszor. A hétvégém egy fél vasárnapból állt két féléven keresztül...

Persze van, aki tényleg soha sem nő fel.
-----------

"Bizony, az ingázó hallgatókra és oktatókra tekintettel hétfő délelőtt és pénteken nem nagyon szoktak órák lenni"

Orbitális marhaság. Az órák nagy részét mindig délelőttre igyekeztek tenni. Persze volt olyan is, hogy volt egy órám 8-10 között és még egy este 6-tól 8-ig...
--------

"Ja és persze mindezen felül még havi ösztöndíj, valamint kedvezményes kamatozású és törlesztőrészletű diákhitel is jár."

Hitel. A hitelt, mint pozitívumot feltünteni? Hát gratulálok.

Ösztöndíj? Mármint sörpénzre gondolsz? A BME gépészkaron az új ösztöndíj rendszer után 3.0 körüli átlagra - ez BME-n egyáltalán nem olyan szar és könnyen elérhető - adtak olyan havi 6-7 ezer forintot. Anyád...
----------

"Az utazási- és egyéb kedvezményekről nem is beszélve."

Suli mellett szar pénzért dolgozram sokakkal együtt, de te még ezt is sajnálod?
----------

Alapvető hiba volt a BsC + MsC bevezetése, mert szarul csinálták. Alapvető hiba, hogy kismillió felesleges szakon folyik a képzés. Ez a hiba...

mernokbazis.hu · http://www.mernokbazis.hu/ 2011.03.01. 09:59:13

Az írás jó, szerintem jó részt fedi is a valóságot, viszont picit árnyalnám: hihetetlenül sokan tanulnak olyan területeken, ahol egyébként sokkal kevesebb szakemberre lenne szükség. Nagyon sok föiskola állt rá arra, hogy mindenféle szorgalmatlan sutyerákot összefogdos és ad nekik reklám, idegenforgalmi és mindenféle "manager" végzödésü papírt, azt a hamis látszatot keltve, mitha ezezkböl az emberekböl a papír máris vezetö beosztásu embert csinálna. Az ilyen helyeken semmiféle tudományos-szakmai élet nincs ezek csak diplomagyáraknak foghatóak fel.

Ugyanakkor az is gond, hogy az oktatásügyben tevékenykedö elötérben lévö politikusok az elmúlt években mind humán területröl jöttek, így tényleg nincs mit csodálkozni azon, hogy a müszaki-reál oktatás leszakadóban van és hogy kevesen mennek mérnöknek meg fizikatanárnak. Ilyen emberekkel egyszerüen nem lehet még az okokat sem jól feltárni.

Pedig ezekkel a diplomákkal jól el lehet helyeszkedni, tisztességesen is lehet velük keresni és ami még inkább fontos a munka is érdekes. Csak itt már nem mindig érvényes a cikkben említett 5 év egyetem, a BME-n van az 6 is, akkor is, ha nem csak a buliig jut el az ember.

3 ötlet:

1. Mi lenne akkor, ha a fontos szakokon megdupláznák ösztöndíjakat?

2. Mi lenne akkor, ha a legrosszabbul tanuló 5 százalék fizetne (persze ez már ott bukik, hogy jön egy másik kormány és elöször egy 0-t odatesznek a végére, majd megduplázzák)? Ezzel a teljesen alkalmatlanokat ki lehetne szórni, ennél nincsenek sokkal többen.

3. Kamuföiskolákra lakat.

mernokbazis.hu/ - a mérnökök pedig itt találkoznak.

Dr.Traktor 2011.03.01. 10:01:21

bővíteni kéne a summérológiai szakág férőhelyeit.

nagy szükségünk lesz még jó summérológusokra!

joker_BB 2011.03.01. 10:07:26

sztem a mai felsőoktatás nem csak arra tanít meg, amit az órákon leadnak, hanem arra is, hogy oszd be te magad az időd, hogy felfogd azt, hogy senki nem fog helyetted megoldani semmit (sem az egyetem, sem a munkavállaló, sem az állam). Már egyetemistaként el kell tudnod azt dönteni (leglábbis legkésőbb ott meg kellene tanulnod), hogy mi a fontos és mi a nem. Sokszor előfordul, hogy igenis több hasznod van abból (hosszabb távon), ha egy buli, egy rendezvény szervezésében részt veszel, mintha a századik elméleti órára megírod a 286-ik ctrl+c-ctrl-v házidolgozatot.

Próbálj kicsit a munkaadó fejévek gondolkodni! üzleti környezeteben ki a jobb munkavállaló szted? aki minden külső körülménytől függően megcsinál mindent a saját színvonalán (->minden órára bejárás), vagy aki stresszhelyzetben nagyon rövid idő alatt akár a nulláról képes mások által értékelhető színvonalon teljesíteni (->vizsgaidőszak). Sztem utóbbi.

További fontos dolog, hogy az egyetem felszabaduló idődet (amit nem tanulással töltesz) nem csak bulizásra, hanem a saját fejlesztésedre is felhasználhatod. Mind saját, mind környezetemben lévő emberek példája, hogy olyan dologból élünk meg a mai napig, amit az egyetem alatt kezdtünk el elsajátítani SAJÁT elhatározásból (informatika, gazdasági irány), az egyetemen ennek a kompetenciának legfeljebb a nagyobb kezdetleges alapjait rakta le egyetemi óra keretében. Az egyetemi órák sztem inkább a tájolást, a saját érdeklődésnek leginkább megfelelő témakörök felfedését, mintsem a valódi tudást tudják megadni. Túl nagy a tudomány már ahhoz, hogy egy ember mindent meg tudjon tanulni. Az egyetemi órák tehát csak ízelítők, melyek alapján vagy tanulod azt magad tovább vagy nem. Ebből sajnos vagy nem sajnos, de az is következik, hogy ha végigtanulod az összes egyetemi órát az első betűtől az utolsóig, akkor pontosan arra nem lesz időd, hogy a valóban értékes tudást és tapasztalatot megszerezd az egyetmi éveid alatt. Eddigi állásinterjúimon soha nem azt kérdézték, hogy mit tanultam az egyetemen (van diplomám 3 éve). Mindig azt, hogy milyen szakami dolgokkal foglalkoztam. Foglalkoztam ilyennel. Fel is vettek! Igenis akadt olyan munkaadó, aki felkapta a fejét, és erősen érdeklődött afelől, hogy pntosan milyen rendezvényeket szerveztem az egyetemi éveim alatt, és ebben pontosan milyen szerepet vállaltam!

Persze lehet a tanulás, a megismerés szépségéért is tanulni. Ilyen ismerősöm is van, és nagyon tisztelem is a hozzáállásáért. De a saját örömre szerzett tudás nem összetévesztendő a piaci igényekkel! Jó ha ezek találkoznak, de vagy qrva nagy szerencse kell hozzá!

Llew 2011.03.01. 10:32:32

@jet set: így van

Ami meg az egyetemet illeti, ahogy egy regényben írták nagyon találóan, a diák élet arany élet. Ha nem, akkor is jobb a többi lehetőségnél.
Egyébként meg azt mondom, hogy egy egyetem elvégzésénél - színvonaltól függetlenül is - max 50% a tudás meg a szorgalom. A többi a szerencsén, meg a tanár hangulatán múlik. Meg lehet tanulni mindent tök jól, ha a tanárnak éppen szar napja napja és úgy kérdez vizsgán, vagy úgy javít, hogy most akkor is megbuktok.
Az igazsághoz meg az is hozzá tartozik, hogy egy-két szakmával simán jobban lehet keresni, mint egy átlag diplomával.

manmachine · http://nagykrisztian.com 2011.03.01. 10:38:00

@Llew:

"A többi a szerencsén, meg a tanár hangulatán múlik. "

Ha a cél 3-5 év bukdácsolás, akkor mindenképpen.

Llew 2011.03.01. 10:42:24

@manmachine: a komment többi részét nem sikerült elolvasni igaz?

Diktatúra Pécsett, új céget foglalt el a Fidesz! 2011.03.01. 10:43:22

Legalább ők is értik ezt:
A handabanda Orbán kormány eddigi "sikerei":
Íme egy gyors leltár, amely messze nem teljes.

Az alkotmány szétverése, új, konszenzus nélküli pártalkotmány szerkesztése. Schmitt Pál a Sándor-palotában. Megfigyeléssel fenyegetett köztisztviselők, visszamenőleges 98 százalékos adóztatás. Az alkotmánybíróság szétverése, amely immár korlátozottan ellenőrizhet, ha akar egyáltalán. Pártkatonák a Költségvetési Tanácsban, az Állami Számvevőszékben, a médiatestületben, az ügyészség élén. Botrányos médiatörvény, amely nem más, mint a cenzúra bevezetése, pártos lett a "közszolgálati" hírszolgáltatás. A sajtó munkájának akadályozása a Parlamentben, házi DJ-ből tévéintendáns.

Béremelés ígéretével becsapták a pedagógusokat és az egészségügyi dolgozókat. Szétverik az oktatási rendszert, vegzálják a kórházigazgatókat, semmibe veszik a szakszervezeteket. A magáncégeket kommandóval fenyegetik, mintha bármi közük lenne ahhoz, hogy egy magáncég kit és mennyiért foglalkoztat. Akire éppen vonatkoznék egy törvény, azonnal egy lex-Akárki létrehozásával mentesítik. A brutális válságadók bevezetésével nemzetközi károkat okoztak, emiatt csökkent a hitelezés és nőtt a banki, a telekommunikációs szolgáltatások ára. Megbukott a cselédadó, ellopták a magánnyugdíjakat. Lassan egy éves munkásságuk alatt nőtt az ország kockázati felára és az államadósság. A hitelminősítők éppen a bóvli fölé árazták be az országot. Az előző ciklusban folyamatos építkezés folyt, a kormányváltás óta az uniós fejlesztések gyakorlatilag leálltak. (Ami épül: Mercedes, Audi, még Gyurcsány, majd Bajnai hozta ide.) Az egészségre káros hamburgerfogyasztást korlátozzák, de pálinkát bárki pancsolhat. Forintpusztító mondataikkal bedöntötték a devizahiteleseket, azóta sincs a gondra megoldás.

Rosszabbul élünk, mint egy éve: jóval drágább az élelmiszer, a benzinár az egekben, nő az infláció, egyre több embernek gond a mindennapi élelem beszerzése, a lakás fenntartása. Cserébe az egykulcsos adóval az emberek háromnegyedének csökkent a bére. Viszont Orbánéké nőtt. Nem kicsit, nagyon.
Szociális érzékenységükre jellemző a kétmillió forint feletti bér, az urizáló dolgozószoba, a havi 600 ezres Audi, az adósságban úszó önkormányzatok, néhol az adófizetők a cimborák perköltségét is kifizetik. Megbízási szerződések születnek a haveroknak a zuglói 40 milliótól az NFÜ-s kétmilliárdig. Kétes múltú elszámolók jelentenek fel mindenkit, de az esztergomi Meggyes esetében elfordítják a fejüket. Terrorelhárításnak nevezett házi kommandó létrehozása.

Magyarország nemzetközi tekintélye romokban. Szégyen, ahogyan a miniszterelnök Strasbourgban viselkedik, az uniós elnökség teljes kudarc. Orbán bűne, hogy elmarad a gödöllői csúcstalálkozó. A kettős állampolgárság diplomáciai gondokat okoz, a szavazati jog megadása megosztja a határon innen és túl élő magyarokat, ráadásul igazságtalan az itt adót fizető anyaországiakkal szemben. Szétverték a filmgyártást, az Operát, a színházi struktúrát pártkatonákkal töltötték fel, lapjaik támadják leghíresebb kortárs íróinkat, a filozófusok ellen már per is indult.

És most az elrontott kormányzás miatt a zemberek felkészülnek Orbán Viktor megszorító csomagjára. Egy legyengült, félelemben élő nemzet várja az újabb, "nemzeti megújhodásnak" nevezett kínzást.

mukkercukker 2011.03.01. 10:44:37

Az egyetemisták felét kapásból kirugnám mert semmi értelme hogy ott legyenek.
A szakok harmadát kapásból megszüntetném mert semmi értelmük nincs.

Csak az a baj, hogy ezt NEM LEHET megcsinálni mert rossz a rendszer:
1. az államnak NEM ÉRDEKE, hogy ezt felrúgja, mert nem tudna mit kezdeni a sok munkanélkülivel.
2. az egyetemeknek NEM ÉRDEKE hogy csökkenjen a hallgatói létszám mert az után kapják a pénzt + el kellene bocsátani egy csomó oktatót... ami ugye megint a munkanélküliséget növelné.
3. a hallgatóknak NEM ÉRDEKE hogy ne járjon egyetemre mert akkor dolgozni kéne,napi 8 óra, havi 90.000 nettó, kelés reggel 6-kor, stb.stb..kinek kell ez???

Összegezve: szar a rendszer de senkinek nem érdeke megváltoztatni, illetve ha valaki bele mer nyúlni azt mindenki utálni fogja... olyan mint a szocializmus ami sose működött, de mindenkinek kényelmes volt valamilyen szinten... csak hát a kényelemnek ára van...

Egy egyetemi oktató

picimacika 2011.03.01. 10:56:12

Simán jó a felső okatatás:)

Egyébként most már minden hülye megkapja az érettségit. Régen az volt a szűrő.
Most olyanok mennek át akik nem tudnak olvasni folyékonyan sem írni. Angolból annyit tudnak, hogy yes meg no.
Ilyenek kapnak érettségit, aki okosabb az megy BSC-re mert ott a debilek kiesenek.
Jób ha hozzá szoktok hogy 20 év múlva az érettségizettek 80%-a megy tovább BSC-re. A Bsc-sek 40% MSc-re majd tovább Phd stb....
Ez így jó! Mert rengeteg olyan tudást lehet megszerezni ma a felsőoktatásban amit egyébként nehezen.
Bölcsészekre meg szűkség van mert ők legalább folyékonyan beszélnek valamilyen idegen nyelvet...

samer 2011.03.01. 10:56:54

@aliceagodorben.blog.hu: Rosszhelyre születtél, neked nincs hátszeled. Ha így dolgoztál a tanulásban, a munkában is megállod a helyed kívánom, hogy minnél hamarabb sikerüljön.

Tény, sok a büfészak, nem kell ennyi...

manmachine · http://nagykrisztian.com 2011.03.01. 10:58:11

@Llew: Annyi embertől hallotam ezt a kifogást, aki cseszett tanulni, hogy nem releváns.

A felsőoktatásban való tanulásnak az lenne a lényege, hogy az addig közhelynek vett "non scole sed vitae discimus" eljusson az agyadba, sőt ez lenne a feltétele a jelentkezésnek. Akkor menj egyetemre és főiskolára, ha érdekel az a tudományág és szeretnél ezzel foglalkozni.

Szemét tanárok mindig voltak és vannak, de 1-2 ilyen tanártól ritkán függ az egész életed. Mert ha nekik kell az 1-es és 2-es osztályzat között mérlegelni, akkor már gáz van. Ma, amikor szinte bármihez hozzáférsz az Interneten, még a tananyagot sem szidhatod.

Llew 2011.03.01. 11:15:14

@manmachine: nem azt mondtam, hogy ezen múlik az elvégzés, de diák magában szerintem nem tud mindent megtenni, emrt vannak nem befolyásolható tényezők.

"Akkor menj egyetemre és főiskolára, ha érdekel az a tudományág és szeretnél ezzel foglalkozni."
Hű, ezek ám a nagy szavak.
Te biztosan egy elhivatott ember vagy és már 18 évesen is az voltál, ha biztosan tudtad, hogy mivel akarsz foglalkozni hátralévő éleben, de egyrészt nem mindenki ilyen, más részt csak viszonylag keveseknek adatik meg, hogy a hivatása (amit szívvel-lélekkel csinál) és a munkája (amit a megélhetésért csinál) megegyezzen.

Cartman (ex Cartman) 2011.03.01. 11:19:58

@manmachine:
"A felsőoktatásban való tanulásnak az lenne a lényege, hogy az addig közhelynek vett "non scole sed vitae discimus" eljusson az agyadba..."
Megpróbálom, bár teljesen reménytelennek látszik.

(Többek között) jártam a BMF-RKK-ra is, nyomdaipari üzemmérnöki képzésre. A könnyűipari mérnököket az első négy félévben összevontan oktatták. Következésképp mi is tanultunk ruha-, textil- és bőriparos tárgyakat. Kifejtsem ezt motiváció szempontjából, vagy elég ennyi?

Ráadásul míg a ruhás és a textiles tanárok nagyon komolyan vették a tárgyukat, addig a nyomdász tanárok beletojtak az egészbe...

manmachine · http://nagykrisztian.com 2011.03.01. 11:39:47

@Llew:

"Te biztosan egy elhivatott ember vagy és már 18 évesen is az voltál, ha biztosan tudtad, hogy mivel akarsz foglalkozni hátralévő éleben"

Igen. Nyilván egy leendő mérnöknek nem kell feltétlenül tudnia 18 évesen, hogy az autógyártásban vagy a repülőgépiparban fog elhelyezkedni, de hogy a gépészet érdekli és érti, azt azért nem ártana érezni.

Erre kiváló felkészítést adtak a régi középiskolai oktatási rendszer szakkörei és főleg a fakultációi, ami a legnagyobb veszteséget szenvedte a '90-es évek elején-közepén.

"de egyrészt nem mindenki ilyen"

Na látod ezeknek kellene kikerülnie a felsőoktatásból. És ezt azért a régi felvételi rendszer elősegítette. Mert nem tehetted meg, hogy ha nem éreztél magadban semmi konkrétat, akkor kínodban elmenték kommunikáció szakra felvételi nélkül vagy valami kamu felvételivel vagy a középiskolai jegyeiddel...

(megj.: a 90'-es évek előtt viszont a felvételihez kapcsolódó korrupció jelentette a legnagyobb gondot egyes iskolákban)

manmachine · http://nagykrisztian.com 2011.03.01. 11:43:39

@Cartman (ex Cartman): Szerencsére én már kimaradtam abból az időszakból, amikor a neves budapesti intézményeket összevonták.

magyar bucó 2011.03.01. 11:59:19

@molnibalage:
"Bár én még a régi rendszerben végeztem ez a 'gyermekkor meghosszabbítása' az alábbiakat jelentette.

- Éjszakai műszakban dolgozás a TESCO-ban."

A régi rendszerben nem volt Magyarországon Tesco...

Cartman (ex Cartman) 2011.03.01. 11:59:20

@manmachine:
Na, itt a gond rögtön az első hozzászólásoddal is. 20 éves tapasztalatokkal NEM TUDSZ érdemben hozzászólni a mai felsőoktatásról szóló vitához. Egyébként a BMF-RKK nem az összevonástól lett ilyen. Ahogy én tudom, már előtte is borzalmas volt.

Amúgy meg "neves budapesti intézmények"? Ne vicceljünk már! Pontosabban, igazad van: nevük, az van nekik. Épp emiatt (is) lehetetlen rendet vágni a felsőoktatásban. Az egyik intézménynek neve van, a másikhoz meg ragaszkodik az önkormányzat, a harmadiknak meg jó a politikai hátszele, stb.

manmachine · http://nagykrisztian.com 2011.03.01. 12:11:53

@Cartman (ex Cartman):

"20 éves tapasztalatokkal NEM TUDSZ érdemben hozzászólni a mai felsőoktatásról szóló vitához. "

Ó dehogynem, jópár idős és fiatal mérnököt irányítok, megszámolni sem tudom, hányszor voltam konzulens vagy bíráló, hidd el, az utolsó bitig látom, mit kapott és mit tanult az egyik, mit a másik, és milyen az összetétel.

manmachine · http://nagykrisztian.com 2011.03.01. 12:13:37

@Cartman (ex Cartman):

"Amúgy meg "neves budapesti intézmények"? Ne vicceljünk már! Pontosabban, igazad van: nevük, az van nekik."

Na most akkor 20 éve vagy most? :)

xstranger 2011.03.01. 12:20:24

@Llew: a legtobb diplomat igenylo munka olyan nehez hogyha nem szereted csinalni pokol lesz az eleted.

Ez hulyeseg hogy nincs valasztasod, de van, vagy szerinted a jogaszok meg az orvosok veletlenul majd csak lesz valami alapon szerzik a diplomajukat aztan meg fintorognak egesz eletukben? Vagy a mernokok es a kozgazdaszok?

Cartman (ex Cartman) 2011.03.01. 12:27:58

@manmachine:
"Na most akkor 20 éve vagy most? :)"
Szerintem már 20 éve sem voltak olyan jók, mint ahogy tartottuk róluk. :)

De tény, hogy azóta igazi mélyrepülésbe kezdtünk. (Ld. feljebb: "nincs egyetemünk a 300as toplistán. az 500ban is csak 2 és nem a corvinus, nem a bme, nem a ceu, nem az ibs".) A gond a finanszírozással és az akolmeleggel van elsősorban, ahogy ezt @jet set: és @mukkercukker: is fejtegette. Én annyit tennék hozzá, hogy ugyanez - sajnos - működik a közoktatásban és a szakképzésben is.

xstranger 2011.03.01. 12:34:06

@Cartman (ex Cartman): just for the record, az a lista tokeletesen erdektelen. Jelentos faktor az intezmenyben dolgozo Nobel-dijasok szama ami ertheto okokbol egy maroknyi ember egyenlotlenul szetosztva a vilag sokezer oktatasi intezmenyeben.

Le lehet szallni a magyar felsooktatasrol az csak annyit tud megtenni amennnyit egy ertekvesztett tarsadalomban meg lehet tenni.

A diploma 90%-a alazat es kemeny magolas amit kb 20ezer forintnyi nyomtatott anyag segitsegevel el lehet erni. Minden mas csak cukormaz.

BTW nyugodtan setalj be barmelyik hedgefundhoz a Cityben vagy a Wall Streeten tele lesznek keleteuropai, indiai es azsiai diplomasokkal. A nyugati tarsadalmak mar nem tudnak eleg intelligens embert kitermelni (az osszes hard diploma tul maceras) Valamint a csoda top 300 intezmenyek elszivjak az eroforrast a szegenyeket oktato kozepvonalbeli egyetemektol.

Cartman (ex Cartman) 2011.03.01. 12:45:14

@xstranger:
"Le lehet szallni a magyar felsooktatasrol az csak annyit tud megtenni amennnyit egy ertekvesztett tarsadalomban meg lehet tenni."
1. Jópár évet eltöltöttem én is benne hallgatóként, így nem a fikázás a mondandóm lényege.
2. Szerintem ennél többet tudna azért tenni, de hogy mégsem tesz az viszont jórészt nem a benne tevékenykedőkön múlik.
3. Az illúzióinkat viszont vissza kéne nyesegetni. Nem csak a felsőoktatással kapcsolatosakat...

Sadist 2011.03.01. 13:08:26

"És mégis, a kiterjedt, minél nagyobb létszámú felsőoktatásra szerintem feltétlenül szükség van."

Pont, hogy nem. Minél gyakoribb valami, annál kisebb az értéke.
A világ bizony ilyen, hogy az emberek intelligenciája, tanulékonysága is természetes eloszlást követ, nagyon sokan nem alkalmasak arra, hogy diplomások legyenek. Ha odáig viszik le a követelményeket, hogy a gyengébb képességű is diplomát kaphat, akkor elkezd inflálódni és értéktelenné válik.
Az egyetemeknek, főiskoláknak tényleg felsőoktatási intézménynek kell lenniük, ahol azt a felső tizen-huszon százalékot képezik. Az általános műveltségre és széles látókörre nem az egyetemen kell szert tenni, arra ott van a Discovery Channel vagy a Mindentudás Egyeteme.

Cartman (ex Cartman) 2011.03.01. 13:18:53

@Sadist:
Más részről viszont fontos, hogy a diplomások között is működjön egy egészséges munkaerő-piaci szelekció. Kicsit provokatív, szélsőséges példa: ma már teljesen mindegy, hogy valaki milyen rossz fizika (kémia, biológia) tanár, biztosan el fog tudni helyezkedni.

Sadist 2011.03.01. 13:18:59

@Llew: Több, mint 60 vizsgám volt, 2-szer volt olyan, hogy az átlagnál könnyebb tételt sikerült kapnom. Soha nem puskáztam, mindig becsületesen, színtiszta tudásból mentem át a vizsgákon. A diplomára viszont nincs ráírva, hogy az illető csalt a vizsgákon, vagy úgy ment át, hogy csak az anyag felét tanulta meg, mert tételhúzáskor mindig belenyúlt a tutiba.
Úgyhogy ezt az 50% szerencsét kikérem a magam, és a többi becsületes diplomás nevében is.

Llew 2011.03.01. 14:19:17

@Sadist: mondtam egy számot, most ezen lovagoltok? akkor legyen 25% szerencse, meg 25% tanár hangulat, vagy bármi más arány ami tetszik

@Cartman (ex Cartman): "ma már teljesen mindegy, hogy valaki milyen rossz fizika (kémia, biológia) tanár, biztosan el fog tudni helyezkedni. "
ez már csak azért sem igaz, mert az 1000 helyen képzünk tanárt rendszerben sokkal több tanár végez mint amennyi szabad állás van.

Void Bunkoid 2011.03.01. 14:50:03

@samer és @aliceagodorben.blog.hu: bezony.

Kedves Alice, hülyén hangzik samer válasza de tényleg így van. Írtad hogy ingáztál, meg sokat tanultál.

És alig van meló, meg csak olyan és könyörögni kell. És csakugyan azért van mert - vidéki vagy...

Hülyén hangzik, de a nagyvárosokban a vidékieket (már akik bejárnak meg ingázgatnak, és nem költöznek be) akármilyen ronda tény is, de kb annyira tartják, mint a külföldi melósokat nyugaton. Ilyen mosogatónak, teszkóspénztárosnak, etc valónak.

Főleg azért, mert mint samer is említette - nincs kapcsolati tőkéjük, nincs annyi "gógyijuk", mint az átlag városinak. Akkor is, ha van. A zemberek mindig is előítéletesek voltak sajnos :(

Gonoszfóka 2011.03.01. 14:56:45

@magyar bucó: Régi rendszer = NEM BSc-MSc bontás...? Mert akkor már vígan volt Tesco.

Amúgy nekem is volt olyan csoporttársam, aki végigpuskázta az 5 évet (sőt, felrakott közösségi oldalra egy ilyen puskázós diákról készült képet, azzal a felirattal, hogy nekem is így lett diplomám). Utána elment PhD-re. Én meg inkább melóztam, nem totál a szakmámban ugyan, de olyan területen, amivel a szakom révén kerültem kapcsolatba. És úgy érzem, jobban döntöttem, mintha maradtam volna én is még +3 évet.

Cartman (ex Cartman) 2011.03.01. 14:58:35

@Llew:
Tévedsz. Nézz utána. És lassan már nem is csak ezekről a szakokról van szó...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.01. 15:27:41

@magyar bucó: A régi rendszer nem politikai rendszert jelent, az 5 éves osztatlan képzést jelenti...

Sadist 2011.03.01. 15:47:51

@Cartman (ex Cartman): Pont ez a baj, hogy már minden félnótásnak lehet diplomája, és a szűrő átkerült a munkáltatók oldalára ahelyett, hogy az iskola válogatná meg a hallgatókat és azt, hogy kinek ad diplomát.
Régen a diploma azt jelentette, hogy az illetőnek megvolt a szaktudása, hogy a diplomájára írt szakterületen elboldoguljon. Ezzel szemben ma egy állásinterjún ránéznek a jelentkező önéletrajzára és a diplomára, majd fél óráig beszélgetnek vele, hogy kiderítsék, valóban birtokában van-e a tudásnak. A diploma ma kb. annyit jelent, hogy képezhető.

Cartman (ex Cartman) 2011.03.01. 20:19:54

@Sadist:
Részben igazad van, de ennek okai nem csak a képzésben keresendők. Komplexebbek lettek a munkáltatók elvárásai, mint 20-30 éve voltak, és alkalmasint sokkal speciálisabb, formális képzéssel akár le sem fedhető ismeretekre (is) aspirálnak. A legkézenfekvőbb terület, ahol ez tetten érhető, az informatika, de hogy kevésbé egyértelmű példát is említsek: jog. Régen egy ügyvéd tipikusan "mindenhez értett", amivel csak az ügyfelek hozzá fordulhattak. Ma már ez messze nincs így. Van, aki büntetőügyekre specializálódott, más a cégjogra, stb.

Egyébként én a mai szintű (és struktúrájú) diplomás túlképzést nagyon erős túlzásnak tartom*. Pláne közpénzen. Ideális esetben "megéri" diplomát szerezni, így a közpénzt - automatikusan járó fejkvóta helyett - inkább arra kellene költeni, hogy lehetőséghez juthassanak a rászorulók, illetve motiváljuk a hallgatókat a jobb teljesítményre, vagy épp orientáljuk a "hasznosabb" szakok felé.

*Most jelentkezett hozzánk egy diák (szakképzésben tanítok), aki idén diplomázik. Meg sem próbál elhelyezkedni a diplomájával. Tudja, hogy nem sok esélye van. Inkább tanul szakmát...

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.03.02. 00:04:11

@Sadist:

"Minél gyakoribb valami, annál kisebb az értéke.
...
Ha odáig viszik le a követelményeket, hogy a gyengébb képességű is diplomát kaphat, akkor elkezd inflálódni és értéktelenné válik."

Nem értek egyet! Ez nem egy nulla összegű játszma. Az országos egyenleg akkor is pozitív, ha az átlagos színvonal valamennyivel lecsökken.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.03.16. 06:56:23

@Bélus___: A japánok korábban voltak a csúcson, de legújabb trend, hogy programozásban, matematikában speciális kínai iskolák verik a világot.

Huh, amit leírtál már abba is belefáradtam, hogy elolvastam :)
süti beállítások módosítása