Apró örömök az életben: hurrá, van már magyar Tesco klubkártyám! Magát a rendszert nem kellett bemutatni, ugyanis Írországban is volt egy, igaz, azt csak ott tudtam használni, de olyan túl sok különbség nem lehet a kettő között, elvégre ugyanaz a cég, ugyanaz a szisztéma, ugyanaz a termék - gondoltam. Hát, nem.
Tudom, sokan idegenkednek ezektől a "hűségprogramoktól", mint a klubkártya vagy a bizalomkártya, hiszen ehhez regisztráltatnunk kell magunkat az adott hipernél, aztán meg a kapott kártyát minden vásárlásnál el kell szkenneltetni, feltéve, ha pontokat szeretne gyűjteni az ember. Igen, a rendszerben benne van az, hogy a hiper napra pontosan tudja, melyik nap mit vásároltunk, feltérképezheti vásárlási szokásainkat, és ezeket az információkat felhasználhatja. Kinti tapasztalataim azt mutatják, hogy nem élnek vissza vele, nem teregetik ki, hogy "Droli imádja a csokit, höhöhö!", és az online és offline levelesládámat sem szórták tele spamnek számító dolgokkal. Szerintem nem lesz ez máshogy Magyarországon sem, egyrészt ismerem a hazai hiperek "fillérbaszó" szemléletét, nem fognak hatalmas pénzt költeni arra, hogy kielemezzék ezt a hatalmas adattömeget (sokkal fontosabb adattömegek kielemzésére sem költenek, el sem hinnétek, sokszor milyen hasraütésszerűen dőlnek el több milliós rendelések), és itt is ugyanolyan szerepe lesz a klubkártyának, mint kint: sima hűségprogram. Ha rendszeresen vásárolsz nálunk, és elérsz egy összeget, visszacsepegtetünk valamennyit vásárlási utalvány formájában, és ezek mellé még küldünk némi marketinganyagot. Ennyi.
Na de mennyit is? Megmondom őszintén, én 1%-ra tippeltem, ír tapasztalataim alapján. Ott ugyanis úgy néz ki a program, hogy minden elköltött 1 euró után 1 pontot írnak jóvá, 100 pont 1 eurót ér, és az elszámolási időszak végén 400 ponttól küldenek utalványt, 400 pontnál pont 4 eurót. Sima, könnyen kiszámolható dolog, 1%-ot viszakapsz, ami persze lehet több is, ha egy adott termékhez pluszpontokat is adnak. És hogyan néz ki a dolog Magyarországon? 200 Ft után írnak jóvá 1 pontot, itt 1 pont 1 forintot ér, és a pontgyűjtési időszak lezárása után 400 pont felett küldik az utalványt. Ez akárhogy is számolom, 0,5%-os visszatérítésnek felel meg (200 Ft vásárlás - 1 Ft visszatérítés), ami pont a fele az írnek. Összeállítottam egy egyszerű táblázatot erről; hogy belevegyem a fizetések közötti különbséget is, az utolsó sorban megnéztem egy minimálbéres költését, ahol azt feltételeztem, hogy a bruttó minimálbér ötödét a Tescoban vásárolja el az ember, és ezt váltottam át pontokra (magyar minimálbér: 93.000 Ft, ír minimálbér: kb. 450.000 Ft).
magyar vásárló | ír vásárló | |
visszatérítés techinkailag | 200 Ft után 1 forint | 1 euró után 1 cent |
visszatérítési arány | 0,5% | 1% |
minimálbéres 20%-os visszatérítés | 93 Ft | 900 Ft |
Persze, tegyük hozzá, a Tesco magánkézben lévő cég, azt csinál, amit akar. De miért az amúgy is magasabb színvonalon élő ír vásárlónak ad vissza többet, és miért nem a szegényebben élő, az utalványokra jobban rászoruló magyar vásárlónak? Vagy legalább miért nem hozza ki ugyanakkora arányra a visszatérítést?