Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

Tömegközlekedés – Az ellenőrök elbliccelik a munkát

2011. augusztus 10. - bogancs

Korábbi szokásaimtól eltérően néhány hónapja munkám miatt aktívabban használom a MÁV agglomerációs járatait és a BKV-t, főként a metrókat. Általános tapasztalatom, hogy bár folyamatos az ellenőrök jelenléte, a jegyeket és bérleteket nem ellenőrzik, - tisztelet a kivételnek - gyakorlatilag csak alibiznek, elbliccelik a munkát. Bármilyen bérletnek vagy menetjegynek látszó tárggyal megengedik az utazást.

Nézzük először a MÁV-ot. Tisztességes magyar állampolgárként minden hónapban megveszem a teljes árú dolgozói bérletet, havi 16ezer forintért. Számomra úgy tűnik, hogy rajtam kívül ezt nagyon kevesen teszik meg. A többségnek nincs bérlete, hanem a vonaton vesz jegyet, ha jön az ellenőr. Természetesen nem onnantól, ahol felszállt, hanem az éppen elhagyott állomástól. Pár száz forintokat fizetnek ilyenkor, jóval kevesebbet, mint amennyit tényleges utazása alapján kellene. Namost a jegykiadás egy viszonylag lassú művelet, így az ellenőr csak lassan halad a zsúfolt vonaton. Rendszerint nem ér végig az egész szerelvényen, így sokan teljesen megússzák a jegyvásárlást.

A múlt hónapban végeztem egy kísérletet: Rendesen megvettem a bérletet, ki is töltöttem, ahogy kell. Azonban ha jött az ellenőr, nem azt mutattam fel neki, hanem az előző havi lejártat. Minden alkalommal elfogadták. Tetézzem: a Nyugati-pályaudvaron a peronoknál felépített kordonnál ki- és belépéskor is rendszeresen „ellenőrzik” a jegyek meglétét, de itt sem szúrták ki egyszer sem, hogy lejárt a bérletem. Sőt azt sem, hogy nem is a Nyugatiból szólt a felmutatott bérlet. Unott arccal támaszkodnak csupán, esetleg egymással beszélgetnek, jobb esetben megköszönik, hogy felmutattam az érvénytelen bérletet.

Még egy kis adalék: A havi MÁV bérlet ára pont annyi, amennyiből 19 menettérti jegy ára kijön. Tekintve, hogy egy hónapban 20-21 munkanap van, csak akkor éri meg megvenni, ha nem veszek ki szabadságot az adott hónapban, vagy ha a munkaadó részben visszafizeti az árát.

Ezek után érthető, hogy sokan a vonaton vásárolnak jegyet, olcsóbban kijönnek. Nem is értem, hogy mire fel tartják fenn a jegypénztárakat.

Ezúton kérdezném a MÁV illetékesét: Jó ez így?

https://m.blog.hu/ni/nivo/bkv_ellenor.jpgHasonló a helyzet a BKV-nál. A Széll Kálmán téren sokszor hat-nyolc ellenőr áll sorfalat a metró kijáratánál, mégsem vették soha észre, hogy a jegy amit felmutatattam nem érvényes. Se azt, hogy már másfél éve lett kilyukasztva, sem azt, ha egy három megállóra érvényes metró-szakaszjeggyel végigutaztam az egész metrón. (Természetesen az érvényes menetjegy is mindig ott volt a zsebemben, csak nem azt mutattam fel. :)

Kérdezném a BKV illetékesét. Jól van ez így? Minek vannak az ellenőrök, ha az utazók becsületességére bízzák a menetjegy érvényesítést?

Visszatérve a MÁV-hoz, a posztot tegnapi „élményeim” hatására írtam meg. Egyetlen úton három affér történt ugyanis: 1. Az egyik utasnak nem volt ráírva az igazolványszáma a bérletre, ergó érvénytelen volt. Ezt kiszúrta az ellenőr, szóvá is tette. Mire az utas annyit válaszolt, hogy rendben, majd ráírja. Az ellenőr büntetés helyett csak legyintett és továbbment. 2. A következő utasnak nem volt jegye, kért hát az ellenőrtől. Ő azonban szintén csak legyintett, és továbbment. Jegyet nem is adott. Biztos már unta. 3. Hamarosan megállt a vonat és egy diákcsoport leszállt. Már a peronon voltak, mikor egyikük felkiáltott boldogan: Nekem nem volt jegyem, és nektek? Nekem sem! Nekem sem! Visszhangzott a többiektől. A vagonban ülő utasok mindezt hallották a lehúzott ablakokon keresztül, és kisebb derültség alakult ki..

No comment.

Összességében úgy gondolom, hogy nem demagógia felvetni, hogy vannak még bevételi tartalékok a rendszerben. Jegyáremelés és állami támogatás mellett érdemes lenne megpiszkálni ezt a területet is.

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr993138313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iphilosopher 2011.08.11. 10:44:44

A közösség számára az egyik legrosszabb hozzáállás a potyautas magatartás. És sajos sokaknak ez még pozitívum is (lásd BKV, de mondhatnám az adócsalást is)! Bár én azért azt tapasztalom, hogy a legtöbben megveszik a bérletet, de a laza ellenőrzés miatt, akiknek nem okoz lelkiismeretfurdalást, elég nagy a csábítás a potyautas magatartára. Kicsi az esély a lebukásra, és még sokszor utána sincs igazi büntetés.

maim 2011.08.11. 14:42:19

Hát igen-igen csalni nagy szemétség,de
az még nagyobb,hogy vagy bérletet fizetsz,vagy számlát.Roszabb esetben
vagy eszel,vagy utazol.70-80 ezres fizetésből több,mint a tizedét bérletre költeni?!És ha nem tudod megtenni agyon
büntetnek/megalázva/,agyon kárhoztatnak.
Mondhatnám én is az adócsalást is.Akkor mmi a megoldás?Ne utazzon aki rosszul keres?Nem.Szállítsák lejjebb az árakat
és utána lehet moralizálni és behajtásért kiáltani.

Sorge 2011.08.11. 22:28:18

Több évig tartott, mire a BKV-zombik agyába eljutott a tudat, hogy nem kellene az utasokat megnyúzni egy 300 forintos jegy hiánya miatt, miközben a BKV vezetői 100 milliókat lopnak ki a vállalatból.

notC 2011.08.12. 12:15:51

Ez de tetszett! Régebben hónapokig űztem sportot abból, hogy a lejért bérletet lobogtattam az ellenőrök előtt (versenyeztünk egy ismerőssel, hogy ki mikor "bukik" le, és döbbenetes eredményeket értünk el!!!)
Persze mindezt úgy, hogy nyuszi vagyok, és természetesen érvényes bérlet lapult a mutogatott "hamis" alatt.
Ugyanakkor egyet kell értsek a bliccelők egy egész kis hányadának az érvelésével: ha túl drága a jegy/bérlet, akkor van értelme bevállalni a kockázatot, főleg ha az ellenőrzés és a büntetés ennyire esetleges (vagyis maga a kockázat kicsi). Persze ez a saját farkát harapdáló kígyó tipikus esete, mert míg van bliccelő, addig van BKV veszteség, s míg veszteséges, addig a bérlet ára drága, a buszok, metrók minősége olyan, amilyen. Érdekes lenne egy tanulmány, hogy mondjuk 10 ezer helyett 5-ért hány bliccelő venne bérletet azonos ellenőrzési szigor mellett? Szerintem nem jönne be a veszteség.
Az angoloknál kurva drága a "BKV", viszont még a buszra is csak úgy lehet felszállni, ha a vezető orra előtt hozzányomom a mágneskártyás bérletet vagy jegyet az érzékelőhöz. Az meg sípol mint állat, ha nem érvényes.

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2011.08.12. 13:06:39

Manapság már az igazoltató rendőröket is megverik. Szerintem nem kell folytatnom.

Annyit még megjegyzek, hogy 2006 ősze kapcsán a csőcselék felelősségéről nem beszél a jobboldal kezében lévő média.
Rendőrterrorról igen...
Ja, hogy itt nem lőttek le senkit, pedig a Fidesz mindent megtett hogy kiprovokálja - ez esetben bukott volna a kormány - az már senkit sem érdekel...

Ilyen hozzáállás mellett mért csodálkozunk?

Ja és én azt tapasztalom, hogy az utazók 90%-a becsületes! :)

Sorge 2011.08.12. 15:31:59

@notC:
Azt hiszed, hogy miután az MSZP-SZDSZ szétlopták a BKV-t és még egy hatalmas adósságot is csináltak a BKV-nak, akkor most majd, ha senki nem bliccel, nyereséges lehet a BKV ?
:DDDD
Látatlanban megmondom, hogy te SZDSZ szavazó voltál. :))))

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.08.12. 23:16:53

@APOSTOL - Szemben az árral.: @Sorge:

Idézek nektek egy bölcs és idős embertől:

"Do not jump into conclusions! Azaz 'Ne következtess elhamarkodottan!'
Mi magyarok rendszerint tudálékosak vagyunk. Mindig mindent jobban tudunk a másiknál, és elhanyagolható jelekből is messzemenő következtetéseket vonunk le. Az angolok például csak kellő mennyiségű adat birtokában következtetnek, és akkor is óvatosan. Az angolok mindig adnak esélyt arra, hogy létezik előttük ismeretlen tényező, és nem feltétlenül az a helyzet, ami első látásra nyilvánvalónak tűnik. Közel sem olyan magabiztosak, mint mi, és ebből következően sokkal ritkábban mennek fejjel a falnak, mint mi."

No a ti megállapításaitokat én egy kicsit sarkosnak találom. Ha innen kezdenénk a vitát (semmi kételkedés, csak sarkos állítás) akkor soká jutunk kompromisszumra. Ha egyáltalán.

"az igazoltató rendőröket is megverik"
"Látatlanban megmondom, hogy te SZDSZ szavazó voltál."
"MSZP-SZDSZ szétlopták a BKV-t"
"az utazók 90%-a becsületes"
"nem lőttek le senkit, pedig a Fidesz mindent megtett hogy kiprovokálja"
"jobboldal kezében lévő média"

... Bocs, de ehhez most nincs kedvem.

Sorge 2011.08.13. 07:01:33

@bogancs:
Én nem vitatkoztam, hanem csak lazán tényeket írtam egyetlen mondatban. :)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.08.13. 09:24:23

@Sorge:

Állításokat írtál, amiknek igazáról minden kétséget kizáróan meg vagy győződve. Mások meg ennek az ellenkezőjéről vannak meggyőződve.

Így tud elkezdődni egy parttalan vita..

Sorge 2011.08.13. 12:34:57

@bogancs:
Ha ott tartunk, hogy a tényeket ti csak egyszerűen állításoknak vélitek, akkor ez számomra azt jelenti, hogy ti még a tényeket sem vagytok hajlandók elismerni.
Így tényleg értelmetlen a dolog.

Sorge 2011.08.13. 12:36:51

@bogancs:
De tulajdonképpen én nem is veled vagyok vitában. :)))

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2011.08.13. 12:53:25

@bogancs: Bagoly mondja verébnek, nagyfejű.

Nézd el nekem, hogy képtelen vagyok annyira nívós kommenteket írni, mint amilyen bejegyzéseket és hozzászólásokat te alkotsz.

A hatalmas nívódhoz az is hozzátartozik, hogy képes vagy eldönteni, hogy (persze veled ellentétben) mi úgy írjuk a kommmenteket, hogy azt megkérdőjelezhetetlen igazságnak szánjuk, és fel sem merülhet bennünk, hogy tévednénk.

Bocsánat, de ezek szerint te vagy az aki ítélkezel, aki a te példádban a "magyart" képviseli.

Amit tőlem kifogásoltál:

Az tény, hogy a média MO-n a jobboldal kezében van. Ez csak akkor dől meg, ha a Fideszt nem tekintjük jobboldalinak.

Olyanról pont a héten hallottam, hogy igazoltató rendőröket vertek meg. Természetesen senki sem úgy értette, hogy minden rendőrt megvernek.

Azt hogy az utazók 90%-át becsületesnek tartom az tapasztalat alapján megy. Nyilván nincs ilyen statisztikám.
Ám furcsa, hogy azzal van a baj, aki becsületesnek tartja az embereket, és emiatt kell védekeznie!
Szerintem ennek az alapállásnak kellene a normálisnak lennie...

Szintén tény, hogy nem lőttek le senkit!

Az meg vélemény, hogy a Fidesz ki akarta provokálni hogy öljenek meg "tüntetőket".
Ám hagy lehessen már nekem is véleményem.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.08.13. 14:33:20

@Sorge:

Az, hogy egy meg egy az kettő, ez tény. (Bár akadna szerintem olyan filozófus, aki még ezt is kétségbe vonná. :))

De az, hogy kinek a kezében van a "média" (apropó, mit értünk média alatt?), vagy hogy szétlopta-e az mszp a BKV-t, vagy csak lopogatott, az már a vélemény kategóriája szerintem. Lévén perdöntő bizonyítékkal egyiket sem lehet jelenleg bizonyítani. Legalábbis tudtommal nem sok mszp-s ül börtönben azzal, hogy szétlopta a BKV-t. Persze jó eséllyel így van szerintem is, nekem sem veled van vitám a témában. :)

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.08.13. 14:37:20

@APOSTOL - Szemben az árral.:

"A hatalmas nívódhoz az is hozzátartozik, hogy képes vagy eldönteni, hogy (persze veled ellentétben) mi úgy írjuk a kommmenteket, hogy azt megkérdőjelezhetetlen igazságnak szánjuk, és fel sem merülhet bennünk, hogy tévednénk.

Bocsánat, de ezek szerint te vagy az aki ítélkezel"

Én abból indulok, ki, hogy ha az ember kijelentő módon fogalmaz, akkor azt ténynek veszi. Ha bizonytalan a témát illetően, akkor odabiggyeszt mellé egy szerintemet, egy gondolomot, egy szvsz-t, vagy valami hasonlót.

De a médiáról konkrétan már többször megnyilatkoztál, egyik esetben sem véltem még felfedezni szikrányi kétséget sem benned. Bár lehet, hogy tévedek. :)

Azért ne sértődj meg. :))

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.08.13. 14:41:57

@APOSTOL - Szemben az árral.:

Amúgy én a 90% becsületes utazót kevésnek tartom. De szerintem nincs annyi.

Például ha van egy MÁV retúrjegyem, ami 30 napig érvényes, és mondjuk a viszaúton nem kezeli le az ellenőr, így felhasználom azt a jövő héten is, akkor én becsületesnek számítok még, vagy már csalónak?

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2011.08.13. 15:21:00

@bogancs: Az egy dolog hogy meg vagyok győződve bizonyos dolgokról, ám ettől még tévedhetek.
Nagyon sok mindent teljesen máshogy látok most, mint mondjuk 3 éve.
Ez szerintem így normális.

Azért ne tegyél úgy mintha te olyan könnyen beadnád a derekadat az ellenvélemények hatására. :)

Jó oké, a 90% tényleg lehetne sokkal több is.
Hasraütésszerűen írni akartam egy jó nagy számot.

A lényeg, hogy én úgy látom a legtöbben igenis vesznek bérletet és érvényesítik a jegyüket.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.08.14. 19:04:54

@APOSTOL - Szemben az árral.:
"Manapság már az igazoltató rendőröket is megverik. Szerintem nem kell folytatnom."
Én úgy gondolom szvsz, hogy az a véleményem, hogy én dolgoztam beléptetésnél és tapasztalatból gondolom, hogy az a véleményem, hogy az ilyen munkakörben levő emberek nem szeretnek konfliktust vállalni (különösen nem a problémásabb esetekkel). Na most, szerintem a jegyellenőrök, mint tudva levő szvsz, nem az erre kiképzett biztonsági őrök közül kerülnek ki, hanem akinek már nagyon nincs más lehetősége, gondolom.
Épp ezért is érthetetlen, miért nem alkalmazzák a meg van a véleményem róla, Deutsch Tomi beléptetőgépeit, amelyek ott porosodnak a gondolom melyik raktárban.

@Sorge: "akkor most majd, ha senki nem bliccel, nyereséges lehet a BKV ?"
Természetesen nem lesz most sem, mert most ugyanannyit lopnak (vagy még többet, elmúlt nyólcév szvsz, ja nem stb :-)
Szerintem te bekötött szemmel, látatlanba is megtaláltad a narancssárga kört a szavazólapon. :-P

Sorge 2011.08.14. 20:24:32

@vadász2:
Köztünk nincs vita. :))

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2011.08.14. 22:57:57

@vadász2: "Épp ezért is érthetetlen, miért nem alkalmazzák a meg van a véleményem róla, Deutsch Tomi beléptetőgépeit, amelyek ott porosodnak a gondolom melyik raktárban."

A tömegközlekedést is el kell adni.
FONTOS A FÍLING. Nem árt ha szimpatikus a dolog.
Az nem segítene, ha beléptetőrendszeren kéne átmennem, hogy felszálljak a buszra.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2011.08.15. 09:21:36

@APOSTOL - Szemben az árral.: Neked a csöves meg a koldus is a filinghez tartozik?

Látszik, nem jártál még külföldön: minden NORMÁLIS országban beléptetű rendszer van a metrónál, Isztambulban még a villamosnál is.
S legtöbb helyen a buszon be kell mutatni a jegyed a vezetőnek, a mozgólépcsőn a jobb oldalra kell állni (Angliában is), Svédországban pedig le kell inteni a buszt, hogy te tényleg azzal akarsz utazni, nem a másik járatra vársz.
Van hova fejlődni.
süti beállítások módosítása