Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

Van élet a Malév után?

2012. február 07. - Droli

Ha valaki arra vár, hogy én is elsiratom a Malévot, az rossz posztot olvas. Szerintem a Malév bedőlésével olyan távlatok nyílnak meg, melyekről eddig nem is álmodtunk! Ez nem egy klasszikus bejegyzés lesz, inkább gondolatok, melyeket a pénteken becsődölt cég köt össze.
...
Kezdjük azokkal, akiket sajnálok: a dolgozók. Sajnos többezer ember veszíti el most az állását, viszont a jó hír az, hogy a konkurens légitársaságok máris toborzónapot tartanak, és remélem, hogy mindegyik volt Malévos dolgozó - értsd szó szerint, aki valóban DOLGOZOTT, mert sajnos állami vállalatoknál ezt is hozzá kell tenni - hamarosan munkahelyet kap. Azt is remélem, hogy a beszállítók is megtalálják az új partnereiket a most betelepülő illetve a már régebb óta itt lévő de bővítő légitársaságok körében, és a reptérnek is visszahozzák az utaszámot az új járatok. Ennyi.
A többit nem sajnálom: a korrupciót, az elcseszett privatizációt, a szétlopott céget, az előnytelen szerződéseket, azt, hogy az államnak mindebbe milliárdokat kellett beletolnia; de erről úgyis olvashattatok már eleget máshol, kár ragozni. Vajon szükség van-e állami finanszírozású prémium légitársaságra? Szükséges-e milliárdokat költeni arra, hogy az albán utas Ferihegyen át tudjon szállni a tiranai járatra? Igen, szükséges, kb. azzal egyidőben,amikor már annyira jól állunk, hogy bevezetik a 18. havi nyugdíjat. Addig egyszerűen nem jut rá.
...
Olvastam egy érdekes cikket, mely arról szólt, hogy a Malév bezárását a Külügyminisztérium különösen meg fogja érezni, mivel sok lefoglalt malévos repülőjegyük van, sőt, ha jól értettem, az épületben volt egy Malév iroda is, hogy segítsék a foglalásokat. Tök jó, hogy ilyen jól állunk, legfeljebb mostantól fapadossal utaznak, habár ezzel kapcsolatban kétségeim vannak; hamarabb fognak költségcsökkentés címén kirúgni pár alacsony fizetésű adminisztrátort, minthogy valami piszlicsáré osztályvezető lemondjom a prémium légitársaság nyújtotta előnyökről, pláne, hogy fizeti az állam. (Mondjuk azt megkérdezném, hogy a Malév árbevételének mekkora hányadát tették ki az ilyen “diplomáciai” utazások, amit végső soron ugyanúgy az adófizetők fizettek, mint a betolt milliárdos támogatásokat?) Ami megfogott: minek kellett a foglaláshoz iroda? Az ott dolgozó sok agyondiplomázott ember nem tudta használni a Malév amúgy rémesen egyszerű internetes foglalási rendszerét? Ehhez külön irodát kellett nyitni?
...
Persze most megy a sírás, hogy a turisták visszamondják a szállodai foglalásokat, könnyen lehet, hogy a kettes terminál kihasználatlan lesz, és ez bedönti az ottani bérlőket, illetve hogy az állam több százmilliárdot fog fizetni mindezért a reptér üzemeltetőjének (szintén egy elcseszett privatizációs szerződés eredményeként persze). Nem értem a pánikolást: alig állt le a Malév, máris itt termett a konkurencia, és sorra jelentették be a bővítéseket. A Portfólió csinált egy összeállítást erről, erre támaszkodva leírom, mely célpontok estek ki: Amman, Athén, Bejrút, Belgrád, Damaszkusz, Kijev, Kolozsvár, Larnaca, Milánó Malpensa, Ogyessza, Podgorica, Pristina, Szarajevo, Szentpétervár, Szkopje, Szófia, Tirana, Tripoli, Várna, Zágráb (és Iasi, ez szerintem kimaradt a listából). És mik az új célpontok? Alicante, Baden Baden, Birmingham, Bristol, Chania, Krakkó, Malaga, Paphos, Rodosz, Trapani (kiegészíteném London Stansted-del, ami a listából kimaradt, de új járat lesz). Röviden összefoglalva: kimegy pár “környéki”, kocsival is könnyen elérhető járat (Zágráb, Kolozsvár, Belgrád, stb.), meg néhány közel-keleti és orosz célpont (ezekre viszont a Wizzair már “rámozdult”, engedélyekre várnak), cserében pedig megkapjuk “rendesen” Angliát (külön kiemelem Stanstedet, ahonnan szinte bármit el lehet érni, kiváló átszállóhely), egy rakat mediterrán nyaralóhelyet, na és a lengyel Krakkót (aminek szintén nagyon ideje volt!). Akárhogy is nézem, ezzel a magyar utazóközönség csak nyer, pláne, hogy ezek többségét a fapadosok üzemeltetik, ami olcsó, elérhető árakat is jelent. És nem kell félni, végre Magyarországot is el lehet érni olcsón külföldről, ami jót fog tenni a turizmusnak. Összefoglalva: ezekkel a változásokkal az üzletemberek (a finnyásabbak) és a diplomaták  jártak rosszul, az átlagember és a turista viszont sokkal jobban járt.
...
És végre Magyarország felkerült a fapados térképre! Elmondjam, milyen volt hazánk fapados közlekedése eddig? Olyan, mint valami átlagos vidéki városé; Ferihegy 1 napi forgalma sokszor egyben felfért arra a két táblára, ami a váróban volt; a Wizzair gyakorlatilag versenytárs nélkül garázdálkodhatott (az Easyjet általában már egy fokkal drágább kategória), és ha valaki olcsón akart utazni, az megkapta a “nézd meg a pozsonyi járatokat, az olcsóbb” tanácsot. Mondjuk ki nyíltan: a magyar fapados lehetőségek meg sem közelítették mindazokat a lehetőségeket, amit például a lengyelek vagy a románok élvezhettek (szándékosan nem nyugati repülőtereket hozok példának). Ehhez képest most hirtelen ránkszakadt a bőségszaru: mindenki bővít, a Ryanair például úgy, hogy még le sem tárgyalta a járatokat a reptérrel, gondolom, kész tények elé fogják állítani az üzemeltetőt: itt egy csomó járat, adj hatalmas engedményeket, és megkapod! Egyrészt elítélendő ez a tárgyalásmód, mert egyfajta zsarolással ér fel, persze ha a reptér nem ad nagyon alacsony árakat, akkor majd nagy durrogva kivonulnak, hogy “mi akartuk, de ez a fafejű budapesti vezetés le van maradva” (van benne valami), másrészt viszont bennem mindig felmerül a kérdés: a Ryanair lassan már  Európa összes repterén ott van, hatalmas forgalmat generálva, ha ott meg tudják adni, amit kér, itt miért nem? Az is érdekes, hogy a Ryanair és a Wizzair eddig kínosan kerülte egymást, igyekeztek nem zavarni egymás köreit, most meg a Ryanair a Wizzair egyik legfontosabb bázisán támad, rárepülve a Wizzair meglévő útvonalaira is. Mi lesz ebből? Nagyon alacsony árak! Remélem, mindenki megkapja az engedélyeit, és ezt mi, utazók nagyon fogjuk élvezni!
...
És oszlassunk el egy félreértést: a fapados repülés nem egyenlő a sokak által elképzelt “marhatereléssel”! Eleve, már az elnevezés sem szerencsés, jobb lenne a “low cost”, azaz alacsony költségű légitársaságok elnevezést használni, mert ez jobban fedi a valóságot: ezek olyan légitársaságok, melyek igyekeznek a költségeket alacsonyan tartani, hogy alacsonyabb árakat tudjanak ajánlani az utazóknak, akik így többet utaznak, és ugyebár a sok kicsi sokra megy... sokat tanulhatott volna a Malév tőlük! A fapados utazás olyan, mintha egy jobbfajta távolsági buszon utaznál; kaját-piát külön meg kell venned, ha nem bírod ki az átlagosan másfél-két órás utazást, az általában marhaolcsó alapáron felül elég drágán mérik a különböző szolgáltatásokat (pl. feladott bőrönd, biztosítás, elsőbbségi beszállás), könnyen megvághatnak pár abszolút nem jogos költséggel (ebben a Ryanair a világelső, online check-in díj, kártyás fizetésnek nem kevés díja van, stb.), és célpontról célpontra visz, tehát nem garantálnak semmilyen átszállást. Nem árt tanulni ezt, pl. megkeresni az akciós jegyeket, olyan kártyával fizetni, melyre nem számítanak fel kezelési díjat, bepakolni mindent egy kézibőröndbe (saját tapasztalat: meg lehet oldani), ki kell bírni azt a két órás utat ital-étel nélkül, és máris élvezhetjük a  külföldi hétvégéket, párezer forintos útiköltséggel. Az sem teljesen igaz, hogy a fapados mindig a világ végére visz; egyszerű cáfolat erre Budapest, ahol kb. ugyanoda érkeznek a gépek, vagy Dublin, de a környéki repterekről is nagyon könnyű a nagyvárosba jutás (pl. Luton-London). Ez a témakör elég nagy, külön irodalma van, aki kezdő, érdemes körülnézni a neten ezzel kapcsolatban, aztán meg lehet élvezni, hogy Budapestről olcsóbb Milánóba eljutni, mint mondjuk Debrecenbe!
...
Szóval én nem siratom a Malévot, inkább örülök neki, mert úgy tűnik, olyan célállomásokat kapunk, és olyan árakon, melyek végre elterjeszthetik a légi közlekedést az átlagemberek körében is. Azon átlagemberek körében, akik azt hitték, hogy repülni nagyon drága, hiszen egy Malév jegy is mennyibe kerül... nem, ennek vége. A repülés olcsó, és mindenki számára elérhető - remélem, a légitársaságok megvalósíthatják terveiket, és akkor nagyon sokat nyerünk mindannyian.  
 

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr654073288

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A honi csillagflotta fejlődése 2012.02.07. 20:01:26

Hát, leállt a Malév, egy álommal ismét kevesebb: a lovasnemzet íme, máma már nem röpül tovább. Ez a lovak szempontjából persze szerencsés fejlemény: kérdés, a lovasnemzet legszebb, leghosszabb, legkeményebb része hogy éli meg ezt....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Perillustris 2012.02.07. 22:42:23

@passatempo: Ha csak ennyit kellett volna beleölni, az belefér.

ZZ260 2012.02.07. 22:48:31

@adt:

mosd 2999 Ft-ért repülhetsz Dublinba Budapestről ( Ryanair ) , plusz foglalási díj , plusz online check in ,plusz hitelkártya díj. Még mindig csak max a fele . A különbségen megihatsz egy jópár Guinesst , Jameson Whiskyt . Aki egy 20 kg-s bőröndöt is visz , még mindig marad neki pár korsó Guinessre .

A Malévnek annyi. Nem kell sírni , keseregni , hogy olcsóbban tudsz ezután kijutni .

gombperec hídlakó 2012.02.07. 22:53:12

Egy, évente több tízmilliárd veszteséggel üzemelő cégnek buknia kell. Hogy néhány nagymenő most majd "fapadossal" kénytelen utazni, azt meg leszarom. Kibírják valahogy. Ha nem, akkor majd mennek kocsival. Ennyi.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2012.02.07. 22:54:03

@poszt: "Ez nem egy klasszikus bejegyzés lesz"

De, az lett, klasszikus nivo.blog-os bejegyzés.

Néha arra gondolok, hogy ezt a blogot Gréczy írja, amikor nagyon a humoránál van.

petimegmondja 2012.02.07. 22:54:36

@gyurma6:

A Malév 2007 és 2010 között cca. 100 Milliárd állami pénzt nyelt el. Ez éve 30 Milliárd.

Tekintve, hogy veszteséges volt, osztalékot, nyereségadót nem fizetett.

A dolgozók után fizetett adó meg tuti meg sem közelítette a a fenti összeget.

golyós · http://indafoto.hu/bowlingcamps 2012.02.07. 22:55:46

@lanyi: Igen. Váradi úr azért nem kellett a Malévnak, mert nem szeretett volna semmirekellő politikusokat az igazgatótanácsban. Meg nem szerette volna, ha politikusok mondják meg neki, hogy kivel milyen szerződést kössön.

Monarch (törölt) 2012.02.07. 23:03:37

@petimegmondja: A teljesség igénye nélkül.

A dolgozók adója.

A beszállítók dolgozóinak adója.

A beszállítók adója.

A kerozin jövedéki adója.

A kerozint finomító MOL adója.

A MOL dolgozóinak adója.

A MOL, a beszállítók, a dolgozók, stb. által elköltött pénz multiplikálódása, pl. azután is áfát fizettek, ott is volt fizetés, annak adója, és még azt a pénzt is elköltötték, stb.

Az átszálló utasok repülőtéri illetéke.

A repülőtér egyéb bevételei a Malévtól.

Ezek adóvonzata.

Igaziból nem vagyok róla meggyőződve, hogy évi 30 milliárdot ne termelt volna ki ilyen-olyan csatornán közvetlenül az állambácsi számára. Majdnem biztos, hogy még jóval többet is.

És akkor nem beszéltünk az indirekt haszonról, pl. hogy kora reggeli indulású és késő esti érkezésű járatok voltak, hogy elérhetőségeket biztosított a Balkánra és Közép-Európába.

Az ország mostantól végképp nem lehet igazi regionális központ.

Kata78 2012.02.07. 23:13:33

Droli, értelek én, valahol, de pl a Dublinból ÉJFÉLRE Pestre érő gép kit fog kiszolgálni, amikor akkor már se BKV, az autó kölcsönző cégek ESTE 8kor bezárnak Ferihegyen (2 hónapja tapasztaltam)... szóval király, hogy lesz gép, csak kinek is?

Közbiztonság Szilárd 2012.02.07. 23:16:38

@ninimimi:
Hát koma, ideje, hogy valaki nyíltan megmondja neked: megolondultál.

Menj elmeorvoshoz.

(Pár éve volt az Index fórumain egy másik idióta, aki a Malév név megváltoztatásáért vergődött, mondván, hogy a mal- előtag a latin nyelvekben azt jelenti: rossz.
Hátha mellé kerülsz az elmeosztályon, legalább meglesz a szellemi színvonal.)

Közbiztonság Szilárd 2012.02.07. 23:18:16

Monarch 2012.02.07. 23:03:37:
A cateringet és annak beszállítóit (élelmiszertermelők) se hagyd ki, az sem volt kis pénz.

Közbiztonság Szilárd 2012.02.07. 23:24:15

@ZZ260:
@gombperec hídlakó:

Remekül látjátok a lényeget...
Melyik idiótaképzőről kerültetek ki jeles eredménnyel?

batez 2012.02.07. 23:27:07

szégyellem magam, hogy ezt egyáltaán végigolvastam....

ninimimi 2012.02.07. 23:32:07

@Közbiztonság Szilárd: AZ a szellemi színvonal már itt is megjelent, ahogyan a szövegedből látszik...
Remélem, találsz hozzád hasonló szellemi szintű mocskolódót, mert én mentem! Pá!

Közbiztonság Szilárd 2012.02.07. 23:35:28

@Mirkó királyfi:
A székek ugyanazok, csak kb. 2,5 centinként lehet állítani az egymástól való távolságukat. Ha egyszer lenézel a padlóra is, látni fogod ott a széksínt.

@kela-bá:
Ha bármi nemzeti, abban én nem szeretnék részt venni, az ugyanis általában nem jelent jót.
Kb. az a baromcsorda-vonulat, ami miatt Ferihegyből Liszt Feri lett, és kirúgtak mindenkit az állásából, ki megmondta a smittpaliknak (aki ez esetben orbánviktor), hogy a magyar nyelv ismeretében ez miért nem jó.

Közbiztonság Szilárd 2012.02.07. 23:36:43

@ninimimi:
Igen, veled megjelent.

Más bolond nem nagyon volt itt.

villamos alóli kacaj 2012.02.07. 23:37:33

Majd a magyar középosztály az egykulcsos adóból fakadó többlet dohányából összegründolja az új nemzeti repülőegyletet.
Központi reptere: Puskás Akadémia Airport.

ZZ260 2012.02.07. 23:49:16

@Közbiztonság Szilárd:

ilyen "értelmiségi" hozzászólások miatt én is mentem , PÁ !

mojoking77 2012.02.07. 23:55:05

Huha, nagy a baj.. Bocsass meg, de biztos, hogy okosnak kell tunnod egy olyan temaban, amirol lathatoan semmi kozod nincs? A Malevnak a jelenlegi modon valoban nem volt tul sok eselye a hosszutavu eletbenmaradsra,ez teny, de kis odafigyelessel, es a valodi segito szandekkal gond nelkul megujithato lett volna. Ehelyett okosan bedontottek, mert ez igy az egyszerubb mindenkinek. Marmint mindazoknak, akik eddig csak a ppenzt szedtek ki belole.
A fapadosokrol pedig:
-majd rajossz, (rajonnel, ha hasznalnad), hogy gyakorlatilag par szazalak differencia van az arakban, cserbe mondjuk nincs sajat helyed, hanem megy a tolakodas, hogy ki hova ulljon, 4-5 Eurot kell fizetni egy uditoert, borondonkent kulon kulon meg 5-10 000 Ft-ot is kepesek elkerni, altalaban a kissebb repterekre erkeznek, nincs benne semmilyen biztositas, ja igen, es ha surgosen kell, akkor szinte biztos, hogy dragabba "normal"-nal. Ja igen, es ezzel elszallt az esely, hogy esetleg valaha jo lesz, es Magyarorszagra hoz hasznot. Nem baj, igy a jo, ez kell nekunk ugye. Te pedig orulj, hisz neked ez kellett, hogy vegre tobb fapados induljon Budapestrol.
Olcsojanos(ne)...

petimegmondja 2012.02.07. 23:55:06

@Monarch:

"A dolgozók adója.
A beszállítók dolgozóinak adója."

Ha vastagon számolunk 1.5Mrd.

"A beszállítók adója."

Melyik nem hozta ki magát veszteségesre és mennyi adót fizettek? 100M? Csepp a tengerben.

"A kerozin jövedéki adója.
A kerozint finomító MOL adója.
A MOL dolgozóinak adója."

A Malév helyett repülő gépekbe is kell kerozin. Ez nem veszett el.

"A MOL, a beszállítók, a dolgozók, stb. által elköltött pénz multiplikálódása, pl. azután is áfát fizettek, ott is volt fizetés, annak adója, és még azt a pénzt is elköltötték, stb."

Ezután is meg fognak élni valamiből, és ugyan úgy fognak költeni, legfeljebb nem az adónkból kapják azt a pénzt, hogy egy töredékét visszategyék a kincstár másik zsebébe.

"Az átszálló utasok repülőtéri illetéke.
A repülőtér egyéb bevételei a Malévtól.
Ezek adóvonzata."

Tekintve, hogy ezt nagyjából mi fizettük dotáció formájában, ezzel simán kijövünk nullszaldóra...

"Az ország mostantól végképp nem lehet igazi regionális központ."

Eddig se volt és nem emiatt nem lesz még jódarabig.

Kepan 2012.02.07. 23:57:21

Túlzásba ne essünk, a Malév járatait semmiképp nem mondanám prémiumnak. Ha csak az nem prémium, hogy magyarul beszéltek a fedélzeten...
Ennek ellenére sajnálom a megszűnését, remélem az alkalmazottak nem sokáig lesznek munka nélkül.

petimegmondja 2012.02.08. 00:03:43

@mojoking77:

"A Malevnak a jelenlegi modon valoban nem volt tul sok eselye a hosszutavu eletbenmaradsra,ez teny, de kis odafigyelessel, es a valodi segito szandekkal gond nelkul megujithato lett volna."

Te, és a 100+ Mrd-ot miből fizette volna vissza?

Pont azért kellett bedönteni, mert 3000+ dolgozó szajkózta, hogy meg lehet menteni fizetéscsökkentés nélkül, létszámracionalizálás nélkül, járatracionalizálás nélkül, radikális költségcsökkentés nélkül, a szociális foglalkoztató megszüntetése nélkül is.

bean 2012.02.08. 00:20:18

Na. Kezdjük ott, hogy vancouveri lakos vagyok, bátyám és tündéri pici gyerekei kötnek Magyarországhoz. Annyit repülök, hogy az borzasztó, ilyen konferencia, olyan ügyfél. Tapasztalatok: a minden low cost carrier nagyapja, a Southwest az egyik legjobb légitársaság mert tőrődnek az emberrel. Ellentmondásnak hangzik de nem az. Ja, és két csomag ingyen van. Mindez olcsón. (A United meg a Continental szerintem azért egyesült mert teljesen egyetértenek hogy az ügyfél le van szarva, dögölhet éhen-szomjan, kit érdekel. Van néhány meredek sztorim...)

Európában az easyJet az ami mindent visz. Meg a Norwegian! Ezek normálisak. A Ryanair-rel nem vagyok hajlandó repülni. A Wizz Air valahogy soha nem oda vagy akkor megy amikor én szeretném. A Malév, amíg volt, soha épkézláb konkurrenciát az easyJetnek nem jelentett.

Pár év és Európában megmarad a British (mert az minőség és qrvanagy), a Lufthansa, az easyJet meg a Ryanair. A Spanair meg a MALÉV éppenséggel 2012 telén dőltek be. A többi majd fog, és hamar.

telkoe 2012.02.08. 00:44:58

Eleg sokat jartam a Malevval (evek ota arany torzsutas kartyam volt) szerintem nem volt rossz a kiszolgalas. Mivel nem szerettek gepet kulf hagyni, nagyon jo volt a menetrend a reggel megyek - este jovok munkahoz.

A posztironak sikerult megfogni a dolgot a filleres bakancsosturista nezopontjabol.

fourgee 2012.02.08. 01:16:55

"Röviden összefoglalva: kimegy pár “környéki”, kocsival is könnyen elérhető járat (Zágráb, Kolozsvár, Belgrád, stb.), cserében pedig megkapjuk ... a lengyel Krakkót (aminek szintén nagyon ideje volt!).

Krakkó-Budapest 394 kilométer, Budapest-Belgrád 376 kilométer. Bár Belgrádot és Krakkót is leszarom magasról (Belgrádban nem voltam soha, Krakkóba meg 1x vissza akarok menni, meg vannak ott ismerősök, akiket meglátogatnék, de azt autóval fogom megtenni), de tényleg igazad van, Krakkó 18 kilométerrel van távolabb mint Belgrád, az tényleg egy ésszerűbb célpont repülővel :D :D :D

fourgee 2012.02.08. 01:21:20

(Egyébként egy Wizzair gép épp most megy Belgrádba. Leültem egy tányér kajával a gép elé olvasgatni a híreket, akkor szállt fel, Kecskemét és Soltvadkert között érte el az utazómagasságot, az országhatárnál meg már meg is kezdte a süllyedést, most Újvidék felett van 2800 méteren, és a kajámnak még mindig nem jutottam a végére.)

Bálna Úr 2012.02.08. 01:24:07

@ZZ260:
Ez csak két példa volt a hasamra ütve. Elég sokszor fordul elő, hogy ha Európán belül utazom, csak indulás előtt egy-két-három héttel tudom meg, hogy hova megyek. Hidd el, tapasztalatból mondom, hogy ennyivel előtte az esetek kb. háromnegyedében jobban járok a nemfapados megoldással. Egyrészt azért, mert a fapados az indulás előtt már drágul, másrészt a közhelyes reptéri transzfer ugye, harmadrészt - és ez a fő érvem - botrányos menetrendjei vannak. Ha mondjuk szombattól hétfőig kell tartózkodnom valahol, akkor az nem buli, hogy pénteken odautazom, szerda reggel meg vissza, 3 éjszakai szállásköltséget pluszban otthagyva ezzel.

Én egyébként nem írtam soha kényelmi szempontokat, és hidd el, négy európai fapados szolgáltatót kipróbálva, nincsenek fenntartásaim a becsekkolás-repülés "fapados" voltával kapcsolatban. (Lévén hogy valóban nincs igazán különbség.) Ha teszem azt áprilisban Szófiába kellene mennem, tudom, hova kell kattintani. :)

Tomisz 2012.02.08. 02:06:38

Őszintén szólva lehet fájna egy időre de a BKV és a MÁV is pontosan ezt kellene csinálni.
Egyszerűen annyira a gyökerekig mélyen szar az egész hogy nincs más mód ezeknek a megtisztítására.

És a legjobb lenne, ha utána "piaci" alapon indulna újra olyan járatokkal és menetrendel amire igény van és fenntartható.

rkb9y5 2012.02.08. 02:40:01

Elkezdtem olvasni, mert erdekel a tema. Sok erdekeset lehet olvasni a Malev csod kapcsan, rengeteg jo gondolatot is. De ebben a posztban annyira irritaloan sok a pontatlansag es - mondjuk ki - hulyeseg, hogy felenel abba is hagytam. Mitol "nivo" ez a blog? Ebbol a posztbol nem derul ki,es fajdalom, en mar sosem fogok rajonni, mert megegyszer ide nem kattintok.
Lehet sajnalni es nem sajnalni a csodot, mindket oldalrol rengeteg ertelmes gondolatot megfogalmaztak az utobbi napokban. Ez itt viszont egy szar, semmi hasznalhato mondandoval, semmi olyasmi, ami elgondolkodtatna az embert. Ha ez minden, amire futja, akkor eleg citromailezni az ilyen szosszeneteket a haveroknak. Ehhez kar a tarhely.

karnak 2012.02.08. 04:52:11

@Tomisz: ok es akkor az a napi x millio ember aki kozlekedik, mit csinaljon, es mennyi szamitast vegeztel arra vonatkozoan hogy budapest leallasa (mert ha csak az alkalmazottak fele nem jut be akkor a tobbi minek) mennyivel kerul tobbe mint a dotacio?
Es hogy tisztul meg, ki vesz x ezer buszt, az orangeways, aki igy is kenopenzekkel jut volan melokhoz es mar eleve rohadt ahogy mukodik?

Par dolog biztosnak latszik;
Nem ertesz a kozlekedeshez
Nem vagy budapesti nem latsz tomegkozlekedest nagy volumenben
Nem ertesz a kozgazdasaghoz
Szeretsz nagyot mondani valamiert:)

karnak 2012.02.08. 04:55:39

Hat ez tenyleg szegyen , ez a poszt, asszem talan a harmadik amit elolvasok ezen a blogon... Es mindegyik hozza a szinvonalat ezek szerint.

Jo ilyen targyi tevedesektol mentes, sok szempontot figyelembe vevo, alapos es jol atgondolt, szinte brillians irast olvasni.

Pamuk 2012.02.08. 07:32:59

Nagyon színvonalas írás, pontosan körbejárja a malév dolgait!

Ajánlom mindenkinek, aki a repülésről a mai magyar sajtó alapján formál véleményt, és vagy nem repül, vagy úgy gondolja, a malévon túl nincsen élet.

Monarch (törölt) 2012.02.08. 08:12:15

@petimegmondja: A bérköltség töredéket tett ki a Malév költségstruktúrájában. Más légitársaságokhoz képest különösen.

@Kepan: Azért prémium, mert pl. csatlakozás esetén késésért felelősséget vállalnak, internetes jegykeresők megtalálják, stb.

fourgee 2012.02.08. 08:17:32

@Tomisz: "És a legjobb lenne, ha utána "piaci" alapon indulna újra olyan járatokkal és menetrendel amire igény van és fenntartható."

A tömegközlekedés állítólag egész Európában állami támogatással megy mert nem tud piaci alapon működni. Csak míg más országokban mindenki beletette a pénzt, addig nálunk senki, helyette kölcsönökből finanszírozták az elmúlt hosszú években, amik most jártak le. Továbbra sem akar senki sem befizetni, a kölcsönöket meg vissza kellene fizetni.

samot 2012.02.08. 08:23:50

@Dr. Quadrille Lobster:
Ne Orbànozz te ostoba!Inkàbb maradj a tényeknél!
Velem történt a Ferihegyen:Budapest-Zürich
jegy kellett.
Malév àr:120 ezer.
Swissair 80ezer.
Ez a kiindulàsi pont te barom nem az Orbàn!

gyongyi70 2012.02.08. 09:05:58

Boldogok a tudatlanok...
1, az általad lrsajnált célpontok, lehet, hogy nem nyaralási álomhelyek, de számos magyar és magyarországi multicég budapesti központról irányította a balkáni üzleteit, éppen azért, mert innen gyorsan megközelíthető volt.
2, a fapadosok üzleti utakra nem jelentek alternatívát, mert magára valamit adó cég policy-je tiltja, hogy azt használják. Nem kivagyiságból, csak épp késés, járattörlés esetén nem ülhet fel a dolgozó másik járatra, nem jut haza, oda, ami többe kerülhet, mint egy "rendes" repjegy a cégnek.
3, a fapadosok nem fogják megoldani a 2-es terminál finanszírozását, mert ők ferihegy 1-ről szeretnének repülni, olcsón. Ott meg nincs elég kapacitás erre. Ezért a meghirdetett kapacitásbővítésnek jó, ha 20%-a megvalósul. Reménykedhetünk benne, hogy a nagy légitársaságok sűrítik járataikat, de az, hogy nem bp-i telephekyűek szintén rossz üzleti szempontból, mert nem innen szállnak fel 7 és 8 között, hanem "otthonról", nem ide szállnak vissza este 5 és 7 közöt, hanem "haza", ezért Bp-ről üzleti útra szállásköltséget, munkaidőkiesést jelent. Sebaj, még kevesebb cég jön ide, majd mennek Prágába.
44, Szintén senki sem fogja pótolni a tranzitutasokat, akik nyugatról repültek a balkánra, iott szálltak át, vagy a balkánról mentek nyugat felé. Ez kb. 30%-os utasforgalomkiesést okoz.

hurrá, hurrá, hurrá!

zséroskenyér 2012.02.08. 09:40:52

www.airportal.hu/spotter-forum/viewtopic.php?f=32&t=6625

tessek, semmi szukseg malevra, balkani jaratokra - repul a fapados heti ketszer malagaba, az kell a parasztnak!

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.02.08. 09:41:21

@Dr. Quadrille Lobster:
"Mert csak improvizáltak."
Én is erre gondolok. Pedig még lett volna pár hónap a tiltott támogatás visszafizetéséig.

"Biztos vagyok benne, h hirtelen felindulás vagy durcés-kurucos kirohanás volt"

Szerintem meg csak felülről várták a megoldást, mert annyira kézi vezérelt mindenki, hogy nem szeretne hibázni. Mivel nem jött meg az ukáz toporogtak egy kicsit a hidegben, majd hazamentek. :(

Sötétmancs 2012.02.08. 09:42:30

@gono: A második hozzászólásod kb komolytalanná tett.

Móg 2012.02.08. 09:49:30

Droli kedves
tehát szerinted a MALÉV csődjével eljött
Magyarországra a repülési kánaán,és
lisztferihegy lesz a világ repülési
központja,mivel végre megszabadult a
Malévtól.
Ettől kezdve minden légitársaság innen
indul és itt landol.
Egyébbként ezek mind hülyék is egyben,mert
működőképes légitársaságot üzemeltetnek.
PEDIG MEGTANULHATNÁK ORBÁN ÉS JOBBKEZE
TANKÖNYVEKBE NEM SZEREPLŐ GAZDASÁGI TÉZISEIBŐL HOGY EGY ÁLLAMI VÁLLALAT AMELY NEM TEJEL A KÖZELIEKNEK A LEGTÖBB
HASZNOT ÖT PERC ALATT BEZÁRVA HOZZA AZÁLLAMNAK
MÁS CSŐDBEMENT LÉGITÁRSASÁGOK UGY SZOKTÁK HOGY MEGALAPITJÁK AZ UJAT ÉS
AZTÁN BEJELENTIK A RÉGI CSŐDJÉT
EZEK A HÜLYÉK
TE MEG VAGY AZ OKOS

gyongyi70 2012.02.08. 09:51:22

@TrueY: azt hitték, a malév bedöntése olyan, mint egy építőipari cégé... minden adósság törölve

csak sajna ez nem így van, mivel állami tulajdon, az állam felel:

fel kell újítani a lízingelt gépeket
ki kell fizetni a fennálló adósságokat
kártérítést kell fizetni a volt orosz tulajnak
meg az utasoknak

ja, és majd jön a reptértől is a számla

lesz ez cirka 700 milliárd mínusz, ha nem több

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.02.08. 09:55:36

@gyongyi70: Kösz!

Szerintem azért jogászok, hogy megoldják! :) Azt hiszem, hogy a 3-400 mrd-s tiltott támogatás miatt volt az egész. De akkor sem értem, hogy a teherszállítást, ami amúgy nyereséges, miért kellett csődben hagyni?

Gazsi bácsi lótetű 2012.02.08. 09:56:33

@samot: a jegy aktuális ára nagyban függ az adott járat pillanatnyi foglaltságától. Adott járatra lehet, hogy a Malév már eladta a jegyek nagy részét, és megtehette, hogy az utolsó pillanatban utazni akaró üzletemberekre alapozva drága jegyárat állítson be. Minden légitársaság ezt csinálja, még a fapadosok is....

Col.Maybourne 2012.02.08. 09:58:59

Posztolo repulogepet meg csak kepen latott es valoszinuleg hallott olyanrol aki repult is mar. Kivanom neki, hogy soha ne repuljen semmi massal csak fapadossal. Hozzaertesbol meg csak nem is elegtelen, hanem nulla.
Utazgasson o Bivalybasznad alsorol hajnali 2-kor busszal 100km-t a varosba. Ruppotlan bakancsos turista. Bahh

Tarkin kormányzó 2012.02.08. 10:04:27

sok mindenben téved a kedves posztoló, de legalább elégedett lehet magával, hogy ennyire okos volt. én meg pilótaként inkább azt mondom, hogy a Wizz csak kapitányokat akar átvenni, a Ryanair-hez senki nem fog menni, aki nem akar éhenhalni. Akármelyik itt ajnározott cég is fog ide települni vagy fellendülni, nem ide fog adózni. Bukjuk a szakembergárdát, hiszen aki megteheti, az az Emirates-hez vagy a Katar-hoz fog elspriccelni és megint csak nem ide fog adózni. mi marad meg? az adósság, a gépek további költségei, a ruszki az 5%-al, a kisöpört alkatrészbázis, meg a BA kártérítési igénye. kedves posztoló, lássuk a tapsikolói kezecskéidet, ez tényleg nagyon fasza!

Neszójábéé 2012.02.08. 10:06:01

@ninimimi:
Jól látsz a pályán..HM és a hasonlók:-))
leülhetsz 5*

Gazsi bácsi lótetű 2012.02.08. 10:10:51

Elég szűk látókörű írás.
Alapvetően igaz dolgokat tartalmaz, de sok tény hiányzik a teljes körű képhez.
Alapvető hiba a fapadost a hagyományos légitársasággal keverni. Az egyszeri utasnak nyilván mindegy, de igen nagy a különbség.
Arról nem beszélve, hogy a fapadosok kifejezetten csak point to point forgalmat bonyolítanak, a hagyományos légitársaságok jelentős bevételt érnek el az átszálló utasok révén.

Kéretik nem elfelejteni, mennyi adóbevételt generált akár a saját befizetései után, akár az általa vásárolt szolgáltatások révén. Arról nem beszélve, hogy a reptér által kiszámlázott reptéri költségek árszínvonala enyhén szólva nem tükrözte a nyújtott minőséget. Mivel monopolhelyzetben volt és van, így igen pofátlan árat tud meghatározni. Így számlázott A+ árkategóriát a reptéren egy fabarakkért... Tehát a sikeresen privatizált reptér bevétele nagyban a Malév által fizetett díjak miatt lett ilyen magas.

Felelőssége a mindenkor kormányoknak az elmúlt 30 évben, hogy nem tőkésítette fel a Malévet, hogy elérhesse a versenyképes szintet. Sokan megtették, persze ez sem garancia a sikerre, így sem nyereségesek, ld. Austrian Airlines.

De kéretik nem elfelejteni, az elmúlt hónapokban NYERESÉGESEN üzemelt, a csőd az elmúlt években felhalmozott, kezelhetetlen méretű adósság volt.

Jelenleg senki nem tudja megsaccolni, hány milliárd az adóbevétel csökkenése a csőd miatt...

RealNick 2012.02.08. 10:14:41

Az érvek komolyságát tekintve talán a Hírcsárdán lenne ennek a helye.

Aki azt nem érti, hogy mi a gazdasági különbség pár turistadesztináció és az üzleti életben kulcsfontosságú közép-európai célpontok, illetve a fontos nyugati csomópontok felé történő járatcsökkenések között, azt nem lehet komolyan venni. És legfőképpen egy ilyen blogbejegyzésnek semmi keresnivalója az index főoldalán.

samot 2012.02.08. 10:15:10

@Gazsi bácsi lótetű: Az mind nem érdekel,mint fogyasztot!A lényeg,hogy mit kell fizetni!Na ez nagyon NEM MINDEGY csupa nagybetüvel!Egyébként a reggeli telefonomra azt közölték,hogy van elég helyük és azért nem kell kimennem a reptérre dé-lött,hogy a jegyet kifizessem!
Persze késö délutànra màr "elfelejtették"
a reggeli telefonbeszélgetést!Ennyit a Malévrol!

Tomisz 2012.02.08. 10:26:21

@karnak: Tévedsz, mert pesti vagyok.

Nem azt mondtam azonnal, hanem egy szervezettebb csőd formájában.

Most is vannak vonalak amit a BKV alvállalkoztat. Meg lehetne oldani hogy a fontosabb vonalak üzemeltetve legyenek, csak ügye ezért tenni is kéne gondolkodni meg cselekedni.

De ha szerinted ezt meg lehet oldni most ahogy van akkor jó álmodozást... sosem fog kikerülni a csődből csak egyre szarabb lesz és már azért nem fogsz eljutni A-ból B-be mert nem lesz mivel mert lerohad.

Ez igenis meg lehetne csinálni egy újraszerveződő céggel apránként. Az üzleti világban egyáltalán nem ismeretlen az a módszer hogy új céget alapítanak és átvesznek feladatokat apránként, kiteszik egy másik cégbe ami életképes a többit meg bezárják.

Erről ennyit.

nigara 2012.02.08. 10:28:10

Nem olvastam végig az összes kommentet, mert így is felment a vérnyomásom a fapadosok mellett kampányolóktól...
Kiemelném ebből is a Ryanairt, akire annyira várnak itt többen! Kétszer utaztam velük, de soha többet! amikor a júniusi melegben 40 percet kell állni(!) a tömött buszban, ami elvinne a repülőig??? és a koszos, kényelmetlen, stb repülő, idióta időpontokban indulás, stb-ről nem beszélve.

Tomisz 2012.02.08. 10:29:10

@fourgee: Igazad van azért tettem idézőjelbe a piacit...

A piaci alapot az igényekre igazításban és a racionális működésben értem, nem a finanszírozásban. A finanszírozás ebből a szempontból másodlagos. Tök mindegy az adódból, vagy a direkt befizetésedből van fenntartva, egyik zseb másik.
De most így felesleges önteni bele a pénzt... csak elvész mint a malévba is pumpált 100 milliárdok. A csőd attól még ott lesz max később, vagy magától lerohad.

2012.02.08. 10:43:05

"én nem siratom a Malévot, inkább örülök neki, mert úgy tűnik, olyan célállomásokat kapunk, és olyan árakon, melyek végre elterjeszthetik a légi közlekedést az átlagemberek körében"

Masszív önzés! Annyit kritizáltál, és fejtegettél itt a malév, és az ország tönkretételéről, hogy közben elfelejtetted magadat megemlíteni, mint az ország tönkremenetelének egyik alappillérét: Az önző magyar állampolgárt. Aki csak azt nézi, neki miből mennyi haszna van, és az sem számít, ha ezért egy -mégha rosszul is működő- dicső múltra visszatekintő nemzeti szimbólumot kell érte beáldozni. Persze értjük a nemes célokat, kishazánkban most a legfontosabb dolog, hogy az átlagprosztó, -aki a hiteleket nyőgi, kajára se fussa, és azt sem tudja mi van a szomszéd megyében- eljusson végre görögországba, spanyolországba. Sikerült megfogni a lényeget. Én siratom a malévot. Nem a rosszul működő bürokratikus légitársaságot, hanem azt, hogy Magyarország amúgy is halálos beteg testéből megint kitéptek egy létfontosságú szervet, gazdasági értelemben pedig ismét elvesztettünk egy belföldi piacot. Dehát hogyan is értheti ezt meg egy materialista önző figura, aki ebben megint csak a saját hasznát látja?

ako-ako 2012.02.08. 10:47:36

En pl. a pici agyammal azt em tudom felfogni, hogy a Malev megszüntette a müncheni jaratat, mivel hogy nem volt kihasznalva, de ilyen premium desztinaciokat, mint Jekatyerinburg, Tirana meg Szkopje, fenntartott (ha valameyikben tevednek, mert online ugye mar nem tudom ellenörizni, be lehet helyettesiteni mas lüktetö metropolisszal).

Münchenben hivatalosan kb. 7.000, nem hivatalosan es a környeket is beleszamitva több 10.000 magyar el, dolgozik, nem is szolva a nemetekröl, akik szivesen utaznak Budapestre az orszag egyre romlo hire ellenere is.

dr. pretender 2012.02.08. 10:49:15

@Bálna Úr: kb másfél éve Londonba foglaltam jegyet három héttel az utazás előtt, Malév, 40-ből kijött oda-vissza.

gyongyi70 2012.02.08. 10:57:58

@ako-ako: én jártam ki dolgozni Skopjeba. Mindig tele volt a gép, mert ode kevés társaság repült, az utasok többsége tranzit utas volt, aki nyugat-európai városokból repült oda üzleti ügyben.

samot 2012.02.08. 10:59:34

@ZZ260: Remélem orvoshoz mentél!

ako-ako 2012.02.08. 11:05:56

@gyongyi70: Ezt nem tudtam :)
de pl. MUC-BUD viszonylatban csak a Malev es a Lufthansa repült 2008 elött, azota egyeduralkodo a Lufthansa.
A helyzetet most a Ryanair javitja annyiban, hogy olcson repül a varostol 100 km-re levö Memmingenbe, igy valamennyire versenyre kenyszeriti a Lufthansat. Biztos ki lesz hasznalva meg ugy is, hogy del körül repülnek es a transzfer is elegge maceras.

2012.02.08. 11:07:28

@ninimimi: Rendszeresen utazok Wizzair-rel. Az extra lábhely külön fizetés ellenében érhető el! A haverom úgy aludt el a gépen, hogy a feje az előző ülés támlájának volt döntve! Nem láb, hanem comb hosszúságú az ülések közti távolság! Tehát vagy combhosszról beszéltél, vagy hiányzik az alsó lábszárad.
Nem, a fapados nem a kényelemről szól. De 2-3 órát ki lehet bírni. A buszok sem kényelmesebbek, sőt.

ComLo 2012.02.08. 11:07:38

@Ann1294: Amit írtál azzal elég sok ponton tudnék vitatkozni de előttem a kommentelők 99%-a megtette. Csak egy valamit jegyeznék meg:
A világ legszemetebb dolga utazásra narancsot magaddal vinni. Ahogy elkezded pucolni, a héjból a brutálisan intenzív illatanyagok, szanaszét fröcskölnek a zárt légtérben, és pillanatok alatt, az autó, a busz, a vonat, vagy repülő minden utasa azt fogja érezni. Ez egyrészt aki nem szereti azt zavarhatja, de nagyobb gond, hogy aki nem hozott magával narancsot vagy esetleg inni (ami repülőn ugye nem megoldható) az kellemetlenül fog utazni. Ezt mint nagyon tapasztalt utazó mondom, ha nem akarsz bunkónak tünni és úgy leszállni egy közlekedési eszközről hogy az utasok 95%-a villámló tekintettel néz, akkor inkább válasz más gyümölcsöt.

ako-ako 2012.02.08. 11:14:09

@ComLo: a narancs meg hagyjan (szigoruan nem politikai ertelemben :) ), de egy jo kis magyaros fasirtos szenvics, vagy egy alföldi fokhagymas kobasz, na azok odaba*nak erösen zart legterben!

gyongyi70 2012.02.08. 11:16:44

@ako-ako: biztos, túristáknak, aki otthonról repül haza, jó megoldás a fapados

de ha munkaügyben vagy, és a munkaidőd is drága (pl. egy mérnöki nap díja 100-200 ezer ft), akkor nagyon nem mindegy, hogy reggel mész, este jössz, vagy bolyongsz egyet az országban, esetleg ott kell aludnod, elhúzódó meeting miatt lekésed a gépet, akkor nem mehetsz el a következővel, hanem buktad stb. stb.

sajnos-nem-sajnos Magyarországon a repülővel utazók 60-70%-a nem magánügyben utazik, mert a magyarok jó fele belföldön sem volt nyaralni évek óta. Én is 2002-ben voltam utoljóra magánügyben repülővel valahol (az sem üdülés volt, hanem családi ügyek..), viszont sokat kell mennem munkaügyben.

Mad Mind 2012.02.08. 11:30:01

@ninimimi:
Miért nem fapados? Minimál hely, én 180 centi vagyok és két órán át nyomta a térdem az előttem lévő szék. Nem kapsz szolgáltatást, cserébe nem sokkal olcsóbb mint egy rendes légitársaság. Mivel az elméleti olcsóság, csak hónapokkal az utazás előtt igaz. A legtöbb konferenciát, meg nem tudod hónapokkal előre, tárgyalásokat meg végképp nem tudod ennyire előre.
Gondolom gőzöd sincs mi az amiről írsz.

Glenmorangie99 2012.02.08. 11:39:59

Azt kene megerteni:
A fapados annak valo akinek tobb ideje van mint penze. (Van ideje vacakolni az atszallasok egyeztetesevel, elcseszni egy napot a nyaralasabol azzal hogy ejfelre erkezik meg stb)es max 2-3 alkalommal repul evente.

Akinek tobb a penze mint az ideje, vagy rendszeresen repul munkaugyben, evente min 30-40 alkalommal (nem csak a szemetkapitalistagazdagok en is egyszeru alkalmazott vagyok) nem igazan dijazza hogy egy nappal tobbet kell tavol legyen minden alkalommal a csaladjatol a fapados menetrend miatt, vagy ossze-vissza kell bumlizzon a mucsarocsogei repterekrol.

ako-ako 2012.02.08. 11:46:31

@gyongyi70: ez igaz. de nem minden ceg van ugy eleresztve, hogy egy 10x-es arkülönbseg mindegy nekik, es ha flexibilisek az idö tekinteteben, illetve ha az illetö dolgozo nem a ceg fömernöke, akkor igencsak szoba jön a fapados.
@Mad Mind: attol függ, milyen viszonylatban. pl. Londonba nagyon kiegyenlitett mezöny van az ar etkinteteben, de pl. München Lufthansa vs. Ryanair tekinteteben egyelöre hatalmasnak nez ki a különbseg. Marciusban pl. a Ryanair 14 euros retur ajanlata all szemben a Lufthansa 200-valahany euros ajanlataval.

kinney 2012.02.08. 11:51:20

ennek a posztnak a logikai megközelítése olyan, mintha lenne pl. egy veszteségesen működő kenyérgyárunk, úgy hogy körülöttünk nagy igény van kenyérre, és mi tapsikolva bezárjuk, mondván, hogy minek saját, amikor az import tartóskenyér úgyis olcsóbb, ahelyett, hogy inkább megtanulnánk nyereségesen kenyeret sütni...

Monarch (törölt) 2012.02.08. 11:56:18

@ako-ako: Eleve nagyon sokszor messze nem ekkora az árkülönbség már az alapárban sem. Nem is beszélve az extra (de azért nagyon is szükséges) szolgáltatásokról, ideértve mondjuk a Münchenig tartó vonatköltséget, csomagfelárat, embered egynapi munkabérét (ha ott kell maradnia egy estére) stb.

Monarch (törölt) 2012.02.08. 12:20:53

@ako-ako: Amúgy abban igazad van, hogy léteznek olyan (viszonylag ritka) szituációk, amikor egy cégnek (túlnyomórészt persze nem multicégekről beszélünk...) van értelme fapadost rendelnie, csak az ország infrastruktúrájának a kemény romlását ez nem befolyásolja. A nem fapadost igénylő utazók igényeit a megnőtt fapados forgalom nyilvánvalóan nem fogja kielégíteni.

Ann1294 2012.02.08. 13:53:41

@ComLo: Nem ott szoktam megpucolni a narancsot, a heja extra suly. Konnyu muanyagbobozba rakom gerezdekre tepve, mert nem szeretem ha a kezemen folyik a le pucolas kozben. Nem illatozik egyaltalan igy, az olaj a hejaban van. Ugyanigy szoktam felszelni kis kockara sargadinnyet, almat megpucolva es muanyag villaval megenni vagy epret megmosva, csuma kiszedve, illetve szolot leszemezve. Fel kell keszulni az utakra. Ha mondjuk atszallassal is megyek nem akarom a varokban a draga es tartositoszeres eteleket venni. Szendvics is van nalam, de itt a folyadekrol volt szo. A lenyeg a folyadektartalom, hogy oltja a szomjusagot. En nem tartom bunkonak, ha eszek zart eszkozon. Masok is esznek, rendelnek a repulon es megeszik. En akkor eloveszem a sajatomat es azt eszem. Nem hagyma, fokhagyma, fasirt.

Ann1294 2012.02.08. 13:59:10

@ComLo: Meg valami. Irtad, hogy repulon nem megoldhato az ital. Megoldhato. Vehet a varoban, vehet a repulon. Ha meg nincs ra penze ne mar en erezzem szarul magam. Pont otletet akartam adni, hogyan lehet megoldani.

Nem tudom utaztal-e mar repulon, de ott az emberek esznek-isznak. A vonatokon korbetoljak az etkezo trolit (tobb orszagban is) es lehet venni szendvicset, forro italt, uditot. Ott is esznek. Tavolsagi Eurolines buszokon is van ahol tea-kv keszites lehetseges es azokon is esznek az emberek.

Ann1294 2012.02.08. 14:14:21

@kinney: "ennek a posztnak a logikai megközelítése olyan, mintha lenne pl. egy veszteségesen működő kenyérgyárunk, úgy hogy körülöttünk nagy igény van kenyérre, és mi tapsikolva bezárjuk, mondván, hogy minek saját, amikor az import tartóskenyér úgyis olcsóbb, ahelyett, hogy inkább megtanulnánk nyereségesen kenyeret sütni... "

Vicces, de ennek a peldanak ket ludasa van es egyik sem a vevo. A vevo orulni fog az olcsobb kenyernek, baromira nem erdekli mas, mint az ara (azonos minoseget feltetelzve). Azokat erintei akik dolgozok, beszallitok, arusitok voltak, de az atlag vevot nem.
Szoval a ket ludas: Az allam aki nem vet ki mas behozatali vamokat, tehat nem lehtetleneiti el az olcso kenyer bearamlasat es a management aki nem teszi gazdasagossa a mukodest, hogy mindenkinek elerheto arban legyen a kenyer (atszervezes, leepites, gepesites, olcsobb alapanyag, hatekonyabb mukodes stb.) Vagy emelhetne az arat magasabbra, hogy ne legyen veszteseges, de ugy meg kizarja a vasarlok egy koret. Az sem jo megoldas.

---
Amugy mindenki a Ryanairt es Wizzairt szapulja. Nem csak ok jonnek, a tobb piaci szereplo is bovit. KLM-Lufthansa, BA, Swissair, AirBerlin... amire meg lesz kereslet lesz kinalat. A piac beallitja magat.

gyongyi70 2012.02.08. 14:30:27

@Ann1294:
libalegelős cikkből részletek csak ma, csak neked, mert nem nyitottad ki, ha ezt leírod:

A Delta Airlines tegnapi hírlevelében jelentette be hivatalosan, azt ami már tudható volt, hogy nem indítja újra járatait Budapestre. A légitársaság a SkyTeam parnerei, Air France-KLM járatait ajánlja párizsi vagy amszterdami átszállással utasai részére.

A légitársaság információink szerint tegnap jelentette be, hogy kivonul Ferihegyről, okként egyértelműen a Malév csődjét jelölve meg.

Légiközlekedésben jártas körökben az sem okozna nagy meglepetést, ha az utolsó hosszútávú járat, a Pekingbe közlekedő Hainan is átköltöztetné járatát más repülőtérre a Malév megszűnését követően. Ez érthető, hiszen a Hainan számára a Malév balkáni és európai járathálózata volt a legnagyobb vonzerő Ferihegyben

Monarch (törölt) 2012.02.08. 15:02:26

@gyongyi70: Jajmár, mit siránkozol, legalább occsón lehet majd Rodoszra repülni.

gyongyi70 2012.02.08. 15:07:23

@Monarch: igaz magyar otthon költi el a nyaralnivalót, a Balatonnál!!! Sztem indítsuk el újra a belföldi járatokat, oszt kész. Úgysem akarjuk, hogy a külföldiek beleszóljanak az életünkbe, ide se jöjjenek, mi se menjünk, minek...

ComLo 2012.02.08. 15:26:35

@Ann1294: Hát egyrészt se inni se enni nem kötelező és igazából, nem is értem hogy nem lehet kibírni 1,5 2 órát étlen szomjan, de ez az én véleményem.

Igen mint mondtam kifejezetten SOKAT utazon, tudom hogy mindig mindenki eszik iszik út közben.

Amit neked nem sikerült dekódolni az az hogy ezen ételek közül, pl a narancs a legbunkóbb kaják egyike, mert MINDENKI megérzi, és kellemetlen lehet a többi utas számára. Az meg hogy téged nem érdekel hogy miattad más kényelmetlenül érzi magát, inkább téged jellemez. És igen ez az a mentalítás amit sokan említenek: tök mindegy hogy a másiknak kellemetlen, csak nekem legyen jó. Pedig a másik csak annyit ajánl hogy a baromi erős narancs helyett vigyél almát mert az kevésbé zavarhat másokat.

Monarch (törölt) 2012.02.08. 15:39:24

@gyongyi70: Öö... most egy pillanatra elbizonytalanodtam. Én vicceltem. :)

gyongyi70 2012.02.08. 15:40:15

@Monarch: én is.. bocs, ha nem jött át, hátha így: :-)

Ann1294 2012.02.08. 15:58:58

@ComLo: Ki lehet birni, am attol fugg beleesik-e a normal etkezesi idombe. Ha koran indul a gep (7 korul) akkor igen, eszek a jaraton. Elotte nem birna el a gyomrom es ha meghezek eszek. Amugy eleg szarito a levego a repulon, kell folyadek potlas.

A narancs nalam nem budos es az en felfogasom szerint nem bunkosag. Vallalom. Vannak tovabbi idegesito tulajdonsagaim is de masoknak is. Tolerancia.

Amugy ha idegesit valakit valami es megmondja ezt kulturaltan akkor meggondolom, es ha nem okoz nekem problemat (meg tudok nelkule lenni) akkor abbahagyom a dolgot vagy megprobalok kompromisszumot kotni. Am ha tamadolag lep fel valaki, hogy "bunko paraszt mit kepzelsz", akkor bennem van a kisordog es csakazertis nem engedek belole.

Azert vagyunk emberek, mert meg tudjuk beszelni a dologot es tudunk kompromisszumot kotni. Ez a jo hazassag, a kapcsolatok titka. A barataid a hibaiddal egyutt is szeretnek, ismernek. Meg is mondjak ha gondjuk van. Van amin lehet valtoztatni, van amit csak elfogadni. Part of the package.

Ami nalam fura magyarorszagon, ha valaki kinyilvanitja a velemenyet a sajat szemszogebol azt azonnal tamadjak. A velemeny segit a masik emebert megismerni. Ha nem vagyunk egy lapon akkor nem kotelezo baratkozni, de nem is kell szapulni miatta. Velemenykulonbseg letezik, ezzel egyutt lehet elni es elfogani: "O ugy gondolja". Attol meg nem rosszabb ember mert mas a velemenye valamirol.

Ann1294 2012.02.08. 16:06:30

Es nincs abszolut igazsag. Nincs jo es rossz. Tarsadalmi elvarasok es normak vannak. Ezert is nehez gyermeket nevelni, mert fontos mit adsz tovabb.

Muncheni S-Bahn vonaton is elovette a lunchboxot az anyuka (decemberben utaztam arra fele) es narancsgerezdekkel etette a gyerekeket. Eszembe nem jutott volna reklamalni, csak az jutott eszembe, "Je, ok is igy szoktak. Milyen gondoskodo, friss gyumolcs."

Ann1294 2012.02.08. 16:23:40

@gyongyi70: Szoval az a problema, hogy Bp elveszti a regionalis kozpont szerepet, nem lesz a "Kelet-Kapuja".

Remelejuk a Budapest Airport meggyoz egy masik legitarsasagot, hogy hasznaljak ki a repterunket es legyenek ok a kelet madarai. Az is lehet sikerul egy uj legitarsasagot letrehozni ami vegre piaci alapon fog mukodni.

Amgy ez mind elore lathato volt, csak nem voltunk ra felkeszulve. Eveink voltak rendbeszedni az egeszet de minden torekves sztrajkba fulladt. Csak aldozatok aran lehet racionalizalni. Ez most a legrosszabb forgatokonyv, nem vitas. Am lehet rovid tavon ez most nagyon rossz, am hosszu tavon lehet lesznek jo dolgok amik a rossz nelkul nem tortentek volna meg. Nezzunk pozitivan a jovbe, tanuljunk a hibakbol es ne a multon keseregjunk. Elore!

Ann1294 2012.02.08. 16:25:31

"Valaminek a vége mindig valami másnak a kezdete is egyben."

Ann1294 2012.02.08. 16:42:32

Senki nem hallgat Mate Petert? Pedig van benne bolcsesseg (szerintem).

"Ezért ne féljünk az újtól, mert az jót hozhat nekünk,
Talán abban van az utolsó remény.
Létünk ingoványra épült, mely a sötét mélybe húz,
De ha akarjuk, még tűzhet ránk a fény! "

kela-bá 2012.02.08. 16:50:46

@Közbiztonság Szilárd: " Bármi ami nemzeti..." Kösz, hogy reagált a tájékoztatásomra.Cserébe küldöm :
Youtube ITTHON A LEGJOBB,minden élménnyel több leszel. Jó egészséget !

karnak 2012.02.08. 16:58:33

@Tomisz: ez a malevvel lehetett volna eljatszhato, a swiss mintajara, kialakult metodikak vannak, modszerek. ez lett volna a fidesz feladata nyar ota. ez sem sikerult, mint ahogy semmi persze.

a bkv - mint mondtam - eleve mas.
a malev piaci szereplo, a bkv nem, nem is cel, meg ha vannak ilyen hangok is.

a vilagon altalaban sehol nem piaci szereplo a tomegkozlekedes.

amit leirtam a privatizalas kapcsan az meg all, de mivel atugrottad:

mivel a kiadott, uzemeltetett jaratok a bkv es volan esetekben - megegyszer mondom - mar sokkal balhesabbak es problemasabbak, mint a jelenlegi rendszer, csak nyilvan kisebb mertekben.

jelenleg ezek ott tartanak, hogy spanoknak ki van adva (itt hoztam peldanak az orangewayst) par jarat, nyilvan csak a rentabilisak es nyilvan jo dragan, es nyilvan olyan hatterrel, hogy a haveri kor jol jarjon, kerdes mit biztosit pl a bkv, stb.

nyilvanvalo, hogy beszerzes es szervezes tekinteteben egy nagy piaci szereplo olyan arakat tudna - ha akarna - elerni, amit egy akarki nem tud, tehat dragabb lenne mint a mostani, raadasul a verziok olyanok, hogy vagy csak a legrentabilisabb jaratok mukodnenek (mivel ki akarnak veszteseges magancegkent tomegkozlekedtetni), vagy a rentabilisakon jol jar valaki, a tobbi meg kenyszerbol maradna a fovaros nyakan, ergo ugyanugy kifizetnenk a veszteseget.

szal ez nem almodozas, ha arra gondolsz, hogy majd idejon egy nagy tomegkozlekedteto ceg es majd jol tomegkozlekedtet egy 2 mio-s varost, amin evente mondjuk par milliardot bukik, akkor nem tudom mire gondoltal, ki almodozik, ha pedig arra gondoltal, hogy amikor buszok vasarlasara es lizingelesere alkalmatlan es forrashianyos gazdasagi tarsasagok majd jol ellatjak a feladatot, akkor elgondolkodnek a teoriadon.

a malev, a hungarorig, es a tomegkozlekedes sem feltetlenul a piac miatt mukodik, hanem a masodlagos, szarmazekos hasznok miatt, ismetlem, a bkv lehet h evente -50 mrd, de mukodo bkv nelkul a kieses tobb szaz mrd-os lenne, ezert reszben (ennek merteke kerdes) dotalni kell a fenntartoknak, azaz azoknak, akik a masodlagos pozitivumokat realizaljak (azaz fovaros, allam)

lassan irom: a varosi tomegkozlekedes _NEM_ piac, a varosi tomegkozlekedes _NEM_ uzleti vilag.

Tomisz 2012.02.08. 17:28:39

@karnak: Nem érted vagy akarod megérteni amit írtam, nem a finanszírozási kérdésről van szó... mindegy, ha nem akarod akkor ne értsd meg.

ako-ako 2012.02.08. 17:30:42

meghogy a BKV nem piaci szereplö?

bkv.hu/busz/54.html

csak 20 megallot kell utazni!

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.02.08. 18:14:33

@ako-ako: Szerintem hibás gondolat csak a jegyárakat összehasonlítani.

Az a 14 Euro vonzó ajánlat. Elsőre. Csakhogy ahhoz, hogy egy (munka)napot kinn lehess a városban, mert dolgod van, bizony be is kell oda érni.

Ha fapadossal mész akkor egyfelől többet költesz transzferre. Másfelől jóval később érsz a városba, jóval korábban kell visszaindulnod.

Az eredmény? Amelyik nap utazol már nem tudsz érdemben dolgozni.

Míg normál légitársasággal 1 nap kiküldetést kell fizetned, nincs szállás költség, addig fapadossal ebben a viszonylatban 3 napot, 2 nap szállodai szobával, hosszabb transzferrel.

És ehhez speciális időben, előre kellett foglalnod is.

És ehhez kevesebb csomag vihető, márpedig nem tudni mit kellhet vinni (mindegy, hogy konferencia, vagy más).

A kiküldetés alatt a béren felül kötelező a kajára, stb. napidíjat adni. Mert ekkor a melós ugye nem tudja otthonról megoldani. Ergo a napi béren, stb. felül is jelentkezik költség.

Ergo hiába az olcsó fapados jegy, a fapados lesz a kurvadrága.

Budapest Tranzit állomás volt, üzleti utasoknak is. Ők egy hosszú távú járattal megérkeztek ide. Majd elmentek egy rövidtávú járattal valahova. Visszajöttek. Ismét hosszú távú járat.

Sok esetben ilyenkor az átszálláskor (lehessen pihenni is) indokolt volt az éjszakai pihenő Budapesten. Az üzleti hoteleink jelentős része ebből élt.

Ahogy a fapados nem fogja kiváltani a fontos regionális járatokat, mert hiába lenne BUD olcsó jó időben is, ha a másik célállomás nem az, úgy a többi légitársaság is nehéz helyzetben lesz. Nem fog tudni itt üzleti utasoknak transzfert biztosítani.

Az eredmény borítékolható: A hosszútávú járatok is kiesnek, a vendégéjszakák kiesnek, az üzleti szállók kiesnek.

Kevesebben ismerik meg ilyenkor Budapest pár szépségét, így ők nem jönnek majd vissza turistaként, ezzel az idegenforgalom más területei is szívnak.

A kevésbé elérhető Budapest kevésbé lesz jó központ az üzleti életben, a visszaesés még kevesebb utast hoz, ez még kevesebb normál járatot tesz rentábilissé... Igen: Ördögi körnek hívják a helyzetet.

A fapados az idegenforgalom kis szeletét fedi le, és valószínűleg hangsúlyosabb az a pénz amit mi viszünk vele ki, mint amit itt költ el bárki. Nem része az üzlet infrastruktúrának. Soha nem is lesz, soha nem is lehet az.

A fentiek kapcsán persze lehet látni, hogy a low cost légitársaságok piaca, üzleti modellje sem egységes. Akad akik jó szolgáltatást nyújtanának, de nem az üzleti utasok számára fontos időpontban, hanem akkor amikor ez olcsó lehet. Aki hobbiból utazik annak ez remek. Van sok tisztességes cég és itt is lehet sok hasznos dolog a jegyárban, de a felesleges dolgot nem vagy köteles kifizetni. Ezeket sok esetben lehet használni, bár üzleti útra ők a drágábbak, ergo megérni nem szokta.

És van az aki "csak a minimumot adom, hogy olcsó legyen a jegyár. De mindenért büntetek, külön díjat fizettetek, lehúzlak ahol tudlak" c. patkány cégek. Az utóbbiakat, és az ő törzsközönségüket inkább kerülni érdemes.

Komolyan gondolja valaki is, hogy az utóbbi kategória térnyerését kell ünnepelni?

ComLo 2012.02.08. 18:30:28

@Ann1294: Kicsit ezt túlspiráztad. Mint ahogy sejthető ha meghámozod és kiporciózod a narancsot, az nem zavaró. Ellenben 1000-ből jó ha 1 ember szöszmötöl előre ilyennel. És igenis zárt térben narancsot hámozni továbbra is tartom hogy bunkóság. Ahogy foghagymás fasírtos szendvicset is. Ezek olyan dolgok amik nem arról szólnak hogy hallgassuk meg a másik véleményét, és legyünk toleránsok. Ezek alapvető emberi normák. (csak zárójelben megjegyezve jellemzően a fapados járat törzsközönsége az akik magasról tesznek általában ezekre).

karnak 2012.02.08. 18:47:27

@Tomisz: de megertettem, tobb dolgot irtal, mindre irtam valamit.

leirtad h parhuzam a malev es a bkv- leirtam h miert nem jo pelda.
piac/nem piac.

te hoztad fel a peldat, reagaltam.

leirtad h valami piaci modon kene kiadni alvallalkozokkal - leirtam miert nem jo.
jelenlegi problemak az alvallalkozokkal, stb.
te hoztad fel a peldat, reagaltam.

leirtad h valami iranyitott csod lenne a jo, leirtam, hogy miert nem lehet,
tomegkozlekedes szerepe, piaci kornyezet, nemzetgazdasagi erdek, stb.

mit nem ertek, mit nem valaszoltam meg? nezd, nem jot gondoltal, ennyi, jol hangzott, de ez nem igy mukodik.

masreszt a bkv reformalasara van a bkk, errol szolna jelenleg a fovaros ngm fele benyujtando javaslatterve, ebben volt ugye az utdij-balhe, ebben van a rogan-tarlos problemakor, ugy latom, leirtal valamit amire ertelmesen leirtam MINDENT ami nem regeny, nem halmoztalak el szamokkal,statisztikakkal, szakszovegekkel, a bankok kintlevosegeivel, es annak kezelesevel, erre leirod h nem ertem.

szerintem olvasd el, na csoki.

ako-ako 2012.02.08. 19:32:43

@TheElf: tudom, ki is akartam egesziteni a mondandomat, mert tisztaban vagyok a fapadosok elönyeivel es hatranyaival is.
Nekem eddig nem sok tapasztalatom van velük, egyszer voltam Londonban EasyJet-tel, de hat ök a fapadosok között a premium kategoria.

Nagyon sajnalom a Malev bukasat, mert belathatatlan következmenyei lesznek. Nagy kar, hogy ez volt az ara, hogy BUD-MUC között megjelenjen a Ryanair.

Igazatok van, akik ezt taglaltatok, az üzleti utakon nem sokat fog lenditeni, de a hatizsakos turistaknak, egyetemistaknak, de sok sporolos maganembernek is valodi alternativa. Mert pl. a busz, vonat innen veve retur olyan 80-150 eur, es hat az ember 8-9 orat zötykölödik, a vonaton allando zsufoltsag, mozgas van, mert az osztrakok imadnak vonatozni.
A fapados meg transzferrel együtt, poggyasszal is olcsobb, es a menetidö kb. 4 ora belvarostol-belvarosig.

Meg aztan az Oktoberfestre is mar lehet jönni fapadossal, bar akkor biztos felnyomjak az arakat :)

gyongyi70 2012.02.09. 08:37:33

@Ann1294:
miért lenne érdeke egy külföldi légitársaságnak, hogy Bp regionális szerepét erősítse?

ez semmi jónak nem kezdete, ez az ország leszakadásának következő lépcsője

nem ártott volna átlapozni néhány szerződést, lefuttatni egy-két hatástanulmányt, mielőtt becsődöltették a céget

Tomisz 2012.02.09. 16:02:15

@karnak: Képzeld elolvastam.

Még egyszer mondom nem az a gond és kérdés hogy piac vagy nem piac (amit mint egy papagály ismételgetsz).
Teljesen ugyanaz a BKV problémája is mint az összes állami szolgáltatásé.
Elavult, nem elég hatékony, pazarló, korrupt és még többnyire szerződéseken keresztül egy kifizetőhely is egyben a pártoknak és haveri köreiknek.

Te azt mondod pl (a Tarlós BKK stb-ből következtek) hogy csak a pénz a baj... vagyis oké legyen most 1000 milliárd csak erre adjuk oda vegyünk új buszokat nekik és akkor háradőlhetünk minden fasza mert ennyi csak a baj nincs finanszírozva. Én meg erre mondtam azt hogy nem csak ez a baj, nem ez a fő baj (lásd MÁV folyamatosan vette az új vonatokat, pénze igaz hitelből de "korlátlan" volt mégis hol tart)... az a baj szar az egész rendszer és neki kéne fogni valahol egy teljes átszervezésnek.
Erre pedig a legjobb mód ha csinálsz egy másik céget ami szép lassan átveszi a racionálisan a "piac" (értsd emberek polgárok, fogyasztók) igényeit lefedő vonalakat és szolgáltatásokat a lehető leghatékonyabban. A többit pedig be kell zárni és felszámolni.
Az hogy honnan és mennyi pénz van rá csak azt szabja meg menyi és milyen minőségű szolgáltatással mennyire tudod lefedni ezt az igényt. Illetve azt hogy ki fizeti, te közvetlenül vagy az adódból vagy más forrásból (város, az összes lakó, autósok, ipari cégek... akármi) az csak egy másodlagos kérdés itt.

Remélem érthető mire gondolok és a válaszod miért nem erre válasz vagy megoldás.

Az meg hogy majd a BKK megreformálja a BKV-t... muhahahahaa. Ennyi a kommentem rá. Várhatod.

Ugyanez a baj az egészségüggyel a MÁV-al az oktatással és lehetne sorolni végig.
Újra kéne csinálni az egészet egy hatékonyabb struktúrával, hozzáigazítva a !valós! igényekhez, a lehetséges maximális pénzhez a kellő mértékben és nem tovább... csak mert legyen meg szociális alapon stb az úgy nemjátszik. A Malév sem játszott azon az alapon hogy "csak azért mert elmondhassuk hogy van" nekünk is.

Mellesleg a malév kiesése és csődje szerinted mekkora általad vizionált kárt okozott az országnak? Kiszámolta valaki előtte?
Lehet többet buktunk mint amibe a megmentése került volna? Na?
Ebből nem lehet kiindulni. A "too big to fail" gondolkodás bebizonyosodott számos területen, hogy nem megoldás akár piaci akár állami.

Tomisz 2012.02.09. 16:05:42

Mármint ez a gondolkodás csak áthelyezése a problémának máshova (időben vagy helyben ) ahol később még nagyobb bajt okoz majd.

karnak 2012.02.09. 17:48:51

@Tomisz: OK, elolvastam es megegyszer elmondom. Hatha..

A piac papagajszeru ismetlese abbol fakad, hogy amit te leirsz mint elkepzeles az egyfajta piaci megkozelites (ktghatekony, szolgaltatas, fogyasztoi igenyek, stb)

a MAV (jelenleg), a kozossegi kozlekedes BKV, az egeszsegugy, az oktatas, egyfajta kozszolgaltatast vegeznek (hivjuk igy, mivel minden terulet mas), aminek a lenyege, hogy az allam, onkormanyzat kozvetlen vesztesegek aran a kozosseg erdekeben ezeket fenntartja. Nem mukodhet igazan jol ebbol fakadoan.

A fenntartonak ket dolgot kell figyelembe vennie, megpedig egyszeru matematika alapjan: a veszteseg merteket es a masodlagos, kozvetett hasznot.

Ugyanugy mukodik ez, mint az egeszsegugy, vagy epp a dohanyzas korlatozasa: adobevetelek aranya a dohanyzas okozta egeszsegugyi raforditasokkal, nagyjabol az egeszseget ugy nagyjabol leszarja az allam, hiszen nem tamogatja az egeszseges eletmodot, egyszeruen bunteti a neki kesobb koltseget jelento tevekenyseget.

Az allami vallalatok, illetve kozossegi celokat szolgalo intezmenyek eseteben vannak szamitasok, kalkulaciok, google jo barat e tekintetben. de mondok egyszeru peldat, a mostani malev esetre, ha a veszteseg eves szinten mondjuk 8 mrd, a turizmusbol (atszallo utasok, vendegejszakak, stbstb) az adobevetelek tobb mint 8, akkor megeri, megegyszer a hungaroring peldaja, egyertelmu, hogy maga a rendezveny rafizetes az abbol fakado bevetelek nelkul (lehetne itt vb-k, olimpiak megrendezesevel is jonni)

Ha a malev elbukik, akkor az allami, makro szinten haszonnal nem jar, ez egyertelmu, de csak ha azt nezzuk, hogy a repter ugy lett privatizalva, hogy garanciavallalas tortent bizonyos forgalomra (nyilvan a vevonek ugy erte meg ennyi penzt adni erte, ha az bevetelt-hasznot is general), ezert ha mittudomen teszem azt 8 mrd a veszteseg (bar uzemi szinten kezdett normalizalodni nemreg), es ha a buntetes 100 mrd, de ha becsocsol a malev, akkor mondjuk 400 mrd-ot kell kifizetni az airportnak, es a masodlagos (jelenleg kb eves 200-300 mrd-ra becsult) bevetelek kiesnek, lekerulunk a repulesi terkeprol, akkor nem nagy matek kiszamolni h mi eri meg jobban. es itt meg nem kalkulaltunk az allaskeresesi segelyekkel akkor, ha a malev dolgozokra gondolunk, es a fogyasztas csokkenesevel amit a kieso szerintem 5 mrd koruli berek ki nem fizetese okoz.

eleg komplex a dolog, de nem lehetetlen latni, hogy vannak bizonyos dolgok amik nem hagyhatoak el jelenleg.

a bkv peldaja pedig: itt valami utopisztikus dologrol beszelsz, ami arrol szolna, hogy egy monopolhelyzetu (hiaba a kiadott jaratok, stb) vallalat ne mukodjon rosszul, ne a partok delegaltjai uljenek midnen esetben mindenhol (ez persze igaz minden allami vallalatra, legyen az malev, bkv, mav, stb). ez jol hangzik, de nem megy. az egesz orszag nem megy, nem is fog, mert nem igy mukodik, mukodunk. 35 evesen penzugyi szferaban dolgozokent bizton allithatom, hogy minden allami, intezmenyi tortenet 90%-os korrupcio es iszonyatos penzherdalas mellett mukodik.

ennek egy mondja van, - es itt jonne a nem megertett papagajkodasom - ha NEM allami kezbe kerul egy vallalat, ez pedig hatekonysagot, ertelmes, piaci mukodest feltetelez. az allamtol magyarorszagon (de mashol is eleg sok helyen) egyszeruen eletidegen a jo mukodes, igazabol nem is cel, hiszen arrol szol a dolog nyiltan, hogy az adofizetok eltartanak egy hatalmi elitet. ha tetszik ha nem, igy van. lehet ezen molymogni, hogy nem igy kene, meg ez igy nem jo, es szetesik, de onmaga farkaba harapo kutya lenne az allam, ha ezt jelentosen korlatozna, maximum kozmetikazni lehet.
miert tenne ezt meg? kinek all erdekeben? a donteshozok azert harcolnak a hatalomert, hogy ezeket a privilegiumokat megszerezzek, az o cegeik epitsek az autopalyakat, stb.

a bkk-t nem pozitiv peldakent hoztam, hanem pont arra, hogy ket irany van: vagy valaki piaci alapon mukodtet valamit, ami ezekben az esetekben nem mukodik (egyszeruen nem eri meg), vagy bohockodnak atszervezesekkel, bkk-kal, kormanyhivatalokkal, "olcsobb allammal", ami kimutathatoan meg dragabba tesz a rendszert.

szoval amit szeretnel az biztos jo, de amirol en beszelek az a realitas, nem egy vagyalom.

Tomisz 2012.02.11. 00:22:50

Nem biztos hogy vágyálom ez, épp a realitás fogja előbb utóbb kikényszeríteni ezeket mind... vagy lásd mehetünk a görögök mellé mi is a sorba, ha nem igazítjuk a valós pénzünkhöz a dolgokat és racionalizálunk.

Csak minél később reagálunk és odázzuk a dolgokat annál nagyobb és drasztikusabb beavatkozás kell majd, rá fognak jönni odafenn is nemisolyan sokára vagy így vagy úgy. :)

paavo 2012.02.12. 12:32:04

Amúgy hatalmas tévedésben van az, aki azt hiszi, hogy a cégek fapadosokkal utaztatják a dolgozókat. Nekem az AMEX nem is tud foglalni fapadosra, tehát pl. ha Genfbe megyek, nem közvetlen Easyjet, hanem átszállok Zürichben vagy Münchenben.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.02.13. 13:04:00

Pekingi járatnak is vége. Aki erre ráhordó járatokat szervezett annak sem feltétlenül éri meg ezek után budapesti járatot üzemeltetni.

Itt senki sem akarja a MALÉV helyét, piacát, stb. betölteni. Arra ugyanis nincs igény.

Ami történik az sokkal egyszerűbb. Budapest elvesztette tranzit szerepét, innen pedig a reptér kevesebbet tud elkérni a szolgáltatásokért, kényszerből olcsóbb lesz.

Valószínűleg sok más társaság is kevesebb kapacitással fog repülni, marad még üres rés, még olcsóbb lesz a reptér.

Nosza rajta, sok buszos cég van gondban, kevesebb a turistáknak jó euronight vonat, a kevésbé fizetőképes turistából sok van. A Ryanair őket szállítja.

Ez a gazdaság szempontjából rettenetes helyzetet teremt.
süti beállítások módosítása