Fórum - Vitassuk meg!

Nívó

Nívó

Álláshirdetés: BKV jegypénztáros havi 110 ezerért

2012. február 28. - bogancs

Egy érdekes álláshirdetésen akadt meg a minap a szemem. A BKV jegy- és bérletpénztárost keres, havi bruttó 110 ezer forintos fizetésért: https://m.blog.hu/ni/nivo/bkv.jpg

__________________________

Nem oly régen, a minimálbéres posztsorozatunk kapcsán rengeteg támadás érte blogunkat, mondván, hogy minimálbérből nem lehet megélni. Nos BKV jegypénztárosként ennél írd és mondd havi bruttó 17 ezer (nettó 11 100) forinttal többet lehet hazavinni. Kijelenthető, hogy nem fizeti túl a BKV a követelmények szerint érettségivel és egy vagy két nyelvvizsgával rendelkező, és még emellett számítógépes ismeretekkel (word, excel) és jó kommunikációs képességekkel, erkölcsi bizonyítvánnyal felvértezett alkalmazottait.

Az a bruttó 110 ezer forint ugyanis nettóban mindössze 72 050 forintot ér. Mert levonnak a fizetésből 11 550 forintot nyugdíjra, 8800 forintot egészségbiztosításra, és 17600 forintot személyi jövedelemadóra. Ezen felül a BKV még befizet további 30 250 forintot szociális hozzájárulási adóként (régi nyugdíjjárulék).

Megelőzvén, hogy sokan betámadjanak azzal, hogy az a gond, hogy magas az adóelvonás, le kell szögezni, hogy ez nincs így. A számokból világosan látszik. Hiszen a BKV jegypénztárosunk munkájából vajmi kevéssel járul hozzá az elvileg közteherviselésen alapuló államkasszához.

Emberünk ugyanis 11550+30250=41800 forinttal járul hozzá a nyugdíjkasszához, ami egy átlagnyugdíj alig felét teszi ki. 8800 forinttal járul hozzá az egészségügyi rendszerünkhöz, ami megint nem egy nagy összeg, és 17600 forint személyi jövedelemadóval minden egyébhez. Ehhez még hozzávehetjük, hogy ha havonta a teljes fizetését elkölti, akkor további 15300 forint üti az állam markát ÁFÁ-ból. Ebből a 17600+15300=32900 forintból kellene fedezni az állam összes többi kiadását. Kezdve például az államadósság ráeső 2millió forintos részének kamatait, nagyjából 8500 forintot. Ha azonban az államadósságot nem mind a 10 millió magyarra osztjuk, hanem csak a kicsit kevesebb, mint 4 millió dolgozóra, akkor már mindjárt 20500 forint az államadósság után fizetendő kamatteher és máris csak 12400 forint jut a tényleges állami működésre (rendőrség, tűzoltóság, oktatás, tömegközlekedés, segélyek… stb.)

És akkor még nem is beszéltünk, hogy a saját életviteléhez mennyi költség társul: lakhatás, élelmiszer, ruházkodás… stb. (Feltételezzük, hogy BKV alkalmazottként talán BKV bérletre nem kell költenie.) Be kell látnunk egyfelől, hogy emberünk eléggé szegényes életet tud csak élni érettségijével és nyelvvizsgáival, amennyiben jegypénztárosnak áll. Ugyanakkor az is világosan látszik, hogy mennyire beszorított az államháztartás helyzete, amennyiben ilyen kevés adóforintból kell fenntartania jelenlegi működését.

A fő gond tehát az alacsony bruttó bérrel van. Havi bruttó 110 ezer forintból sem a munkavállaló nem tud tisztességesen megélni, sem az állam nem tud annyi adóbevételhez jutni, hogy abból tisztességes állami szolgáltatásokat, nyugdíjat, egészségügyet, oktatást, szociális hálót tudjon fenntartani.

Egy múltkori posztunk közönségszavazása alapján megállapodtunk abban, hogy egy középosztálybeli lét családi szinten (családi adókedvezménnyel együtt) nagyjából havi nettó 300ezer forintnál kezdődik, ehhez tehát BKV-s emberünknek minimum 140 ezret kellene nettóban hazavinnie. Azt hiszem azt mindenki elfogadja, hogy egy érettségizett, nyelvvizsgával rendelkező tanult dolgozó ember igényt tarthat egy alsó-közposztálybeli státuszra. Nettó 140ezres bérhez azonban bruttóban 215 ezret kellene keresni, tehát pont egy magyarországi átlagbért. Ez azonban a jelenlegi 110ezernél 105 ezerrel több. Hozzászámolva a bérre rakódó közterheket, a BKV-nak 133ezerrel kellene jobban a zsebébe nyúlnia.

Miből tudna azonban az amúgy is veszteséges BKV magasabb béreket fizetni? Alapvetően magasabb jegy- és bérletárakból. (Most tekintsünk el attól a szokásos „először a korrupciót kellene megszüntetni, aztán esetleg én is hozzájárulok valamivel” című kifogastól, illetve tételezzük fel, hogy mindezt elértük, ám ez csak a BKV veszteségességének megszüntetésére elég, fizetésemelésre már nem.)

Havi 133 ezerre lenne tehát szüksége a BKV-nak, hogy egy érettségizett és nyelvtudással rendelkező jegypénztárosát felhozza a középosztály legalsó szintjére. Figyelemmel kell azonban lennünk, hogy nem szabad csak a jegypéntárosok bérrendezésével foglalkoznunk, hiszen az bérfeszültséghez vezetne a társaságon belül. Egységesen emelni kell mind a 12745 alkalmazott fizetését ezzel az összeggel. Mindez havi 1,7 milliárd forintba fog kerülni.

Ezzel szemben a BKV egy hónapban értékesít nagyjából 522ezer bérletet (kedvezményes és teljes árú együtt), valamint havi 2 millió 78 ezer darab vonaljegyet. Ahhoz, hogy a kívánt béremelést a BKV finanszírozni tudja, minden bérlet árát (kedvezményes és teljes árút is) havi 3700 forinttal, és a vonaljegyek árát pedig havi 120 forinttal meg kellene emelnie. Mindez a teljes árú bérletnél 37%-os, a kedvezményes bérletnél 100%-os, a vonaljegynél pedig szintén 37%-os drágulást jelent.

Bevállalnánk ezt a BKV bérrendezés érdekében? Tegyük hozzá, hogy a bliccelők aránya az utazóközönség 30-40%-át teszi ki a BKV becslései alapján, tehát ha senki sem bliccelne, az jelenlegi tarifák mellett is éppen lehetővé tenné a középosztálybeli BKV-s fizetések kifizetését.

Lehet, hogy az élet valamennyi területén igaz lehet az az állítás, hogy ha mindenki becsületes lenne, számlát kérne mindenről és mindenféle feketegazdasággal szakítana, akkor mindenkinek jobb lenne? Lehet, hogy ez a svédek, az osztrákok vagy éppen a németek titka? Így a cikk végén visszatérnék még egyszer a mindenfelől hallható kifogásra: "Először kezdje más a becsületességet, aztán majd talán én is…" Ez lenne az a jó magyar mentalitás, amivel utol szeretnénk érni a nyugatot?

A bejegyzés trackback címe:

https://nivo.blog.hu/api/trackback/id/tr634221167

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Laci néni munkaközvetítője 2012.02.29. 11:16:07

Gyors egymásutánban három hírrel is a címlapra került az Orbán kormány legfrissebb jáde oszlopa, Németh Lászlóné, illetve az általa irányított Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Először azzal, hogy az index kiderítette: tucatnyi külső szakértőt foglalko...

Trackback: Megbukna Lázár matematikából? 2012.02.29. 09:19:08

Lázár János szerint ha egy közmunkás egyedül nem tud megélni egy közmunkásbérből, akkor két közmunkás gyerekekkel együtt meg tud élni két közmunkásbérből. A kérdés a február 20-án rendezett sajtótájékoztatón került elő. Valamikor a félórás tájékoztat...

Trackback: Hogyan szedjen be még több pénzt a kormány? 2012.02.29. 09:18:06

Vegye rá a szimpatizánsait, a szavazóbázisát és a holdudvarát, hogy ne csak tüntetésekkel támogassák a kormányt, hanem nyúljanak a pénztárcájukba és adakozzanak! Jelenleg ugyanis úgy tűnik, hogy a szimpatizánsok, a szavazóbázis és a holdudvar csak addi...

Trackback: Mennyit keres a segédmunkás, a szakmunkás és a diplomás? 2012.02.29. 09:17:13

A Workania szerint az átlagos segédmunkás ma 8 órában bejelentve bruttó 113 ezer forintra, a szakközépiskolát végzett 132 ezerre, a diplomás 400 ezerre számíthat. És szerinted? Szerintük érettségivel, szakma nélkül bruttó 163 ezret, az érettségit is a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 12:26:59

@Kampfer:
De a nagyobb volumene miatt sűrűbbek a járatok, és ez is egy előny.

macitalp 2012.02.29. 12:27:59

@epäjärjestetty: Milánóban tavalyelőtt 1 euró volt a metrójegy. Eltettem, megvan. Az euró akkor 270 körül járt, a BKV jegy meg 300- volt éppen.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 12:28:45

@Iron1:
Múltkor kiszámoltam, hogy az állami újraelosztás az áfával együtt 70% közelében, egyéb adókat is beleszámítva 70% fölött van.

kewcheg 2012.02.29. 12:32:30

@dr. Kóser Malac: már nem a barátom....egy hete szemtelenül pénzt akart tőlem kölcsönkérni,merthogy már nincs egy fillérje se hó végéig, én pedig mondtam neki, hogy oké, de akkor írjunk papírt a kölcsönkért összeg+egy kis ajándék Nekem, ebbe nem ment bele, utána felajánlottam neki hogy adok kölcsön,ha eljön Velem egy hétvégére Hajdúszoboszlóra, mire azóta nem keres...:)

trolololol · http://basszas.blog.hu/ 2012.02.29. 12:33:20

bogancs most már beláthatod, bármit is írsz, hülye vagy :)
Magyarország, én így szeretlek! :)

(nem mintha máshol nem ez menne)

Terézágyú 2012.02.29. 12:35:54

@Jawarider:
"Többször akartam számlát, blokkot, bármit kérni a nem kis összegű bérletem vásárlásához, nem tudtak adni vmi érdekes indok miatt. "

??? Hol veszed a bérletedet? Nekem mindig adnak blokkot, és mindig megkérdezik, hogy akarok-e róla számlát...

tass-tass 2012.02.29. 12:37:06

A bliccelés akadályozásáról már annyiféle bukott ötlet felmerült, hogy most már én sem szégyellem leírni a sajátomat:

A szóló busz 3 ajtós, a csuklós busz 4 ajtós.

1. Az első és második ajtó között az összes ülést kidobnám.
2. A busz belsejében a második ajtó előtt egy válaszfalat építenék, amiben két forgókaput helyeznék el.
3. Felszállás csak az első ajtón.
4. Az első és második ajtó közötti rész pufferként működne elősegítve a gyors felszállást.
5. Leszállás csak a hátsó ajtókon.
6. Ha valaki le akar szállni, akkor át kell mennie a válszfalba beépített forgókapuk valamelyikén.
7. Persze a forgókapuk működtetése chip-es kártyával, jeggyel működne. Egy járaton csak egyszer lehetne kinyitni a forgókaput ugyanazzal a kártyával, jeggyel.

Tudom akadálymentesítés nincs megoldva, de ez eddig sem volt.

kewcheg 2012.02.29. 12:41:09

A világ épelméjű felében minden megszületett ember kincs.A társadalom arra törekszik, hogy a lehetőséghez képest az egyén minél kevesebb akadályoztató tényező mellett tudjon boldogulni.Nálunk az van, hogy az ember értéke kb. egy kalap bódiszilváéval vetekszik, povedálhatnak itt bármit az éppen uralmon levők.Ha a világ másik felén elrabolnak egy magyart, vagy felborul a buszuk,vagy Nepálban ki akarják vágni a szívét öt magyar hegymászónak, akkor a hatalom akár csilliókért is,néha teljesen idióta módon de megmenti/elhozza/ őket, de a határon belül élő szürke milliók, mint ha üvegből lennének, átnéznek rajtuk,szomorú....:(

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 12:42:36

@Kampfer:
"Külvárosban dolgozom, napközben gyorsjárat semmi. Óránként 3-4 busz (15-20 percenként) jár, ez azért már gondolom nem annyira különbözik az Általad írott vidéki viszonyoktól."

Azért ez nagyon ott van, LOL. Tudod te, hogy egy átlagos vidéki helyi járatos busz mennyi időnként jár? Jó, persze, ha a 100 ezer fölötti városok legsűrűbben járó járatait nézed csúcsidőben, ott tényleg van olyan, ami 10-20 percenként jár, ahol barátnőm lakott, ott viszont óránként járt a busz, csúcsidő környékén fél óránként. És akkor még arról nem is beszéltem, hogy ez egy olyan külváros, amely egy másik város felé lévő irányban van(ami 15-20 km-re van onnét), és erre járnak a buszok, viszont csak naponta 2-3 áll meg, az összes többi esetben a helyi járattal be kell buszozni az ellenkező irányba a belvárosba.

Olyat próbálsz a fővárosi tömegközlekedéshez hasonlítani, amiről fogalmad nincsen.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 12:45:12

@Kampfer:
Egyébként Sopronban nőttem fel, ott sosem használtam tömegközlekedést, de azt tudtam, hogy a legsűrűbb járat 20 percenként járt, volt pár, ami 30 percenként, meg volt ami óránként. Most Pécsett lakok, itt a legsűrűbben járó nappal nagyrészt 10 percenként jár, ez átszeli K-NY-i irányban a várost, van még olyan, ami 15 percenként jár, meg van ami fél óránként. A külső külvárosoknál előfordulnak ennél ritkább járatok.

Terézágyú 2012.02.29. 12:45:58

@Zabalint:
Ja. Faluból be a legközelebbi városba, ahol van munka: reggel/délután óránként, napközben két óránként. Slussz.
Ha meg valaki látogatóba a kórházba, akkor van, hogy előtte is, utána is egy órát vár a buszra (ha ki akarja tölteni a látogatási időt)...

ügyeske 2012.02.29. 12:46:30

@tass-tass: esetleg egy perselyt a buszsöfőr mellé, ami minden megállónál ujra kérné az egymegállónyi viteldíjat.

vagy tolják az utasok a buszt maguknak, ha menni akarnak.

ugyanmár, megkellnézni Bécsben , Münchenben máshol hogy működik
vagy a vasut, ugyanott, hogyan működik...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 12:48:05

@kerecsen2010:
Úgy van, ez a fő probléma, és a legtöbb elvileg friss diplomásokat kereső munkahely elvár legalább 2 év gyakorlatot(ennyi egyetem alatt keveseknek jön össze). Középiskolai osztályfőnököm mondta anno, "ugyebár a csecsemők is 2 év gyakorlattal születnek".

Pasas 2012.02.29. 12:49:38

Afsz honlap: tgk sofőrt keresnek havi bruttó 110000 körül. Persze legyen CE jogsid, GKI kártyád (kb 140000ft), digitális kártyád, ADR vizsgád, meg rugalmas munkaidőd. Van pofájuk. A bünti ugye mind a tiéd, érj oda időre, de a traffi a tiéd, a tachográfról nem beszélve, ami sokszázezres bírság. Pffffff

ügyeske 2012.02.29. 12:49:52

éppen ma hallottam hogy napi három járatot akarnak csinálni, országosan rengeteg helyen, egyet reggel , a suli és melosidőszakban, egyet délben és egyet a melo , suli idő végén.

EZ (még) nem a békávé, egyenlőre.

igy kell spórolni.
elvégre a zsidó boltos is abból él meg, hogy vasárnap zárvatart.

Kérdezemén , milesz a kihasználatlan buszsofőrökkel, akik a 3 ut között keresztrejtvényt fejtenek majd.
vagy leharmadolják az ő fizujukat is ?

dr. pretender 2012.02.29. 12:50:36

@epäjärjestetty: dehogy erre gondolt, csak egy ostoba troll, ne etesd :D

ügyeske 2012.02.29. 12:51:39

erről beszéltem:
"Minimalista közösségi közlekedés kialakítására alapoz a személyszállítási törvény tervezete, melyet az új nemzeti fejlesztési miniszter vitt az Országgyűlés elé - írja a Népszabadság. A drasztikus járatcsökkentés kormányzati források szerint a Nemzetközi Valutaalapnak és az Európai Bizottságnak szól.
A tervezet azt ígéri, hogy akár több tízmilliárd forintot takarít meg az évi 400 milliárd forintba kerülő közösségi közlekedésnek.

A Németh Lászlóné által beterjesztett személyszállítási törvényben seregnyi ígéret szerepel. A lap felveti, vajon megelégszik-e az ígéretekkel az EU és az IMF. Állami kötelezettség csak annyi van benne, hogy napi három járatpárral minden település és „vonzásközpontja” között biztosítani kell a közvetlen eljutási lehetőséget. A települések és megyeszékhelyük között legfeljebb egy, az egyes települések és a főváros között két átszállással. A szomszédos megyeszékhelyek, illetve a megyeszékhelyek és a főváros között közvetlen eljutást kell kialakítani.

A tervezetben nincs nyoma, hogy a kormány a hadikommunista éveket idéző napi három-három járatpárnál több vonatot vagy buszt akarna közlekedtetni - fogalmaz a cikk.
(Népszabadság)
"

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 12:52:44

@Terézágyú:
Igen, és ez még az a jó eset, ha a meló a legközelebbi városban van. Pl. hajnali busszal bemegy a kisvárosba, majd onnan a nagyobb városba. Pl. aki Tésen lakik és Székesfehérváron vagy Veszprémben dolgozik, az Várpalotán száll át, jó ez azért annyira nem jó példa, mert oda-vissza jár Tés-Várpalota viszonylatban legalább 6 járat naponta, van ahol tényleg csak 1 járat van oda és 1 vissza. De még olyan finomságok is vannak, hogy volt olyan időszak, mikor Fehérváron kitalálták, hogy álló utasokat nem visznek, ez például egy tésinek akár +3 órát is jelenthetett volna naponta, ha nem térnek észhez, hogy ez hülyeség.

tass-tass 2012.02.29. 12:57:08

@ügyeske: "megkellnézni Bécsben , Münchenben máshol hogy működik"

Más a mentalitásuk. Jó példa erre az ugyanolyan autót vezető nyugati burzsuj és a vadkeleti tahó autóvezető közötti mentalitás...

káposzta 2012.02.29. 13:08:22

New Yorki békávé árak:
heti bérlet $29, havi $104, vagyis 6 illetve 22 rugó.
Itt a metrótérkép:
www.mta.info/nyct/maps/submap.htm

Lehetne tehát a budapesti bérlet is olcsóbb némileg... Vagy lehetne ingyen, és akkor nem kéne ellenőr meg pénztáros, őket nem kellene bérszámfejteni, nem kéne jegyet/bérletet nyomtatni, ezeket kiszállítani az árusítóhelyekre, könyvelni/nyilvántartani őket, stb.

Reggie 2012.02.29. 13:11:44

110 az eleg jo fizu penztarosnak. Kisboltban az eladok tobbnyire minimalbert kapnak es meg a polcokat is fel kell tolteni.
Szoval a jegypenztarosok relative tul vannak fizetve.

Ann1294 2012.02.29. 13:37:12

Miert nem szerelik fel a kapukat amit megvettek es raktarban porosodik?
Kamera es kozterulet felugyelo minden aluljaroba. A sok ellenor helyett.

Legyen elektronikus chipkartya rendszer, kaucio a katyaert ha megrongalodna. Lenne rogton statisztika is, gepbe be az adatok es rogton lehet latni egy gombnyomasra mikor kell suriteni a jaratokat, hol van felesleges, kihasznalatlan jarat.

*****
Nem ertek a kovetkezohoz, azert
kerdezem. Miert irjak azt, hogy a nyugdijasnak ingyenes a tomegkozlekedes? Van nyugdijas berlet is, nem? Az kiknek van akkor?

Dr_utcai_arcos 2012.02.29. 13:44:02

@Zabalint: Igen,mert meguntam,"hogy ez meg az kifizetése után 22 ezer forintom maradt...".Most majdnem a tízszerese. De ehhez nem sírnom kellett, hanem venni egy nagy levegőt, és el egy olyan faluból, ahol reggel volt egy busz meg délután. Bár vonatközlekedés az 10/10 volt!Csak munka nem.( A ZSKF-et csak példaként mondtam :), ismerem a másik műintézményt is.)

Terézágyú 2012.02.29. 13:47:42

@Ann1294:
"Nem ertek a kovetkezohoz, azert
kerdezem. Miert irjak azt, hogy a nyugdijasnak ingyenes a tomegkozlekedes? Van nyugdijas berlet is, nem? Az kiknek van akkor? "

A nyugdíjasoknak. 65 éves korig. Onnantól teljesen ingyenes - de elvileg fel kellene mutatni a személyit hozzá...

Erre írtam, hogy nem teszik meg, így tehát simán mondhatja akárki, hogy már elmúlt 65...

Etniez 2012.02.29. 13:51:30

Kedves blogíró!

Azért adnak ennyit, mert megtehetik. A munkanélküliség az egekben, még erre a fos állásra is százan fognak jelentkezni.

Hála a kormánynak, minden nagy munkaadó leépít és menekül. Nem szeretik a kiszámíthatatlan körülményeket...

ibenny (törölt) 2012.02.29. 13:54:32

@Dr_utcai_arcos: Mi baj a ZSKF-fel? Tenyleg erdekel, mert ismerek onnan nehany ember gazdasagi vonalon, eleg jo szakemberek.

Ann1294 2012.02.29. 14:00:58

@Terézágyú: Ertem, koszonom.

Ez igy tenyleg luxus, minden oregnek tuno ember mondhatja mar, hogy elmult 65 eves.

Amugy nem ertek egyet a teljes ingyenesseggel. Fizessenek min. 10%-ot, vagy valamit. Erezzek, hogy ok is hozzajrulnak es ami fizetos arra jobban vigyazunk, tovabba sok kicsi sokra megy.

Etniez 2012.02.29. 14:01:55

És mielőtt folytatnátok az értelmetlen bliccelők tehetnek mindenről mantrát, olvassatok és számoljatok:
bkvfigyelo.postr.hu/normalis-uzemeltetesi-modellel-komoly-profitot-termelhetne-a-bkv

Terézágyú 2012.02.29. 14:04:18

@Etniez:
"És mielőtt folytatnátok az értelmetlen bliccelők tehetnek mindenről mantrát..."

Nem MINDENRŐL tehetnek ők.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 14:04:39

@Dr_utcai_arcos:
A mobilitásról annyit, hogy akinek az ország 95%-a(lakosságban 75%-a) megfelel lakhelynek, és bármikor hajlandó ezen belül költözni, annak sokkal rosszabb lehetőségei vannak, mint akinek pont fordítva, az ország területének a többi 5%-a felel meg...

Kepan 2012.02.29. 14:06:49

@Ann1294:
Kicsit eltértünk a tárgytól, de hidd el, nem az öregeink ingyenes utazása miatt van ilyen szarban a BKV de az ország sem.
Ahogy fentebb is írták mások, a fejétől bűzlik a hal, úgyhogy ott kéne keresni a megoldást.
Hogy egyetértek-e az ingyen utazással, vagy sem, az más témakör. :)

Aztán nehogy azt is kitalálják, hogy a várandós kismamák mutassák fel a születendő gyerek bérletét, hisz a törvény szerint az életet fogantatástól számítjuk, így kapásból 2 élet utazik a buszon. És majd leszállítják, mert nem vett a magzatnak bérlet. Persze a brazilok továbbra is no touch kategória marad.
Na jó, én is eltértem. :)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 14:08:15

@ibenny:
GDF-ről is kerülnek ki jó szakemberek néha. Ugyanis nem a főiskola csinálja a jó szakembereket, viszont a nagy számok törvénye azért nem hazudik, mondjuk a BME-ről kikerült informatikusok fele jó szakember lesz, GDF-nél ugyanez talán 5%, ráadásul a BME-ről kikerülő nem annyira jó szakemberek is könnyebben találnak állást, mint a GDF-ről kikerülők 95%-a.

Terézágyú 2012.02.29. 14:10:46

@Kepan:
"Ahogy fentebb is írták mások, a fejétől bűzlik a hal, úgyhogy ott kéne keresni a megoldást."

Azt is írták mások, hogy felül ugyanezt csinálják, csak nagyobb méretekben. Amilyen a nép, olyanok a vezetők...

"Aztán nehogy azt is kitalálják, hogy a várandós kismamák mutassák fel a születendő gyerek bérletét"

A karonülő gyerekek, akik nem foglalnak el külön ülőhelyet (hat éves korig) ingyenesen utaznak. Mint azt tudod.

Kepan 2012.02.29. 14:12:20

@Zabalint:
De a BME-n szerintem 995%-al több diák tanul. Plusz a hírneve 100x nagyobb mint a GDF-nek globális szinten. Ezért bárki aki meglátja, hogy az ürge a BME-n végzett (akár 2-es átlaggal is) 95%-al nagyobb eséllyel indul, mint a GDF-es. :)))

-dobti- 2012.02.29. 14:23:45

@Doubledecker: Szerintem ezt Te ne próbáld meg megítélni... nem keveset tanultam, és elég jó a szakmai tapasztalatom, referenciám. Nem Pesten lakok, még csak nem is a Dunántúlon. Sajnos ez a Dél-Alföldön a helyzet, itt ennél sokkal többre nem nagyon lehet számítani. Bevannak fagyasztva a bérek. Jövőhónap 1-vel emelik a fizumat, brutto 150 ezerre, plusz 2000 bözsi utalvány (az eddig is megvolt)...

Ann1294 2012.02.29. 14:23:53

@Kepan: Igazad van, ez csak a jeghegy csucsa. A vizfej, a mentalitas (felhasznalok, hogy nem bliccelunk es megfizetjuk a szolgaltatast - de akkor az legyen minosegi szolgaltatas! vica-verza) es azok a belepteto kapuk. En csak ezt tudom szajkozni, igen. :)

roka 2012.02.29. 14:24:01

Szegény BKV-sokra most nagyon rájár a rúd, eddig az összes dolgozó minden családtagja kapott éves bérletet, ezt a jövő héten a kollektív szerződéssel együtt megszüntetik, csak a dolgozó kap. Ez olyan 20-30e ft nettó kiesés dolgozónként. Az előttem szólók nagyobb részével egyetértek, akik szerint a bliccelés a BKV legnagyobb problémája, meg az hogy az állam ad neki kötelezettségeket, nem állami cég, viszont a forrásokat meg nem biztosítja hozzá.
Csak ízelítőnek egy kis Londoni jegyár két zónás jegy egy napra 7font, ami 2400.-ft, de ez a napi jegy csúcsidőben buszon nem használható. A beléptető rendszert már feltalálták elég sok országban, a Londoni www.visitlondon.com/travel/oyster/

Kepan 2012.02.29. 14:28:14

@Terézágyú:
Tudom hát. De szerintem nem értetted mit írtam. Nem baj. :)

roka 2012.02.29. 14:30:36

Kimaradt az előzőből, hogy Londonban a metrón nemcsak befelé kérik a jegyet a gépek, hanem a peronról is csak érvényes jeggyel lehet kijönni, mert ott az úthossz határozza meg a jegy árát (a bérlet árát is) úgyhogy egy 1-2 zónás jeggyel nem lehet kijönni a 3-as zónából és minden egyes kapusornál áll egy ellenőr aki nemcsak ellenőriz, hanem segít is ha gond van. Ott elég kevés embernek jut eszébe, hogy ne vegyen jegyet, jól közelítheti a nullát.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 14:34:39

@Kepan:
Igen, én is ezt mondom.

De hozzáteszem, aki a BME-n (vagy valamely vidéki hagyományosan jó egyetemen) 2-es átlaggal végez, az is valószínűleg jobb, mint aki GDF-en 4-essel. Szüleim mesélték a sztorit, hogy volt anno egy évfolyamtársuk Veszprémi Vegyipari egyetemen, akit több tárgyból is meghúztak, átment Dunaújvárosi Főiskolára, ott meg népköztársasági ösztöndíjas lett. Később amúgy Dunaújvárosi Főiskolán is lett informatikus képzés, és egy ideig voltak olyan álláshirdetések, hogy elvárás felsőfokú informatikai végzettség, kivéve GDF, Dunaújvárosi Főiskola. A kettő közül azért persze utóbbi még mindig a jobb hírű.

A ZSKF-et nem ismerem, de gondolom hasonló a helyzet, mint a GDF-el.

dr. pretender 2012.02.29. 14:37:09

@desw: a kérdésem az volt, hogy a bliccelés vajon javíja-e a bkv helyzetét. amit te cáfolsz, az az, hogy a jegyáremelés a megoldás, de én ezt nem mondtam sehol... egyébként igen, nyilván racionalizálni kellene a kiadási oldalt is, de ehhez most szerintem se a képesség, se a szándék nincs meg. (persze egy olyan országban, ahol a magánnyugdíjakat elköltik, a devizahiteleseket meg "kimentik", igazából ezt nem is lehet elvárni...)

smartdrive 2012.02.29. 14:45:45

jó, de ezt egy csimpánz megcsinálja, mégis miért kéne többet keresnie?

dr. pretender 2012.02.29. 14:48:03

@Kepan: Szegeden 3 villamosvonal volt, a napokban indul a 4. uniós pénzből, viszont van egy pár százmilliós hiány a 2012-es közlekedési büdzsében, úgyhogy hamarosan ritkítják a buszjáratokat...viszont a járműpark sokkal kulturáltabb, mint a bp-i, és ami tökjó, hogy nagy része környezetbarát is. 6500 körül van a havi bérlet, ehhez képest szerintem is olcsó a BKV...

felka 2012.02.29. 14:56:00

töredelmesen bevallom,én bliccelek.

gyed.-en vagyok, egyedül nevelem a gyermekemet. közben szakmát tanulok.
az iskolába az oda-visszaút 2x2-szeri átszállással kerülne 1320.-ft ba. ezt nem tudom kifizetni. tehát lógok a villamoson, így minjárt spórolok 640 forintot..
ciki, de ez van..

desw 2012.02.29. 14:58:55

@dr. pretender:
"a kérdésem az volt, hogy a bliccelés vajon javíja-e a bkv helyzetét."

Természetesen nem, de a "kevés a pénz, mit csináljunk" helyzetekre a standard magyar (rossz) megoldás az áremelés.

Ann1294 2012.02.29. 15:32:11

Egy sporolasi tipp azoknak aki csak par napot vannak Pesten ugyeket intezni sok atszallassal.

Regen morgolodtam, hogy kell egy atszallo jegy, egy villamos, gyaloglas... vissza es ez meg csak az elso hely. Havi jegyet sokalltam, aztan megtalaltam ezt a lehetoseget ami jutanyos nagyon 4-5 jegy ara csak.

En 24 oras vagy 72 oras jegyet szoktam venni. Korlatlanul lehet hasznalni mindent. 24 oras 1550Ft, 72 oras 3850Ft.
Van csoportos jegy is 24 oras 2-5 foig 3100Ft. Szerintem megeri. Jobban mint a jegy.

"Érvényes a feltüntetett kezdő időponttól (hónap, nap, óra, perc) számított 24 órán át, korlátlan számú utazásra a BKV Zrt. járatain, villamoson, trolibuszon, földalattin, metrón, fogaskerekűn a vonalak teljes hosszán, autóbuszon, HÉV-en, valamint a MÁV meghatározott vonatain és a VOLÁNBUSZ kijelölt elővárosi járatain Budapest közigazgatási határáig. "

Ann1294 2012.02.29. 15:36:13

@felka: Nem tudom hanyszor kell havonta az iskolaba menni, de miert nem veszel kedvezmenyes kisgyremekes berletet?
3850Ft egy honapra es korlatlanul tudod hasznalni.

"A kisgyerekes bérletre való jogosultságot (budapesti lakcím mellett) a juttatásokról (gyes, gyet, gyed, vagy tgyás) a kifizetőhelytől kapott eredeti igazolás vagy megállapító határozat bemutatásával lehet igazolni. A bemutatott határozat, vagy igazolás nem lehet régebbi 6 hónapnál."

Mariann19 2012.02.29. 16:10:19

Ismereteim szerint 2002-ben Medgyesi Péter állami támogatással a BKV-t 0 egyenlegre állitotta.Az azóta felhalmozott hitel miatt ujra a költségvetésből kérik a rendezést, a főváros saját erőből nemigen kivánja mindezt rendezni.Nekem ugy tűnik, hogy túldramatizálva a helyzetet - mintha a fővárosnak ebben nem is lenne szerepe -próbálkozik központi pénzekből csiholni, amennyit csak ki tud sírni. A kormány nem mutat hajlandóságot erre, azt mondja, a főváros oldja meg. Ha a főváros egyéb helyzetekben olyan kevélyen oda tudja vetni a vidékre célozva, hogy Budapest tartja el félig a vidéket, akkor legyen következetes, hiszen ez a kijelentése nagy mértékű bveételeiről szól.Az közösségi közlekedés állami normativ támogatása 35 milliárd, ebből a fővárosé 32 milliárd, a 8 milliós vidéknek mindössze a 10%-a jut.Mit várnak akkor a kormánytól, akinek nemcsak a fővárosról szól az élete?Vannak még tartalékok a BKV-nál, nem ördögtől való az utastarifák emelése, a kedvezményes utaztatások megszüntetése, a járat ritkitások, ehhez kapcsolódóan a lépcsőzetes munkakezdés megszervezése.Ez utóbbit városomban átéltük, némi munkarend változtatással be is jött ez a gyakorlat. Mindössze dolgozni kéne ezeken a megoldásokon!

Biga néni 2012.02.29. 16:55:07

@Zabalint: Csatlakozom. Mérnökként, közalkalmazottként 140 bruttót keresek. Ugyanez a bicska nyíladozott a zsebemben, mikor tavaly aluljárótakarításra kerestek embereket hasonló bérezésért.
Ezért tanultam annyit, b+?

Biga néni 2012.02.29. 16:57:21

@Zabalint: Kicsi a világ. Én Veszprémben matek szigorlatot írtam együtt GDF-esekkel. Mikor nem figyelt a tanár, rá akartak venni, hogy segítsek. Segítettem is volna, ha nem szakközépiskolás anyagot kérdez...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 17:18:28

@Biga néni:
Azért nézd a jó oldalát, gondolom nagyobb örömmel dolgozol a szakmádban, mint hogy aluljárót takaríts.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.29. 17:39:01

@baloo112: Jelenleg 240-ből 155.558 forintot kapsz kézhez, a levonás 35%. Ha van egy gyereket, akkor 165 ezer a nettód és 31% a levonás.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.29. 17:44:14

@Zabalint: Az állami újraelosztás azért ennél jóval kevesebb, 40-50% körül lehet. Gondolom, csak a munkajövedelmeket vetted figyelembe, de a 10%-kal adózó céges nyereséget nem.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.29. 17:48:49

@Biga néni: Közalkalmazottként diploma nélkül éri meg dolgozni vagy PhD-val, minimum docensként egyetemen tanítani. A diplomások sokkal többet kapnak a versenyszférában, mondjuk nem is mehetnek haza pénteken 2-kor, mint a közalkalmazottak többsége.

Tudom, hogy január 1. azért volt sok közalkalmazott számára a sajtóban be nem jelentett béremelés napja az elmúlt években, mert több fizetési kategória is a minimálbér alá csúszott...

Az utolsó 10 év béremelései pedig azon kívül, hogy már rég elveszítették reálértéküket, a diplomásokat hozták hátrányba, hiszen a többi közalkalmazott nagyobb emelést kapott, hogy az átlagos százalék jobban mutasson ugyanannyi pénzből.

glinolid 2012.02.29. 18:39:51

@Kőmíves Kelemen: Ja, én már várom, hogy mikor jelenik meg egy autós vs. kerékpáros flame. Az is haszontalan és komment generáló lenne, mint az itt posztolt szösszenetek nagy része.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 18:45:43

@online távmunkás:
Igen, csak a munkajövedelmeket vettem figyelembe, viszont figyelembe vettem a munkáltatói járulékot (nyugdíjjárulék + munkaadói járulék + szakképzési hozzájárulás), és az áfát is. Így egy 300 ezres bruttó jövedelem esetén 385500 a szuperbruttó, és 192 226 nettót visz haza a gyermektelen munkavállaló. Ha az áfát hozzávesszük, mondjuk nem úgy, ahogy elkölti a munkavállaló, hanem a másik irányból, amit megtermelt a cég, és eladott, az azutáni áfát számolva. Így a cégnek 488 950 Ft-nyi szolgáltatást vagy árut kellett eladnia bruttóban számolva, hogy kifizesse az alkalmazottat. Tehát nagyjából 60-61%-os az elvonás, na erre jön még rá minden egyéb, pl. benzin, chips, alkohol jövedéki adója, ingatlan adó, súlyadó, stb.

A céges nyereséget hogy érted? Ahhoz, hogy valaki legálisan (azt hiszem ez a kulcsszó) csinálja, először a nyereség után ki kell fizetni a társasági adót is, majd miután felveszi osztalékként, az osztalék adót(ez asszem TBSZ-el elkerülhető). Az osztalék adó 16%, a másikat nem tudom. Lehet amúgy rosszul tudom ezt az egészet.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.29. 18:55:02

@online távmunkás:
A mostani közalkalmazotti bértábla meglehetősen torz. A pályakezdő vagy nem túl régóta dolgozók közül elvileg az E és az F között lenne nagy szakadék, de ezt eltüntette a minimálbér emelés. Közben növekednek az árak, gyakorlatilag a főiskolai és az egyetemi végzettségűek járnak legrosszabbul aránylag.

Nyilván a versenyszférában érdemes elhelyezkedni a diplomásoknak, de azért érdekes összevetni a kormány felsőoktatási koncepcióját(vegyél fel hitelt tandíjra, majd fizesd az így megnövekedett béredből), szerintem ha ilyen arány marad a C és az F/E osztály között, akkor a közszférában soha nem térül meg az ilyesmi. Főleg ha azt is belevesszük, hogy 3-4 év főiskola vagy 5 év egyetem, amíg az illető nem dolgozik még.

tass-tass 2012.02.29. 20:54:32

@Biga néni: "Veszprémben matek szigorlatot írtam együtt GDF-esekkel. Mikor nem figyelt a tanár, rá akartak venni, hogy segítsek. Segítettem is volna, ha nem szakközépiskolás anyagot kérdez... "

Hmmm. Ha jól értelmezem a mondandódat, akkor nem a GDF a hibás, hanem az érettségit kiállító intézmény ;)

Egyébként milyen szigorlat az, amin középiskolás anyagot kérdeznek?

A L'hospital szabály, Fourier-sor meg hasonló nyalánkságok az én időmben még nem voltak középiskolás anyagok.

kifordított nagyanyó 2012.02.29. 21:07:08

Az hagyján,hogy a pénztáros keveset keres,de a posztoló túl sokat is.:))
Amúgy meg igen,a vízfejet is meg kell szüntetni.Egy főnök hány bérlet árát keresi meg? És szigorúbb ellenőrzés is kéne a járatokon.

Közbiztonság Szilárd 2012.02.29. 21:30:39

@Környezettudatos:
Nem hiszem el, mert elég egyértelmű hazugság.

@FL:
Bár tény, hogy pár évesek az információim, de azért nem kéne ám ekkorákat hazudni, Lisszabonban már 0,79 euróért lehet utazni.
Madridban 0,93 euróért, Párizsban 1,27 euróért.
Mindenhol legalább 1 órát.

@epäjärjestetty:
Fővárosokról beszéltem, és ha egyszer átszállsz, már Budapesten is a helsinki árnál vagy, ha kétszer, akkor jóval fölötte.

Az átlagfizetésből megvehető jegyek, pláne az átlagfizetésből kijövő utazások (indulástól érkezésig) számát említeni sem merem.

Biga néni 2012.03.01. 09:29:19

@tass-tass: nem a középiskolás anyagot kérdezték, csak azt is tudni kellett volna hozzá. (Függvénynek melyik az értelmezési tartománya, melyik az értékkészlete.)

Több kérdés is felmerül:
1) Hogy bírt leérettségizni matekból?
2) Hogy vették fel főiskolára ilyen matek tudással?
3) A főiskolán hogyan engedték át az egyes matek kollokviumokon, hogy egyáltalán szigorlatra mehetett?

Persze, lehet azzal érvelni, hogy _pont_ezt_ nem kérdezték egyszer se... Na de ez annyira alap, ha ezt nem tudod, ezer másik matek feladatot nem tudsz megoldani.

Namindegy. Ennyit a GDF-ről.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.01. 12:47:13

@Zabalint: Ha jól tudom, akkor a diplomás kategória az F és H osztály.
Az E és F között jelenleg 30%-os a rés, ez szerintem megfelelő lenne, viszont az A és E ugyanannyi, ez nem jó. Minimum 20%-os emelkedés kellene az A-B-C-D-E fokozatok között. Aztán az F és H között is 5%-nál nagyobb emelés lenne elvárható a plusz 2 évnyi tanulásért, mondjuk 10-20%.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.01. 12:57:36

@Zabalint: A céges nyereséget ki lehet venni EVA-val, akkor nincs se SZJA, se ÁFA. És persze ott vannak a cégek, akik külföldre viszik a nyereséget és azt nem itthon adózzák le.

Egyébként az állami újraelosztás nagyjából a GDP 40 százaléka.
vg.hu/gazdasag/adozas/a-kormany-is-tudja-brutalis-az-adoterheles-hazankban-341613

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.01. 13:02:00

@tass-tass: @Biga néni: A GDF-ről én csak annyit hallottam, hogy fizetni kell és mindenki kap diplomát, ezért eléggé lenézik a munkáltatók is.

Hasonlóan gyenge volt kb 10 éve a pécsi természettudományi képzés is, akkor több álláshirdetést láttam, amiben szerepelt, hogy a PTE TTK diplomája kizáró tényező.

tass-tass 2012.03.01. 13:39:15

@online távmunkás: @Biga néni: Szerintem minden "menő" főiskola, egyetem csak a 2000-es évek előtti híréből él manapság. Van aminek hamarabb kopik a renoméja, van amelyiknek meg nem.

Hol van már az a rendszer, amelyben az első évfolyamra felvettek 150 főt, az első évvégén kivágtak 100 főt, a maradék 50-ből pedig 40 szerez diplomát.

Az állami egyetemek, főiskolák is annyi hallgatót tartanak rendszerben, amennyit csak tudnak, mert fejkvóta van.

Ha vesszük a 150 fős példát, amelyből 40-50 fő érdemel diplomát, akkor állami intézményekben is kb 60% értéktelen diplomát állítanak ki.

A GDF, Károly Róbert főiskola, ZSKF meg a hasonlók csak a piaci igényeket elégítik ki.

Csak egy elrettentő példa az orvosképzésről. Nyugaton tárt karokkal várják őket, mert jól képzett szakembereknek tartják őket.

eduline.hu/felsooktatas/2010/10/18/20101018_23205_kezdo_orvosok_gyakorlati_hianyossag

XCat 2012.03.01. 14:25:19

@tass-tass: "Nyugaton tárt karokkal várják őket, mert jól képzett szakembereknek tartják őket."

Ez valóban elrettentő. Ki is mesélt itt a minap az angol egészségügy színvonaláról?
Na ahhoz kell mérni a jólképzettséget, nem a valamihez.

XCat 2012.03.01. 14:27:25

@online távmunkás: Ki tudja miért volt az. :) Lehet hogy valamelyik bennfentesnek volt valami botránya a suliban, és nem szerette volna visszahallani, hogy szopásért osztogatta az ötöst, vagy valami...
Hogy melyik képzés gyenge vagy nem gyenge, azt meg akkor tudod megállapítani, ha ott vagy.

XCat 2012.03.01. 14:28:37

@Biga néni: Pl. elfelejtette? Van ám olyan, ez nem bicikli.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.01. 14:34:58

@tass-tass: A magán főiskolák túlnyomó többsége azokból él, akiknek nem elég jó a felvételi eredményük valamelyik állami egyetemre/főiskolára, de fizetni tudnak.

Igen, van olyan egyetem, amelyik a régi presztízsből, mint például az ELTE. Mondjuk nekik speciális a helyzetük, mert bölcsész területen vezetnek, aminek eléggé szubjektív a megítélése, de máshol se hiszem, hogy jobb lenne a magyarországi bölcsészképzés.

A magyar orvosi képzés meg olyan színvonalú, hogy a költségtérítéses szakok már 15 éve teli vannak külföldiekkel, évek óta ott a legmagasabb a tandíj, félévente 1-1,5 millió körül. Ehhez képest hol van a többi iskola 200-300 ezres költségtérítése?

Viszont az újabb intézmények közül nagyon sok a gyenge, GDF, IBS, Edutus, ZSKF - egyikről sem hallottam semmi jót.

A közepes színvonalú, feljövő intézmények közé tartozik az Óbudai Egyetem (volg BMF, Kandó, Bánki), de ott is csak annyira futja, hogy néhány BME-s tanárt átcsábítanak részmunkaidőben dolgozni és a BME-s jegyzeteket használják.
A BKF is most kezd megerősödni, de 5-6 éve ott is csapnivaló volt a képzési színvonal.

XCat 2012.03.01. 14:37:20

@online távmunkás: Az ember azt hall meg, amit akar. :) Én pl. a kandóról hallottam rengeteg szart (konkrétan az oktatás legaljaként emlegették).

XCat 2012.03.01. 14:40:03

Egyébként leginkább irigynek tűntök. Ezt minden flamelési szándék nélkül mondom, csak egy rakás surmó óbégat, hogy milyen szar pár főiskola amiről semmit nem tudnak, holott a többségüknek a nyolc általánosát is át kellene gondolni...

Nem szándékoztam leírni mert minek, de fért el bennem, mert irtóLOL vagytok. :D

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.01. 14:43:05

@PsychoCica Dö Ríl: A képzés színvonalát elég jól meg lehet abból állítani, hogy milyen emberek kapnak diplomát. Hogy értelmes vagy sülthülye a szakterületén.

Többször tapasztaltam, hogy egyik képzésen tanítanak 4 könyvből valamit és gyakorlati feladatot is adnak, a másik képzésben pedig csak az egyik könyv fele a tananyag és nincs gyakorlat, de ugyanannyit ér a tárgy a tanterv szerint.

Az iskola színvonalát jelzi például az is, hogy más képzéseken is az ő oktatóik jegyzeteit, könyveit használják.

Az már csak hab a tortán, hogy manapság elég gáz, amikor az oktatásszervezés szintje ott tart, hogy beiratkozáskor papíron kiadják az első hét órarendjét, aztán a módosításokról a faliújságra kirakott hirdetményekből tájékozódhat a hallgató.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.01. 14:45:47

@PsychoCica Dö Ríl: Nem azt írtam, hogy a Kandó jó volt, hanem azt, hogy manapság összevonva az egész Óbudai Egyetem tartozik a középmezőnybe. Igen, a legalja volt a Kandó, de az új főiskolák még a régi kandós szinten vannak...

XCat 2012.03.01. 14:49:59

@online távmunkás: "A képzés színvonalát elég jól meg lehet abból állítani, hogy milyen emberek kapnak diplomát. Hogy értelmes vagy sülthülye a szakterületén."

Nem, ebből nem lehet megállapítani a képzés színvonalát. Ebből azt lehet megállapítani, hogy az adott illető nem tanulta meg pont azt, ami az adott szakterületen pont szükséges volt, és ezt is csak kb addig a szintig, amíg be nem skatulyázzák síkhülyének.
Amit mondjuk az is okozhat, hogy ő jóval előbbre van egy elavult, "de jól bejáratott és megbízható" rendszerhez képest, aminek az a fő előnye, hogy az ott dolgozók nem ismernek mást.

"Többször tapasztaltam, hogy egyik képzésen tanítanak 4 könyvből valamit és gyakorlati feladatot is adnak, a másik képzésben pedig csak az egyik könyv fele a tananyag és nincs gyakorlat, de ugyanannyit ér a tárgy a tanterv szerint."

És ha ugyanabban az intézményben ülnél be egy másik tanárhoz, lehet hogy teljesen mást tapasztalnál. Ha az eltés urbanlegendeket vesszük alapul, ahol a tanár ránézés nélkül lesöpri a zh-k felét a földre, hogy ezek ma pechesek voltak, egyes, akkor az milyen szintű oktatás? Vagy nem gond, mert elte, és neve van? Manapság annak s már csak neve van, ahogy elnézek pár palántát ott.

"Az iskola színvonalát jelzi például az is, hogy más képzéseken is az ő oktatóik jegyzeteit, könyveit használják."

Miért? Ha valaki véleménye egybeesik az enyémmel, írjak én is egy könyvet kb ugyanolyan tartalommal, hogy nekem s legyen könyvem? Kiadni kiadják, de minek?

A"z már csak hab a tortán, hogy manapság elég gáz, amikor az oktatásszervezés szintje ott tart, hogy beiratkozáskor papíron kiadják az első hét órarendjét, aztán a módosításokról a faliújságra kirakott hirdetményekből tájékozódhat a hallgató."

Manapság bolognai módszer van, meg internetes órarend. Nem adnak ki semmit, csak ajánlanak.

XCat 2012.03.01. 14:57:55

No, hogy a poszthoz is releváljak; a fizetés kevés, de 6 féle papírlapból ügyesen kiválasztani hogy melyiket kell odaadni, nem is az a kimondott atomfizikus elmét igénylő feladat. Mondjuk elvenni az ingyenbérletet tőlük meg a családtól, ami két fő esetén 20e plusz, az genyóság, és értelme sincs.

Szerintem az összes bkv-s alkalmazott blicceljen, egymást úgysem fújják be.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.01. 16:17:36

@online távmunkás:
E és F között nincs annyi rés, mivel E-nél a 108 ezres garantált bérminimum van, már ha az alsó fokozatokat nézzük.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.01. 16:35:57

@Zabalint: Jogos, azt hittem, csak a 93 ezres minimálbér írta felül a bértáblát.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.01. 17:01:37

@PsychoCica Dö Ríl:
Manapság mindenhonnan kerülnek ki nem elégséges tudású végzősök, azonban vannak intézmények, ahonnan gyakorlatilag egy épkézláb embert sem láttam még kijönni.
Az természetes, hogy nem a meglévő rendszerek használatával mérem le a pályakezdők tudását (sokan ezért sírnak, hogy azokhoz nem értenek, nem eléggé gyakorlatorientált a képzés).

Én a gyenge színvonalat abban látom, ha egy frissen végzett marketinges csak ül csendben, amikor a jövő évi marketingstratégiához kérek ötletet vagy az informatikusról kiderül, hogy se a klasszikus, se a 2000 után elterjedt programozási módszerekről lövése since, nem látott még semmilyen adatbázist és lövése sincs se a mobil, se a webfejlesztésről. Nem kérek én specifikus tudást, csak megkérdezem, hogy az adott célt hogyan valósítaná meg, merre indulna...

"Ha az eltés urbanlegendeket vesszük alapul, ahol a tanár ránézés nélkül lesöpri a zh-k felét a földre, hogy ezek ma pechesek voltak, egyes, akkor az milyen szintű oktatás?"

Ez urban legend, nem kell semmit se adni rá. Ugyanezt terjesztik a BME-ről is, ha ilyesmi előfordulna a valóságban, másnap a HÖK bemenne a dékánhoz/rektorhoz és utána a tanárt kb. máglyán égetnék el.

Az ELTE egyes szakjain viszont gyakori, hogy az évfolyam 90%-a ötöst kap és senki se bukik.

A bukások az ELTÉ-n főleg a TTK-n koncentrálódtak, hasonlóan az összes műszaki és természettudományos szakhoz az ország többi egyetemén. Az ok pedig, hogy a tanárok úgy állnak hozzá, hogy mindenki tudja legalább kettes szinten az emeltszintű érettségi anyagát, pedig valójában az évfolyam 70-80%-a korrepetálásra szorul. Manapság első héten szintfelmérőt íratnak a frissen beiratkozottakkal.

"Ha valaki véleménye egybeesik az enyémmel, írjak én is egy könyvet kb ugyanolyan tartalommal, hogy nekem s legyen könyvem?"

Egy egyetemi tanártól elvárás, hogy legyenek önálló gondolatai és kutatásokat végezzen. A munkaidejének csupán 20-40%-a az óraadás, a legtöbb helyen hetente egy kutatónapot is kapnak.

"Manapság bolognai módszer van, meg internetes órarend. Nem adnak ki semmit, csak ajánlanak."

Ebből a mondatból látszik, hogy nem sokat tudsz a mai felsőoktatás helyzetéről az újsághíreken túl. A bolognai módszer sok helyen azt jelenti, hogy a tanulmányi előadók veszik fel a diákok tárgyait az első félévben és csak a tanterv szerint ajánlottakat. Vannak olyan iskolák, ahol a máshonnan átiratkozók, akik már elvégeztek 1-2 tárgyat, nem vehetnek fel mást a teljesített tárgyak helyett, mert nem engedik.
Ehhez jön hozzá, amikor az iskola beír X időpontot a Neptun/ETR rendszer órarendjében a tanulmányi időszak kezdete előtt, majd a valóságban máskor tartják meg.

GDF:
Még annyit tennék hozzá, hogy műszaki területen érdemes megnézni, melyik egyetemeken van a legnevesebb multiknak kutatólaboratóriuma és hogy ott milyen eszközökkel, módszerekkel ismerkednek meg a hallgatók. Nem a GDF fog a Google találatokban szerepelni...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.02. 07:40:48

@online távmunkás:
"A képzés színvonalát elég jól meg lehet abból állítani, hogy milyen emberek kapnak diplomát. Hogy értelmes vagy sülthülye a szakterületén."

Informatikus képzésből akkor le lehet húzni mindent a wc-n. Mer ugyan igaz, hogy a BME-ről meg más jobb helyről nem kerülnek ki síkhülyék szakmailag, de ez azért van, mert nagyrészt mikor bekerültek sem voltak azok, és a képzés alatt is fejlesztették önállóan a szakmai ismereteiket. Az informatikus képzés mindenütt el van távolodva a szakma szinte összes területétől, persze ami lényeges különbség a GDF és a jobb intézmények között, hogy a többi diplomáért meg kell több-kevésbé küzdeni.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.02. 07:53:30

@online távmunkás:
"A bukások az ELTÉ-n főleg a TTK-n koncentrálódtak, hasonlóan az összes műszaki és természettudományos szakhoz az ország többi egyetemén. Az ok pedig, hogy a tanárok úgy állnak hozzá, hogy mindenki tudja legalább kettes szinten az emeltszintű érettségi anyagát, pedig valójában az évfolyam 70-80%-a korrepetálásra szorul. Manapság első héten szintfelmérőt íratnak a frissen beiratkozottakkal."

Nem a TTK-ról beszélek, mert az IK már külön van, de amit írsz az elég nagy kamu lehet. Legalábbis az elte progmat/proginfó szakon biztosan nem elég az a tudás, ami egy 2-es emelt szintű érettségihez matekból(az informatika emelt meg inkább vicc), sőt az 5-ös sem. Általában aki faktos volt és emeltezett mondjuk 90% fölött, annak az első félév matematika tananyaga nagyjából ismerős lesz, a második már nem. Egy egyetemi 2-es pedig eleve az emelt szintű érettségik 5-ösének felel meg pontszámban, miközben a feladatok is nehezebbek, meg mondjuk a középiskolával ellentétben tanulni is kell, egyébként a többség ezt nem szokja meg.

DIldiko 2012.03.02. 09:03:47

@Mariann19: Az a baj,. hogy a bkv adósságának rendezésekor a finanszírozását nem találták ki rendesen, ill. amit kitaláltak azt se tartották be - se a főváros, se az állam. Így hiába rendezik 10 évente, ha utána 10 évig megint csak hitelből finanszírozzák a napi működést. Egyszer végre 0-ra kellene hozni újra a céget és a finanszírozásában megszabni ki mennyit fizet havonta, de úgy, hogy legyen tartalék, amiből még fejlesztésre is jut. Amíg ez nem lesz, addig soha az Isten pénze nem lesz elég. Mindemellett a működést is racionálni, 3 munkásra ne jusson hétvégén vagy éjszaka 5 adminisztratív dolgozó, ill. a milliós jutalmakat, végkielégítéseket megszüntetni, a menedzseri szerződéseket felbontani, újratárgyalni.
Akinek nem tetszik az új feltétel, mehet amerre lát!

DIldiko 2012.03.02. 09:09:57

@online távmunkás: Milyen utolsó 10 éve béremelése? Lassan 10 éve volt utoljára béremelés a közszférában, azóta be vannak fagyasztva a bérek, csak a minimálbérhez és a garantált bérminimumhoz egészítik ki. Most már a b1-e5 kategóriában mindenkinek 108E ft a bruttója. Ez azt jelenti, hogy egy szakmunkás vagy érettségizett dolgozó azonnal ennyit kap, ill. a 20 éve dolgozó is, akinek esetleg van felsőfokú végzettsége (nem diploma). Azért megnézném, hogy kinek mennyi a szaktudása, de ez a fizetésén nem látszik!

DIldiko 2012.03.02. 09:22:50

@Zabalint: A 108 ezres garantált bérminimum a b1 sávban megjelenik: érettségi vagy szakmunkás vizsga.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.02. 11:26:29

@DIldiko:
Igen, igaz, én csak arról írtam, hogy E1 és F1 között sem nagy a különbség, így B1-F1 között is alig van, holott ráfordított idő és energia szempontjából sokkal több főiskolai végzettséget szerezni, mint szakmunkásképzőt végezni, esetleg érettségit szerezni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.02. 11:53:30

@DIldiko: 2002 szeptember, 2005 január, 2005 szeptember, 2006 április (választások), 2008 január.
Ezek béremelések voltak, de ahogy írtam, az értékük már eltűnt és a 2002 őszihez képest a többi nem sokat jelentett.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.02. 12:01:01

@Zabalint: Az elvárt tudást nem az egyetemi matek teljesítésére értettem, hanem ahhoz kell, hogy a hallgató felfogja, mit hall az első előadáson. Vagyis a meglévő alap kezdődik a sikeres emeltszintű érettséginél, ami a középszintű ötösnek felel meg. Sajnos gyakorlatilag senki sem érettségizik emelt szinten matekból.
A műszaki/TTK szakokra az elmúlt években felvettek középszinten érettségiző hármas tanulókat is, mert annyira nem volt jelentkező.

Persze az optimális az lenne, ha legalább egy emeltszintű négyesnek megfelelő tudással érkeznének a diákok, akkor nem csak az alapjaik lennének nagyjából rendben, hanem az első vizsgán is eséllyel indulnának.

DIldiko 2012.03.02. 12:57:16

@online távmunkás: Én béremelést csak 2002 őszén kaptam, akkor magasabb lett a bruttóm, mint a garantált bérminimum. Annak emelésével a többi évben már csak kiegészítették hozzá a fizetésem. Szégyen, hogy 23 éves munkaviszonnyal annyit viszek haza, mint egy most végzett! Ráadásul közben két emelt szintű okj-s képzést is elvégeztem, magasabb kategóriába kerültem.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.02. 13:11:44

@online távmunkás:
Nem elvárt tudás az emelt szintű érettségihez szükséges ismeret sehol sem induláskor, az első félév anyaga matematikai analízisből a legtöbb helyen nagyjából ez:
- sorozatok, sorok, határértékük, Taylor sor
- függvények határértéke
- differenciálhányados, deriválás
- primitív függvény
- határozott integrál

A második félévben jönnek a parciális deriváltak, vonalintegrál, kettős integrál, differenciálegyenletek, stb. Mint látható, az első félév anyaga nem épül olyanra, amihez középszintű matematika ne lenne elég, sőt faktosoknak nincsen újdonság. A probléma ott kezdődik, hogy az egyetemi oktatók több mint fele nem tud tanítani, így aki nem volt matek tagozatos vagy faktos középiskolában, az vagy bukik, vagy vért izzad, vagy korrepetálásra jár.

"A műszaki/TTK szakokra az elmúlt években felvettek középszinten érettségiző hármas tanulókat is, mert annyira nem volt jelentkező."

Mikor én érettségiztem, volt olyan, aki 2-es informatika érettségivel ment informatikatanár szakra(és ezt asszem magyarral párosította, abból sem volt jobb), nyilván az ilyenek sosem végeznek, más kérdés, hogy egy ideig bent maradnak a rendszerben. Egyébként igaz, hogy emiatt 70-80%-os a szórás, vidéki mérnök szakokon van ahol ez 90%, kis létszámú szakon(pl. Veszprém anyagmérnököknél) láttam már teljes kihalást is. Egyébként ha jók mennének csak, akkor is felét kiszórnák.

"Vagyis a meglévő alap kezdődik a sikeres emeltszintű érettséginél, ami a középszintű ötösnek felel meg."

Te nagyon el vagy tévedve. Nyilván mások az elvárások, de mivel az emelt szintű más ponthatárokkal dolgozik, ezért emelt szintűből az 5-öst vagy a 4-est megszerezni nem lenne nagy kunszt egy olyannak, aki középszinten 5-öst ír. Inkább az a helyzet, hogy csak a jobbaknak éri meg megírni(hiszen 80% alatt sokkal rosszabbul jár vele, mint egy 90% fölötti középszinttel). Szvsz ha már összehasonlítás, kb. egy 90%-os középszintű felelne meg olyan 60%-os(tehát 5-ös) emeltnek, legalábbis matekból, nyilván nehéz összevetni, mert emelt szintűhöz több tudás kell.

Amúgy öcsém és barátnőm nővére emelt szintűt írtak matekból, nem mert kellett nekik, hanem csak úgy. Mindketten bőven 90% felett, pedig öcsém nem egy zseni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.03.02. 15:41:44

@Zabalint: Láttad milyen manapság egy középszintű érettségi? Egy jobb képességű általános iskolai nyolcadikos meg tudja írni négyesre (60%-os teljesítmény). Az emelt szint pedig nagyjából olyan nehéz, mint amilyen korábban egy könnyebb egyetemi felvételi felvételi.
A tanárok döntő többsége ugyanazt a tudást szeretné az elsőévesekről feltételezni, mint 10 éve, azonban a legtöbb helyen rájöttek, hogy ezt csak korrepetálás után várhatják el. Ezért volt nagy baklövés választhatóvá tenni az emelt szintű érettségit.

Ha a 90%-os középszintű érettségit írók meg tudnák írni az emelt szintet 60%-ra, akkor mind azt csinálná, mert +50 pont jár érte a felvételi pontszámításnál.
Vagyis úgy érzi a legtöbb középszinten 90%-on teljesítő diák, hogy nem tud 40%-nál többet összehozni emelt szinten.

Mariann19 2012.03.02. 17:20:11

@DIldiko: Szakszerűen megfogalmazott válaszod minden pontjával egyetértek.Számomra elgondolkodtató, hogy egy ilyen - államilag agyontámogatott - cég, amelybe évek óta mint feneketlen kútba, döntik a pénz, miért nincs folyamatos állami ellenőrzés. Ismeretes, hogy ezt a funkciót az igazgató tanács, főként a felügyelő bizottság hivatott ellátni, a tapasztalatok viszont nemcsak itt, más vállalkozásoknál is névlegesen, szakismeretek hiányában működnek.A BKV-nál közpénzekről van szó, ha kivételes a finanszirozási igénye, legyen kivételes e pénzek felhasználásuknak kiemelt ellenőrzése. Ez egy prevenciót jelentene a drámai helyzetek kialakulásának megelőzésére, megszüntetné a "feneketlen kút" kialakulásának szindrómáját.

XCat 2012.03.02. 21:12:49

Mennyi értelmiségi, istenem. Na, megyek én öngyizni. :D

király vagyok 2012.03.03. 00:48:09

ménem inkáb kurelni mész szopós cica
verjem a szádba

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.03.04. 19:07:24

@online távmunkás:
A számolásod azon a feltételezésen alapul, hogy az illető viszonylag korrekt hozott pontszámmal rendelkezik, szélsőséges eseteb, és mondjuk nem egy kockáz ismertem, aki jó volt matekból meg informatikából, de pl. töriből és magyarból 2-es, szóval duplázásnál a 90%-os középszint a 65%-os emelt szintnek felel meg.

Amúgy láttam én középszintű érettségi feladatsorokat, mostanit is, mikor én érettségiztem, akkor már kétszintű rendszer volt. Én akkor középszinten írtam 99%-ot, és azon rendszer szerint 75% fölött jártam volna jobban az emelt szinttel, pedig 90-100% között már nem volt pontszámbeli eltérés. 60%-ra biztosan bőven meg tudtam volna írni, 75% nem biztos, hogy összejött volna, de a közép 90% feletti biztos volt. Informatikából viszont emelteztem, azt nagyon elrontottam (igazából az oka, hogy kissé antiszociális voltam, mert rosszul volt feltéve egy általam kért program, és ahelyett hogy szóltam volna, és leállítják az időmet, meg megoldják, én inkább megoldottam a problémát, de több mint fél órába telt) , és 73% volt, de ismerve az akkori középszintű feladatsort, amely kizárólag Micro$oft programok ismeretére épült, és nem volt benne semmi programozás, na azt biztosan nem írtam volna meg 90%-ra, de ha megírom, akkor szintén azzal jártam volna jobban.

FL 2012.03.05. 23:15:41

@Közbiztonság Szilárd: Azért nem kéne ekkorát hazudnod! Amikor azt állítod, hogy "Párizsban 1 euróért, azaz 1 BKV-jegy árának 90%-áért 60 percet utazhatsz", akkor a BKV jegy 320 Ft-os árát veszed alapul, 1 Euró ennek tényleg kb. 90%-a lenne, már ha ott 1 Euróért utazhatnál 1 órát... De nem tudsz, mert ott az egy db jegy ára 1,7 Euró, 1,27-ért a 10 db-osat kapod. Ja, hogy az Budapesten is van, 280 Ft-ért/db? Hát, azt szépen lehazudjuk...

király vagyok 2012.03.05. 23:19:08

hát ha van csicska amely vesz jegyet akor asz vegyen geci de amig nem volt A6-osom addigse vettem sose rohagyon ki májatok

FL 2012.03.05. 23:24:44

@Waddafakk: Az valóban igaz, hogy a jövedelmekhez képest nálunk elég drága a jegy és a bérlet is, de pl. Londonban a legrosszabb ez az arány, és Berlinben is lényegesen rosszabb, mint nálunk. Gondolj bele, hogy gyakorlatilag a béreken kívül minden más (áram, gázolaj, alkatrész) ugyanannyiba kerül a BKV-nak, mint általában Európában.

"Mi a titkuk, hogy még nem ment csôdbe itt a tömegközlekedés? Itt is termelôdik a sok milliárd Forintnak megfelelô veszteség, csak lenyeli az állam, meg a fôváros?"
Nem lenyeli, hanem kifizeti a szolgáltatónak. Az EU-ban van ugyanis egy olyan előírás, hogy a megrendelt közszolgáltatást ki kell fizetni, illetve azt a hányadát, amit a bevételek nem fedeznek. Éppen ez most a probléma, hogy a fővárosnak nincs annyi pénze (elment a 4-es metróra...), hogy az állammal együtt fedezzék a menetdíjon felüli részt.

Ez is csak egy nick 2012.03.06. 01:08:52

@FL:
És a német munkásnak mennyivel kerül több munkájába megcsinálni valamit, hogy 6-szor annyit kap érte, mint egy magyar?

Ha már az árak ugyanazok, akkor térjünk már ki erre a kérdésre is.

Mellesleg ha 1-szer átszállsz, már olcsóbb Berlinben a jegy, mint nálunk.

Ja, és Párizsban hányszor is szállhatsz át azzal a jeggyel?
És az a 60 perc az utolsó járatra való felszállást jelenti, annak kell 60 percen belül lennie, nem az utazás végének.

1vidéki 2012.03.09. 12:26:22

Annyit tennék hozzá, hogy Budapesten a tömegközlekedés árai a legmagasabbak közé tartoznak egész Európában.
Lehet, hogy találunk 1-2 kivételt, pl. London vagy Stockholm, ahol bizonyos vonatkozásban drágább,de pl. Londonban a buszokon 16 év alatt ingyenes az utazás. Tehát ha családi szinten nézzük, (átlagos 2 felnőtt, 2 gyerek) akkor kirivóan drága a BKV.

www.vg.hu/gazdasag/draga-a-pesti-buszjegy-253492

Már 2008 végén, az akkori áremeléskor is arról cikezett a sajtó, hogy a BKV tarifái érezhetően magasabbak a prágai tarifáknál, a varsói és a pozsonyi szintnek közel kétszerese, a bukarestinek és a belgrádinak pedig a háromszorosa.
Vagy még egy példa: Kijev, ahol hasonló az átlagbér, mint Magyaroroszágon, (!) a metrójegy alig 50 Ft-nak megfelelő hrivnyába kerül, a metró havi bérlet pedig átszámolva 2000 Ft körül van.
És jól müködik, jobban behálózza a várost, mint Bp-en, tisztább, stb.

Bp-en az emberek jó része már ezeken a jelenlegi, brutálisan magas, irreális árakon sem tudja megvenni a jegyet, vagy bérletet. Minden áremelés kevesebb bevételt hozott az utóbbi években, a legutóbbi konkrétan 4%-kal kevesebb viteldíj-bevételt. Pedig növelték az ellenőrök számát, emelték a büntetések, pótdíjak összegét, bevetették a közterületfelügyelőket, de hiába..több bevétel a jegyekből nem lett.

Azt, hogy pontosan mennyi a bliccelők aránya, nem lehet tudni...ha egy bliccelőt elkapnak, a többiek akikhez nem ért el az ellenőr, gyorsan lyukaszt vagy leszáll.

Bliccelni pedig így kell, így lehet sikeresen:

modoros.blog.hu/2012/02/15/hogyan_blicceljunk_sikeresen
süti beállítások módosítása