Kellemesnek mondható dilemmákkal szembesült a gazdaságpolitikai kormányzat az elmúlt napokban: járulékcsökkentés és lakások energetikai korszerűsítésére kiírt pályázatok.
Nézzük először a másodikat, a lakások energetikai korszerűsítésére vonatkozó 5 milliárd forint keretösszegű pályázati lehetőséget. Egyértelmű, hogy az országban több millió lakás szorul korszerűsítésre, melynek révén csökkenhetne az ott lakók rezsikiadása. Az irány tehát jó, ugyanakkor a nagyságrend édes kevés, mindössze 3500 lakás korszerűsítésére elegendő amely töredéke a szükséges mértéknek. Jelen formájában a pályázati keret az első napon kimerült. Csak a leggyorsabbaknak jutott belőle.
A Nívó blog szerint ez ügyben két dolgot kellene eldönteni. Először is azt, hogy megtérülők-e az ilyen beruházások. Amennyiben igen, akkor ne sajnáljuk rá a forrásokat. 5 milliárd helyett 500 milliárdos pályázatot kellene hirdetni. Némiképp populista módon azt is mondhatnánk, hogy ha a Paksi Atomerőmű bővítésére van pénz, akkor erre is kellene lennie. Igazi rezsicsökkentő beruházás lenne ez. Ha viszont úgy számolják, hogy nem, vagy csak nagyon soká térülne meg egy ilyen felújítási program, és ehelyett kerülhetne jobb helyre is a pénz, akkor hagyjuk az egészet. Vagy ha már tényleg csak ilyen kevés a pénz erre a célra, akkor a gyorsaság helyett inkább a rászorultsági elvek mentén kellene szétosztani a pénzt.
Másik téma a járulékcsökkentés. Számítások szerint a jelenleg 27%-os mértékű bérekre rakódó járulék minden egy százalékpontos csökkentése 50 milliárd forint kiesést jelent a költségvetésnek. Egy érzékelhető mértékű járulékcsökkentés tehát itt is 500 milliárd forint körüli összegbe kerülne. Feltéve, hogy van ekkora mozgástér az államkasszában. Az első kérdés e témában az, hogy miért éppen a járulékot kellene csökkenteni? Az adóéket egy SZJA csökkentéssel ugyanúgy lehet csökkenteni, viszont SZJA csökkentés esetén az adócsökkentés közvetlenül a lakossághoz kerülne. A járulékcsökkentés haszonélvezője viszont a munkaadói oldal lenne, aki az így felszabaduló forrásokat esetleg béremelésekre fordíthatná. Így tehát végső soron ugyanoda juthatnánk, mint az SZJA csökkentés esetén. A különbség csak annyi, hogy az egyik biztos, a másik viszont bizonytalan a bérből élők számára. Nem látjuk be, miért jobb a járulékcsökkentés egy adócsökkentésnél.