Mint azt lehetett olvasni hétfőn napközben, a benzinár literje újabb öt forinttal emelkedik szerdától.
Gyakran olvasni olyan megjegyzéseket, hogy a benzinár elszabadulásáért Orbán a hibás. Nos nekik szeretném bemutatni az alábbi grafikont, amelyet a portfolio.hu-n találtam:
Ugye szépen látszódik rajta, hogy 2008 decembere óta a benzinár nagyjából konstans ütemben növekszik, függetlenül az éppen aktuális kormányzattól. Ha demagóg módon szeretnék fogalmazni, úgy is mondhatnám, hogy: A nagy facebook-kedvenc Bajnai Gordon egy éves uralkodása alatt a benzinár 270 forintról 345 forintra nőtt, tehát 27,8%-kal, azóta viszont Orbán szűk két éve alatt 345 forintról csupán 440 forintra emelkedett, tehát mindössze 27,5%-os (a Bajnai időszakénál 0,3%-kal alacsonyabb) volt a növekedés.
Elmondható tehát, hogy a két legutóbbi miniszterelnök közül Orbán Viktor volt sikeresebb a nemzetközi hatások miatt égbeszökő benzinár megfékezésében, illetve az áremelkedés tompításában.
Az azonban kétségtelen, hogy a benzin ára kétségbeejtően magas szintekre kúszott fel. És bár a főbűnt az elmúltnyolcévben kell keresni, nincs mit tenni, ezt az ügyet is Orbán Viktornak kellene megoldania.
A Nívó blog szeretne is javasolni kormányunknak egy kissé unortodox, de talán a mai válságos időkben a többség számára elfogadható megoldást, a devizahitel árfolyamgát mintájára létrehozandó benzinárgátat.
A konstrukció lényege, hogy a benzin literjét 250 forintért lehetne beszerezni a benzinkutakon 2017 közepéig. A 250 forintos ár és a piaci ár különbözetét pedig fele-fele arányban állná a kormány és a benzinkutak. Végül is az elmúlt évek nagy olajáremelkedés fő haszonélvezői pontosan a nemzetközi olajtársaságok voltak, amelyek hatalmas nyereségeket halmoztak föl. Épp itt az ideje, hogy némileg hozzájáruljanak a közös kasszához.
Blogunk a benzinárgátat elsősorban a kisemberek védelmére találta ki, ezért a havonta 250 forintért beszerezhető benzinmennyiséget 1500 literben maximálnánk. Végleges megoldásként pedig javasoljuk a végtankolást, vagyis 250 forintos áron egyszerre 100ezer liter benzin megvásárlását, hogy az illetőnek több gondja már ne legyen a tankolással az életben. Ez a lehetőség azonban csak ezév április 1-éig lenne elérhető, és az olajtársaságok ebből fakadó veszteségük egyharmadát leírhatnák az energiacégekre kivetett különadóból.
Szaladjunk hát tankolni!
Végezetül szeretném még feleleveníteni blogunk egyik nagysikerű régi bejegyzését, amely Tabi László 1946-os írásának feldolgozása. Akkoriban hiperinfláció tombolt Magyarországon, a pengő a végóráit élte, az árak pedig óráról órára emelkedtek. Az eredeti poszt egy éve született és sajnos még ma is aktuális. Pedig akkor még "csak" 360 forint volt egy liter benzin, de már az is viccesen soknak tűnt:
Hétfőn, a déli órákban elterjedt a híre annak, hogy a benzin literje már 360 forintba kerül. Az a körülmény, hogy egy liter benzin 370 forint, élénken mutatja, hogy a fogyasztóközönség mennyire ki van szolgáltatva a világpiaci fejleményeknek és az államnak. Ki tud manapság 400 forintot adni egy liter benzinért? Mert nemcsak a benzin kerül 415 forintba, de a drágaság minden vonalon ijesztő. S ha meg is veszi valaki azt a 440 Ft-os benzint, pusztán benzinnel még nem lehet megélni. Lehetetlen állapot, hogy egy liter benzin 480 forint, a fizetések pedig nem emelkednek megfelelő arányban. 515 forintot csak az tud ma egy liter benzinért adni, aki mutyizik. Mert a kisember számára ez a 565 forint bizony nagy pénz. 610 forintos benzin mellett egy teli tankért sokat kell dolgozni, s míg valaki megkeresi azt a pénzt, hogy a 690 forintos benzinnel teletankolja autóját, ugyancsak elfárad. Valamikor 765 forintért, vagyis egy liter benzin áráért be lehetett fizetni egy Trabantra. Ma egy liter benzin áráért, 860 forintért már csak háromnegyed liter benzint lehet kapni.
Itt tenni kell valamit! A 940 forintos benzint csak az tudja megfizetni, akinek van annyi pénze, hogy egy liter benzinért 1020 forintot adjon. Mert bizony ma ennyibe kerül egy fél liter benzin.
[Forrás: Tabi László után szabadon.]
Az utolsó 100 komment: